10 PERSONLIGE SPØRSMÅL, 10 SVAR

God onsdag dere! Jeg skal akkurat til å sette meg for å jobbe litt med matematikk, men aller første tenkte jeg at jeg måtte oppdatere bloggen. I går kveld og i dag har jeg nemlig svart på spørsmål på Instastory som har kommet inn fra følgerne mine på Instagram, men så tenkte jeg å oppsummere noen av de mest stilte spørsmålene jeg fikk der – sammen med noe av det andre som har kommet inn i det siste, så svarer jeg rett og slett på noen spørsmål på bloggen i dag!

1. “Hvordan kan du fortsatt være tynn når man ser alt det usunne du spiser på story på Snapchat, som sjokolade, kake osv?” – For femhundrede gang: Jeg spiser knapt noe av det jeg legger ut bilder av. Det jeg spiser er oftest middagsrettene som er veganske, jeg spiser faktisk ikke sukker ved mindre det er en spesiell anledning. Ser at flere av følgerne mine på Snapchat har sendt meg screenshot av at enkelte skriver på Jodel at “Det eneste jeg gjør er å spise sjokolade” hvor de da refererer til storyen min. Mat- og snacksbilder er noe følgerne mine liker at jeg legger ut, det blir som inspirasjonsbilder. Disse får jeg alltid mye respons på, selvfølgelig vil jeg da legge ut det jevnlig.. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg spiser alt jeg legger ut bilder av. Samtidig tenker jeg at hvis det eneste man kan “ta meg på” er at jeg visstnok spiser mye sjokolade, så skal jeg jammen ikke klage. Haha!

2. “Hvorfor deler du gamle blogginnlegg på Snapchat?” – Det har jeg sluttet med ettersom jeg fikk flere tilbakemeldinger fra leserne mine her på bloggen at de synes det var kjedelig å klikke seg inn på gamle blogginnlegg. Forståelig nok! Når jeg får tilbakemeldinger/kritikk, gjør jeg alt jeg kan for å ta det til meg. Grunnen til at jeg delte gamle blogginnlegg en periode var fordi jeg får ekstremt mange nye følgere hver eneste dag på Snapchat. Ofte lurer de på de samme tingene: Er du alenemor, hvor mye tjener du, og så videre. Når jeg da allerede har blogginnlegg som svarer på disse spørsmålene, selv om de er noen år gamle nå, delte jeg heller disse på story hvor jeg skrev hva jeg svarte på i det aktuelle blogginnlegget – enn å måtte fysisk gå inn og svare alle sammen på chat. Det har jeg faktisk ikke kapasitet til når jeg får 500+ meldinger hver dag når jeg nå har 30 000 som ser storyen hver dag. Dessuten var det også en fin måte å få nye følgere til å bli bedre kjent med meg på. Men uavhengig av grunnen, så har jeg altså sluttet å dele gamle blogginnlegg. Unntakene har vært en gang på flere uker, men da poengterer jeg dette ved å for eksempel skrive: Dette er det mest leste blogginnlegget i 2019, eller lignende. Beklager til alle som har latt seg irritere, og håper det er i orden nå som jeg har sluttet helt♥

3. “Kommer du aldri til å dele bilder av barna dine igjen?” – Jeg har ikke delt bilder av dem på mange måneder og kommer ikke til å begynne med det igjen, nei. Det føles ikke naturlig lenger og vi vil ha dem for oss selv!

4. “Er du fremdeles veganer?” – Jeg spiser i hovedsak vegansk mat, ja, men jeg kaller meg ikke veganer lenger. Jeg orker ikke pirkingen fra følgere og alle som skal være moral-politi og “passe på meg” ved å typ kommentere: “Ja, men er det ikke et ikke-vegansk e-stoff i den da?” hvis jeg legger ut noe. (Unnskyld om jeg virket litt krass ved å skrive det, men det er helt ærlig slik jeg føler det) jeg har ikke spist kjøtt på over 2 år og stortrives med både det, og det å fronte vegetarisk- og vegansk mat med fordeler det har for både helse og kloden vår♥

5. “Når kommer ny house tour?” – Det kommer når jeg har innredet ferdig og kjøpt ny sofa, blant annet, vi trenger sårt ny sofa nå for å si det sånn! Ellers må jeg kjøpe frokostbord til kjøkkenet og litt sånt, så tror ikke det kommer før sommeren dessverre!

6. “Har du gått ned i vekt og hva veier du?” – Ble helt ærlig veldig overrasket over alle spørsmålene jeg fikk om dette, trodde egentlig ikke at noen ville legge merke til det? I og med at 99% av følgerne mine bare ser meg på Snapchat, bloggen og Instagram. Men ja, siden i fjor sommer har jeg gått ned 9-10kg. Konkret hva jeg veier er jeg ikke interessert i å dele med så mange mennesker. Spesielt med tanke på yngre følgere. Men jeg har en sunn vekt, og selv om jeg bevisst valgte å gå ned i vekt etter i fjor, så er mitt største fokus på det å føle meg vel når jeg ser meg i speilet. Muskler veier mer enn fett, og man kan “bære” vekten sin på så utrolig forskjellig måte, selv når man veier det samme.

7. “Hva er dine favoritt filmer/tv-serier?” – Av filmer liker jeg best Inception (!!) og Shutter Island. Når det gjelder serier er Peaky blinders er favoritten min, ellers er jeg glad i Narcos, Game of thrones, American horror story, og Black mirror. Veldig glad i dokumentarserier også – av disse kunne jeg nevnt kanskje femti, men aller best liker jeg nok The Confession Tapes og Captive (Fanget på Netflix).

8. “Hvordan går det med deg?” – Veldig bra for tiden! Takk som spør, dette er et veldig hyggelig spørsmål. Utrolig deilig med vinterferie merker jeg!

9. “Hva er din favoritt veganske snacks?” – Her kunne jeg også nevnt i fleng, men skal prøve å begrense meg: Pasjonsfruktsorbet og jordbærsorbet fra Kulinaris (går is under snacks, forresten?) samt Oatly sin salty caramel iskrem, og “Cookie and peanutbutter” is fra Ben&Jerry. Gjerne alle is med sånn sjokoladetopping fra Freia som stivner på isen, den er nemlig også plantebasert!! Utrolig kult egentlig. Av andre veganske snacks-ting elsker jeg hjemmelagde belgiske vafler med sjokoladetrekk og cherry/vanilje cola. Favorittgodteriet mitt er salte blekkspruter i smågodthyllene! Ja, tror jeg stopper der. Haha!

10. “Har du tips til studieteknikker?” – Jeg har vært heldig og fått veldig god hukommelse, så den har reddet meg mye i skolesammenheng, men et godt tips (synes jeg selv i hvert fall) jeg bruker når jeg synes puggingen blir tung, spesielt med pugging av begreper eller å huske tilknytningen for hva noe er eller innebærer: Er å se på bokstavene i ordet du trenger å huske informasjon rundt, og se om du kan knytte det sammen med setningen/avsnittet du trenger å huske. Uff, vanskelig å forklare dette skriftlig merker jeg – litt lettere om jeg hadde hatt dere på video nå, men skal prøve å vise i et eksempel: La oss ta eksempelvis ordet etnosentrisk.

Etnosentrisk -> Egen kultur, verdier og levemåte i sentrum når man vurderer andre kulturer. Hvis dere ser på delene av ordet og sammenhengen jeg har satt ordet i, så har jeg uthevet hvordan jeg skriver det ned i skrivebøkene mine når jeg øver til feks prøver. Vet ikke om det kan være hjelpsomt for alle, men det er i hvert fall til god hjelp for meg: Alltid se etter bokstaver, ord som rimer eller lignende for å se en sammenheng du klarer å huske. Om man ikke finner noen likheter med flere bokstav enn en, så bruker man den ene bokstaven. Du må bare øve inn hvordan du skriver det ned og leser det opp for deg selv, hvis det gir mening? Til slutt husker man kanskje bare de to stikkordene – etnosentrisk – sentrum – og så husker man resten.

Nå har jeg brukt så himla lang tid på dette blogginnlegget at jeg er helt nødt til å runde av, har både skolarbeid og trening på planen nå! Ha en fin kveld alle sammen ♥

7 kommentarer
    1. Det er imponerende at du klarer å lage så masse godt uten å spise det selv! Har du noen tips til hvordan du klarer å ha ting liggende uten å spise det? Er det fordi det er meieriprodukter? Jeg er ikke veganer, og kommer nok ikke til å kutte ut melk eller egg, så jeg har liksom ikke den å hvile på. Min last er sjokolade og alt med sjokolade. Chips og smågodt holder jeg meg unna, men sjokolade… Ah… Kan ikke ha det liggende. Så, how do you do it? 🙏

      1. Var sukkeravhengig en lang periode i fjor, så fikk vel bare på et eller annet tidspunkt helt nok, og så merker jeg veldig godt at jo mindre sukker jeg spiser, desto mindre får jeg lyst på det også. Har kanskje litt med at mye er meieri også, ja! Men det skal sies at jeg noen ganger må be Fredrik om å spise opp det jeg lager med en gang, fort, slik at jeg ikke får lyst på det! 🙂 Er ikke alltid like enkelt altså! Er som deg også svak for sjokolade… Det vil jeg helst ikke ha i hus faktisk. Haha!

    2. «Muskler veier mer enn fett». Nei, det gjør ikke det. 1 kg muskler veier nøyaktig det samme som 1 kg fett.

    3. Hvorfor skriver du i det hele tatt om vekt? I fjor var du jo så fornøyd med å ha lagt på deg, og nå har du plutselig gått ned?! Selv om du ikke skriver tallene, så skapet det likevel et fokus på vekt.. Like greit bare å droppe det 🙂

      1. det stemmer at jeg skrev på et tidspunkt at jeg var glad jeg hadde gått opp i vekt. Det var imidlertid før jeg gikk opp ytterligere i vekt og fikk et svært usunt forhold til sukker.

        Takk for tilbakemeldingen! Jeg synes virkelig ikke jeg har dette som et fokus til vanlig, men jeg skal helt klart ta det med meg videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg