JEG ER FOR UNG

…”Du har ingen ting å tilby et barn, og selv om du føler deg moden så hjelper ikke det. Det er ikke til barnets beste å bli født hvis du er gravid så ung” Denne setningen har jeg fått servert både en og to ganger.

Jeg synes vi i Norge har litt “luksusproblemer” i forhold til når vi skaffer oss barn. Alt skal være tilnærmet perfekt, du skal ha hus, bil, være gift og ha mann, være helt ferdig utdannet og gjerne ha hatt et par år ute i arbeidslivet. Og jeg ser den, altså. Det er jo flott at man ønsker en slik tilværelse for barnet sitt, og at man vil ha alt på stell før man skaffer seg barn. Men skal det virkelig være slik at hvis du ikke har alt det klart og uplanlagt blir gravid, så skal man ta abort så fort som overhode mulig? At man til tross for mangelen på hus, bil, og utdanning skal fjerne fosteret, selv om man helt klart hadde greid det uten andre problemer enn utdanningen på vent et par år? I Norge er vi så heldige at til og med de uten utdanning som er aleneforsørgere kan ha en god og trygg økonomi for barnet, selv uten jobb.

I andre deler av verden er de gravide fornøyde bare de har et sted å bo, en stråhytte, en gammel brakke. Dette er selvsagt ikke optimale forhold for en baby, men om vi ser litt stort på det, er det ikke da helt idiotisk at man i Norge skal føle seg presset til abort om man bare ikke har utdanningen ferdig i boks?

Jeg er redd mange vil misforstå hva jeg mener her, så jeg skal virkelig prøve å uttrykke meg tydelig og ordentlig nok.

For barnet bryr seg ikke om du nylig har kjøpt deg et rekkehus, eller om du jobber fulltid på universitetet. Barnet bryr seg kun om at du har det du trenger for å ta vare på et barn. Optimale leve og boforhold, stødig økonomi, trygge vekstvilkår og all omsorg og kjærlighet den trenger. (Selvsagt også at du takler morsrollen og alle utfordringene den har å by på, men det er en annen sak). Om du så leier leilighet istedenfor å ha kjøpt et hus. Om du så har utdanningen på vent (uten at det får fatale konsekvenser for økonomien) et par år. Strever vi virkelig så etter det perfekte liv at vi ikke kan akseptere det dersom yngre mennesker uten utdanning velger å beholde barnet i magen?

Som jeg alltid har sagt, jeg er glad vi i Norge har muligheten til å ta abort, selv om jeg aldri vil benytte meg av den selv. Det er ens egen kropp, ens eget sinn, og ens egne tanker. Man skal kunne klare å leve med seg selv, og jeg synes ikke noe om at andre mennesker blir tvunget til ting de absolutt ikke har lyst til, uansett hva det måtte gjelde.

Det er en gjenganger her i kommentarfeltet (blant annet) at dersom man benytter seg av de mulighetene man har økonomisk (støtte fra lånekassen, evt nav om du er over 18) om man skulle være uheldig å bli gravid i ung alder, at man da “snylter” på felleskassa. Jeg for min del fatter ikke hvordan noen kan tenke slik. Det er snakk om unge jenter som har gjort det de kan for å ikke bli gravide, og til tross for det blitt gravide. Er andre som mottar penger fra lånekassen også snyltere da? I så fall har vi en nasjon av unge snyltere, mange får jo tross alt stipend av å gå på videregående.

De av dere som tenker slik burde heller regne ut hvor mye en som sitter i fengsel koster skattepengene deres, ikke ei jente på 16 som uheldigvis ble gravid. Det tallet over hvor mange 16 åringer som blir gravide i året er svært lavt, under 50 stykker, og Norge er ikke et velferdssamfunn uten grunn. Man får hjelp hvis man har behov for det, og vi kan heller være takknemlige for det, enn å klage over at 30 sekstenåringer får støtte gjennom lånekassen i året, og det er kun hvis de fortsetter på skole selv om de er blitt gravide. Jeg blir oppriktig sjokkert over å høre at dette er enkelte menneskers bekymringer med en gang de hører om unge gravide. For en verden vi lever i..

Jeg har så mye å tilby et barn, så ufattelig mye. Det eneste som er å reagere på er at enkelte tror de kjenner meg, og uttaler seg om både økonomien min, bosituasjonen min, at jeg lever på foreldrene mine (?????), og at jeg ønsket å bli gravid som 16 åring. Og alt mener de at de vet ut i fra å ha lest bloggnavnet mitt. Fantastisk, eller hva?

Jeg merker allerede at jeg har det bedre med meg selv. Alle fordommene har faktisk hjulpet meg, på en eller annen syk måte. Det er ingen her som noen gang har klart å såre meg. Det eneste som faktisk gjør vondt er å lese alt den neste generasjonen med unge gravide må gjennom etter meg.

Hva mener dere? Del gjerne innlegget videre om du er enig ♥

49 kommentarer
    1. Stå på du er flink ! 🙂
      Ble gravid med min første da jeg var 16 gammel, jeg mistet han desverre da jeg var 17 i krybbedød, det har vært en tung tid. Men nå er jeg 21 år gammel, har 3 barn, fulltidsjobb, mann ( mannen klarer vi oss uten også, heheh) og på god vei til å kjøpe hus 🙂 Ditta klare du ! masse klem og lykke til !

    2. Syns det er tøft av deg og beholde et barn i en alder av 16?
      Og alt drittslengingen du får, det er syke folk i denne verden, som kanskje ikke har klart livet selv eller kommet like langt som det du har!
      Og visst man tenker etter så setter vi helt feil fokus på ting.. det er helt greit og ta abort, de som blir framtiden vår, men og løfte en katt i nakkeskinnet er ikke lov ? Jeg mener hallo ? Hva er det som skjer med folk..
      Stå på! Du kommer til å bli ei fantastisk mor!!:)

    3. Æ tror du klare dæ fint som mamma i alder av 16 🙂 Har lest alle innleggan dine, og vældi sjokkert over kordan du klare å tænk så klart og vær så bestæmt 🙂 Stå på videre!

    4. Helt enig. Er imot at folk snylter på NAV kun fordi de er late, men er det for å ta seg av et barn blir det noe helt annet. Det er faktisk en god ting at man velger å skåne livet til fosteret desom man blir gravid, selvsagt forutsatt at man er klar for morsrollen og ikke lever i ekstrem fattigdom. Det er akkurat som du sier at her i Norge burde man ikke bekymre seg for økonomien når det er snakk om å få barn, takket være trygdeordninger.

    5. Det ligger ett stor ansvar i og velge og beholde ett barn i så ung alder.
      Og det setter jeg stor respekt i til alle som gjør.
      Jeg var selv bare 15år da jeg gikk gravid og fødte mitt første barn, er nå 21år og venter nr 2:-)
      Så jeg ønsker deg masse lykke til 😃 dette tror jeg du klarer bare fint.
      Alderen er bare ett tall. 🙂

    6. Jeg er vel en av de som mener at en 16 åring ikke er klar for å bli forelder. Det betyr så klart ikke at jeg ikke tror de blir en god en, men modenheten er ikke der nei på det samme nivået som feks enn som er litt mer opp i alder. Når man er 16 er man ikke voksen, man er fortsatt ett barn i mine øyne. Man kan si at alle er individuelle og ja, helt enig, MEN, ingen er så individuelt annerledes fra den unge alderen uansett. Man lærer sine barn at det er greit å droppe skole, eller sette skole på vent, man lærer dem at det er greit å sette karriere i andre rekke i en tidlig alder og det syns jeg er dumt. Men, vi er så klart alle forskjellige. Jeg dømmer ingen for deres valg, det er ditt liv og snart en annen sitt liv, og jeg er sikker på at du vil gjøre det beste for ditt barn uansett. Gratulerer og masse lykke til med barn og fremtiden 😉

    7. Du vet det finnes andre alternativ enn abort?? Adopsjon feks? Du refererer alltid til abort, viker som om for deg finnes det kun to alternativ. Du virker veldig voksen i innleggene til å begynne med men så tilsutt virker du bare umoden..

    8. Care More: Respekterer meningen din fullt og helt!

      Jeg synes bare modenhet er veldig individuelt. Akkurat som at alle gutter ikke er drittsekker, så er ikke alle 16 åringer umodne. Jeg har selv erfart å møte voksne mennesker som er minst like umodne som barn, og omvendt. Så jo, jeg vil si at så individuelle forskjeller er det faktisk i så stor grad. Sier ikke at 16 åringer (inkludert meg selv) har samme livserfaring som en voksen på over 30, men å ta hånd om et barn og modenheten som kreves til det? Absolutt. Det er en grunn til at jenter blir modnere enn gutter i tidligere alder (og ja, dette er selvsagt også individuelt) nettopp fordi man skal kunne klare å ta hånd om et barn.

      Jeg tror ikke jeg lærer sønnen min å sette utdanning i andre rekke kun fordi jeg valgte at han skulle få leve til tross for omstendighetene og alderen min. Jeg går jo egentlig på skole, jeg er bare ute i permisjon! 🙂 Har skoleplassen min klar i August! Men i mine øyne så er uansett et menneskeliv mer verdt enn noen måneder med skole, og det er menneske og livssynet jeg har. Utdanningen kan jeg alltids ta, 40 år eller 16 år, men så fort du er gravid så får du ikke sjansen til å få det samme barnet igjen om du velger det vekk. Men som du sier, vi er og tenker forskjellig, og slik er det bare 🙂 Tusen takk! Jeg skal absolutt gjøre mitt ytterste!

    9. ” I Norge er vi så heldige at til og med de uten utdanning som er aleneforsørgere kan ha en god og trygg økonomi for barnet, selv uten jobb.” skriver du. Dette er fordi de som jobber og tjener penger betaler SKATT! Det er andre som betaler for at de kan ha det sånn, og det syns jeg er virkelig forkastelig! Hvorfor skal andre jobbe ræva av seg fordi noen fant ut at det var greit å få barn tidlig for å slippe unna?? For det er sånn jeg tolker akkurat den setningen i innlegget. Jeg er absolutt ikke imot at man får barn i en alder av 16, men jeg mener det er for tidlig. Fordi man ikke er voksen nok til å forstå hvilket ansvar man får når barnet kommer til verden. Selvfølgelig vil man innse det etterhvert, og det vil helt sikkert gå bra! Men jeg forstår ufattlig godt de som ønsker hus, bil og stabil inntekt først. Fordi det gjør livet relativt mye lettere. Ser du skriver at det ikke handler om å snylte, men på sett og vis gjør det faktisk det. For i en alder av 16 år har man mest sannsynlig ikke jobbet mange år og betalt skatt. Dermed ikke bidratt med penger til “felleskassa”. Nå virker jeg sikkert som den surmegga, men det er jeg absolutt ikke! 🙂 mener ingenting vondt! Men å få barn når man er ung er et enormt stort ansvar. Det ble mye ustrukturert her, men jeg håper du fortstår hva jeg mener! Du dømmer faktisk like mye de som vil ha hus, bil og stabil inntekt som det andre gjør med deg 😉

    10. LifebyCamilla: Hei Camilla!

      Her er vi veldig uenige.
      Det er en grunn til at Norge er kåret til verdens beste land å bo i, og det er en grunn til at man betaler skatt. Istedenfor å fokusere på at unge gravide får økonomisk støtte når de velger å beholde barnet, kan man heller se på hvem som virkelig utnytter seg av systemet. Unge mødre behøver pengene for å forsørge seg selv og barna, ikke for å tjene lette penger.

      Helt greit at du mener det er tidlig å få barn i en alder av 16, det er jeg jo faktisk fullstendig enig i, men å si at “man ikke er voksen nok” blir litt feil i mine øyne. Verken du eller jeg kjenner i nærheten av alle som har vært/er gravide så unge, så å legge alle under samme kam på grunnlag av at det finnes unge mødre som er umodne, synes jeg blir feil. “Fordi man ikke er voksen nok til å forstå hvilket ansvar man får når barnet kommer til verden.” dette synes jeg også er upassende å si. Hvilke førstegangsgravide vet hva de går til første gang de blir gravide? Ingen. Verken ei på 16 eller 40. “Sjokket” er det samme, så der vil jeg si man står likt uavhengig av alder.

      Jeg forstår også veldig godt de som ønsker hus, bil, og fast jobb før anskaffelsen av barn, jeg sier heller ikke noe annet i innlegget mitt. Jeg sier at hvis man blir gravid i ung alder og ikke har noen av disse fordelene (men til tross for det klarer seg fint pga støttemulighetene vi har her i Norge) så synes jeg ikke alder alene burde være den avgjørende faktoren for at man skal ta abort.

      Nei, i en alder av 16 har man ikke vært ute i fast jobb. Men nå har jeg ikke tatt utgangspunkt i at man aldri skal skaffe seg jobb etter barnet heller. Det synes jeg man skal, og da får man jo “betalt tilbake” det man eventuelt har fått av støtte i løpet av de første årene i barnets liv. Mener du også at de som blir syke som 16 åringer og får dyr sykehusbehandling også snylter på felleskassa da? Disse menneskene har jo heller ikke jobbet enda?

      Synes ikke du virker som ei surmegge, vi har bare to forskjellige meninger, – noe som er helt i orden. Jeg respekterer meningen din 🙂 Og nei, jeg dømmer absolutt ingen. Jeg skriver ingen steder i teksten at man ikke burde ha hus, bil og fast jobb før man skaffer seg barn.

    11. I dette eksemplet? Du bruker jo det som det eneste andre alternativet i flere innlegg? Har du vurdert adopsjon? Jeg er enig med lifebycamilla. Er litt irriterendes å betale skatt og så skal sånne som deg komme å bare ‘ta’ bare fordi du var litt dum og uforsiktig.
      Men er ikke bare det. Men du er klar over at du trossalt skal forsørge over et annet liv? Litt bedre å tjene pengene selv enn å sitte å
      ‘få’ fra staten. Hva slags forbilde er det? Uansett så er det beste for en, at mor og far har hus og faste jobber. Uansett hvor lite du liker å høre det så er det sånn det er. Et barn har ikke gått av å flytte fra len trang eilighet til en annen lilighet. Og ikke minst, at foreldrene er voksne og ikke barn selv. Beklager,.

    12. Synne: Hei “Synne”

      Uansett om jeg har brukt det som eksempel tidligere så er det jo slik det er? Man blir ofte presset til abort om man blir gravid ung alder, man blir ikke ofte presset til adopsjon, og da blir det jo feil å bruke det som eksempel?

      Så dumt du er fordomsfull. Har ikke vært uforsiktig eller dum. Gikk på prevensjon (brukte den riktig selvsagt) så dumt du trekker konklusjoner uten å vite en eneste ting.

      Selvsagt er det bedre å tjene penger selv! Men når man bor i verdens rikeste land og er i samme situasjon som meg, så får man støtte, enten du liker det eller ikke så er det grunner til at det er lagt opp slik. Jeg tror ikke enkelte ser på meg som forbilde fordi jeg kommer til å motta en sum fra lånekassen i mnd, men heller på grunn av verdiene jeg har i livet og hvordan jeg er som person?

      Hvem har sagt at vi må flytte på oss hele tiden? Vi skal da bo på samme sted til han er blitt større, og ser etter en stor leilighet med alt av plass vi trenger til langtidsleie, så det skal du ikke bekymre deg for. Ja, det beste er vel at mor og far har fast jobb og hus, (har ikke sagt at dette ikke stemmer?) men nå valgte jeg å beholde fordi jeg ikke mente alder alene skulle avgjøre. Jeg er ung, men det er ikke synonymt med umoden.

      Om du hadde fått valget å bli født når foreldrene dine var unge eller å ikke bli født i det hele tatt, så vil jeg si meg ganske sikker på at de fleste velger førstenevnte. Som sagt, så lenge man har det en baby har behov for, så ser jeg ikke forskjellen på å bo i en leilighet man leier enn et hus man eier. Hvorfor beklager du deg? Det er din mening, og det er helt greit! Men vi må kunne klare å respektere hverandres meninger.

      Jessica.

    13. Kunne du kanskje ha skrevet litt mer innlegg om hverdagen din? Hva du gjør osv.. Blir litt kjedelig om det bare er mange dype innlegg! Ellers fin blogg 🙂

    14. Kjære deg, ser du selv hva du skriver? Vet du egentlig nok om det du skriver?. Jeg skjønner ikke, hvem har prøvd å
      presse deg til abort? Og du har jo ikke akkurat hørt på det alle andre har rådet deg til (hvis du menere de har rådet deg til abort) kan du heller ikke ta det andre valget som feks. Adopsjon? Du veit at systemet og hovedgrunnen for at jeg og alle som jobber betaler skatt er fordi hvis jeg blir sykmeldt, ufør, gravid så skal jeg få penger men det er penger jeg har vært med å betalt for!! Og for at vi skal ha gratis sykehus.. Og du og alle andre kålhoder bare sniker dere inn og yter godene.
      Poenget mitt kjære deg, at et bar har godt av å vokse opp en plass ikke nødvedigvis i en stor villa. Men noe dere eier. Du veit aldri om de dere leier fra plutselig ikke vil leie ut mere eller om noe uforesigbart skulle skjedd og dere må flytte fort.
      HVORFOR MÅ DU REFERERE TIL ABORT HELE TIDEN.?! Finnes mange som ikke kan få barn, som kan gi den alt den trenger!

    15. Og slutt å tenk på hva alle andre syns. Når jeg sa at du ikke er et bra forbilde mente jeg for ditt bar, stakkars deg. Ikke alle andre. Men ser jo det at du allerede er for umoden når du tenker mer på hva alle andre synes enn barnet ditt synes

    16. Du formulerer deg jo ekstremt godt og syns du svarer tilbake på min kommentar på en veldig flott måte =) Jeg er imponert over poengene dine og må innrømme at du endre mitt syn litt til en viss grad nå. Er flere så gjennomtenkt som deg så er det veldig bra. Og du har helt rett, er mange på min alder og eldre som er barnslige. ^^
      Takk for flott tilbakemelding 🙂

    17. Care More: Så utrolig hyggelig at du synes det! Jeg prøver så godt jeg kan, og setter det høyt at hver mening skal respekteres. Tusen hjertelig takk! 🙂

    18. Huff er helt på kommentar-raiden på siden din i dag jeg, men vil bare komme med EN liten ting til, hehe.
      Og det er det at: Unge mødre, eller mødre generelt med barn som faktisk FØDER et barn og HAR et barn er IKKE SNYLTERE av staten. Det finnes mange som har fiktive barn og får penger av staten, så har de ikke en gang barn…. DET er ille… I tillegg: Du aner virkelig ikke hvor EKSTREMT mange ung (ja, unge) , late mennesker det er der ute som faktisk snylter på staten fordi de ikke vil jobbe. De vil ikke jobbe om ikke det er en slik og slik jobb. Det er snylting.. I tillegg så er det helt latterlig mange unge som går til legen sin og påstår de har symptomer på ME (utmattelsessyndrom) fordi de ikke kommer seg opp om morgenen og er så trøtt hele tiden (vel og merke etter at de har sittet oppe hele natten og spilt spill eller vært på pc eller sittet på pc). Det er ikke ME, det er JLS … Bedre kjent som Jævla LatSkap. DET er snylting… Så bra du står opp for dine meninger!

    19. Care More: Det er bare morsomt med engasjement i kommentarfeltet da! 🙂

      Å lure til seg penger pga latskap er selvsagt snyting på staten, det er jeg helt enig i! Det skal ikke lønne seg å ikke jobbe selvsagt, men jeg synes man skal få hjelp i form av pengestøtte om man virkelig trenger det (når det gjelder de som faktisk har ME eller andre sykdommer både fysisk og psykisk som gjør det vanskelig å jobbe). Trist at det er så lett å skaffe seg penger ved å lyve på seg diagnoser. Håper det blir gjort tiltak mot dette i fremtiden!

    20. Hei, jeg har nå vært innom her et par ganger, og har bitt meg merke i hvordan enkelte mener det er greit å opptre mot deg. Du har ikke gjort noe galt ved å velge å beholde ditt barn. Og de som velger abort eller adopsjon gjør heller ingen noe galt. Det er er personlig valg, og det er et vanskelig valg. Jeg er selv 19, og tror ikke jeg ville valgt å beholde, hadde jeg blitt gravid (kan selvfølgelig ikke si dette med 100 % sikkerhet..). Men dette gir meg likevel ingen rett til å fortelle noen andre hva de burde gjøre i den gitte situasjonen. Jeg blir forbauset over hva voksne mennesker tillater seg å skrive i kommentarfeltet. Lykke til, og gratulerer med Leo!

    21. Hanna: Hei Hanna!

      Det er absolutt rett som du sier, er ingen fasitsvar på hva som er riktig å gjøre når man blir gravid, ung eller ikke. Det er forskjellig fra person til person hva som er riktig å gjøre når du havner i den vanskelig situasjonen det er å bli uplanlagt gravid.

      Jeg velger å tro (eller håpe?) at de som kommenterer slikt er unge mennesker som utgir seg for å være voksne. Hvis ikke det stemmer er det skremmende å tenke på hvor lite reflekterte enkelte godt voksne mennesker er, og jeg håper jeg aldri blir en av de selv. Tusen takk for en fin kommentar 🙂

    22. Ikke misforstå meg nå, men du er jo i utgangspunktet “for ung”. Det er jo ikke ideelt å bli gravid som 16. Det er dermed ikke sagt at man ikke kan takle det kjempebra, og i noen tilfeller bedre enn noen på 30 også. Å si at du ikke har noe å tilby er rett og slett kvalmt. Har man kjærlighet og omsorg for barnet kommer man langt, og det tviler jeg ikke et sekund at du har mer enn nok av! Stå på! Jeg har STOR respekt for deg, som velger å ikke gå den “lette” veien, men som tar ansvar for konsekvensene som kan komme av sex. Du er kjempeflink!! 🙂

    23. Flott og velformulert innlegg og skal eg pirke på noe er det at du skriver før en skaffer seg barn…..man kan skaffe seg en bil eller en sykkel, kanskje også en hund og et hus og det ene og andre, men man skaffer ikkje seg barn….
      Masse lykke til i bøtter og spann til deg og familien din <3

    24. Jeg er 19 år og er gravid selv, har hørt veldig mye av det samme shitte! Jeg syns det er veldig tøft av deg å ta dette valg allerede som 16 åring! jeg syns det er noe forbanna tull at andre mennesker skal kommentere og mene at du ikke er i stand til å ta deg av et barn, og i det minste blande seg i det hele hatt! bare fordi de mener at du er for ung og har “dårlig” økonomi? blir så irritert når jeg hører det samme! men ikke la de påvirke deg! De vet jo ingen ting om det! Alderen har jo ingen ting å si, så lenge du greier å være en god nok mor å ta vare på barnet ditt. Skjønner deg veldig god, når det kommer til abort, det er et veldig vanskelig valg og det er ikke lett! angrer du, sitter det i deg resten av livet. Vær heller stolt av valget du har tatt! uansett hvor mye kritikk du får, så vær heller stolt av det, Du har faktisk skape et nytt liv! (full respekt for det) jeg er sikker på at barnet ditt kommer til å takke deg når det blir eldre, det tenker vertfall jeg 🙂 Stå på du virker som ei tøff og voksen nok jente til å greie det her ;D

    25. Kjære deg, du får ha barsel i 10 mnd så får du faen meg komme deg ut i arbeid! Jo det er å snylte på staten!! Når du tenker å være hjemme de første årene av barnets leveår og få penger fra nav, i gamle dager hadde man 6 uker barsel! Vær glad du har ti måneder, så setter du ungen i barnehage og skaffer deg Jobb !!!
      Her viser du deg umoden

    26. Til ung mor. Hver dag og hvert minutt kommer det barn til verden under omstendigheter som inneholder kontraster vi i Norge er forskånet mot. Det er fordi Norge tilbyr folket sitt sosiale ordninger og et helsesystem som gjør det mulig at 16 åringer får barn. En ung kvinne som deg kan velge å få barnet sitt, uten skam, uten frykt for framtida og med visshet om at barnet ditt også kommer til å overleve sitt første leveår. Det helt uavhengig av om du som mor er egnet el ikke. Fordi alle barn har tilbud om helsekontroller, vaksine og oppfølging. I verden dør mange høyt elskede barn av diare, meslinger og sult.
      Du setter barnet ditt til verden i et land med mange gode hjelpere. “det tas en hel landsby” å oppdra et barn er et afrikansk ordtak. Ja det gjør det! Barn har krav på beskyttelse av alle i omgivelsen . Det er slik det skal være. Å bli mor som 16 åring er ikke alltid en ulykke. Morsinnstink og forelderkompetanse er der i større e l mindre grad, mye avhengig av din egen ballast fra egen oppvekst, Kanskje har du hatt toppers foreldre som har gitt deg alt, slik at du tar foreldreansvaret på strak arm? Kanskje har du det ikke å må ha hjelp av andre for å bli gjort i stand til å gi det et barn må ha, for å bli et trygt barn, og en selvstendig voksen. Hvorfor ordlegger jeg meg slik jeg gjør? Jo fordi jeg ser av alle innleggende at mange ikke ser el reflekterer over helheten. Den sammenhengen man kan velge å bli mor i el ikke . Det er all grunn til å bli møtt med noen kritiske innvendinger når man har konstatert graviditeten og fortsatt har et valg, Har man valgt å få barnet, tar man på seg et ansvar som er streket opp for resten av livet i kjærlighet og engasjement, men forhåpentligvis ca 18 år, til barnet kan klare seg mer el mindre selv.Da er man ferdig (nesten) med forelderansvaret, og barnet kan ta kontroll over eget li, Det er sant at man kan ta utdanning seinere. Man kan ha et godt liv uten høyere utdanning. Man kan til og med ha det greit nok på støtteordninger som fellesskapet byr på,for den som trenger det. Det finnes et avgjørende poeng, Uavhengig av økonomisk status og fellesskap man setter barn inn i, Man må være et ansvarlig menneske å være ydmyk for det som gjør valget så veldig mye lettere. Man blir tatt vare på. Det er trygt å få barn som 16 åring i Norge. Lykke til med det største livet kan utfordre en på, nemlig det og aldri forlate el svikte det barnet man setter til verden, uansett hvor vanskelig en selv syntes eget liv er. Dette fikser du helt sikkert! Hipp Hurra for det.

    27. Ikke noe problem å fulføre skole til tross for et barn, jeg ble gravid på sommeren rett før mitt siste skole år var da 19 år (hatt 4 år skole), fødte i mars å tok eksamen. Det er rett å slett hva du gjør det til, en baby bryr seg ikke om du ikke får kjøp den nyeste å dyreste leken. Stå på for dette klarer du uten problemer 😉

    28. Altså, nå må folk opp i ringa her! Om man er 15-16-17 eller 30 år, har ingenting å si! Ser ikke problemet med å få barn tidlig! Altså det er ikke mange år siden det bar normalt at en 15 åring i Norge skulle klare seg selv som konfirmant.. Jeg har en datter på 18 mnd og er 18 år! Jeg ble gravid som 15 åring! Å den dag i dag, har vi kjøpt hus, er forlovet med faren til barnet, vi begge har stabile jobber.. Altså Halo! Vi er som en helt normal familie! Drit nå
      I helvete i alderen hennes, og ikke døm henne før hun har fått barnet! Sånn teoretisk sett, så er
      Kroppen lagd for å få barn fra 15-25 års alderen! Og en svangerskap etter 35 år, blir kaldt risikosvangerskap!
      Synes dere som melder på hu, er greit mer uvoksene enn det hun fremstiller seg selv! Og vit fakta før dere vræler ut om alt dere ikke vet

    29. Personlig håper jeg at vi unge mødre setter en ny trend. Det er SUNT å få barn i ung alder. Man tåler mindre søvn, man er mer utholdende og når barna våre blir tenåringer er det ikke så lenge siden vi var der selv, så ting blir ikke like fremmed. Å få barn i ung alder er en reise man må begi seg ut på. Mange kommer ofte med ingenting, og må skaffe seg “alt” iløpet av ni usle måneder. Det byr på store utfordringer, og desverre takler ikke alle det. Jeg stemmer frem unge mødre fremfor prøverørsbarn født av “kvinne, 40, utdannet lege med mann hus og bil”!

    30. Du virker absolutt oppegående og jeg tror du kommer til å ta deg av barnet ditt på den beste måten.
      Men det handler om at du mister mye av din tid. Og selv om dette var et uhell er det nok mange 16-åringer som ønsker å bli gravide, dette ønsket mangler mye kunnskap om hva det handler om. Det er tøft, og det er for resten av livet. En får aldri ungdomstiden tilbake. Og selv om en trur en er moden og voksen som 16-åring (vet jeg trudde jeg var det) så er man ikke det. Men det tar noen år å innse det.
      Jeg er helt enig i at man ikke trenger å eie hus og bil og være gift for å få barn. Penger er ikke alt, men det er nøkkelen til mye. =)
      Men som sagt, trur du kommer til å klare det, men du mister mye av din tid.
      Ønsker deg masse lykke til.

    31. Jeg ble gravid me eldste snuppami like før jeg fylte 17 år, hun ble født 4 mnd før jeg fylte 18. Jeg klarte meg helt fint, var alenemor så hadde jo alt av ansvar og slikt alene som gjorde det litt ekstra tungt, men fikk det dobbelte av kjærlighet og kos da. Idag er jeg 21 år og har 2 jenter og har kjøpt hus sammen med min forlovede 🙂 jeg fikk ofte høre at jeg var for ung og alle di standar replikkene unge mødre får, men jeg lo det bare bort og tenkte ikke mer på det. Unge foreldre er akkurat like ansvarsfull som en voksen person! Stå på, dette klarer du akkurat like bra som enhver mor kan 🙂

    32. Pengene du får er mine skattepenger. Jeg er bare glad for at mine skattepenger bidrar til et bedre liv for deg og baby. 🙂 og for meg er det likegyldig om du er 16 eller 26. Jeg skjønner hva disse folka mener, men nå er det altså sånn at kvinner blir gravide. Helt ned i 16 års alderen. Det er viktig med forebygging av uplanlagte svangerskap, men uplanlagt er ikke det samme som uønsket, i mange tilfeller. Og vi må lære å gjøre det beste av situasjonen. Jeg tror baby i magen din kommer til å få et godt liv og oppvekst. 🙂

    33. Man modnes med barnet, fordelen med å være ung mor er nettopp den umodenheten som gir en leken og levende barndom. Da jeg var gravid første gangen var jeg ung, faren slo opp, hadde ingen jobb og heller ingen bolig. Bolig og jobb hadde jeg ni mnd. Å skaffe meg . Jeg klarte det, nå er min datter 16 år å takker meg for verdens beste barndom med en ung mor med masse kjærlighet, tid og lekenhet. Hun syns synd på lillesøster som har en voksen mamma og en mye kjedeligere barndom 😉

    34. Heisann. Ville egentlig bare si stå på 🙂
      Jeg har venninner som ble født med ung mor og kjenner mødre som fikk barn i 15, 16 alderen, og barna har hatt en fin og god oppvekst og blitt bra folk av de også! Så lenge en har vilje og mot til å fortsette og gjøre det en må, og det som skal til, så klarer en alt. Alle er forskjellige i denne verden, så ha troen på deg selv og gå med hevet hode 🙂 Så gratulerer og lykke til 🙂

    35. Dette her kommer du til å greie kjempebra! Du virker som en moden jente som er klar for å ta imot ansvaret på strak arm:) glem alt av de negative kommentarene! De kjenner deg ikke, og snakker om ting dem ikke aner noen verdens ting om! Å si at du er snylter er å sette det langt på spissen, her har vi folk som ikke jobber fordi dem ikke gidder, og likevel får dem penger hver mnd. Så klager dere på Jessica?. Så dere mener at hun ikke skal få noen penger for å forsørge seg og barnet selvom hun er 16 og ikke har jobbet før? Hva i all… Tenk om det var deg:) uansett, har hun jo tenkt og jobbe senere. Så skjønner ikke helt greia deres… Du virker også veldig voksen for alderen. Jeg er 17, og jeg vet du ikke hadde beholdt barnet om du ikke vet selv at du hadde greid det eller hatt resusjer til det! Gratulerer så mye og lykketil!!

    36. Synes du skal stå på og kose deg med livet.
      Er morro å lese at alle de naive som mener du snylter på skatten når du er gravid i så ung alder, det gjør da ingen ting,! Om noen år sitter de å drar skatt selv i pensjonspenger og da er det plutselig vi som jobber ræva av oss for at de skal ha det bra og i tilegg betaler vi sikkert skatt for at barnebarna dems skal gå på skolen også!
      Ønsker deg bare masse lykke til med lille leo 🙂 <3

    37. hei !
      Jeg lurer på at jeg ønsker å ha et barn. Jeg er en jenta som har 18 år. Min kjæreste og jeg vi er klær for det! Men poenge er at jeg går på 1 VGs (2åring ) læring og (2åring) praksis. Kjæreste mine har ikke noe Jobb jeg å. Men NAV eller skatten kan ikke hjelpe oss ? Jeg vil ikke miste plass på vg. Men jeg vil ha barn ! 🙁 hva skal jeg gjøre?

    38. Jessica og Fredrik er UTROLIG flinke foreldre, sånn er det:-) Unge foreldre er like flinke som voksne foreldre! Leo og Noah ser ut som de har det som plomma i egget:-) Fine klær har de, god sunn mat på bordet har de, familie har de, barnehage og venner har de:-) nei vet du hva, ikke hør på all kritikk du får Jessica og Fredrik for dere er flinke, og dere lærer ikke barna att det er greit å være hjemme å late seg forde om du har gått ut av skolen og heller fått barn! no no! du har jo lært Leo att det er viktig å gå i barnehagen å få venner. og du er ute og koser deg med Noah imens:-) stå på, klem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg