KRITIKK OG HETS

Jeg ser at det er en del mindre hyggelige kommentarer på enkelte innlegg om dagen, og da snakker jeg ikke om kritikk. Jeg føler selv jeg klarer å håndtere kritiske kommentarer og kritikk i seg selv på en ordentlig voksen måte, og jeg svarer alle så godt jeg kan. Men jeg vil bare vær så snill be dere om å lese innleggene mine før dere kommenterer. Det ser så ufattelig dumt ut når jeg har skrevet i nesten alle innleggene mine hittil at jeg ble uplanlagt gravid (på prevensjon som ble riktig brukt) også kommer det inn kommentarer hvor det står “Hvor dum går det ann å bli skjønner du ikke at du kan blir gravid, det finnes noe som heter prevensjon” …..

Ærlig talt.. Det blir for dumt. Dere burde lese innleggene for deres egen del så dere slipper å kommentere ting som har null rot i virkeligheten, når jeg til og med skriver tydelig i innleggene mine hva som stemmer, og hva som ikke stemmer. Ikke anta ting, ikke vær så bastante i uttalelser og utsagn. Dere har alt å tjene på å sjekke at det dere skriver stemmer før dere poster det. Still gjerne spørsmål om dere lurer på noe, og dere må mer enn gjerne kommentere at det er synd på barnet mitt som får meg som mor om det får dere til å føle dere bedre. Jeg respekterer alle meninger rundt situasjonen min, dere kan synes det er så teit som dere bare vil, men jeg aksepterer ikke utsagn som ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Men hvem er det egentlig mest synd på?

Barnet mitt som får en oppegående mamma og pappa med sunne verdier i livet, en trygg oppvekst og all kjærlighet og omtanke han trenger? Eller er det mannen i gata som har behov for å slenge rundt seg av alle mulige stygge fordomsfulle utsagn på ei 16 år gammel jente’s blogg?

Jeg tror det er mange som ikke tenker seg godt nok om før de kommenterer her inne. Jeg blir ikke på noen måte lei meg av kommentarene, for jeg synes det er mest trist. Trist at det finnes mennesker som har et slikt behov for å slenge rundt seg av stygge utsagn, og trist at det finnes mennesker i samme land som meg som er så forbanna forhåndsdømmende, fordomsfulle og ikke minst – bastante.

Dere kan ikke uttale dere om hvor moden eller umoden jeg er når det eneste dere vet er at jeg heter Jessica og er en gravid 16-åring. Dere vet ikke, dere aner ikke. Dere vet ikke hvilke verdier jeg har i livet, og hva jeg synes er viktig og ikke. Dere vet ikke hvilke egenskaper jeg har som person, hvor glad jeg er i andre mennesker, og at jeg er veldig nøye med å sette andres behov foran mine egne, og for ikke å glemme, hvor mye jeg setter pris på alle de flotte menneskene jeg har rundt meg.

Så hvorfor skal det at jeg er gravid som 16 åring gjøre meg til et grusomt menneske?

En gjenganger er “Fornuftige mennesker ville tatt abort på din alder” Feil. Fornuftige mennesker gjør det som føles riktig for dem, uavhengig av alder. Man er ikke fornuftig om man gjør noe i mot sin egen vilje og tanker på grunnlag av hva andre måtte tenke. 

Så greit, du fatter ikke hvorfor jeg ikke har tatt abort, noe som er fullstendig OK. Det er også fullstendig OK om du ønsker å dele dette ved å skrive det anonymt i kommentarfeltet på bloggen min også. Helt i orden. Jeg forventer ikke at noen skal forstå dette valget før de har vært igjennom det samme selv, men å vise respekt er hvert fall noe jeg selv kommer til å sette høyt, uansett hvem jeg skriver eller snakker til.

Jeg vet at jeg og Fredrik klarer dette, så får de som tviler bare tvile i vei. Jeg håper dere tviler like mye om noen måneder, når dere ser hvor bra alt går med den lille familien min, og spesielt i August når jeg starter første året på videregående. Men mest av alt håper jeg alle som ønsker å hetse meg over internett lærer noe ut av dette. Man skal ikke komme med bastante utsagn når man ikke vet en verdens ting om saken.

 

Ha en kjempe fin kveld videre alle sammen ♥

Del innlegget videre hvis du er enig i dette. Man skal bli dømt på grunnlag av hva man er, og hva man står for – ikke fordi man uønsket har havnet i en uheldig situasjon. 

11 kommentarer
    1. fint innlegg 🙂 ta deg gjerne en tur innom bloggen min for inspirasjon og DIY prosjekter, kommer mye spennende fremover 🙂

    2. Forstår godt at du blir irritert. Folk som sitter bak et tastatur og hetser andre på internett er feige, små mennesker som aldri hadde turt å si det samme til personen om de traff han/hun på gata.
      Ikke bry deg noe om slike folk, det er jo tydelig at de allerede har bestemt seg for hva de vil syns om deg uten å vite noe som helst om deg. Sånne mennesker burde ikke få noe som helst oppmerksomhet 🙂

    3. Maren Helgemo: Var langt opp på topplisten for noen uker siden, men ga meg med bloggingen 🙂 er i gang igjen nå, og legger merke til at det blir mer av det jo høyere opp man er! Tusen takk, maren <3

    4. Kjempe flott blogg innlegg! Er slik i denne verden at det bestandig vil være noen mennesker som uttaler seg dårlig/feil til andre uten å selv ha vært i samme situasjon eller lignende situasjon i livet. Den lille prinsen og du som mor kommer til å få det kjempe bra uansett hva andre måtte mene/si. Ønsker deg alt godt fremover og håper du får en super uke, Jessica! :-))
      Mange klemmer fra,
      mammaglede <3

    5. Jeg syntes det blir for dumt at andre skal kritisere deg for hva du gjør og bestemmer deg for. Tror at du kommer til å klare dette kjempe fint! Stå på <3

    6. Så synd at folk kommenterer slike slemme kommentarer, hva får de egentlig ut av det? Er det mulig… Jeg blir flau. Du er en sterk jente, Jessica, som jeg har sagt før. Og det står stor respekt til deg for hva du går gjennom. Jeg er sikker på at du kommer til å bli en god mor, jeg er ikke i tvil. Fredrikk blir sikkert en veldig god far også. Det er bra du ikke tar til deg de frekke kommentarene, men det er desverre folk der ute som synes det er gøy å skrive frekke og slemme ting til en som ikke har gjort dem noe, jeg skjønner ikke noe av det.. Lykke til, Jessica! Vi snakkes <3

    7. U go girl, håper det går fint med deg fremover! ser ut til å klare deg bra så langt. om det en gang skal komme en vanskelig periode av livet ditt, så se tilbake på dette her så sterk du var! dette klarer du superfint
      – 16 år gammel jente

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg