DAGENS NORGE

Noe jeg har tenkt på en del i det siste er noen av de rare lovene vi har i Norge som har med aldersgrenser å gjøre.

For jeg er 16 år og gravid, og jeg vil fortsatt være 16 år når barnet mitt blir født. Men selv om jeg har et barn, kan jeg faktisk ikke kjøpe meg et flaxlodd i kiosken om jeg har lyst på det.

Jeg kan altså ha ansvar for en annen persons liv, men å kjøpe meg verken nesespray eller flaxlodd kan jeg glemme? Hvor er logikken her?

Jeg kan også skaffe meg mopedlappen, øvelseskjøre i bil, ta abort uten at foreldrene mine vet om det, ja, til og med begynne med fallskjermhopping så lenge foreldrene mine synes det er OK, men å kjøpe meg nesespray?? Nope.

For å komme med et litt annet eksempel her, man kan komme i fengsel når man er 15 år, men du kan ikke dra til legen uten at foreldrene vet om det før du er 16. Hva er dette for noe??

Jeg kan også gifte meg som 16 åring, teknisk sett. Jeg må ha foreldres og myndighetenes tillatelse, men det at jeg da allerede har barn med han jeg ønsker å gifte meg med øker sjansene veldig for at jeg skal få det godkjent. Så jeg kan være gift og få barn i en alder av 16, men å ta meg en solariumstime, det får jeg ikke lov til.

Så da kan jeg sitte der da, gift og med barn. Men hvis mannen min blir syk, og jeg går bort på dagligvarebutikken for å kjøpe smertestillende (paracet/ibux) så vil faktisk de i kassen si “beklager, men vi kan ikke selge deg smertestillende her i butikken fordi du er under 18 år”

Skal man le eller grine?

Del innlegget gjerne videre om du er enig! ♥

60 kommentarer
    1. Living my life as Kristine Lar: Ja, fyfaen! I noen sammenhenger gjelder man plutselig som voksne, kun fordi de vil tjene mer penger. Er så Norge at det ikke er mulig!! <3

    2. KURWA: Eller at noe er galt med regelverket i norge! Men det er nå min mening.
      Nei, det er kanskje ikke det lureste å få barn i så tidlig alder, det er nok de fleste klar over. Men som jeg har skrevet om tidligere her på bloggen, så skjedde det som ikke skulle skje, og da synes jeg det er bedre at barnet får komme til verden når mor er ung, enn at det ikke får en sjanse i det hele tatt!

      Skjønner godt at det ikke er det lureste å få barn i ung alder, men jeg vil tippe du ikke har vært i min situasjon selv, og da kan det være enkelt å si noe, og noe helt annet å gå igjennom det selv.

      Ha en fin kveld videre, takk for kommentar <3

    3. Nå er det jo sånn at det ikke er helt greit å være gravid og 16 år heller da… Som regel har man ikke økonomi og om man har det da så er det fortsatt foreldrene dine som har ansvar for deg, helt til du er fylt 18 år. Så det egner seg jo egentlig å vente til man er fylt 18 før man får barn. Sånn sett har foreldrene dine ansvar for deg OG babyen din, så om det skulle vært “greit” å være gravid som 16 åring, skulle man teoretisk sett spurt foreldrene om lov og samtykke. Lovene er helt okey dem. Vanlige 16 åringer bor hjemme hos foreldrene og blir forsørget av dem og skal egentlig ikke tenke på baby, mann og hus….

    4. Anonym: Selvfølgelig egner det seg best å få barn etter man har fylt atten, det er vi fullstendig enige om! Men nå har det seg slik at det skjer at unge jenter også blir gravide og velger å beholde barnet, og da kan jeg ikke la være å tenke over hvor dumt det er at jeg ikke engang kan kjøpe meg et flaxlodd, men likevel kan ha et ansvar for et barn! Det er ikke vanlig å bli mor i en alder av 16, men det skjer, hvert eneste år, og det var vel det jeg tok utgangspunkt i her 🙂

    5. helt enig det er utrolig mange regler som går mot hverandre. du er voksen vist du bestiller biletter til fly og buss, men ikke til å kjøpe ibux eller nesespry. Hva skal du lixm gjøre vist du bor alene for å gå på skole for eksempel, og ikke kan kjøpe seg ibux når en er dårlig.

    6. men da er det jaggu fint at det finnes mange unge og ikke minst flotte mødre her i verden da til dere som griner på nesa for ingenting 🙂 stå på!

    7. Det er så teit! Det samme er med bussene. Når du har fylt 16 da må du betale voksen billett, men når du skal faen meg gå inn på en butikk for å kjøpe den jævla nesesprayen fordi du er så tett i nesa og likevell så sier de nei til deg fordi du er under 18 så synes jeg de burde endre på loven! Hvor er aldersgrensa på nesespray 18, hva faen skal vi med nesespray når du ikke får gjort noe annet enn å bruke den til nesa?!

    8. Norge og alle deres teite lover. skjønner alt dette utrolig godt! Gratulerer så masse med det kommende barnet forresten:)

    9. Er veldig enig med deg og husker jeg tenkte på nøyaktig de samme tingene før jeg ble 18! Man glemmer liksom alle sånne ting etter man har blitt myndig, men nå som du skriver om det, husker jeg all frustrasjonen så inderlig godt! Ønsker deg lykke til med svangerskapet ♥

    10. Gidd å diskuter! Poenge er jo at du har låv å ha sex når du 16,å får beholde babyen, men ligavel så får du kje kjøpt deg medisin :p

    11. har tenkt på det samme du skriver her og er helt enig, når man er seksten har man lov til å ha ansvar for noen andre sitt liv, men ikke sitt eget?

    12. Altså, grunnen til at du ikke kan kjøpe smertestillende/nesespay osv. er jo fordi det kan være farlig å ta for store doser. Du blir myndig når er du 18 fordi forskning viser at du er voksen/hjernen er nok utvikla til den tid. Når du er 16 blir du sett på som et “barn” myndighetene. Det vil ikke si at du ikke er moden, men at du skal ha fortsatte som skal passe på at du ikke kjøper for store doser smertestillende, alkohol osv.

    13. fordi de fleste er dumme nokk til å bruke opp alle pengene sine på flaxlodd eller missbruke piller.. og hvorfor faen har du et barn når du er 16???

    14. tim: Jeg er ikke avhengig av verken det ene eller det andre, så her tror jeg du misforsto litt. Poenget mitt var at om jeg ble syk, så kan jeg ikke gå å kjøpe meg paracet for å få ned feberen min feks, overhodet ingenting med avhengighet å gjøre 🙂

      Jeg har ikke et barn nå, leste du ikke innlegget ordentlig? Jeg er gravid, uplanlagt og hadde selvfølgelig ikke intensjoner om å bli gravid som 16 åring. Jeg valgte å ikke ta abort, fordi jeg mener at det er bedre barnet kommer til verden når mor er ung, enn at det ikke får en sjanse i det hele tatt, og det er helt greit at du mener noe annet enn meg, Tim! 🙂

    15. Anonym: Her går ikke jeg ut i fra at jeg skal ta for store doser og dope meg ned på paracet, her er poenget mitt at dersom jeg skulle bli syk, så kan jeg ikke dra på butikken for å kjøpe meg verken paracet eller ibux for å få ned feberen min!

      Selvfølgelig er ikke dette noen slags form for problemstilling for de “vanlige” 16 åringene der ute, som bor hjemme med mamma og pappa. Men det finnes de 16 åringene som meg, som ikke bor hjemme. Og poenget mitt da er at jeg som bor alene kan faktisk ikke kjøpe meg paracet om jeg skulle bli syk og få feber. Og det høres ikke riktig ut i mine ører, når jeg kan ha ansvar for et liv.

    16. Anonym: Du kan bli så kvalm som du bare vil! Det har du fullstendig rett til, og det gjør meg ingen verdens ting. Jo, egentlig så er jeg litt stolt, men ikke fordi jeg er gravid i seg selv, men fordi jeg har tatt dette valget som ung, og valgt å sette noen andre foran meg selv i den alderen de fleste velger å ikke gjøre det. Men det er min mening, og det er selvfølgelig lov å mene noe annet 🙂

    17. Du får ikke kjøpt paracet eller nesespray for du kan bruke det som narkotiske stoffer…. Det sier seg selv….

    18. Anonym: Er vel fåtallet som misbruker dette, vanlige mennesker som meg og deg bruker det på en fornuftig måte, og jeg absolutt si at paracet/ibux er nødvendig om man blir veldig syk, typ influensa.

      Hvis vi skal gå inn på alt som kan bli brukt som narkotiske stoffer så er det mye man må slutte å selge i butikkene, deriblant lim, og det er det ingen aldersgrense på, så vidt jeg vet..

    19. ser mange kommenterer noe helt villt på denna nesesprayen… hvis dere ikke har fått med dere at du kan bli rusa på å bruke nese spray og faktisk at noen av de du får kjøpt faktisk kan være avhengighets skapende.. alt har en spesifikk grunn.. og den seksuelle lav alder i Norge er 16 av en grunn den å, men den er det fordi du blir såpass godt informert fra du er rundt 13-14 om hva prevansjon er… så det å være 16 år og gravid og utale seg om ting en faktisk ikke fortsår og direkte klage på lov verket i Norge.. det blir for dumt når du ikke har søkt deg til og vært kilde kritisk i tillegg til å tenke over hva du faktisk sier… jeg er 17 år og synes det du skriver her nå blir litt for dumt, mange gode meninger og punkter sier ikke det, men bruk internett for det er til for da hvertfall 🙂

    20. Anynom: Hva er det du mener ikke stemmer? Alt er dobbeltsjekket.
      Skal jeg ikke få lov til å gå på butikken å kjøpe meg nesespray når jeg har ansvar for en annen persons liv, er poenget mitt. Jeg tar selvsagt ikke utgangspunkt i at jeg er nesespray-avhengig, for det er jeg jo ikke? Her snakker jeg generelt om de under 16 som ikke får kjøpt seg nesespray, ikke de som ruser seg på det (som like gjerne kan være over 16??)
      ¨
      Hva er det som blir for dumt? Forklar meg, for jeg skjønner ikke hva du mener.

    21. nesespray og tobakksvarer går for det samme.
      Som 16 åring er du ikke fullstendig klar over hva det er å være ansvarlig, du er ikke voksen, du er et barn inntil du er 18 år. Norge hadde vært totalt uansvarlig og ødelagt uten disse lovene som involverer aldersgrenser.. Blir nesten lei meg over hvor dumme og korttenkte dere er her.

    22. Kjkj: Men hvorfor er det da sånn at jeg kan ha ansvar for et menneskeliv, men ikke kjøpe meg nesespray?
      På hvilken måte er det uansvarlig av Norge å la meg kjøpe smertestillende hvis jeg virkelig trenger det? Er det ikke da mer uansvarlig å nekte meg det, om jeg virkelig er syk?

    23. Jeg forstår at det kan virke litt merkelig at du skal bli mamma, men ikke kan kjøpe nesespray. Men nå er det jo slik at lover er for en grunn. Det er masse man ikke har lov til før man er myndig og bra er det. Det kan myndighetene bestemme. Men de kan selvsagt ikke bestemme at du ikke får ta vare på barnet ditt selv om du er under 18. Heldigvis 🙂 Så når du blir mamma i så ung alder sier det seg selv at noen slike ting vil føles litt rare. Men er jo ikke så lang tid der er snakk om da – før du er myndig 🙂 Lykke til fremover 🙂

    24. Hadde du virkelig vært syk, hadde du gått til legen, ikke butikken.. Og det og få barn som 16 åring synes jeg faktisk er for dumt.. Greit nok at det kanskje ikke var planlagt, men da hadde du vel kanskje vært litt mer forsiktig? Aldersgrense på nesespray, ibux og paracet er helt greit! Hvem som helst kan missbruke det, ja. Men når man er 16 år gammel så synes man det er “kult” og gjøre som andre og missbruke ting.. Kan kanskje være lurt og tenke litt lenger enn nesa rekker. Den eneste regelen som burde bli omgjort her i Norge er at man skulle ikke fått lov til og få barn som 16, man kan vente til man er “voksen” og vet at man kan klare og ta vare på et barn!
      Takk for meg..
      Og foresten, dette er helt blåst..

    25. Oppgitt..: Legen kan jo ikke gi meg paracet, det må jeg jo skaffe selv? Og hva hvis jeg har vært hos legen, fått fastslått at jeg har influensa, og får beskjed om å ta paracet/ibux? Jeg som bor alene, hva skulle jeg gjort?

      Helt i orden at du synes det er “for dumt” å få barn som 16 åring, skjønner det godt at du ser sånn på det når du ikke har vært i min situasjon, og forresten så brukte jeg beskyttelse som visstnok skulle være nærmere 100% sikker, så noe mer forsiktig enn det jeg var, hadde det ikke gått an å være.

      Vel, det er nok fåtallet som prøver å dope seg på nesespray og paracet, og enda færre av dem som ikke bor alene (dvs ikke får tak i nesespray/paracet) så å endre regelverket ville nok ikke gjort så enda fler 16 åringer ville dopet seg, for de som allerede har hatt lyst til bor mest sannsynlig hjemme, og kan bare be foreldrene sine om å kjøpe det.

      Det er helt greit at du synes dette er blåst! 🙂 alle kan ikke være enige, og det gjør meg ingenting at vi har forskjellige meninger!

    26. Det jeg mente med og dra til legen er at legen skriver ut resept til deg for at du skal bli frisk.. Legen tar hensyn til at du ikke er gammel nok, derfor kan legen skrive det ut på resept, værre enn det er det ikke. Greit nok at jeg ikke har vært i samme situasjon som deg, og det er jeg glad for. Hvis jeg hadde fått barn som 16 åring så hadde jeg rett og slett angret, stygt og si det, men det er faktisk sant. Jeg er glad jeg har fått opplevd ungdomstiden uten bekymring for at eg har en liten unge hjemme.
      Men lykke til med barnelivet.

    27. Oppgitt..: vel, Du vet ikke om du ville ha angret før du hadde vært i situasjonen selv, så den er jeg ikke helt enig i.

      Jeg er glad du er fornøyd med valgene du har tatt. Og at du har fått opplevd ungdomstiden uten barn! Men husk på at det like gjerne kunne ha vært deg som hadde blitt gravid, det handler rett og slett om uflaks (når prevensjonsmidlet er blitt brukt riktig selvsagt, og det har det i mitt tilfelle)

      Tusen takk, jeg tror jeg kommer til å klare meg kjempefint 🙂

    28. Det er faktisk VELDIG gode grunner til at det er slik. Paracet/ibux og nesespray er medikamenter, og jeg ser du skriver “er nok et fåtallsom misbruker dette” – og det er FEIL. Det er mange fler enn vi tror, som er avhengig av disse to medikamentene, på lik linje med tobakk og alkohol. Tobakk og alkohol er rusmidler, nesespray og smertestillende er medikamenter, og jeg håper det alltid vil være 18 års grense på disse tingene. Og å sammenligne dette med å være gravid og “gifteklar” som 16 åring, blir for meg helt feil. Regjeringen kan ikke kontrollere hvor mange som blir gravide og når de blir det, men det de KAN gjøre, er å hindre folk i å få tak i medikamenter de ikke skal få tak i. Paracet/ibux og nesespray er sterkere enn mange tror, det er sterke midler som kan føre til avhengighet.
      Jeg tror du er en veldig intelligent jente, men dette innlegget fikk deg faktisk til å høres ganske dum ut, tenk deg om en gang til.
      Hilsen jente med fagkompetanse som helsefagarbeider.

    29. Anonym: Her er vi tydeligvis ikke enige. Her brukte jeg jo meg som et utgangspunkt, og jeg misbruker verken tobakk, alkohol, nesespray eller paracet. Det som derimot høres veldig rart ut er at jeg kan ha ansvar for en annen persons liv, men ikke kjøpe meg paracet om jeg er syk. Selvsagt tar jeg ikke utgangspunkt i at jeg er avhengig av noen av disse medikamentene, for det er jeg jo ikke.

      Det er helt greit at du synes jeg høres dum ut, gjør meg ingenting. Vet jo selv at jeg er svært intelligent! Mennesker som har andre meninger enn deg selv er ikke dumme, men tenker kanskje annerledes enn hva du gjør.

      Og hva med flaxlodd? er det riktig at jeg kan få barn men ikke kjøpe meg et flaxlodd? Nei, noen av disse reglene forundrer meg virkelig.

    30. Selvfølgelig er det riktig at du ikke kan kjøpe flax lodd. Skal Norge droppe en masse fornuftige regler fordi noen kan få barn før de er myndig? Fordi du synes det er rart å føle regler når du har blitt mamma? Ser du ikke dette?

    31. Anonym: Skal du ikke komme med noe mer seriøst enn det der? Hvorfor håper du det? 🙂 Svarer deg mer enn gjerne om det er noe du ikke forstår, men det blir jo vanskelig når du ikke skriver noe mer enn det der!

    32. Christine: Så du mener det er riktig at jeg kan ha ansvar for et liv, men ikke kjøpe meg flaxlodd? Da er vi ikke helt enige, gitt! Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke skal følge disse reglene (jeg har jo ikke akkurat noe valg?) Men jeg ser ikke helt fornuften i alle disse lovene, men det er min mening 🙂

    33. De reglene som er på nesespray, ibux/ paracept etc.. de har alltid vært der, så det er ikkenoe å dra opp.. det er ditt valg om du virkelig vil få barn som 16, men du viste fraførav aldersgrensene. att du vil fortsette å være tennåring da du får født den ungen kan du ikke tro att du får. du skal være mamma å må da være der for den ungen fra dag 1. du kan gjøre det du vill for dette er ett fritt land, men etter att du har tatt valget da du visste reglene fraførav, kan du ikke komme etter du took valget å si du ikke skjønner deg på det! du skule ha kommentert på de regla før du valgte! tennåringslivet ditt er desværre over for det meste, det kan du ikke ta igjen nå. du ser alle som selvskader seg å misbruker smertestillende? derrfor er det 18års grense på det. tar du valget å missbruke smertestillende før du er 18, er det forelldra som har annsvaret! på flaxlodd er det aldersgrense fordi.. hva skal du gjøre om du blir avhengi? du kan heller ikke spille på nett før du 18, for det er lett å bli avhengi, å du må være myndig hvis du driter deg ut så er det deg det går uttover, ikke forelldra dine. samme er det med flaxlodd,du kan bli avhengi å bruke mye penger på det. man kan bli høy på nesespray! det å TA ANSVAR er noe man ikke kan tulle med. du har tatt valget, du må fulge det. du skal bli mamma, å du må være det, ikke leke ungdum. skal du ha barn må du forsørge den ungen, det er ikke foreldra dine som skal det! det er også en grunn for att man ikke skal ha unge før man er myndig, du har ikke mye valg da det gjeller og fårsørge ungen din. det er ikke noen unnskyldning att du må passe ungen, for du lever da? forelldra dine gjorde det riktige? dere er to stykker som skal drivepå å være forelldre, en passer unge å en jobber så det kommer penger inn. hvis du må stå med foreldra dine sin støtte for og kunne holde den ungen levende er det helt feil!

    34. Martin: Hei Martin!

      Det å bruke at reglene alltid har vært der som et argument for hvorfor det er riktig at jeg kan ha ansvaret for et lite barn men ikke kjøpe meg flaxlodd, synes jeg er et dårlig argument. Ja, du kan vel si at det var mitt valg å beholde barnet, men det var ikke mitt valg å bli gravid, – det var noe jeg gjorde alt for at ikke skulle skje, og når prevensjon svikter er det lite å gjøre med det.

      Jeg har selvfølgelig tenkt å ta vare på barnet mitt fra dag 1, jeg har aldri skrevet noe annet på denne bloggen og aldri antydet at jeg ikke har tenkt til det. Såklart kan jeg si at jeg synes dette er litt rare lover selv om det er etter jeg har bestemt meg for å beholde barnet, hvorfor skulle jeg ikke det?

      Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du sier “tenåringslivet mitt er over” for teknisk sett så er jeg tenåring til jeg er 19, og det vil ikke være over bare fordi jeg blir mor. Det vil heller ikke være over i den forstand at jeg aldri kan dra ut eller være med venner lenger, som “vanlige” tenåringer på min alder gjør, for det blir hva jeg gjør det til. Det blir selvsagt mye mindre tid til det, men ikke så lite at jeg aldri har muligheten til å finne på ting og være en tenåring lenger.

      Selvsagt er det noen som misbruker disse stoffene, men nå er det ikke disse menneskene jeg har brukt som utgangspunkt i her heller. Jeg har tatt utgangspunkt i at friske, normale mennesker som bor alene og er under 18 feks. meg selv, ikke kan kjøpe meg paracet om jeg skulle ha behov for det ved sykdom o.l.

      Jeg tror jeg har såpass kontroll over meg selv at om jeg skulle ha muligheten til å kjøpe meg et flaxlodd i ny og ne, så ville ikke det gjort meg avhengig. Og ja, det kan skje hvem som helst det, men da kan det jo like gjerne være noen som er over 18 som blir det?

      “skal du ha barn må du forsørge den ungen, det er ikke foreldra dine som skal det!”
      Hva mente du med denne setningen? jeg har da på ingen måte sagt eller antydet at jeg ikke skal forsørge mitt eget barn? Og jeg har heller ikke sagt at foreldrene mine skal det? Hvor fikk du dette i fra?

      “det er også en grunn for att man ikke skal ha unge før man er myndig”
      Dette stemmer heller ikke helt. Seksuelle lavalder er på 16 år, så man kan fint få barn når man ikke er myndig, og det er akseptert og på ingen måter ulovlig å gjøre så lenge man er over 16 år.

      ” forelldra dine gjorde det riktige? dere er to stykker som skal drivepå å være forelldre, en passer unge å en jobber så det kommer penger inn. hvis du må stå med foreldra dine sin støtte for og kunne holde den ungen levende er det helt feil!”

      Her fatter jeg ikke ingenting av hva du mener. Som jeg allerede har skrevet, jeg har IKKE sagt at mine foreldre skal ta ansvar og forsørge mitt barn, hvor får du dette i fra?

      Tusen takk for kommentar! 🙂

    35. Jeg ser veldig godt poenget ditt her! Jeg er selv 16 år og bor flere mil unna foreldrene mine, alene på hybel. Jeg har ingen mulighet til å få kjøpt noe av smertestillende og heller ikke nesespray, for å nevne noe i og med at disse produktene ble omtalt. Innimellom kan faktisk dette skape problemer, spesielt for de som er i lik situasjon som meg, ikke myndig men allikevel moden nok til å bo alene. Nettopp fordi jeg bor alene blir jeg ofte sett på som mer voksen, til tross for at jeg enda er ung, men når det kommer til handling i dagligvarebutikker av varer med aldersgrense er jeg kun et barn. Skal jeg derimot ut å reise av noe slag, nei da er jeg jo plutselig vokst 2 år og blitt voksen. Da er det bare å værsågod punge ut full pris. Samtidig ser jeg hvorfor vi ikke får lov til å kjøpe det. Det er store og farlige konsekvenser ved det å ta overdose av for eksempel paracett. Så jeg ser jo også hvorfor vi ikke skal få lov, samtidig er det vanskelig når man da bor alene og ikke bare kan be mamma kjøpe med en pakke til deg.

    36. “Ja, du kan vel si at det var mitt valg å beholde barnet, men det var ikke mitt valg å bli gravid, – det var noe jeg gjorde alt for at ikke skulle skje, og når prevensjon svikter er det lite å gjøre med det.”
      – Der har du bomma litt.. det er ditt valg, det er din å faren sitt valg. det hadde ikke skjedd om dere ikke hadde gjort det! ingen andre sin feil att du skal ha barn enn dere to, du kunne ha sakt nei, han kunne ha sakt nei. om det skjer, er det dereto som sitter der, ikke noen somhelst andre som er rundt. ingen prevansjons middler ( P-Pilla, P-Stav and you name it) er sikkre, har man sexuell samleie med en annen person, sier man også att man er klarover rissikoen.
      det med Flakslodd og Smertestillende.. ja det er mange friske mennesker, men det hjelper ikke, man må ta hennsyl til alle andre! men jeg ser påengetditt. for det er ikke alle som skjønner det att om du tar utangspungt i de som er friske, er alderen den samme heletiden! ingen som får spessialbehanding fordi att de kan ta vare på seg! ikke for de som ikke klarer det heller! regla er der for og bli, tviler den regelen blir borte! hjelper ikke om de friske trenger det, for det er ikke lett å se forskjell på de som er friske å de som missbruker, hvis du er 16 å skal kjøpe, så kommer det en annen person som ikke ser så ille ut å skal ha det samme som deg, hva vil den personen da gjøre med det? har man tatt det valget om å ha unge, må man finne en måte å gjøre det på mad å finne på andre løsninger.
      Jeg mente ikke att tennåringslivet ditt er over direkte. men ja du er tennåring fra du er 13år til du er 19år, men har du tatt på deg ett sånt annsvar, kan man ikke gjøre som de folkene som er 16-19år gamle ungene gjør idag, vil barneværnet bli blannet inn. man kan ikke bare ta seg en øl da man vil, man kan ikke dra ut når man vil, faren skal passepå, moren skal passepå. man skal sørgefor att barnet er trygt å har ett stabilt hjem. passepå å fulgemed. du kan ikke gjøre som du vil, det ser jeg jo att du fårstår, men det hjelper ikke å være tennåring om man har tattpå seg ett sånt annsvar. man kan dra ut med venner men ikke heletiden, å man kan ikke ta en øl da man føler for det.
      “Jeg tror jeg har såpass kontroll over meg selv at om jeg skulle ha muligheten til å kjøpe meg et flaxlodd i ny og ne, så ville ikke det gjort meg avhengig. Og ja, det kan skje hvem som helst det, men da kan det jo like gjerne være noen som er over 18 som blir det?”
      – Hvem har annsvaret over deg til du er 18? foreldra dine. havner du i en krise, der du pluteselig ikke har noe penger å har gått i minus så er det forreldra dine som må fikse opp i det. foreldra dine som får regningene. forreldra blir ikke innblanna i det når du er over 18.
      Appselutt alle som går på skole vet att de skal få lege-atest om det er noen sykdommer, noen grunner til og ikke jobbe eller være på skolen. du kan fåtaki smertestillende på legerecept, du må sikkert ha unnerskrift av forelder, men det vet jeg ikke. skal man kjøpe sånne medesiner i butikken er det en fast alldersgrense, man har somregel smertestillende liggene hjemme som kansje foreldra har kjøpt! det er ikke meningen att man skal ha unge da man er under 18år. m du gjør det så gjeller alle reglene uansett hva. selvom den “Sexuelle” lavalder er 16, er det for de grisene som driver å missbruker unge jenter, å den lavalderen gjør att pedofile kan bli straffet. sexuelle lavalder er ikke en ” Kommigjen! din tur til og få unge!” man får klar beskjed av skole, forelldre, venner, polti, ambulance ogsåvidere.. att man ikke skal gjøre sånneting før man har blitt myndig og kan dedikere hele livet sitt til og jobbe å få ett bra og stabilt liv!
      Det med forsørging av ungen, mente jeg att: mange er under 18, jeg er det selv. skal man ha ett liv til og passepå, må man finne seg en jobb. man må ha inntekt så man kan starte ett stabilt liv, sånn att ungen har det han/hu trenger. jobbing da man ikke er myndig er vannskelig pga sikkerhet og annsvar. det håper jeg appselutt alle vet! er ikke lett å jobbe under 18 år.. det er strenge regler på det, men det er regler som alltid har vært der.
      ikkenoe av dette er om deg dirkete, for jeg kjenner deg ikke. jeg leser å det første inntrykket når man leser en 16åring er gravid, og att den 16åringen snakker på lover og regler blir gansje sjokkerende! 18 år er 18 år, enten om man vill ellerikke, blir jo ikke noe forandring i lovene om man sitter her, men håper noen tar hele påenget 🙂 er man under 18, så må man få foreldra til og kjøpe. sånn har det alltid vært. det er ikkenoe nytt som pluttselig kommer da man er gravid å skal ha ett nytt liv inn i værden :O

    37. Husk nå på at den norske stat hadde vært umenneskelige om de hadde skrevet en lov hvor det var forbudt å beholde barnet dersom man ble gravid under 18 år! Selvom man kanskje kan finne enda bedre grunner for at personer under 18 år ikke burde ha ansvar for et annet liv enn grunner for hvorfor de ikke kan kjøpe nesespray, så mener den norske staten at det blir for brutalt å påtvinge abort på umyndige personer! De velger derfor å ha lover som beskytter 16åringer så mye som mulig, uten å bli for umenneskelige og kaldhjertet. Forstår du var jeg mener? De har de lovene der fordi dette er eventuelle skader (som misbruk) som de har mulighet til å beskytte barn fra, men som ikke fratar de muligheten til å bestemme selv over de største avgjørelsene.
      dette er på ingen måte noe krittikk til at du velger å beholde barnet! kjempemodig av deg:) du virker allerede veldig voksen i hodet:)

    38. Måtte bare nevne det siden du stadig skriver: hvorfor kan jeg ha ansvaret for et menneskeliv men ikke kjøpe nesespray?
      Jo nettopp fordi nesespray ikke er en stor avgjørelse i livet som staten ikke lar deg ta, men å få barn er, og staten er ikke så umenneskelige at de ikke lar deg ta den avgjørelsen selv:)

    39. Det er faktisk så enkelt at Norge ikke endrer lovene bare fordi du får barn. Bare fordi DU ikke misbruker medikamenter, betyr ikke at andre småbarnsforeldre ikke gjør det. Bare fordi DU ikke misbruker pengespill som flaxlodd osv, betyr ikke at andre ikke gjør det. Du burde være glad for at staten legger så godt til rette for at du kan ha en unge så tidlig, og ikke klage på reglene ikke er mildere. Synes personlig det er kjempefint at du får ha ansvaret for et barn, men synes ABSOLUTT ikke at vi skal senke aldersgrenser på medikamenter du har nevnt. En grunn til det er fordi nesespray, ibux og paracet ikke hjelper deg å bli frisk, men bare lindrer smerter og ubehag. Kjempefint at det er voksne som tar avgjørelsen om du får ta medikamenter eller ei. mange som havner på kjøret med stoff før de er 16, det vet du sikkert! Vær glad for at du får beholde så mye ansvar du, og selvfølgelig, hadde alle vært flinke og gjort alt rett i verden hadde vi ikke trengt regler, men det er ikke en slik verden vi lever i. Ellers spennende innlegg med mye debatt! Lykke til videre 🙂

    40. HERREGUD! Ka er de som feiler folk som må hakke ned? Jenta er sterk som velger å beholde de lille barnet sitt til tross for at hun er 16. Hu velger faktisk å gå inn i de fantastisk “voksenlivet” 2 år før hun hadde trengt det.. Å de er Ikkje alder som spiller om du blir ei bra mor.. Veit om mange ELENDIGE mødre der ute som er godt over 30 som aldri skulle fått barn… Så lenge barnet har en trygg og stabil familie og får de den trenger er de de viktigste. Sånne som klager over andre og deres valg er depressive mennesker å lese om. Vær heller meir bekymra for Dei som Ikkje klarer å ta vare på barna sine… Dei som er for gammel til å kunne spille et barns behov av aktivitet osv… Omsorg.! Så stå på snuppa, har Ikkje tvil på at du skal klare deg noke dårligere som mamma i en alder av 16, en 18. Er mange 18 åringa som skulle vært umyndig gjort 😉

    41. Jeg synes at det er bra at du ikke tar abort og uansett om du er 16 år så kommer nok barnet ditt til og få en fantastisk mor!! Lykke til ;);)

    42. Hæ?? Jeg kjøpte haugevis av flaxlodd når jeg var 11, mer enn jeg vil inrømme, så mange at det var flaut… Var ikke noe problem det… vel bare for meg som brukte alt for mye men er det ikke lov lenger? Vant 100 kroner en gang i blant men ikke mer en det. Og nesespray må man ha når man har tett nese, å nekte folk å kjøpe det er ondskapsfullt.

    43. Hvorfor lage en blogg om å Være 16 og gravid. Ikke noe å Være stolt over. Det er jo tross alt foreldrene dine som foreldrene dine betaler alt.

    44. Anonym: Hei anonym! Hva vet vel du om hvem som betaler hva?

      Lagde blogg for å kunne hjelpe andre i samme situasjon, samt å ha minner fra graviditeten. Er slett ikke stolt over å være gravid, hvorfor skulle jeg være det?

    45. Det stemmer at man må være 18år for å dra på dagligvarebutikker for å kjøpe seg smertestillende og nesespry men man kan fint dra på apoteket å kjøpe seg den samme pakken med smertestillende og den sammen nesesprayen men det er fordi at de som jobber på apoteket har kunnskap om medikamenter de selger og kan gi råd til den som kjøper, dette er noe den som sitter i kassa på Rimi ikke har kompetanse til å gjøre og derfor er det det som er reglene. Så å si at man som 16åring ikke kan kjøpe smertestillende eller nesespray blir veldig feil da dette ikke stemmer. Drar du på apoteket får du kjøpt deg både nesespray, smertestillende og andre reseptfrie medikamenter uten at du behøver å ha fylt 18 år… Og ingen vits for noen å si at dette ikke stemmer for som helsefagarbeider og nå sykepleierstudent vet jeg en del om lover og regler blant annet innenfor medikamenter.
      Ønsker deg lykke til videre med graviditeten og beundrer din åpenhet ang dette, du blir sikkert en fantastisk mor

    46. Her får du jo hele poenget fram. På grunn av slike som deg. f.eks. så har de satt regler på slikt. Hjernen tenker ikke konsekvenser i den alderen. Nesespray for eksempel. Hvis du bruker dette for ofte, og spesielt i for tidlig alder kan man risikere å få helseproblemer å i verstefall må opperere nesen. Ibux.. Vel du kan dø av det hvis du tar for mange på en dag. Å ja flaxlodd.. der har du sikkert fått nok svar.
      Hjernen er ikke fullt utviklet før man er 24 år. Eldre for gutter.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg