HAR JEG ØDELAGT LIVET MITT?

Du kan ikke tilfredsstille alle. Det går ikke. Det har tatt meg litt tid å innse det, men det går ikke. Uansett hva jeg ville valgt å gjøre som ung gravid ville det uansett vært noen som ville ment at jeg hadde tatt feil avgjørelse. At jeg kom til, eller hadde ødelagt livet mitt. Å innse dette har hjulpet meg å forstå at siden jeg ikke kan tilfredsstille alle, bør jeg vel i hovedsak fokusere på å ta de beslutningene i livet som jeg selv mener er riktig. Det føler jeg at jeg skylder meg selv, og det synes jeg virkelig at alle andre burde gjøre også.

Hadde jeg tatt abort og gått ut med det, så ville det vært de som hadde omtalt meg som barnemorder og et forferdelig menneske. Det vet jeg. Og som jeg har fått merke (i stor grad!) så ville jeg også fått høre det om jeg beholdt barnet, og det var jeg klar over fra den dagen jeg tok beslutningen.

Jeg har sluttet å søke etter svar fra disse menneskene som så inderlig ønsker at jeg ser at jeg har ødelagt livet mitt.  Å få andre mennesker til å forstå noe de ikke vil forstå er umulig. Vi mennesker er alt for opptatte av å ha en fasit, et svar. Mange av oss klarer bare ikke godta at det ikke er en fasit på alle valgene og spørsmålene som du møter gjennom livet. 

Hvis noen forteller meg at jeg ikke forstår fornuft siden jeg ikke tok abort. Ja, da vil svare dem at de ikke forstår seg på livet. For hvor i alle dager er fornuften i å ta abort hvis man selv vet man ikke ønsker det?

Jeg ser ikke på meg selv som umoden. Ei heller dum, lite oppegående eller ufornuftig. Tro det eller ikke, men det at jeg er gravid som 16 åring gjør meg ikke til noen av disse tingene. Jeg er ikke fattig. Jeg kommer ikke fra et resurssvakt hjem. Og jeg er like mye meg selv som det jeg var før jeg ble gravid. 

Men hva betyr egentlig “å ødelegge livet sitt”? Det er jo faktisk litt av en påstand å slenge etter noen, er det ikke? Jeg trodde kanskje man fikk livet sitt ødelagt, eller ødela livet sitt dersom man ble rusmisbruker og havnet på gaten, eller havnet i en bilulykke fordi man kjørte i beruset tilstand og ble lam fra nakken og ned, men der tok jeg visst feil..?

Hvis det å gå igjennom det vi mennesker i hovedsak er laget for er tilsvarende at jeg ødelegger livet mitt, så begynner jeg virkelig å lure på hvilken retning samfunnet vårt er i ferd med å gå i. Jeg er gravid og 16 år gammel, jeg er fornuftig. Jeg er oppegående. Om du synes det er ekkelt at jeg venter barn, så er det selvsagt greit. Og om du synes det er kvalmt, motbydelig, eller grusomt at jeg er gravid som 16 åring, så er det også greit. 

Men husk, at da synes du også at det er kvalmt, motbydelig og grusomt å stole på seg selv og ta beslutninger basert på hva man selv føler er riktig.

28 uker og 2 dager når disse bildene ble tatt ♥

Del gjerne dette innlegget videre ♥

98 kommentarer
    1. Synes virkelig ikke du er umoden eller noe. Du tar ansvar for handlingene dine og føler det er riktig for deg å ta vare på dette barnet. Selv jeg som er 21 år får høre jeg burde ventet med å få barn osv. Selv om jeg har fast jobb og er ferdig utdannet. Så noen vil alltid Være negative til det å stifte familie. Jeg synes det er sterkt gjort av deg i en alder av 16 å bestemme deg for å gjøre det mange mener er “feil” og at du velger å stole på deg selv og valget du tar. Jeg selv tror at om man blir mamma som 16, 21 eller 30 så er der en livsstil forandring uansett. Jeg tror det viktigste man har er at man vet de nærmeste familien støtter enn og de man har av venner også støtter enn. De andre som mener ditten og datten de kan få lov til det. Men ikke bry deg. Du ødelegger ikke livet ditt. Du tar et voksent valg. Vær stolt av deg selv og stå imot det negative. Som sagt uansett hva man Gjør i livet vil alltid noen Være negative 🙂
      Klem fra ei som støtter deg!:-)

    2. Du er ung, men jeg var også ung da jeg ble mamma for første gang jeg var bare 16 år. Jeg vil ikke si at vi har fått livene våres ødelagt, tvert imot! Heller en større mening med livet !! Ingenting blir ødelagt selv om man blir ung mamma,

    3. Det folk mener med at du ødlegger livet ditt er at du ødlegger ungdoms livet ditt. Vi har 5 steg i livet vårt; barndom, tenårene, ung voksen, voksen og gammel. I løpet av livet ditt er det voksen du kommer til å være lengst, og det er trist når unge jenter som deg selv er villig til å si fra deg tenårene og ung voksen livet ditt for fort. For det er ikke noe du kan få igjen. Når du har bestemt deg for å bli mamma sier du fra deg tenårene dine, du kan ikke ut på fylla med venner og være ute så lenge som du vil osv. Men da igjen får du jo også noe for det da: din egen unge. Men andre som meg vil ha begge deler. Tenårene/ ung voksen livet og senere bli mor.

    4. Jeg fikk barn selv rett etter jeg fylte 16 år. Så jeg var 15 år meste parten av tiden jeg gikk gravid. Fikk også høre jeg kom til å ødlegge livet mitt. Men tvert i mot, livet mitt har blitt snudd på hodet til det bedre. Å har aldri angra et sekund på avgjørelsen jeg tok. Du modnes under prosessen, går nesten automatisk!
      Du er ei tøff og sterk jente som står for handlingene dine, er tøft å gå ung og gravid. Men tror du kommer til å klare deg helt fint 🙂 stå på!! Å ikke hør på alle andre 🙂

    5. en 16 åring kan være like god mamma som en 30 åring. så ikke ta det til deg at alle kaller deg umoden og at du ikke kommer til å være så god mor. du ser jo anna rassmussen som fikk michelle når hun var 14-15, hun er en av de flinkeste mammaene jeg har sett og jeg ser virkelig opp til henne. lykke til videre <3

    6. Jeg synes du virker både moden og oppegående jeg da. Man kan som du skriver, ikke tilfredsstille alle – og det bør ikke være noe mål heller. Hvem er det som tror at de egentlig har noe de skulle sagt om din tilværelse egentlig? Hvorfor er det “lov” å rakke ned på andre mennesker for sine livsvalg? Stå på, jeg synes du er flink! 🙂

    7. Det folk ikke tenker på at for ca to generasjoner siden (besteforeldre/oldeforeldre), var det “normalt” å få barn så tidlig som 16 år. Da var man voksen. Og man levde ikke så lenge, som det man gjør i dag. Men hvorfor skal det være så ille i dag å få barn som 16 åring, når de ikke var det for noen år tilbake?
      Jeg er selv mamma. Jeg er 21 år, blir 22 år, og har en sønn på ni mnd. Jeg blir også betraktet som ung mor i noens øyne. Det vil ikke si at man har ødelagt livet sitt, selv om man velger å få barn. Man må ta konsekvensene av det man har gjort, og leve med det. Det at man velger å beholde fosteret, viser en modenhet, og at du er moden ift andre på din alder.
      Stå på!

    8. Nei 🙂 det har du ikke :)Jeg syns personlig at du er veldig modig og tapper 🙂 <3 jeg er veldig misunnelig på han som er kjæresten din 🙂 <3 skulle ønske at det var jeg som var kjæresten din og som hadde lagd barn med deg<3<3

    9. Mennesker er teit. Om man velger å gjøre det så er det bare du sjøl som kan gjøre noe med det. Folk milevis unna kan ikke gjøre noe uansett hva du hadde valgt. Beholde det eller ikke. Det er faktisk ingen andre sin sak. Ingen andre har noe med det å gjøre enn du og deg selv og de aller nærmeste som du velger å ha hos deg i den tiden.
      Dette er bare dine valg og ingen andre som har noe med å gjøre. De har ingenting de skulle ha sagt.

    10. Bra du står for egne valg 🙂 Være fornøyd selv og stå for valgene sine er alt man kan gjøre for et godt liv 🙂

    11. Så lenge du er fornøyd kan vel alle andre bare holde kjeft? Du virker både moden og sterk, fortsett med det! 😀 jeg støtter deg!!

    12. Selv har jeg litt delte meninger. Det å få barn så tidlig som 16, kan jo være litt kjipt, siden da får man ikke muligheten til å leve ungdoms tiden festet og hatt det gøy. + synes det er greit å være ferdig med skolegang, og ha en fast jobb. Og at man har en partner meg fast jobb, sånn at man kan klare seg selv. Og ikke trenger og måtte støtte seg og få hjelp av alle andre. Samt så er det jo greit og være ung når man får barn fordi da orker man mer når man har unger som vil ting hele tiden (når de blir litt eldre)

    13. Jeg syns du er tøff, jeg for min del kunne godt tenkt meg barn når jeg var 14-15 år gammel, jeg er 21 den dag i dag å angrer ikke på at jeg tok det valget jeg tok den gang , men nå har jeg fast forhold der jeg har vært i 3 år, vi har hus, vi har fast arbeid, å den dag i dag prøver vi å forstørre familien, å jeg for min del syns det er betryggende å vite at vi har en fast økonomi, å at ting er på plass til vi får en til i familien 🙂
      Men jeg syns virkelig du er tøff som står på ditt, hadde det vært meg hadde jeg valgt akkurat det samme, jeg er så i mot abort at det halve kunne vært nok, om jeg hadde blitt gravid som 14-15 åring så hadde jeg aldri tatt abort uansett hva folk hadde sagt, å jeg vet jeg har familien på min side, mamma har mast om å bli bestemor nå i lang lang tid, så er vell på tide vi får til snart 😀
      Masse lykke til videre <3

    14. dei mener sikkert ikke at du ødelegge livet sånn bokstaveligtalt , men at 14-16 åringer burde heller konsentrere seg om å gå på skole og få i gang utdannelse og leve livet , hvem gidder vel å sitte hjemme å ta seg av barn i den alderen , de fleste vil heller ut
      med venner og ha det morsomt + gjøre klar karrieren
      + skulle jo tro at folk ikke lærte at man kan bruke prevensjon og skolen snakke jo om det helt fra man går på barneskolen til man går på vgs

    15. Anonym: hei anonym! Hva i all verden vet du om jeg har brukt prevensjon eller ikke? Må nok påpeke (nok en gang) at jeg brukte prevensjon og den ble brukt riktig. Vit hva du snakker om før du kommenterer neste gang. Takk.

      Jessica

    16. Du kommer til å modnes fort – og du virker allerede ganske oppegående, hvilket setter enda større fart på den prosessen. Bare vit at du antagelig kommer til å føle deg ensom til tider. Når barnet er født og du har en mengde ansvar dine jevnaldrende ikke kan forestille seg, kommer følelsen av å være alene.
      Derfor håper jeg du oppsøker andre unge mødre – eller arenaer for nybakte mødre uansett alder. Jeg sier ikke at du ikke kommer til å få noe ut av de gamle vennene dine lenger, men de vet jo ikke helt “åssen det er”. Google litt! Det finnes sikkert arrangementer og klubber i nærområdet ditt. Spesielt hvis du tar deg fri fra eller dropper (midlertidig!) ut av skolen er dette viktig.
      Du kommer kanskje til å oppleve mange ekle ting som ung mor – stirring, folk som spør om barnet er søskenet ditt, familie og venner som stille bebreider deg for å ha tatt valgene dine. Dette er en kjip realitet, men det virker som om du ligger an til å være godt forberedt. Jeg sier ikke dette for å virke negativ, men fordi jeg vet at det kan skje. Mist i så fall ikke troen, husk at du tok en usedvanlig vanskelig og sterk avgjørelse på et veldig tidlig tidspunkt i livet.
      Lykke til.

    17. du er sterk som tar en beslutning som denne. håper på at du og kjæresten din får et godt liv sammen med det lile barnet deres. ønsker all lykke til deres framtid. eg synes det er veldig kult og bli mama tidelig. eg er berre 13 år og ønsker og bli mamma når eg kanskje er rundt 20-25. vet dere om det er jente eller gutt?

    18. Unnskyld, kan jeg få spørre om en ting? Var det planlagt, eller har det skjedd noe som var, vel ubehagelig?
      Send gjerne svar til e-posten min.

    19. Måten du skriver på, og måten du formulerer på skaper en respekt for deg. Du virker faktisk oppegående, og det virker som at du har tatt den beslutningen du har tatt fordi det er det du mener er riktig for deg. Og det står det faktisk veldig stor respekt av, spesielt når det er så mange som er negative til det du har gjort. Jeg har selv tatt abort, nettopp fordi at jeg kjente at det var det riktige valget for meg. Det var en tung beslutning, men selv i dag angrer jeg ikke på det. Og det er jo akkurat det ting handler om; gjøre det som er riktig for deg, hvis ikke blir man sittende og angre på alt man burde gjort annerledes.
      Jeg har selv vært skeptisk til unge mødre. Spesielt etter alt jeg har sett av dem på reality-programmer hvor deres mødre passer deres unger, mens dere er ute på fylla hver helg og ikke tar ansvar for det livet dere har brakt til verden. Men ut fra det du skriver, og ut fra hvordan du virker som person skremmer det meg faktisk ikke at akkurat du er gravid. Det virker som at du forstår det valget du har tatt, og det virker som du er klar over ansvaret du har som mor.
      Ting går ikke alltid som planlagt, men stå i valgene dine uansett hva de er. Ta på deg det ansvaret du har bestemt deg for å ta, og vær deg selv 🙂

    20. Heisann! Jeg er nødt til å legge igjen en kommentar etter å ha sett enkelte av kommentarene du får her inne og på Facebook. I og med at jeg er ung mamma selv, og fikk min første i en alder av 17 år, kjenner jeg meg igjen i deg. Noen av mine usikkerheter var om de rundt meg skulle seg på meg som umoden og at jeg ville bli en dårlig mor. Det jeg har innsett med årene er at alle har sin mening og ikke alle kan like alle. Det er ikke noe som er så fint som å få barn, samtidig som det er tøft og vanskelig å være så ung. Uansett har dere tatt et valg, og jeg synes du er en reflektert ung dame. Dere kommer til å klare dere fint! Størst av alt er kjærligheten. Ha tro på deg selv og ha det fint med dine nærmeste.
      Hvis det er noen der ute som ser kommentaren min: Klart det er annerledes å være ung mor, enn dersom man er godt voksen og veletablert – men man må se på hva som er forskjellig. Kjærligheten er den samme, akkurat som bekymringene, tankene og følelsene en eldre mor måtte ha for barnet sitt. Det at man forsatt går skole med barn er selvfølgelig en utfordring, men samtidig blir man mer strukturert og effektiv(som mødre bruker å være;)). Det at man kommer fra et “møblert” hjem er også fint, da man har et godt nettverk rundt seg, og det virker det som om hun har. Man kan noen ganger tenke at det beste hadde vært å vente noen år til, men livet er uforutsigbart og man gjør det beste ut av de opp- og nedturene man har. I en alder av 22 år er jeg tobarnsmor og fulltidsstudie, deltidsjobb, strikking, baking, bursdager og snart skolebarn en del av livet mitt, og jeg ville ikke vært foruten det til tross for at det har vært tøft.
      Og om jeg får avslutte med et godt, moderlig råd jeg har erfart selv: Vær så snill ta vare på deg selv og ikke bruk energi på de som måtte komme med negative utsagn. Sånt kan ta på over tid, og du skal absolutt ikke føle at du er nødt til å svare for dine handlinger. La dem få være nede på sitt nivå, alene 🙂 Og om jeg får komme med enda et råd, som egentlig ikke jeg har noe med: Skjerm deg og familien din fra det offentlige, for det er så mange syke mennesker på nett, og man vet aldri hvordan det kommer tilbake til seg.
      Lykke til! Du har masse flott i vente! 🙂

    21. Hei måtte bare legge igjen en kommentar. Ut fra det jeg har lest her inne hos deg virker du som en god reflektert ung dame.
      Det dummeste jeg hører andre sier ” stakkars tenk å ødelegge livet sitt på den måten”. Når en person har valgt å bli ung mor evt som du sier velger å ikke bli det med å ta abort. Hva som blir rett for hver enkelt av oss er det kun vi selv som kan bestemme.
      En 16 åring kan være mye mer klar for oppgaven det er å være mor enn en 30 åring. Kommer helt ann på hvem du er som person.
      Så ta vare på deg selv og den lille familien du kommer til å få snart. Og fokuser på hva som blir rett for den. Så får bare alle disse forstå seg påerne mene hva de mene vil

    22. Heilt tilfeldig kom æ inn på denna sia å ville bære skrive en liten settning til deg.
      jeg synes det er supert at du tar vare på dette barnet! Jeg blev selv mor som 19 åring og ho er sola i live mitt, jeg har vært med om mye i live mitt men etter ho kom til verden har ho alltid vært ankere mitt <3
      Da min far døde mens jeg gikk gravid trudd jeg at jeg var i ferd med og miste barnet som låg i magen men ho blei heldigvis der inne i mange mnd til, men det var vel det som var meningen at da jeg mistet min pappa skulle jeg ha troll ongen min som kunne lyse opp min hværdag. Av og til tenker jeg jo selvfølgelig at det kunne vært lurt å vente litt lenger med og bli mamma da man har det økonomiske mere på stell og kansje har litt tryggere med hus osv, men samtidig så sitt eg her i dag 24 år gammel med min fantastiske kjæreste å hus å jobb å en solstråle på 4 år. Så de dagene du kansje syns at det er litt vanskelig så tenk at det kommer ikke til å være sånn for alltid.

    23. Jeg ble mamma som 19 åring å ser på det som veeeeldig tidelig, men aldri angret på valget mitt. Nå er datteren min snart tre år, å det beste i hele mitt liv ❤️❤️❤️❤️, men det er ikke lett å bli mor i ung alder, må regne med mange utfordringer og at det ikke alltid er en dans på roser. Men er det verdt det? Ja uten tvil. Mye ansvar, men finns ikke noe som gir mere glede !! Lykke til

    24. Nei, du har ikke ødelagt livet ditt. Ungdomstiden din har du derimot mistet, men det regner jeg med at du innser! Håper ikke ungen må tilbringe lørdagskveldene hos besteforeldre fordi mor er fylt 18 og skal på bar.

    25. Ole: hei Ole! For det første, takk for at du formulerte deg på denne måten i kommentaren din, det er godt å se at det fortsatt finnes oppegående mennesker.

      Jeg bor 4 timer unna foreldrene mine, og ville aldri funnet på å plassere mitt barn der kun fordi jeg hadde hatt lyst til å dra ut på fest (hvilket jeg ikke gjør uansett, vel og merke)

    26. Siv: Tusen takk for en flott kommentar, Siv! Setter stor pris på at du tok deg tid til å kommentere, og er helt enig i det du skriver.

      Skal gjøre mitt ytterste for den lille familien vår <3

    27. Du er bare helt fantastisk! Skulle vært flere modne ungdommer som deg! Hadde personlig aldri klart meg så ung alene! Er nå 20år og uten barn… Men du er mitt forbilde! Flott og god mor! Stå på 😀

    28. bella: Så utrolig hyggelig av deg, Bella! Setter stor pris på at du ser meg som et forbilde.

      Jeg er forsåvidt ikke helt alene da, ettersom jeg har barnefar ved min side. Og familien min, selvsagt! Tusen takk <3

    29. Hei.
      Jeg synes det er flott gjort at du ikke tok abort og har valgt å få barnet.
      Jeg synes det er masse positivt med å være ung mor, og du har masse å glede deg til 🙂
      Jeg kan ikke få barn selv.
      Ønsker deg masse lykke til og vær stolt over deg selv!
      Hilsen Tonje

    30. Tonje: Hei Tonje!

      Så koselig at du synes det! Jeg gleder meg veldig til fremtiden og alt den har å by på. Veldig vondt å høre at du ikke kan få barn, det satte ting virkelig i perspektiv. Håper du får en utrolig fin fremtid uansett, Tonje. Virkelig!

      Tusen takk, jeg skal gjøre mitt ytterste <3

    31. Hva skal du leve av? Regner ikke med du har en utdannelse, eller noe spesielt mye jobberfaring? Hva med faren til barnet? Skal han fø og kle dere begge? Du fremstår moden, ja, men det jeg lurer på er faren til ungen. Er han også 16 eller? Synes alt det her fremstår utrolig lite gjennomtenkt. Jeg håper selvfølgelig dere får det bra og alt det der. Jeg tenker bare på barnet, nå er dere jo i og for seg bare barn begge to. Det er mere jobb en du tror. Tro meg.

    32. Du har absolutt ikke “ødelagt livet ditt” ved å velge å beholde barnet ditt. Du har valg en annen vei en “flertallet” ungdommer tar i 2015. Historisk sett er det å bli ung mor mer vanlig enn å vente til en et etablert og alt er “perfekt” og du er passert 30+ slik mange gjør i dag. Jeg tenker du har gjort et klokt og modent valg ved å lytte til deg selv og hva som kjennes best for deg. Det er du som skal leve med dette valgete og ingen andre. Jeg var selv ung mor og fikk mitt første barn som 18 åring. Det er i dag 25 år siden. Barna mine har aldri klaget over å ha en ung mor- heller tvert i mot 😉 Min opplevelse var at jeg ble noe “isolert” og “alene” fordi alle andre mødre var mye eldre enn meg. Det var ikke andre på min egen alder i samme situasjon. Jeg fikk derimot god kontakt med nybakte mødre som var eldre enn meg og de lærte meg veldig mye. Jeg fikk også litt støtte og råd fra helsesøster noe som var til stor hjelp når alt var nytt og jeg var usikker. Noen ganger kan ting virke overveldende, spesielt om du ikke får nok søvn. Da er det å ta i mot den støtte og hjelp som finnes og ikke minst holde fast på troen! Unge kvinner er og har vært i samme situasjon gjennom hele menneskehetens historie og har overlevd og ført liv videre 😉 og det vil også du. Jeg ønsker dere lykke til! Du vil få oppleve fantastiske og magiske stunder med ren lykke og dype daler med usikkerhet og fortvilelse. Hvis ikke det er å leve livet så vet ikke jeg.

    33. Annabell: Hva vi konkret skal leve av omhandler min private økonomi, og den har dessverre ingen av leserene mine noe med. Kan forsåvidt forsikre deg om at vi har mer enn nok penger, og vi klarer oss helt fantastisk bra.

      Barnefar er 18 år, har jobb samt går på skole. Og ut fra å lese ett innlegg konkluderer du med at alt er lite gjennomtenkt? Jeg ble gravid på prevensjon som ble riktig brukt. Såklart er det mer jobb enn jeg tror. Ingen førstegangsgravid vet hva de går til første gang de får barn vel?

    34. Folk vil alltid dømme. Og du ser jo bare her allerede hvor mange som må mene ditt og datt om prevesjon og fremtidsplaner her i kommentarene. Men vet du hva? Den viktigste personen i livet ditt som du snart møter, er en skjønn liten gutt som elsker deg for at du bare er der for han 🙂 Og så lenge han er fornøyd og tatt vare på så kan resten bare komme med alle sine formeninger. Dessuten er det mange eldre kvinner med utdanning, jobb og hus som selvsagt klarer å ta vare på barnet økonomisk, men som ikke klarer å være mor. For en mor er tross alt den viktigste jobben og kan like så godt oppfylles av en yngre sjel med hjertet på rett sted! <3 Ønsker dere masse lykke til i tiden fremover! Og når det blir vanskelig, tenk på alle som støtter deg og er der istedenfor alle oss andre 😉 Det er dem som er der for dere som virkelig betyr noe!

    35. jeg synes du er tøff jeg som klarer dette i en alder av 16 år.
      Jeg må innrømme at jeg er overasket over de unge mødrene der
      ute som klarer å ta vare på ett barn økonomisk sett. For sånn utenom det økonomiske så trur
      jeg selvsagt at dere klarer å ta vare på ett barn. Jeg har virkelig respekt for dere som får det til økonomisk.
      Masse lykke til fremover, gleder meg til flere innlegg 🙂 akkurat begynt å lese bloggen din:)👍

    36. Jeg kjenner mange som har fått barn tidlig i ungdommen, og jeg har hørt mange sagt at de ikke er gode foreldre, at man må vente til man er voksen nok, og at de ødlegger livene sine. Men vet du hva, det å være en god mor, har ingen aldersgrense. En 16 åringen kan like gjerne være en like god mor som ei nybakt mamma på 36 år. Eller en like dårlig en, for den sakt skyld.
      Ei venninne av meg ble gravid som 15 åring, og fikk ei datter like før hun fylte 16. Hun har en frisk, skjønn og en utrolig intelligent 5 åring den dag idag, og jeg kan helt ærlig si at det taklet hun til tross for sin unge alder. Hun er alenemamma, men hadde familie og venner til å hjelpe seg, noe du også har/får.
      Det sier seg jo selv at er man blitt gravid som 16 åring, og heller velger å beholde barnet enn å ta abort, ja, da er man moden nok. Det er tøft å ta abort, og det er like tøft å ta valget om å beholde barnet også. Mange foreldre fortjener ikke barn, da de ikke kan ta vare på seg selv engang, fordi de kanskje er rusmisbrukere. Barn med disse type foreldre vokser opp til å bli mishandlere, drapsmenn osv. DE skulle tatt abort. Ikke en 16 år gammel jente som VET hun kan dette, og som HAR det som trengs for å oppdra et barn.
      Det er og positive sider med å ha unge foreldre, og
      Jeg tror du kommer til å klare dette kjempebra!
      Stå på, og ikke la de ikke-vitende menneskene dra deg ned.

    37. Dem som sier noe slikt vet ikke helt hvor tøft det er før dem står i samme situasjon. . Du har min respekt 😊
      Hilsen gravid som 19år og nybakt mamma som 20år, 21 år i mars-15

    38. Din udugelige løs tøs. Det er for slike løs tøser vi betaler så mye I skatt for…. du måtte bare rundt å pule som 16 åring??

    39. bb: Hei BB!

      Vil ikke si at å ha sex med kjæresten man har vært sammen med i nærmere et år er tilsvarende å pule rundt, men det er nå min mening.

      Du har ikke vurdert å heller regne ut hvor mye en som sitter i fengsel kostet skattepengene dine da? Vil tro det regnestykket er mye mer interessant.

      Og du, vær voksen nok til å diskutere saklig uten å bruke skjellsord, det fremstiller deg kun som veldig lite intelligent. Ha en fin dag 🙂

    40. Jeg ble gravid som 16 åring,og i dag er sønnen min 20 år.Det har vært tungt ja, men hvis du er en person som er målrettet kan du både få barn og utdannelse. Men du må gå inn for alt 100 %,det er ikke mye tid å tulle bort. Lykke til!

    41. Ann Heidi: Så morsomt å høre, Ann Heidi! Vi er forberedt på at dette kan bli utrolig tøft, men vi vil selvfølgelig gjøre det beste ut av alt. Og selvsagt kan man klare å få utdannelse, det blir bare litt tøffere! 🙂 Tusen takk!

    42. Du har ikke ødelagt livet ditt, men du har redusert ganske mange muligheter. Noen muligheter kan man få hjelp til så klart, men er vanskeligere å gjennomføre enn uten barn.
      – Men når det er sagt har du også åpnet en dør for mange nye muligheter!

    43. selv er jeg ung mor, jeg ble gravid som 20 åring. Mange var veldig ivrige på å fortelle meg om alt jeg ville gå glipp av etter jeg fikk min nydelge datter, jeg kunne bare glemme å dra ut med venner å få alene tid. Vel, er ikke til å stikke under en stol at det er bare oppspinn. Så lenge en har familie rundt seg så blir ikke det noe problem å få barnepass og det skulle være nødvendig, nå har jeg en hel familie som nærmest sloss for å få passe henne, he he.
      Det er ingen som kan fortelle når man er “moden” nok til å bli mor. Selv så føler jeg at jeg har en del flere fordeler enn dem som blir foreldre i en alder av 30. Er ingen som kan komme å fortelle deg når DU er moden for å bli mor, for det er ingen som blir klare i det dem blir gravid, langt der ifra å det tar lang tid å tre inn i rollen.
      Nå er datteren min straks 3 år å jeg lærer å være mor hver dag, man formes underveis. Barnet ditt lærer deg å bli en god mor. Det er ingen som kan fortelle deg hva du skal gjøre osv. Du kommer til å bli en god mor 🙂
      Selv er jeg imot abort å jeg skulle i utgangspunktet ikke kunne bli gravid da jeg gikk på p-sprøyte. Men det ble jeg. Da jeg fant ut at jeg var blitt gravid så raste verden min helt sammen, ikke hadde jeg jobb, ikke hadde jeg noen utdannelse og jeg levde på NAV, hvilket liv hadde jeg å tilby dette barnet? Vel, jeg måttte stå til ansvar for det som hadde skjedd å abort var helt uaktuelt. Jeg var jo bare barnet, så umoden som man kan bli. Men iløpet av svangerskapet så måtte jeg tilpasse meg det nye livet som var i vente med rekordfart. Det var noen tøffe motbakker men en måtte bare.
      Da jeg endelig fikk datteren min i armene mine så forandret alt seg, det forandret meg. Jeg ble et modent “voksen” dame som nå hadde et ansvar for et helt liv. Livet mitt har aldri vert så innholdsrikt som det er nå som jeg ser min lille skatt løpe rundt med sine små fargestifter å fargelegger hverdagen, ja livet mitt <3
      Å bli mor er det mest fantastiske som finnes å det finnes ikke noe annet jeg heller vil være. Men jeg anbefaler at man tenker nøye igjennom ting før man vurderer å sette et barn frem til verden. Om jeg kunne få min nydelige skatt om 2-3 år så hadde jeg valgt det med tanken på utdannelsen. Men jeg ønsker henne aldri bort <3
      Du kommer til å klare deg kjempe fint <3 Gleder meg til å følge deg videre i prossesen <3
      Du kan også følge meg på Instagram: steffanysolvang <3

    44. Jeg er 16 år og er mamma til en liten jente på 5 måneder. Stå på ! Ikke bry deg om hva folk sier 😊 det kommer til og gå super bra med deg også ❤️ Og jeg vet hva jeg snakker om

    45. Eg synes ikkje du har ødelagt live dett Anna, du er ei selvsikker kvinne, å som e utrolig tøff! Eg diggar deg!
      Stå på, ikkje høyr på folk som sei dritt, dei e bære sjaluge menneska som rakke ned på anner! Heie på deg!

    46. Synest du er knalltøff. Selv ble jeg mamma for første gang da jeg var 17,5 år. Så da jeg var 21 og nå sist i sommer da jeg var 28. Kan legge til at alle tre barna har samme pappa, og det er 5 års aldersforskjell på meg og samboer. Vil si mine tre barn er det beste som har hendt meg og de har hjulpet meg gjennom mange sorger. Se sitt elskede barn som smiler og ler til deg er så mye større en og dra ut på byen og fester. Jeg var ganske vill av meg frem til jeg ble gravid med nr1 som er 11 år, men etter det fant jeg roen. Nå drar jeg bare ut om det er noen spesielle konserter jeg vil høre på. Syns det er mye morsommere og dra på fotballkamper o.l med mine to eldste så får mini være med 🙂 Stå på og gjør det du føler er rett for deg for det er det som er rett 💜

    47. Du er ei sterk jente og kommer til og bli en super mamma <3
      jeg selv var 17 år når jeg fikk, så var jo ikke mer enn ett år eldre enn deg da. Vet veldig godt om hvordan det er å bli sett ned på som gravid i ung alder, og jeg fikk stadig høre at jeg burde vente og at jeg kom til og bli ei dårlig mor, men jeg har motbevist alle det, den dag nå som jeg er 20, blir 21 i år, så driter jeg i hva folk sier, og det gjorde jeg på den tiden også.
      Så stå på, dette får du til uten problemer! 😀 og er det noe du lurer på når barnet kommer, så er det ikke en skam og spørre foreldrene dine, aldri 🙂 Man må spørre, prøve og feile noen ganger, det gjør alle uansett hvor gammel du er når du får ditt første barn, sånn er det og sånn kommer det bestandig til og være 🙂

    48. Jeg var 17 år da jeg fikk mitt første barn. Jeg fikk også høre kommentarer som at jeg ødela livet mitt også videre. , men helt ærlig så ble livet mitt mye bedre etter jeg fikk henne:-) 3 år etterpå ble sønnen min født og jeg satt der med to nydelige barn:-) Ble alenemor ett år etterpå, men gikk da bra det også 🙂 Møtte en ny mann, ble gravid igjen. Gledet meg masse til å bli trebarnsmor, men da jeg var halvveis fikk vi vite at han var dødssyk og hadde mange feil som ville ta livet av han under fødsel eller like etterpå. Vi måtte ta det vanskelige valget og ta en senabort. Jeg måtte da føde min døde sønn og begrave han en uke etterpå. Verste opplevelsen i mitt liv. Jeg tenker på han hver eneste dag, hvordan han ville sett ut, hvor gammel han skulle vært, hva hans første ord ville vært, når hans første skritt ville vært osv. Å få barn er den største gaven man kan få i livet. Så NEI, du ødelegger ikke livet ditt. Du gjør det bare enda bedre 🙂

    49. Ikke hør på alle som snakker dritt. Folk har ALLTID noe negativt å si. Jeg var 22 år når jeg ble gravid og det var akkurat blitt slutt med bf når jeg fant det ut +hadde ingenting på stell, hadde folk som kom til meg å sa jeg burde ta abort, også etter uke 12!!! Ingen anbefaler noen å bli gravid som 16 åring, MEN er “skaden” skjedd og det riktige for deg er å beholde det så skal ingen komme å si dritt. Regner med at dette er gjennomtenkt:) Masse masse lykke til:)

    50. Hei, vakre du <3 Jeg er en jente på 16 år. Jeg hadde en kjæreste, og vi hadde vært sammen i nesten to år, men så ble det slutt 11.januar. Men før jul, 12. desember 2014 begynte jeg å lure på om jeg var gravid. Så jeg tok en test, den viste negativt. Jeg ble faktisk mer lei meg enn lettet over det. Men akkurat en uke etter det ble slutt mellom meg og kjæresten fant jeg ut at jeg bærer barnet til meg og ham i magen min. Jeg ble nå mer glad enn lei meg, men også stresset. Eks-kjæresten er nå min aller aller aller bestevenn, og han lover at han skal hjelpe meg så godt han kan og være der for meg. Han er like gammel som meg, og ingen av oss har jobb. Og i tillegg til det må jeg flytte ut for meg selv, ettersom jeg bor i en ikke så stor leilighet sammen med mamma og storebror som jobber nesten hver dag.
      Jeg er bare i uke 7, så jeg KAN velge å ta abort. Men det er egentlig ikke noe jeg ønsker. Men folk sier ting som gjør meg usikker. Men når jeg legger meg om kveldene så tenker jeg "det er mine meninger som teller. Det er jeg som skal elske dette barnet og vise h*n min kjærlighet".

    51. Stå på, dette takler du! Jeg var 16 år da jeg var gravid, enslig og eldste sønn er snart 40 år. Gi aldri opp selv om alt kan se svart ut av og til. Klem

    52. Så utrolig bra skrevet! Jeg ble også gravid som 16 åring men tok abort og angret masse etter, ønsket ikke å ta abort men følte meg tvunget til det pga folk som sa at jeg var et barn selv og snakket bare negativt om dette å være gravid så ung. Ble gravid igjen etter en kort tid, tenkte jeg skulle komme øver denne aborten først men så hadde det allerede skjedd og nå er jeg 21 uker på vei 🙂

    53. Dette var godt for sjela å lese! Jeg er 16 selv, jeg har ikke barn men om jeg selv hadde blitt gravid hadde det ikke vært tvil om hva jeg hadde valgt. Noen personer passer til å ta lang utdanning, ha alt på kål før de engang tør å tenke på å stifte familie. Noen mennesker er familiemennesker og deres mening med livet er å skape en familie og oppdra flotte barn. Og det er like bra, om ikke bedre enn noe annet. Du virker som en veldig smart jente, og tror ikke dette kommer til å bli noe vanskeligere for deg enn om du hadde vært ti år eldre. Det er ikke vits å høre på nedverdigende kommentarer, ta heller og nyt tiden som gravid. Hang in there, og drit i hva folk har å si. Vær en god rollemodell for barnet ditt og vis folk at de tar feil.

    54. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du bryr deg om hva alle andre sier.. Du er ikke skapt for å tilfredsstille mennesker som ikke kjenner deg, du er her for å tilfredsstille deg selv og din familie. Jeg er også veldig sikker på at du ikke ville fortalt det til hele verden om du hadde tatt abort, med mindre du vil be om å som du selv sier, “være en barnemorder”. Abort handler ikke om å drepe et barn, og jeg som faktisk har tatt det fordi det ikke passet seg, syns det et veldig synd at du omtaler det sånn. Jeg fikk ei datter for 7 mnd siden hvor jeg enda gikk på pilla når jeg ble gravid, og det er kjent i familien at vi blir lett gravide. Dette var et uhell og ja, jeg kan love deg at valget mitt har tært på MEG, men ingen andre enn meg. Jeg fortalte det til mamma og kjæresten min, fordi alle andre ikke har noe med det. Og inners inne vet jeg at dette var den beste beslutningen min for meg på grunn av økonomi og husrom. Du dreper ingen ved å ta abort, nettopp fordi barnet ikke er gammelt nok. Det er en grunn til at abort eksisterer, og det er ikke fordi du skal gå rundt og mene at du har drept barnet ditt, men at du tok en avgjørelse som var best der og da. Jeg gren mens jeg lå hos gynekologen mens samboeren min holdt meg hardt i hånden. Jeg føler meg forferdelig når jeg leser det du skriver, men jeg forstår deg alikevel. Vil du kalle meg en barnemorder, go ahead, jeg vet selv at jeg ikke er det.
      Det virker som at du er gravid fordi du ikke vil være en “barnemorder”, og hvis det er det som er grunnlaget for at du valgte å beholde barnet, burde du endre innstilling. Slutt å fokuser på det negative. Faen, du er gravid, du venter en baby. Du burde være lykkelig og glede deg til du får baby’n i armene dine. Det er en fantastisk følelse å være mamma, samme hvor gammel du er.

    55. Hei du skjønne gravide 🙂 hvorfor er alle er så opptatt av alderen din?. Du er gravid og skal snart få oppleve den største glede i verden. Hva har alder med saken å gjøre? Det er da ingen som får slike kommentarer når man er 30 og gravid. Ja, selvfølgelig så skal du nå fremover gjøre andre ting enn dine jevngamle, men det er jo ditt valg. Jeg ble selv mamma i tidlig alder og har aldri sørget over de årene jeg gikk “glipp” av. Noen av mine jevngamle venner ble borte, men jeg fikk nye, som også var småbarnsmammaer, venner som jeg har den dag i dag. Jeg hadde ingen utdannelse, men utdannet meg mens ungene var små, fungerte fint. I dag har jeg 3 voksne barn + barnebarn og har startet på høyere utdanning, så utdanne deg blir du aldri for gammel til. Stå på du, syntes du er ei tøff jente. Ps. Fikk en atpåklatt i voksen alder (16 år mellom eldste og yngste), da var det ingen som bemerket negativt at jeg var gravid, hmmmm. Har aldri angret på valget mitt og jeg har et tett og fint, nært forhold til alle 3. Ønsker din lille familie lykke til og alt godt i framtiden.

    56. Det finnes ikke noe større og bedre enn å få barn. Jeg fikk nr 1 da jeg var 20 og nr 2 da jeg var 27. Følte ikke forskjellen var stor. Kanskje mer bekymret som 27 åring. Men jeg er alenemor. Og uten noe hjelp fra familie er verden blitt litt ensom. Jeg er veldig glad jeg fikk hatt ungdomstiden min… og nå savner jeg venner og litt fri. Vil tro det føles enda sterkere i en alder av 16. Men lykke til. Dette kommer til å gå så bra…. kaste bort livet gjør du overhodet ikke!!!!! Eller barn i tidlig alder enn aldri å få. (Selv om 16 år ER tidlig) klem…. 🙂

    57. Du er tøff. Du har ikke ødelagt livet ditt en plass, selvom 16 er tidlig. Jeg fødte just for 1 måned siden en liten gutt. Og han er det beste som noen gang har hendt meg. Jeg var 16 da eg fødte og idag er jeg 17. Stå på!:-)

    58. Å kunne ta et slikt valg utfra hva du føler er riktig. Hva du mener er best, det er så utrolig modig gjort. I slike tilfeller er det så lett å bare følge strømmen, men du Gjør ikke det. Du tenker over ting og tar et bevist valg basert på dine meninger og behov. Det står respekt av! Lykke til som mamma da 😉

    59. Ung mor har jeg tommel opp for, og samme med “gammel”mor. Andre har ikke noe å si for hvor gode foreldre man blir. Selv har jeg to barn i alderen 2,5 og 4,5 år å er nå 23 år selv. Ergo var jeg just fylt 19 når jeg ble mor. Det er det beste som har hendt meg. Livet gir så mye mening. Ja jeg har inni mellom behovet for å rase litt fra mrh. Å med en fantastisk barnefar som har full forståelse for det. Så får jeg når jeg trenger det fra ut å ha en hyggelig stund sammens med vennene mine. Dag som natt. Men sist jeg sjekket så har selv foreldre på 30 år også behov for å rase litt i fra seg å bare være seg selv. Så tror så lenge man har en god partner eller familie så får man uansett rast litt i fra seg i ny og ne. Å ja å få barn kan være slitsomt, men dog mer givende. Å dette gjeøder vell også for foreldre på 30 år. De blir å (om ikke mer) slitne. Så tommel opp for ung mor. Alle blir vi slitne og alle trenger “meg tid” så det er nok ikke det som avgjør om mann er en god mor eller ikke.

    60. Så länge du vet vad du vill, har ditt stöd runt omkring dig som du behöver så spelar det ingen roll om du är 16 eller 36.
      Du kommer växa med rollen och så länge du är villig till att ändra ditt liv ( det blir ju faktiskt så med barn) så är ålder inget hinder.
      Hade jag varit 16 och det hänt så hade jag inte klarat det du gör då jag inte hade det stödet runt mig, men jag kan heller inte döma dig för hur mitt liv såg ut då.
      Jag önskar dig och din lilla familj allt gott och du kommer sköta rollen som mor helt fantastiskt, du har hjärtat på rätta stället och en stå-på-vilja och då kommer allt ordna sig.
      Kram

    61. Kos deg og nyt siste del av svangerskapet! <3 Prøv å ikke bry deg om negative kommentarer og fokuser på alt positivt! Det spiller da overhode ingen rolle om du er ung mor, du kommer til å bli like god mor som de som er eldre enn deg. 🙂 Kos deg masse, magen kommer du nok til å savne når du ikke er gravid lenger 🙂

    62. Er helt enig med deg. Har et lignende innlegg på min blogg.
      Å du har DEFFINETIVT ikke ødelagt livet ditt!!!
      Uansett alder så er det jo folk som kommer til å reagere, å det er jo akkuratt som om jeg skulle ha sagt til en på 30 at hun burde angre på å bli gravid siden nå var hennes liv ødelagt pga ungen?
      Nei. Dine valg, dine handlinger, din lykke 🙂

    63. Kjenner deg ikke, men bare med å lese det du skriver her, måten du tenker å formulerer på, virker det for meg som om du er myyye modnere en mange andre foreldre som jeg kjenner! Stå på! ønsker deg og barnepappa mye lykke til videre, dette klarer du/ dere! 🙂 Å haters gonna hate uansett hva en gjør, drit i dem! De er bare fordomsfulle tosker 😛

    64. Som vanlig et kjempe flott innlegg som er godt formulert og skrevet, Jessica. Lille Leo har en flott mor og far som vil gjøre sitt aller beste for at han skal ha det bra og for at hans dager i livet fremover skal være fylt med glede. <3
      Ønsker deg en fantastisk fin tid i vente og sender deg og den lille prinsen i magen mange varme klemmer!

    65. Jeg er helt sikker på at du kommer til å bli like god mor som ei som er 25. Stå på, og ikke tenk på det negative du hører !:) håper du får støtte av familie, samboer og venner 🙂 <3

    66. det er mange 16åringer som får barn og det går stort sett greit. Du har ikke ødelagt livet ditt. Jeg har to barn, fikk den første da jeg var ganske ung og synes både kroppen og hodet taklet graviditet og barseltid bedre enn nr 2 som jeg fikk en del år senere. Du kommer til å modnes veldig når du får barnet og morsinstinktet kommer enten du er 16 eller 30.. Men hvem er det egentlig som sier at du ødelegger livet ditt? Er det egentlig så mange??

    67. Malla: Så godt å høre at du klarte deg bra 🙂

      Jepp, det er jo derfor jeg skrev dette innlegget. Fordi jeg var lei av å høre at jeg hadde ødelagt livet mitt.

    68. Jeg synes du er modig og tøff som tørr å dele dette, men liksom… Når du deler det så burde du også forvente at folk kommer til å si ting som “du har ødelagt livet ditt” osv .. Husk at ikke alle aksepterer det.. :/
      Du virker som en smart jente, og jeg er sikker på at du vil bli en god mor!
      Take care

    69. Først: Å bære frem ett barn er ALDRI feil, uansett alder. Jeg ble selv far i ung alder. Var ikke forberedt på det som skulle komme, men som tidligere er kommentert, så vokser du inn i rollen raskt.
      Men det som er den virkelige utfordringen du vil møte er å fullføre utdannelsen og ikke minst bevare forholdet til faren. Faktisk er det å være mamma den letteste av de utfordringene. Så i motsetting til Ole litt lengre opp her vil jeg oppfordre deg til å bruke Besteforeldrene, på begge sider, for det de er verdt. kanskje de ikke innrømmer det nå, men de kommer til å elske å være besteforeldre 🙂 Min mor sa til meg da hun fikk beskjed om at hun skulle bli bestemor; Det er ikke å komme her å tro at jeg skal være barnevakt i hytt og pine. Det tok ikke mer en 3 uker etter fødselen før hun spurte om vi ikke trengte barnepass snart? hehe.
      Så vær ung, avtal med deres foreldre om å passe barnet en helg i måneden, ta en fest, plei forholdet ved å dyrke hverandre som par og koble av innimellom. Da vil dere ha overskudd til å være de beste foreldrene barnet kan ønske seg. Det er viktig å huske at ett barn skal være en del av livet deres, ikke være livet deres 🙂
      Så lykke til med fødselen, møtet med den lille og livet videre. Dere vil få en fantastisk reise sammen 🙂

    70. Fikk selv barn når jeg var seksten. Idag er jenta mi tre år gammel, frisk og rask – det samme er jeg. Selvfølgelig fikk jeg kritikk for at jeg valgte å beholde, det får jeg selv den dag idag. Jeg har ALDRI angret på valget mitt. Jeg ble mer voksen, selvbevisst og selvsikker. Datteren min har gitt meg kjempe masse som ingen andre i livet kunne gitt meg. Jeg var helt på bunnen før jeg ble gravid. Jeg vurderte selvmord hver eneste dag. Nå er det ikke en tanke engang. Livet uten datteren min er utenkelig.
      Dette klarer du/dere, så lenge dere vil. Selv om jeg og faren hennes slo opp fordi det ble for mye har vi ett godt forhold til hverandre, og vesla mi kunne ikke hatt en bedre pappa eller mamma!

    71. Ingen sak å bli ung mor i Norge. Verre med de som bor i USA. Der er man totalt avhengig av familie rundt seg. Man får ingenting gratis der. Det er vel ikke noe verre at du som er 16 blir ung mor enn gubber på 79 år får barn med Thai-damer?! Selvfølgelig så er det ting i livet du går glipp av nå. Du vil helt sikkert få mange nye venner. Kanskje de er 30 år og har et langt liv bak seg. Men alikevel så vil dere være på samme stadie når dere møtes i barselgrupper eller på babysvømming. Min mor var ung da hun fikk meg. Hun kunne gi meg mye som eldre mødre ikke kunne. Hun var leken, fantasifull og energisk. Nå er jo det stor forskjell på folk også da. Noen i dag er jo i sitt livs for ved 40!!.. Alt er relativt. Det eneste jeg synes er trist er at du ikke får ungdomstiden tilbake. Da tenker jeg ikke på feste eller være russ, men bare det å være ung. Sove lenge, kjøre bil med høy musikk og reise uten å skaffe barnepike. Men det er et valg du har tatt, og slik må det bli. Livet er jo aldri som man planlegger! 🙂

    72. Hei!
      Jeg har lest litt på bloggen din og synes du minner meg så utrolig mye om meg selv på samme alder. Jeg ble også mamma som 16åring og kunne ikke skjønne hva andre mente når de snakket om ødelagt ungdomstid eller liv. I dag skjønner jeg hva de prøvde å si, men manglet ord og omgrep å formidle det med. I ettertid savner jeg fortsatt ikke festene osv. Jeg føler det mangler et utviklingstrinn, det er fortsatt ting jeg på en måte ikke kan eller har lært om meg selv. Det er vanskelig å sette ord på og formidle videre! Men det går, alt går når en bare vil 😉
      Du virker sterk, gjennomtenk, omsorgsfull og klar. Jeg tviler ikke på at barnet vil få det godt. Men du må huske å passe på deg selv. Slik at du også får det godt. Det fortjener både du, barnet og for så vidt pappaen. Skulle jeg anbefalt deg noe ville jeg sagt at du bør slutte å forsvare deg, men heller bare si at slik er det. Har ikke mammaen det bra, har ikke barnet det bra heller 😉
      Når en er gravid er det som om både kropp, følelser og handlinger blir fritt vilt for andre å mene noe offentlig om. Når en er ung i tillegg er det enda verre! Det var ikke det å være mamma som var vanskelig, men det å få fungere som en mamma offentlig. De første årene var det som om alle bare måtte kommentere de negative sidene, fremheve det jeg ikke klarte. Ingen klarer alt, og noen ganger tabber en seg også ut som mor! Jeg gjør fortsatt tabber 😉
      Å være småbarnsmamma føltes ikke vanskelig den gang. Men jeg gjør og tenker veldig annerledes mot de andre fordi jeg er en annen og mer erfaren på livet.
      Jeg følte ofte at ting var vanskelig fordi vi startet i feil ende. Vi fikk først barn, så utdannelse, etterfulgt av jobb og dermed huslån. Det er nå det er vanskelig. Når jeg sitter som 30åring med større huslån enn jeg ville hatt om vi ikke hadde fått barn før utdannelse. Når jeg som 30åring skal handtere enn 14åring som på mange måter er mer utfordrende å veilede og ta vare på enn baby og småbarn. Å ha en 14 åring som opplever at foreldrene har vesentlig dårligere/trangere økonomi enn foreldrene til venner som er eldre enn oss. Det er ikke pengene hun savner men opplevelser og muligheter. Når de stadig gjør både det ene og det andre vi ikke kan, eller må velge mellom. Mange av foreldrene til vennene hennes er opp mot alderen til mine foreldre. Det er klart forskjellene er stor økonomisk.
      Jeg mener for all del ikke å skremme deg! Jeg har tro på at du klarer dette 🙂 Jeg ønsker bare å gi deg et lite innblikk fra den andre siden. De aller fleste som snakker om ødelagt liv mener egentlig noe godt, men har utrolig dårlige forutsetninger til å forklare hva de egentlig mener. Ikke engang jeg som har prøvd selv klarer det 😉 Ikke at jeg mener at du gjør det. Forutsetningene har bare blitt veldig annerledes, og krever mye mer.
      Jeg synes jeg nettopp var der du er nå. Det er vanskelig å tro at det er 14år siden jeg var gravid som 16åring. Det er som det var i går! I dag skjønner jeg også hva folk virkelig mente når de sa jeg måtte nyte det fordi tiden går så fort. Det er som om tiden blir mindre i tillegg til at den eskalerer etter hvert som barnet blir eldre. Til og med følelsen av tid er helt annerledes etter at en har fått barn 😉
      Det finnes ikke noe som er så fantastisk som å få lov å være mamma etter min mening 😉 Nyt alle øyeblikkene det gir. Jeg tror ikke det finnes mange andre anledninger hvor en kan si at det er virkelig verdt alt strevet til slutt? Ikke bare graviditet og fødsel, men våkenetter, trass, gris og alt det andre en må ordne med mellom kos, klem, lek og fantastiske gullkorn. Jeg ønsker deg lykke til og alt godt!

    73. FLOTT skrevet! Skjønner ikke hvordan folk kan komme med slike kommentarer. Å ha barn kan være tungt og vanskelig, men på samme tid er det verdens vakreste ting i mine øyne. Å skape et liv, å gi kjærlighet, forme et annet menneske. Skjønner ikke hvorfor folk skal ha det til å bli verdens verste ting som kan skje – at det ødelegger liv. For det gjør det absolutt ikke.

    74. Det er vel litt opp til deg om du føler/mener at du har ødelagt livet ditt eller ikke 🙂 Å få barn så tidlig vil si å sette til side tenårings livet fordi det å være mamma er fulltids jobb 100%! Men så lenge du er lykkelig med dette så er det ingen som kan fortelle deg noe annet! Er det riktig for deg så er det som er riktig, dermed pasta!

    75. Hei fine Jessica! Jeg bare lurer på en ting, ikke for å såre deg…Men var du gravid med Leo eller Noah der? Bare nyskjerrig 😀 Du må være stolt av deg selv, som skriver SÅ bra so du gjør. søren klype du er god! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg