“HVORFOR TOK DU IKKE BARE ABORT?”

“Hvordan er det, egentlig? Å være 16 og gravid?” er et spørsmål jeg får overraskende ofte.

Joda, det er jo helt greit. svarer jeg ofte. Og det mener jeg ofte også, bare så det skal være sagt.

Jeg prøver å ha en positiv blogg. Med glade, fine innlegg med masse flott i. Men dessverre er ikke det tilsvarende livssituasjonen min, så et hvert innlegg får dessverre ikke blitt fylt av positivitet. Jeg er åpen og ærlig om livet mitt som gravid 16 åring, og det betyr også at jeg er åpen og ærlig om livet mitt på de dagene som er litt vondere enn alle de andre. Sånn er det.Jeg mener at en blogg som omhandler hvordan det er å være 16 og gravid ikke alltid burde være fylt av positivitet. Jeg føler det blir litt feil, litt falskt. Jeg lever ikke livets glade dager, selv om det er stor forskjell fra dag til dag. Situasjonen min er veldig vanskelig for mange å forstå, og ikke minst, vanskelig for mange å respektere. Og det er greit, det. Men jeg vil bare gjøre et par ting soleklart her.

Jeg er så lei av å møte fordommer fra mennesker som ikke engang vet annet enn at jeg er 16 og gravid. Av å møte mennesker som tror de kjenner situasjonen min bedre enn det jeg gjør selv. “Men hvorfor tok du ikke bare abort, du er jo så ung”?

Jeg har møtt (overraskende) mange mennesker på veien som har ment at abort er den eneste utveien, og de mener (faktisk) oppriktig at de ikke klarer å forstå hvorfor jeg ikke bare har gjort det. Og det er ikke det at det sårer meg, langt i fra. Det er det at det overrasker meg så fælt.

Jeg har tydeligvis et menneskesyn som ikke er så vanlig for veldig mange mennesker.  Jeg mener at mitt eget barn ikke skulle lide for at jeg hadde vært uheldig, for det har jeg. Jeg ga ikke faen i prevensjon, som du mener at jeg har. Jeg var ufattelig uheldig. Jeg var den ene av en million. 

Det er ikke noe å skryte av at du synes det er å “bare” ta abort. Flott for deg at det er enkelt å ta abort om du uheldigvis skulle blitt gravid, men respekter hvordan andre mennesker velger. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er riktig å gjøre når man blir uplanlagt gravid. Det er forskjellige meninger, og det skal respekteres. Det overrasker meg at så mange godt voksne mennesker ikke har bedre oppdragelse og ikke klarer å se flere sider enn kun sin egen.

Det gjelder også de menneskene som har fortalt meg sin mening og argumentert for det, uten at jeg i det hele tatt har spurt. Hvorfor er meningen din så viktig? Hvorfor forteller du meg det? Jeg skjønner faktisk ikke. Hva gjør at din mening har så mye å si? Hvorfor har du en trang til å fortelle meg det? Er du redd for at jeg ikke skulle ta den veien du ville tatt, og hvorfor er du det?

Klarer vi ikke respektere andre mennesker for valgene de tar? Klarer vi ikke å sette oss inn i andres situasjon, og prøve å forstå? Har vi ikke alle sammen blitt oppdratt til å vite hva man uttaler seg om, før man uttaler seg om det?

Herregud så moden jeg har følt meg de siste månedene jeg har vært gravid. Jeg setter så pris på at jeg respekterer andres mennesker for valgene de tar, uansett om det ikke er valget jeg selv ville tatt. Jeg er så ufattelig glad for at jeg ikke har noen slags behov for å uttale meg om ting jeg ikke aner noen verdens ting om. 

Og mens jeg fortsetter å lese om ting som blir sagt om unge gravide (inkludert meg selv), lener jeg meg langt tilbake i sofaen og tenker “Fy faen så glad jeg er som ikke er forhåndsdømmende ovenfor andre mennesker”

Del gjerne innlegget videre ♥

26 kommentarer
    1. anneandersen: Tusen takk, Anne! Abort er et veldig vanskelig tema for mange. Jeg heller nok mer mot abort, selv om jeg absolutt kan forstå de som ikke har valgt samme vei som jeg har! Tusen takk for kommentar <3

    2. Jeg syntes du er utrolig tøff jeg, som velger å ha dette barnet. Jeg syntes ikke at du burde ta abort, med mindre du selv føler for det. Du er en veldig sterk person bare til å være 16, og jeg ønsker deg lykke til og håper alt blir bra når barnet kommer en gang i fremtiden <3

    3. Dette er et veldig flott skrevet innlegg, Jessica som jeg satt veldig pris på å lese.
      Vi mennesker er veldig ulike på denne planeten. Vi opplever ting svært forskjellig og oppfatter alt utifra hvordan vi har opplevd ting tidligere i livet. Med forskjellige erfaringer i livet kommer også forskjellige meninger. Selv mener jeg at man skal være glad for de gode/vonde ting man opplever i livet, for det er akkurat disse ting som gjør at akkurat du blir det mennesket du er.
      Jeg syns det er veldig viktig at man uttaler seg om enkelte ting i livet, dersom man selv har erfart/opplevd dette ettersom man ikke vil være i stand til å se situasjonen med samme øyne.
      – Det kommer an på øynene som ser, og hva de har sett i løpet av livet sitt.
      Er veldig hyggelig å se at du er tilbake igjen på bloggen og for en fin header du har fått! :-)) <3
      Varme klemmer og velkommen tilbake hilsener fra,
      mammaglede

    4. Jeg hadde aldri ønsket å bli gravid som 16 åring, eller, jeg ville aldri prøvd å bli det. Men det er som du skriver, at selv med prevensjon kan man være uheldig. Jeg er nå selv gravid for andre gang, begge gangene har vært uplanlagt og på prevensjon. Og jeg vet med meg selv at jeg aldri i verden kunne klart noen abort, så skjønner godt at selv om det muligens var mer fornutig, så er det ikke derfor alltid det beste valget.

    5. Om man vil ta abort eller ikke er personens eget valg mener jeg!
      Jeg er 17 år og syns selv jeg er for ung til å ha barn nå og jeg vil gjøre ferdig min utdanning først, men om man vil beholde barnet er det et valg man tar og som andre bør respektere syns jeg! Hadde jeg vært gravid nå, hadde jeg nok beholdt barnet 🙂

    6. Karoline Johannesen: Helt enig med deg, Karoline! Jeg er absolutt ikke i en ønskesituasjon, og det er jeg fullt klar over. Men det er sånn situasjonen min er nå, og siden jeg ikke maktet å ta abort når jeg uheldigvis ble gravid, så gjør jeg det beste ut av det.

    7. Det samme gjør jeg. Er ikke så ung, men ble gravid på et dårlig tidspunkt og valgte å beholde selv om det gikk i mot fornuft. Så kjenner litt til noen av følsene rundt situasjonen.

    8. Som jeg bruker å si “abort is not an option” 🙂 Jeg er sterkt imot abort og veldig glad på dine vegne at du valgte og beholde. Du har en kjempefin blogg, som jeg kommer til å følge videre! 😀

    9. Tonje Sivertsen: Respekterer meningen din fullt og helt! Jeg selv heller nok også mest mot abort. Tusen takk, Tonje! Utrolig koselig at du vil følge med videre <3

    10. Du skrev du ikke dreit i prevensjon, men at du var en av de uheldige… Jeg bare lurer på om du brukte p-piller, eller om det var en annen type prevensjon? 🙂 P-piller skal jo være sikkert? om det var det 🙂
      Du er utrolig sterk, og jeg skjønner valget du tok veldig godt! 🙂 Stå på, du kommer til å bli en fantastisk mor<3

    11. Karoline: Det ble selvsagt brukt prevensjon! Og den skulle visstnok være nærmere 100% sikker (uten at jeg trenger å gå inn på hva jeg brukte) Og det ble brukt riktig. Men, noen ganger svikter prevensjonen dessverre!

      Tusen takk for det, Karoline! Setter veldig stor pris på det <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg