ULTRALYDEN (16 ÅR OG GRAVID)

God morgen alle sammen!

Nå har vi akkurat vært på ultralyd og sett til at lille Leo har det bra! Denne gangen var pappa, mamma og Fredrik med meg, så det var en utrolig fin opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Jeg blir kalt inn på såkalte ekstra ultralyder siden sykehuset ønsker å følge meg litt mer opp på grunn av alderen min. Synes det er kjempe flott gjort av dem!

Som dere vet har foreldrene mine tatt situasjonen min utrolig bra, noe jeg setter uendelig stor pris på. Det er selvsagt vanskelig når noen nær havner i situasjonen jeg har havnet i, uansett. Man vet kanskje ikke hvordan man skal reagere eller hva man skal si, fordi det er så uventet for alle sammen. Foreldre til andre tenåringer som blir gravide; det er lov å bli skuffet, til og med kjempeskuffet, og til og med sint. Men jeg har selv merket og erfart hvor mye støtten har betydd for meg i den sårbare situasjonen min, og uten støtten ville jeg nok helt ærlig hatt det ganske grusomt. Jeg håper av hele mitt hjerte at alle foreldre der ute klarer å håndtere situasjonen på en ordentlig måte, være så åpne som mulig, og vise at de er der uansett hva som vil skje. Det er jo det familie er for, er det ikke? Jeg vet at jeg i ettertid aldri ville tilgitt mine egne foreldre om de bevisst ønsket å tvinge meg til verken det ene eller det andre. Det er som farfaren min sa, det kunne vært så mye verre, så utrolig mye verre. Jeg er frisk, Leo er frisk, og jeg og Fredrik har ressursene til å ta vare på et barn. Dette var selvsagt på ingen måte en ønskesituasjon for noen av oss, men det er jo ikke det verste som kunne skjedd heller. Jeg velger å tenke slik.

jeg fikk heldigvis mamma til å ta noen bilder under ultralyden som jeg kan dele med dere ♥

Del gjerne innlegget videre!

31 kommentarer
    1. Spennende med ultralyd 🙂
      Dere kommer helt sikkert til å både takle og klare den oppgaven dere står ovenfor, men å si at du som 16 åring har ressursene til å ta vare på ett barn….jaja, godt dere ikke vet hva som venter dere 🙂 De ressursene som trengs for å ta seg av ett barn kommer med livserfaring, stabilt forhold og ganske god og stødig økonomi. Mange på din alder som klarer seg helt suverent, og det gjør dere og, men ikke si at dere har ressursene som skal til, det blir litt feil i mine ører 🙂

    2. Moa: Ja, veldig spennende! 🙂

      Om du mener at vi ikke har ressursene til å ta vare på et barn så mener du jo også at alle andre førstegangsgravide heller ikke har det. Alle står likt første gangen de får barn, inkludert meg selv og alle andre i samme situasjon. Vi har et stabilt forhold og stødig økonomi, det blir litt dumt at du antyder at vi ikke har det når du ikke vet noe om det.

      Synes derfor ikke det blir dumt å si det, men du får nå mene hva du vil 🙂

    3. Betviler ikke at dere klarer det, overhode ikke. Virker som om nettverket er sterkt og stort, og det trenger man enten man er 16 eller 40 🙂
      Men de sier litt om din virkelighetsoppfatning når du sier stødig forhold og økonomi….hvem har d når de er 16?? Tenker på noe min eldste (da 17 år) sa om når minstemann vår kom som fosterbarn hit, nesten nyfødt, han var villig med med kos og stell, men nå noen år sener er skjønt enig i at barn må man spare litt til før man får.
      Regner med deres stødige økonomi betyr at dere begge er i jobb og du skal ha betalt permisjon? Igjen, det var kun den setningen om at dere har ressurser som virkelig irriterte meg, ikke hvordan dere er som personer eller kommer til å takle et lite nurk, absolutt ikke. Vet bare hva d koster og krever…… Og jeg antyder pent lite, men er vel litt mer realist OG litt eldre 😉
      Men masse lykke til, du virker oppegående og sterk så jeg betviler ikke at du/dere klarer oppgaven.

    4. Moa: Kanskje ikke alle har det, men vi har et stødig forhold (selvsagt ikke på lik linje med de som er gift, men nå er jeg ikke myndig engang enda heller) og vi har stødig økonomi. Om vi visste at vi ikke hadde penger overhode til å ta vare på barnet, ville vi selvsagt ikke vurdert å sette et barn til verden. Jeg ser på stødig økonomi som at man har fast inntekt i måneden, og hvor den kommer fra er vel egentlig irrelevant så lenge du har den hver måned og den dekker alt av behov for oss to og barnet. Men ja, Fredrik jobber som bare det! 🙂

      Forstår godt at du er eldre og har mer erfaring enn meg, og at du også vet hvilket ansvar det er. Noe ikke jeg, eller noen andre førstegangsgravide gjør.

      Men tusen takk! 🙂 Dette skal vi nok klare, og vi skal gjøre vårt ytterste til enhver tid.

    5. jeg er 19 år og fikk en datter for 6 uker siden. Tro meg,jeg også satt å sa at jeg klarer det, jeg har mye erfaring, blablabla som du sier. Tro meg, når babyen din kommer så ler du av det du har sagt. Det er så MYE mer enn hva man tror.

    6. Kristine: Hei Kristine!

      Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg har mye erfaring? Jeg har jo skrevet det motsatte! Ingen førstegangsgravid har erfaring eller vet hva de går til første gangen de får barn! Fatter ikke hvor du fikk dette fra.

      Helt sikker på at det blir noe annet enn hva jeg hadde sett for meg når Leo kommer! Men jeg og Fredrik skal gjøre vårt ytterste, og jeg er sikker på at vi får det til sammen 🙂

      Jessica.

    7. Hei, jeg så en dokumentar for 2 dager siden. Og den het “16 and Pregnant” Og den vil jeg nesten ambefale og se. Det jeg fikk vite under dokumentaren var at, som 16 åring så er det mye lette å føde! Det høres kanskje rart ut at jeg som 13 åring sitter å ser på det. Men det var spennende.Så jeg ønsker deg lykke til. Det blir morsomt og spennende å følge med vidre på bloggen din:)

    8. Det går helt fint å være ung og bli mor. Jeg var selv 16år da testen min viste positiv. 17 år når han kom!:-). Aødri har jeg angret på valget mitt, ville aldri vært uten! Jeg har den dag i dag 3 barn, hvor min første nå er 7år og jeg er 24. Så har jeg to til på snart 3 år og snart 2år. Gift med pappan til dem to minste. Så om du er 34 eller 17 når man får første barnet har ingenting å si. Det er faktisk bevist at mennesker oppi 30årene ikke klarer å ta vare på barna sine å. Så selv om man er ung mor så betyr det overhode ikke at vi er dårligere foreldre!
      Lykke til med svangerskapet, og kos dere med tiden etter fødselen 🙂

    9. Malin: Så koselig å høre, Malin! Så utrolig fint å høre 🙂 Og helt enig med deg, det er faktisk ikke alder som avgjør om det bør være riktig å beholde eller ikke.

      Tusen takk, vi skal nyte hvert øyeblikk!

    10. Var dette noe du ønsket å oppnå når du hadde ubeskyttet sex med den personen som gjorde deg gravid i en alder av 16? Hvis ja; Gratulerer, og håper du forstår at dette er noe du må tilrettelegge resten av livet ditt på. Hvis ikke; Gratulerer, og håper du forstår at dette er noe du må tilrettelegge resten av livet ditt på.

    11. Anonym: Hei Anonym!

      Hva vet vel du om at jeg hadde ubeskyttet sex? Vi brukte prevensjon, og den ble brukt riktig. Hadde absolutt ikke frivillig valgt å bli gravid i så ung alder, men jeg ønsket ikke at uflaksen min skulle gå utover mitt ufødte barn.

      Uansett, takk for gratulasjonen. Jeg er fullt klar over hva jeg ofrer av ungdomstid og at jeg må tilrettelegge resten av livet mitt etter mitt barns behov og ønsker.

      Jessica.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg