KRITIKK MÅ VI TÅLE

I dag tidlig klikket jeg meg inn på tv2.no
Det som møtte meg var en overskrift hvor det sto “toppblogger Anna Rasmussen måtte stenge kommentarfeltet på grunn av hets”

Da stoppet jeg opp litt. “Måtte” stenge kommentarfeltet?

Nei, hun valgte å stenge kommentarfeltet, hvilket er helt i orden. Selvsagt kan det være tøft å bli slengt dritt til hver bidige dag. Men jeg synes heller ikke man kan forvente stort annet i dagens samfunn når man eksponerer seg selv på denne måten gjennom blogg. Ikke misforstå, jeg synes ikke det er greit at folk hetser hverandre over Internett, på ingen måte. Men om ikke en unnskyldning, så er det hvert fall en forklaring.

Jeg har vært ganske tydelig på at jeg ikke stenger kommentarfeltet mitt uansett hvor mye kritikk jeg måtte få. Jeg valgte å lage meg blogg, dermed må jeg tåle at andre mennesker mener noe annet enn hva jeg gjør. Jeg tåler det fint, svarer kommentarer jeg får saklig, og føler selv at å stenge kommentarfeltet i grunn blir litt urettferdig. Hvorfor skal jeg kunne dele meningene mine gjennom denne bloggen, når ikke dere får delt deres i kommentarfeltet en gang?

Og Joda, jeg har da også fått servert hets på verste plan. Jeg er fæl, jeg burde skamme meg for at jeg ønsker samfunnet så vondt for å beholde barnet mitt, jeg blir en grusom mor, og listen fortsetter. Jaja, tenker jeg. De besøkte i det minste bloggen min.

Så jeg kunne jo ha stengt kommentarfeltet jeg også (ikke at jeg skal det). Men jeg tenker også at jeg kan stenge dere fra å kommentere på bloggen, men jeg kan ikke stenge dere fra å ytre meningene deres. Jeg kan ikke stenge dere fra opprette tråder om meg på kvinneguiden. Jeg kan ikke stenge dere fra å skrive ting om meg på Facebook. Og dermed er jeg like langt.

Hva tenker dere? Del gjerne innlegget videre!

42 kommentarer
    1. Igjen tar jeg meg i at du er 16 og ikke 40…. du skriver med så “voksne” ord og jeg blir imponert over hvor reflektert du er i forhold til alderen din:) Du reflekterer så godt over tingene du tar opp at flere jeg kjenner på min egen alder (41)virker som barn i forhold til deg. Ingen bør motta hets for å snakke om livet, hverdags tanker og gjøremål. Dessverre må noen tråkke på andre for å selv virke bedre…. Du kommer til å bli en meget god mor. Det er jeg helt sikker på. Fordi du ønsker det. Fordi du velger å leve, erfare og tåle livet slik det kommer til deg. Leo vil få et godt liv med deg som mamma 🙂 Masse lykke ønskninger for de siste ukene av svangerskapet og gleder meg til å få se det vakre livet du gir liv til veldig snart.

    2. Alt du skriv på nett blir på nett.
      Å alt som blir kan alle lese også ditt barn når han/ho blir eldre.
      Æ skjønne ikke folk som skal begynne å skrive blogg straks de blir gravid.
      Du skriv om deg nu men etterkvart vil alt handle om barnet å æ hadde ikke likt og blitt delt til hele verden sånn. Alt hets vil den uskyldige ungen få mot seg og mobbes på grunn av at du vill blogge
      Helt utrolig at det går ant å være så egoistisk.

    3. Anonym: hei anonym!

      Hva vet du om hvilke valg jeg tar for barnet mitt? Jeg har da aldri antydet at jeg skal eksponere barnet mitt på lik linje med meg selv gjennom bloggen? Hvorfor uttaler du deg om det når du ikke vet? Til din informasjon har jeg absolutt ikke tenkt til det. Morsomt å se hvordan du trekker konklusjoner uten å vite hva du snakker om.

      Og forresten, “starter blogg med en gang blir gravide”? Hahahah, jeg startet jo bloggen i uke 17, og det for å hjelpe andre i samme situasjon? Så pinlig å se at du nok en gang trekker konklusjoner uten å vite hva du snakker om.

      Jessica.

    4. Et stengt kommentarfelt i noen dager gjør meg ingenting. Jada, man skal tåle kritikk, men det handler også om hvordan du som mennesker tar kritikken inn på deg. Nå syns jeg heller ikke at du kan sammenligne deg med anna, stygt sagt men sant. Negative kommentarer kan gjøre mye med en, og det kan fint hende at du tar dette bedre enn noen andre. Hadde jeg vært TOPPBLOGGER og fått hets hver eneste dag og kanskje dager mer enn andre og hadde følt for en liten “pause” for å komme meg selv, ville jeg helt klart stengt kommentarfeltet mitt. Jada, jeg er blogger. men jeg blogger ikke fordi jeg skal få hatrespons tilbake.

    5. Enig med deg, og itillegg så virker det som ingen av de gode kommentarene som folk kommenterer blir satt pris på siden de negative kun blir fokusert på! Husk at det er sikkert mange som er uenig med deg, og det er lov, men det er enda fler som støtter deg og som kun vil deg godt! Aldri glem det 🙂

    6. themom: Hei themom!

      Nei, men det er en vesentlig forskjell på noen dager med pause fra hets, og å stenge kommentarfeltet i over 1 år. Ja, selvsagt tar mennesker kritikk forskjellig, men hvis man lever av å eksponere seg selv gjennom internett, så burde man (Etter min mening) tåle at andre mennesker mener noe annet enn deg selv.

      Nei, jeg kan heller ikke sammenligne meg med Anna. Men jeg har allikevel hatt ganske greit med lesere, og kan fortsatt si at jeg synes man burde tåle at andre mennesker mener noe annet om ulike temaer, og at det må man være voksen nok til å takle. Som jeg også nevner i innlegget, hets er aldri greit, men når man eksponerer seg selv over internett (spesielt i den graden hun gjør) så synes jeg heller ikke man kan forvente stort annet. Trist, men slik er dagens samfunn, og jeg synes på ingen måte det er greit med hetsing over internett, men det er en forklaring på hvorfor det er slik.

    7. Jeg er helt enig i at både bloggeren og leserne skal få ytre meningene sine. Men det som skjedde med mammatilmichelle var at hun ble lei av å lese flere hundre kommentarer om dagen om hvor stygg datteren hennes var, osv. :/ Så da “måtte” hun stenge det, fordi det ble for mye for henne.
      Voe “måtte” jo også slutte å blogge på blogg.no fordi hun fikk så mange jævlige kommentarer.

    8. Anna (mammatilmichell) viser bare at hun er en god mor for å gjøre nettopp d! En ting er va hun må lese hver dag, men d hun faktisk gjør ved å stenge kommentar feltet er jo å unngå enda en arena hvor barna kan lese så mye stygt om seg selv når de er gamle nokk. Du har ikke enda fått barnet, d går ikke an å forstå det enorme behovet for å beskytte dem for alt i hele verden før du sitter med prinsen i armene og da er d kun din avgjørelse å ta hvordan du beskytter ditt barn! Aldri døm andre foreldre uten synlige grunner, d er d fineste og flotteste vi har mn d er også d aller såreste du blir å oppleve i ditt liv. vær stolt av deg selv og la henne gjøre som hun vill.

    9. jannike: Hun hadde aldri måtte stenge kommentarfeltet om hun heller aldri hadde eksponert barna sine slik hun gjør, hun har valgt å eksponere seg selv i den grad at hun kan leve av det, og da burde hun (etter min mening) takle kritikk. Hets er aldri greit, som jeg også nevner i innlegget, men man kan dessverre ikke forvente annet i dagens samfunn. Handler absolutt ikke om at jeg dømmer noen, hvor i all verden leser du det? Jeg skriver min mening rundt det å stenge kommentarfeltet når man selv har valgt å eksponere seg selv gjennom en blogg med 40.000 lesere hver eneste dag. Har aldri sagt hun ikke kan gjøre som hun vil heller, hvor leser du dette?

    10. Ja d er hennes valg, og der stopper hennes ønske om hva barna skal ha m seg og tåle. Beklager, du virket litt dømmende i forhold til hvor veldig streng du er uten å se på enkelt individet, hva de tåler, ønsker å oppnå m bloggen og hva de ønsker å beskytte barna sine fra og ikke. Beklager viss jeg oppfattet deg feil 🙂

    11. jannike: Da oppfattet du meg nok fullstendig feil, Jannike! Helt i orden, altså 🙂

      Det er absolutt hennes valg, og det er jeg fullt klar over. Skriver også i innlegget at det at hun har det stengt er helt i orden. Men jeg deler også mine tanker og meninger rundt temaet. Jeg er veldig opptatt av å ikke dømme andre mennesker. Du trenger absolutt ikke beklage deg!

    12. Men da er vi enige da 😀 du har en flott blogg og blir nokk en kjæmpe mamma 😀 ha en fin kveld og lykke til med de siste ukene i svangerskapet <3

    13. Dette er ikke noe negativt mot deg altså.
      Jeg kan selv synes at det er litt kjipt å lese blogger med stengte kommentarfelt. Men samtidig forstår jeg hvorfor Anna Rassmussen gjorde der, for om du har lest bloggen hennes så har hun tidligere skrevet hvorfor hun stengte det. Hun skrev at hun stengte ikke det pga. hets som kom mot hun. Men hun stengte det pga. hetsen som kom mot barna hennes (altså da Michelle, siden William ikke levde da). Så jeg kan jo forstod at hun ikke synes det var noe kjekt når det kom inn mye dritt om ungen sin. Ja man kan finne andre veier, men da er det ihvertfall en vei mindre. Og om man skriver det på Facebook kommer jo hele navnet ditt opp, og da er det nok FÆRRE som tørr å skrive stygge ting, og gjerne spesielt om barna.
      Men igjen ikke noe negativt mot deg, og jeg liker bloggen din veldig godt:)

    14. Anonym: Hei Anonym!

      Og jeg ser absolutt den siden av saken. Hets er aldri morsomt, og aldri greit, og det er selvsagt vanskelig for utenforstående å forstå. Men jeg tenker også at om hun aldri hadde eksponert barna sine på den måten hun gjør (og jeg mener ikke at det er noe galt i det valget hun har tatt når det gjelder det) så hadde hun heller aldri hatt den problemstillingen ved å stenge kommentarfeltet. Man kan (Dessverre) ikke forvente annet lenger i dette samfunnet. Noe som selvsagt er veldig trist!

      Tar absolutt ikke dette som noe negativt mot meg. Det er flere sider av saken, jeg bare delte mine tanker rundt temaet 🙂 Tusen takk for at du la igjen en kommentar, og takk for at du liker bloggen!

    15. Hei, er veldig enig i det du skriver, og ser at du også får en del hets både på facebook og her i kommentarfeltet. Alle mennesker er forskjellige, og noen er mer hardhudet enn andre. Det er noen som bare børster det av seg og noen som tar det veldig til seg, jeg tror Anna er en av de som tar det litt til seg. Og da er det ikke alltid like lett å kunne holde et kommentarfelt gående. Voe fikk også mye hets og valgte tilslutt og stoppe å blogge en periode. Jeg har aldri blogget på samme måte som deg eller Anna og blottlagt livet mitt på den måten, jeg bruker bare Tumblr, der hvor jeg er helt anonym. Men jeg opplever også å få hate. Man blir liksom litt avhengig av å ha en plass der hvor man kan utrykke seg selv. Dette er ikke ment som noe kritikk, jeg følte bare for å gi deg litt respons på innlegget. Jeg er veldig enig i det at når man velger å blottlegge seg på den måten på nettet så burde man tåle litt hets også. Det gjør også sånn at man vokser litt som person og kanskje får en litt annerledes holdning.
      Vil også ønske deg lykke til med resten av svangerskapet og husk på å nyte den siste tiden som gravid. Håper også at du blir å legge ut fødselshistorien når du er kommet så langt, synes det er veldig spennende å lese. Håper dagen din blir super 🙂

    16. Silje: Hei Silje!

      Først og fremst, tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar. Og angående hetsen ser jeg absolutt den andre siden av saken også, det er det ingen tvil om.

      Tok ingenting av det du skrev som noe negativt eller som kritikk i det hele tatt, så det er helt i orden! Tusen takk, så koselig 🙂 Skal absolutt legge ut fødselshistorien!

    17. Ved å stenge kommentarfeltet skåner du ikke bare seg selv for unødvendig kritikk, du skåner også barna dine. Jeg synes det er fint at man kan velge bort helt unødvendig hets på Internett, og jeg mener at man er skikkelig tøff dersom en gjør det. I mine øyne finnes det ingen bedre måte for å vise at du har nulltoleranse for netthets, og da vil iallefall ikke hetsen foregå på din egen plattform 🙂

    18. Andrea: Men så er spørsmålet: ville hun ha “måtte” stenge kommentarfeltet fordi folk kom med stygge utsagn hovedsakelig rettet mot barna hennes, om hun aldri hadde eksponert de som hun gjør?

      Hets er ikke greit, men vi må ikke glemme at denne jenta lever av å eksponere seg selv og barna sine. Kan man egentlig forvente noe annet i dagens samfunn enn at noen vil bedrive hets da? Jeg gjentar meg selv, hets er på ingen måte greit, men man nesten ikke forvente annet. Men det er nå min mening 🙂

    19. Du virker ganske reflektert (det er veldig bra!) og sånn som jeg forstår det jeg leser her i kommentarfeltet så mener du at det blir sånn for Anna Ramsussen fordi hun har valgt å eksponere barna sine på den måten og at du er kritisk til det – så hvis det er riktig slik jeg har tolket det så regner jeg med (og håper) at du har det i bakhodet når du får sønnen din, slik at han slipper å bli eksponert på samme måte. Det er selvfølgelig helt greit, og det er ikke noe galt å blogge om barna sine, men man må jo selvfølgelig ta hensyn til hva man skriver og poster med tanke på at de er egne individer som fortjener et eget privatliv (og som liten er jo det mor sitt ansvar å passe på), men det virker som om du har tankene på rett plass rundt dette her da, så stå på og fortsett sånn! 🙂 lykke til med alt!

    20. Anonym: hei anonym!

      Så koselig å høre! Og så hyggelig at du tok deg tid til å skrive en kommentar.

      Det stemmer at jeg ikke skal eksponere han på samme måte. Skal muligens poste kun et bilde av han da han er nyfødt, men om jeg videre inkluderer han i bloggen vil det bli med bilder uten ansikt. Man kan jo ta så mange fine bilder uten å overeksponere barna sine også!

      Tusen takk for det! 🙂 skal gjøre mitt beste!

    21. Hei!
      Ble selv mamma som 17 jeg da, så var tidlig ute selv. Synes det er fint å se at du virker så fornuftig, utifra svarene du gir i kommentarfeltet også.
      Selv møtte jeg mye kritikk, så godt å vite at du stålsetter deg og er klar for å tåle det. Man vet best selv! Og det virker du å ha skjønt.
      Stå på! 🙂

    22. Fint skrevet, liker bloggen din! Lykketil! Nettroll kan gå ut, få seg litt frisk luft og spise en sjokkoladekjeks. De trenger åpenbart litt fred i sinnet, siden de har så mye fælt i huet at de må la det gå ut over alle andre.

    23. Toppblogger, Anna Rasmussen, moren til Michelle eller hva og hvem enn det er, så syns jeg det er forferdelig å eksponere barn over sosiale medier i det hele tatt. Syns forørvig ikke noe om mammablogger der mor legger ut magebilder av seg selv uke etter uke gjennom hele svangerskapet, deler bilder, som du gjør på din blogg, av rom, navn, utstyr og videre.
      Jeg forstår du vil hjelpe andre i din situasjon, som er ung og venter barn. Det jeg ikke forstår er hvordan du, og mange andre syns det er greit å eksponere seg selv i den grad dere mammabloggere gjør. Det er skremmende å se trenden, og jeg lurer på når det skal ta slutt.
      Dere mammabloggere er ikke de første og ikke de siste som er eller har gått gravid. “Vi andre” har sett en babymage før. Vil dere ikke ha noe privat? Vil du virkelig at en hel verden blir kjent med deg gjennom en blogg? Vi vet allerede hva barnet ditt heter, etternavn vet man også. Er det bra tror du, at du skriver i et åpent forum om barnet ditt, navn, at han kommer med keisersnitt, at du elsker faren til barnet? Jeg forstår det bare ikke. Syns det er et tegn på umodenhet og egoisme når unge mødre og mødre generelt eksponerer graviditet på internett. Blir rett og slett litt dårlig.

    24. Marte: Du har rett til å synes nøyaktig hva du vil 🙂 Men hvis bloggen min plager deg, at jeg eksponerer meg selv plager deg, hvorfor besøker du den? Det gir jo faktisk ikke mening.

      Jeg får mer enn nok privatliv, og heldigvis kan jeg velge selv hva jeg ønsker å dele gjennom bloggen og ikke.

      Ha en flott dag <3 Hver sin mening. Jeg respekterer meningen din, så får du synes nøyaktig hva du vil om meg/hva jeg gjør med livet mitt.

    25. Jeg skrev aldri at bloggen din plager meg. Jeg besøkte bloggen din for første gang igår og bladde meg nedover, og da jeg så at du hadde skrevet et innlegg om det å eksponere seg selv og barnet sitt via blogg, valgte jeg å kommentere. Jeg besøker ikke bloggen din jevnlig og sprer dritt om det er det du tror.
      Det er såklart ditt valg, men du er seksten år og veldig ung, og det er mye som endrer seg når man får en del år til på baken, som for eksempel holdninger ang barnet sitt og hvorvidt det er ok å eksponere han/eller henne over sosiale medier.
      Jeg har en venninne som var gravid for tre år siden, hun var selv ganske ung og publiserte graviditeten på facebook og blogg med hyppige oppdateringer med bilde av magen, utstyr hun kjøpte underveis, navn o.l. Det angrer hun bittert på idag. Hun ble gjengjent på gata av mennesker hun aldri hadde møtt. Noen slang dritt etter henne, andre snakket til henne som de kjente henne. De kom å tok henne på magen og sa “nei nå jenta mi, nå er det ikke lenge til termin!” “Den zinksalva du sa ***** reagerte på, hva var det den het igjen?” Jeg bare stiller spørsmål til det med eksponering. Andre mennesker har full tilgang til å vite informasjon om barnet ditt, samtidig kjenne han igjen på gata.
      Jeg forstår at du syntes det er greit, men jeg syns også du må være åpen for andres synspunkter. Det betyr ikke at jeg er ute etter deg og at jeg besøker bloggen din for å spre dritt, men fordi jeg håper at du kanskje tenker gjennom det jeg skriver, selv om du ikke er enig.
      Du virker som ei tøff, oppegående og reflektert jente, som er så forferdelig ung enda. Du har mye å se frem til, både med barnet ditt og med deg selv som menneske. Det er utrolig hvor mye man forandrer seg iløpet av årene, og spesielt når man blir mor. Ting som er greit nå føles kanskje utrolig galt om noen år, som for eksempel blogg og eksponering.

    26. Jeg kan ikke annet enn å nikke når jeg leser det du skriver. Du virker veldig reflektert. Jeg har reagert på dette også, at hun “måtte”. For nei, hun “måtte” ikke, hun “valgte” å stenge feltet, akkurat som hun velger å blogge. Som du sier tjener hun vannvittig på dette. Men det kan virker som hun er veldig umoden og vil ha i “pose og sekk”, tjene masse på bloggen, men ute av stand til å takle kritikk. Og blander begrepene netthets, og saklig kritikk. Jeg er absolutt imot netthets, men saklig kritikk mener jeg man må kunne klare, gjør man ikke det burde man heller velge en annen “yrkesvei” enn blogging. Personlig skulle jeg ønske at hennes unge lesere kunne finne forbilder i verden som gjør noe godt for andre og ikke som mesker seg på et falsk konstruert bilde (Hun sier hun bor for seg selv, men hun bor i kjelleren i morens hus, og moren hjelper henne hele tiden). Når man er “kjent” fordi man ble gravid som 14åring ville det da være hinsides dersom folk ikke var kritiske til det (folk er da ktisike til folk som får barn etter de er 50 også), nettopp fordi det er utenfor normen.

    27. Såååå enig! Man velger å blottlegge livet sitt på nettet, og det er greit nok det at det kan være kjipt å få usaklige kommentarer, men hun tåler jo ikke saklig kritikk en gang! Det har irritert meg så mange ganger at det ikke går an å kommentere på bloggen hennes, så til de grader at jeg ikke gidder å lese den lenger. Vet dette innlegget er gammelt men måtte bare svare 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg