For noen dager siden leste jeg et debattinnlegg i VG hvor Morten Hegseth – der journalist og VGTV-panelet programleder, setter ihjelsponsede “Insta-mums” og mammabloggere på dagsordenen. Og jeg tror faktisk vi trenger det.
På tross av at jeg nikket anerkjennende gjennom store deler av teksten, kan man på en side spørre seg selv om vi ikke alle ville ha takket ja til sponsede barneprodukter i form av vogner, garderobe eller babyseng – for som forfatter av denne artikkelen selv skriver så er “det å skulle bli foreldre en økonomisk kostbar affære”. Hvilket det også utvilsomt er. Personlig har jeg aldri takket ja til noe særlig spons i det hele tatt – men klarer jeg å forstå at det er fristende? Absolutt! Men det er ikke selve sponsingen som er problemet her, men at mange bloggere og såkalte “Insta-mums” flittig viser frem sine barn i sponsede omstendigheter og sponsede klær – for å reklamere for kjeder og merker.
Tror jeg foreldre, mammabloggere, og andre store foreldre-profiler på sosiale medier sitter og gnir seg i hendene når de får tilbud om spons de kan tjene på – og tenker med seg selv hjemme i stua at NÅ, dere, skal det jammen meg tjenes litt på barna vi har fått? På absolutt ingen måte.
Kall meg naiv – men jeg tror ikke det finnes veldig mange mennesker som systematisk og kynisk utnytter sine egne avkom for noen ekstra kroner i kassen. Betyr det at jeg mener at spons i hue og ræva er etisk riktig når barn blir brukt som reklameplakater? Nei, på ingen måte.
Rett skal være rett: Og det må nevnes at jeg for 2 år siden har gjort et kommersielt samarbeid hvor det ene barnet mitt vært involvert – det var for øvrig ingenting annonsøren krevde at jeg skulle gjøre – men som jeg gjorde på eget initiativ. Jeg tenkte ikke noe over problematikken i å gjøre det – derfor er jeg glad for denne debatten har kommet opp og frem nå, slik at det kanskje enda flere blir bevisste. Jeg tror det er lett å havne litt i fella med å ta i mot alt av spons og at man kan tenke at å legge ut et bilde på sosiale medier i gjengjeld ikke er noe å ta på vei for – spesielt om man er ny i influencer-bransjen. Med det sagt: Å takke ja til et slikt kommersielle samarbeid er ikke noe jeg ville gjort igjen. Når jeg ser det i ettertid er det faktisk noe jeg vil si at jeg ikke synes er greit.
Og de gangene jeg har fått spørsmål om å gjøre et betalt oppdrag med sponsede barneklær i ettertid, hvorpå annonsør krever at jeg bruker barna mine i kampanjen – så takker jeg enkelt og greit bare nei. Det har jeg gjort flere ganger, og jeg ønsker absolutt ingen cred for det.
Jeg tror det er viktig å skille mellom hva man selv synes er innafor, og hva som barnet eller barna dine synes er innafor når de en gang vokser opp. Jeg sier gjerne rett ut helt ærlig at det ikke ville gjort meg noe som helst om mamma la ut bilde av meg i en sponset barnevogn og la ut det da jeg en gang var liten for å få en gratis vogn. Men jeg kan ikke si det samme om barna mine, for de ikke er meg. De er egne individer, og jeg kan ikke garantere at de har samme tanker og meninger som jeg har.
Jeg opplever også at det er en stor misforståelse rundt at alle bloggere er “kjøpt og betalt” når det kommer til kommersielle samarbeid på sosiale medier. Jeg kan ikke si at jeg ikke forstår hvorfor den oppfatningen eksisterer, med tanke på at enkelte bloggere ser ut til å takke ja til markedsføre absolutt alt de får av tilbud bare for å kunne få et litt høyere siffer inn på konto i slutten av måneden. Jeg velger bevisst kun å takke ja til kommersielle samarbeid jeg kan stå helt inne for, og jeg vet at det er veldig mange bloggere som har tatt samme valget som meg.
Enkelte av mammabloggerne som har blitt dratt frem som de verste eksemplene i denne saken, som bruker mange bilder av barna sine i kampanjer hvor de for eksempel skal fronte barnevogner, svarer kritikken med at de ønsker å dele tips og råd til feks barneutstyr fordi de hadde satt pris på denne informasjonen selv. Jeg sier ikke at jeg ikke klarer å tro på at bloggere som fronter en spesielt barnevogn virkelig har skrevet et ektefølt reklameinnlegg og virkelig mener at den aktuelle vognen er det beste tipset de kan gi følgerne sine. For jeg vet at når man har en stor blogg, kan man i stor grad velge og vrake når det kommer til annonsører – det også når det gjelder aktører som selger barnevogner. Det jeg ikke forstår, er hva som er så vanskelig med å ikke inkludere barnet sitt i annonsen. Skal du markedsføre ting, i dette tilfellet en barnevogn – kan du da vitterlig gjøre det like godt uten et sovende barn i den.
«Å bli gravid når man er en stor profilert person på sosiale medier, er som å bli kommersielt gjenfødt» antyder Hegseth i debattinnlegget sitt. Han har helt rett – for å få barn fenger og skaper interesse av den grunn at det er noe som angår mange av oss. Noe som også angår mange av oss, er spørsmålet om det er etisk riktig at barn skal være med på å reklamere for ting på vegne av foreldrene sine på sosiale medier – før de i det hele tatt er i stand til å forstå hva ordet reklame betyr.
Dette synes jeg du fortjener å høre: Du er en knallgod skribent, og du har mange gode poeng som kommer veldig godt frem i dette innlegget. Kjente meg regelrett litt imponert etter å ha lest, og jeg leser over gjennomsnittet mye, både blogginnlegg og nyhetssaker, i løpet av en dag.
Viktoria
Viktoria: Tusen takk skal du ha! Nå ble jeg oppriktig glad her 🙂
Eksponering er også uheldig, da 😉 Alt må ikke være spons.
Anonym: Heihei!
Eksponering av barn-diskusjonen er for øvrig en annen diskusjon som ikke er tatt opp i dette blogginnlegget, men som jeg har skrevet tidvis mye om – muligens oppe i 10-15 blogginnlegg om det temaet nå. Tror derfor ikke jeg vil skrive noe særlig mer om det, fordi det kun ville vært meg som gjentar meg selv. Men hvis det er noe som helst rundt det som du skulle lure på, er det bare å spørre altså 🙂
Det er nok riktig at du ikke skjønner alt med en gang ja. Du forsøker å ta inn over deg å ikke legge ut barn på nettet. Vel, vel, du gjør det fortsatt, men nå uten hode eller vekkvendt… det hjelper kanskje i forhold til evntelle kidnappere som ikke kjenner dem igjen, ha ha. Ikke skriver du fullt så privat´ om dem men de vil fremdeles en dag forstå at mamma har delt dem med alle. Jeg hadde blitt sint og skuffet på min mor om hun hadde gjordt noe slikt. Selv om du ikke bruker demireklame bruker du dem og lever av det gjennom din blogg.disse hodeløse bildene er bare komiske! Grow up!!
Caroline: Hei hei!
Vet du hva, det er helt greit at du mener det du gjør. Men jeg er nok ikke helt enig – især ikke i det du skriver om at jeg bruker barna mine. Jeg skriver blogg om hverdagen min som ung mamma, barna er en såpass stor del av livet mitt og er med meg gjennom alle dagene mine – så enkelt og greit ville det ikke vært min blogg dersom de aldri hadde vært nevnt. Når det er sagt er jeg helt for å skjerme dem, av grunner som jeg blant annet er litt inne på i dette blogginnlegget også. Jeg har skrevet 10-15 blogginnlegg om temaet eksponering av barn nå – så jeg tror jeg har dekket det meste, og er klar over at alle ikke er enig med valget mitt om å skrive blogg. Det har jeg akseptert for lengst. Jeg tror at uansett hva jeg ville valgt, så er det helt umulig at absolutt alle ville vært enig i valget mitt. Derfor prioriterer jeg heller å ta de valgene som jeg selv mener er riktig. Jeg skriver og utleverer ingenting privat om barna mine, og de har sitt privatliv helt i fred – akkurat slik det skal være.
Og du? Når vi først er inne på det å respektere andre selv om man ikke nødvendigvis er enig… Så mener jeg virkelig at respekt burde gå begge veier.
God lørdag!
Er ikke mulig å få legge inn innlegg lengre. Får bare beskjed om at nor fikk galt.
Hvorfor ha et åpent kommentarfelt om det ikke er alle ord som kommer gjennom?
Tone: Heihei!
Som du sikkert merket da du publiserte denne kommentaren, ble den publisert på bloggen min rett etter du skrev den. Det kom ikke opp noen “Kommentaren vil dukke opp når den eventuelt blir godkjent” ergo er kommentarfeltet mitt åpent, og jeg har ingen godkjennings-funksjon eller sperrer i det. Høyst sannsynlig er det da enten blogg.no som har slitt med kommentarsystemet (jeg har selv opplevd dager hvor jeg ikke får svart på kommentarer fordi det kommer opp feilmelding, så dette gjelder ikke bare for dere lesere men også for bloggerne selv) eller så er det dårlig internett-tilkobling.
Jeg kan garantere deg at alle kommentarene du legger inn her som ikke er truende eller bryter med norsk lov, vil bli stående. Jeg har med andre ord selvfølgelig ikke slettet noen kommentarer fra deg, så dersom det dukker opp feilmelding vil jeg råde deg til å vente litt – og så prøve å publisere dem igjen.
Som jeg er ganske sikker på at samtlige av bloggleserne mine vet, så blir det ofte høy temperatur i kommentarfeltene mine og det er ganske åpenbart at jeg ikke er redd for at andre mener noe annet med meg. Jeg har blitt kritisert massivt i egne kommentarfelt så mange ganger at jeg har mistet tellingen, så det gir ingen mening at jeg plutselig skulle begynne å slette eller fjerne kommentarer nå 🙂
God lørdag!
Tone: Da er det bare å vente litt og prøve å legge inn kommentaren på nytt, det er ingenting jeg kan gjøre med det om det dukker opp feilmelding. Det dukker opp feilmelding for meg av og til også, så det går ikke utover bare lesere.. Og er svært irriterende!
Hvis dere opplever dette som et vedvarende problem, tar jeg mer enn gjerne kontakt med Blogg.no for å få dem til å sjekke opp dette 🙂
Prøver en siste gang. Du vet at privatliv defineres som det området av livet som ikke hører til det offentlige.
Privatlivet er altså det som skjer når man trekker seg tilbake fra det offentlige, som skole, jobb, barnehage osv.
Privatlivet er alt som skjer innenfor husets 4 vegger. Når du da forteller om det dine barn gjør på nett. Så gir du dem ikke fulstendig privatliv.
Kilde privatliv: https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-privatliv
Kilde offentlighet: Kilde: https://snl.no/offentlig