SYKEHUSBAGEN

 Hei alle sammen, og god ettermiddag! Håper dere har hatt en fin torsdag hittil.

Litt av en måte å starte dagen på for meg! Både i går og i dag våknet jeg av sterke “tak” i korsryggen, og jeg har hatt noen få til etter det også. Uregelmessige selvsagt, ellers ville jeg tatt kontakt med føden så fort som mulig. Jeg er derfor litt spent, og litt skremt samtidig, på om det allerede er noe i gang. Jeg håper selvsagt ikke han har planer om å komme ut enda, da jeg tross alt bor 25 minutter unna sykehus, og datoen for det egentlige planlagte keisersnittet ikke er satt engang, men det er jo ute av mine hender. Jeg får bare håpe!

Jeg var helt sikker på at sykehuset ville forsøke å stoppe fødsel helt frem til uke 36 (av en eller annen grunn) – Det stemte selvsagt ikke. Og (rett meg hvis det er noen som vet 100%) jeg undersøkte, og fant ut at de ikke stopper etter uke 34. Plutselig gikk det opp for meg at ting kan skje når som helst nå! Og så kom jeg på den berømte fødebagen da.. Jeg hadde jo ikke rukket å starte på den en gang! Planen var jo å pakke kvelden før keisersnittet, men på grunn av disse plagene er jeg blitt litt i tvil, og dro derfor til byen for å handle det mest nødvendige av det jeg manglet med en gang tidligere i dag.

 

Toalettsaker (leppomade, sminke, deodorant) ♥ Tøfler

 

 

 

Gode sokker ♥ Ammeinnlegg ♥ Hårbørste ♥ Bind/truseinnlegg 

 

Parfyme og paraben-fri shampoo & balsam ♥ Amme bh ♥ Tannbørste & tannkrem ♥ Hårstrikker

 

Tøy shorts ♥ Bestemortruser (som jeg så fint kaller det)

 

Helsekort for gravide (+ blodtype papirer) ♥ Lesestoff ♥ Singletter (Har selvsagt med meg mer enn én)

 

Babyservietter uten parabener og parfyme ♥ Naturlig babyolje (om han skal bades på sykehuset) ♥ Bleier til nyfødte

 

 

 


1. Stk helseteppe ♥ 1. Stk fleeceteppe ♥ Vottepar til avreise fra sykehuset 

 

Anbefaler alle gravide (eller med små barn) på det sterkeste å handle babyklær på Kappahl i økologisk bomull! Jeg elsker “newbie” merket deres, så masse fint! Og nei, jeg får ikke sponset en eneste ting eller penger for å skrive dette, det er helt ærlig.

 

1. Stk heldekkende fleecedress ♥

 

 

 

 1. Stk body i merinoull ♥ 2 Luer ♥ 1 par sokker i bomull ♥ 1 par sokker i kashmir ♥ Body i 100% økologisk bomull 

 

 Body i 100% økologisk bomull ♥ 1. Stk kortermet body

 

 

Selve bagen. Kjempe fornøyd!! Romslig og fin. Om jeg har noen erfarne mødre som leser bloggen min, må dere mer enn gjerne kommentere om det er noe jeg burde ha med i tillegg til dette. Forresten, alle klærne er selvsagt vasket to ganger med Neutral i vaskemaskinen. Hadde jeg hatt strykebrett og strykejern skulle jeg jammen meg brukt det også! haha.

Beklager så masse for et litt senere innlegg enn vanlig, har nemlig kjempet med (mot) den gamle pcen min i nesten 2 timer nå! haha, uff.. Men fikk det endelig til, ettersom Fredrik kom hjem og jeg okkuperte hans. Håper dere alle har en flott dag videre, så snakkes vi ♥ Del gjerne innlegget mitt videre!

53 kommentarer
    1. Anbefaler og kjøpe nattbind isteden!
      De første dagene blør du ganske mye, og på sykehuset har de bare noen giga, ubehagelige bind..
      Så da passer nattbinda perfekt!
      Ellers så må du har masse lykke til!:D
      selv ble jeg mamma som 17, å nå har jeg snart en prinsesse på 1 år:D

    2. Helt sikker på at de binda der er altfor tynne 🙂 kjøp tena bind de er tykke og myke! Nattbind blir nok for tynt det også 🙂 store og gode truser er også godt og ha her gjelder ikke utseende :-p regner med at du tar med kamera osv også 🙂 lykke til <3

    3. Anbefale større bind som Malin seie! 🙂 Men dei bindene på sykehuset er også KJEMPE behagelige! Kommer masse blod, så for å vær på den sikraste siden så er sykehus binda perfekte, og iom at du blir nødt til å ligga mær enn ka ei som føde vanli, så er nok dei sykehusbinda mest praktiske for din del 🙂 Bleier og slikt har di på sykehuset fra før av 🙂 Masse lykke til! <3

    4. Kjempefint innlegg!! Har ikke kommentert bloggen din før, men jeg har vært fast leser siden du begynte å blogge:) tenke jeg skulle kommentere nå, for likte dette innlegget virkelig godt! Elsker at du tar så fine bilder og at du lager ordentlige innlegg! Du kommer til å bli en kjempeflink mamma! Det tror jeg virkelig! Lykke til videre 🙂

    5. Hei!
      Ville bare gi deg et godt råd ang bind. De du har kjøpt kan jeg si til deg med en gang er for små 😉
      De første dagene blør du ganske mye og da vil faktisk “bleiene” du får på sykehuset være de eneste som klarer å holde på alt samtidig (selvfølgelig forskjell fra person til person, men for å være sikker bør du gå med de så lenge du er på sykehuset). Jeg måtte kjøpe med meg ekstra “bleier” på apoteket på vei hjem fra sykehuset og måtte bruke det i to uker….. Noen er heldig som stopper og blø etter en uke, mens andre kan holde på i 6 uker eller mer. Det vil selvfølgelig avta til en “vanlig” menstruasjon etter hvert og da passer selvfølgelig de bindene du har kjøpt deg etter hvert. Hvis du ikke synes “bleiene” du får på sykehuset er noe god å gå med (et kjempestort innlegg som de putter oppi en gigantisk sykehustruse), så kan du kjøpe deg noen truser på apoteket som er ferdig innlegg i. (Dette er selvfølgelig etter en naturlig fødsel! jeg vet ikke hvor mye man blør etter et keisersnitt, men kroppen skal rense seg uansett så det kommer nok mer enn en vanlig menstruasjon uansett;) men personlig så synes jeg de jeg fikk på sykehuset var helt supre, og de gnagde ikke noe særlig på huden)
      Og bleier til babyen trenger du egentlig bare på veien hjem om dere ikke kjører på direkten. Bleier ligger klart på rommet dere skal være (mest sannsynlig) og de fyller de opp etter hvert som du bruker på babyen=)
      Ellers så vil jeg bare si lykke til med fødsel, om den så blir med keisersnitt eller naturlig =D (naturlig er ikke noe du bør være redd for. Jeg hadde selv angst for å føde naturlig men keisersnitt for meg var ikke et alternativ med tanke på at jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bære babyen min selv før etter 2 mnd, så den nærheten ville jeg ikke miste (dette var noe jordmor fortalte meg, så kan selvfølgelig ikke si at du ikke kommer til å bære babyen din!), og når fødselen endelig var i gang så var det ikke så gale som eg hadde trodd. Selve fødselen varte i 25 timer, men smertene var ikke så vonde som jeg hadde forestilt meg. (jeg fikk ikke smertelindring / epidural før etter 15 timer, og da fikk jeg den fordi at kroppen var utslitt) Folk som har født er veldig flinke til å overdrive smertene slik at folk automatisk får fødsels angst, og det synes jeg er forferdelig trist! =( )
      Uansett hva det ender med så kommer det nok til å gå bra!=) Stå på!
      Hilsen mamma til Jenny Oline (9 uker)

    6. Hei! Ikke ment å gjøre reklame, men vil prøve å få flere til å vite om både gratisdesign og skreddersydde design på bloggen min! Har også masse designhjelp!
      Har nå 50% off på skreddersydd design! Løp å kjøp, haha! Gjerne del videre 🙂

    7. dissa våtserviettene skal IKKE brukes på nyfødt baby! de er alt for sterke for en nyfødt:) det er egne tørre “babywipes” som bare skal lunket vann på som skal brukes, dette ligger også klart på sykehuset!:)

    8. anniken: Hei Anniken!

      Hvilke er det snakk om? Så bra du sa i fra!

      Jeg kjøpte den ene på apoteket, og de mente den var utrolig fin til nyfødt. Den andre (hvite pakken) fikk jeg i en pakke med ting til nyfødt av jordmor eller ei på sykehuset(?)

    9. hei , hvis du har tenkt og amme ville jeg tatt med en krem for og smøre på nipplene så de ikke blir såre 🙂 jeg ble mamma som 17 åring og nå er datteren min 15 mnd 🙂 jeg ble veldig fort sår etter bare en dag med amming.
      Masse lykke til, du har virkelig noe og se frem til 🙂 jeg angrer ikke på at jeg ble mamma så tidelig som jeg ble, du er en like god mamma uansett alder!

    10. Ammesalve og nattbind. Men som de over sier, du får både bind og bleier til både deg og baby på barsel. Gulpeklut kan være greit å ha med i bagen, mange er litt kvalme og kan gulpe litt fostervann den første tiden.

    11. Tips!
      Kjøp vedi tørre engangsservietter på vitus apotek for å vaske stumpen til lille med,
      har brukt de fra dag en å har aldri sårstump! 5stk for 100kr.
      Ammeinlegg i ull og en cardigan du kan ha på deg om du ska gå i gangene Evt ned til kantina,
      er veldig lett å få brystbetennelse i starten så pakk de inn😊
      Vannflaske med stort hull i sånn at du kan fylle den med isvann, aldri vært så tørst som jeg var i dagene etter fødsel jeg!
      Lykke til 😊

    12. Det er ikke noe galt i de våtserivettene du har kjøpt fra sebamed, de er egnet fra dag 1. Det blir også fort kaldt på sykehuset så ta med deg noe godt å pakke deg inn i. Du får ha masse lykke til, du kommer til å bli en super mor!

    13. Tips når du bruker våtservitter er å skylle de med vann, pleier gjøre det og da kommer det mye skum utav, så er veldig mye såpe å blir lettere sår:) lykke til med fødselen

    14. Hei! Dett går nok veldig fint, duvirker voksen og belest på hva som skal skje:) Ett lite tips har jeg allikevel til deg! 🙂 Ta med deg store joggebukser og større bind som flere har sagt , eller så er dette noe du kan få på sykehuset:) Du trenger nok ikke babyoljen, for babyen skal ikke bades no særlig den første tiden 🙂 Du bør også kjøpe deg ammeinnlegg i ull og ha med deg en bh til i tilfelle masse melk 🙂 , ellers så er store jakker og kosedress noe man ikke får mange nok av , i tillegg til det er det lurt med en pysj som du kan lukke opp i utringingen slik at det blir letter å amme om natten 🙂 , Husk også Morgenkåpe! 🙂 ! Lykke til!

    15. nattbind og tøfler som du kan dusje med,type crocs eller vanlige slippers… 🙂
      puppesalve og ammeinnlegg i ull eller bambus 🙂

    16. Syns det er supert at du har lagt ut innlegg angående fødebaggen, er selv førstegangsfødene og lurt mye på hva man bør pakke med og hva man ikke trenger. Vil ønske deg masse lykke til i tiden framover, fødselen og etterpå 🙂

    17. Ikke vondt ment, men de bindene der kan du nok bare glemme en god stund frammover etter fødsel :p finnes kanskje ett og annet unntak som klarer seg med å bytte ett sånt hver time, men de er veldig heldige 🙂 gå på apoteket å kjøp deg skikkelige store bind(gjerne beregnet for inkontinens 🙂 blødningene etter fødsel er ikke sammenlignbare med mensen, for å si det sånn 🙂 lykke til med fødsel og den fine tiden etterpå 🙂 du virker veldig oppegående og ansvarsbevisst 🙂

    18. Fin blogg du har! 🙂 masse lykke til med fødsel! 🙂 en ting jeg savnet på sykehuset var et stooort håndkle til keg hadde dusjet, det skal ikke glemmes denne gangen! 🙂

    19. Største bindene du finner, og gjerne en god del truser. Kan være greit å ha med den dorull (om fødselen starter spontant) siden mange sykehus har papir som minner mer om pussepapir. Medela brystsalve er gull verd, spesielt første dagene, og tørrsjampo. Av babyolje, såpe og krem vil jeg virkelig anbefale Maria Åkerberg sine Produkter (baby care, baby Wash og baby oil)
      Til å begynne med er bodyer med trykkknapper langs hele fremme gull verd. Mye lettere å få på babyen når de er så små. Gulpekluter, vannflaske, joggebukse, stor genser/topp, intimservietter, ullbodyer siden det er vinterbaby. Og en svøp. Svøp i merinoull fra Merinokids er veldig god 🙂
      Har et innlegg på min blogg om fødebaggen 🙂 Fikk ei lita jente selv 7. August 2014, første barnet og er relativt ung selv. 🙂
      Masse lykke til, du har utrolig mye å glede deg til!

    20. Hei Jessica!baggen ser helt perfekt ut,men du må ikke glemne noen myke votter som lillemann kan bruke!Når Han “finner” ansiktet sitt så kommer han sannsynlegvis til å begynne å klore/skrape på det, og det kommer til å gi noen merker på ansiktet!

    21. Celia Hansen: Hei Celia! Tusen hjertelig takk for det! Jeg har pakket med et par myke votter, tok også med bildet av dem om du ser de i innlegget. Vet ikke om det var sånne du tenkte på, men? 🙂

    22. Hei!
      Du trenger ikke å ta med egne bind i det hele tatt. Du får alt av bind på sykehuset, så da sparer du den plassen i fødebaggen. Bleier får du også på sykehuset. Du trenger heller ikke å ta med babyolje, det har de også. Jeg anbefaler deg å ta med ammesalve fra lykkelig liten, den er super. Ta med deg ammeinnlegg i ull også, så kan du bruke de engangsinnleggene innerst så ullinnleggene ytterst. Så blir det ikke så mye vask.
      Lykke til!

    23. Med 2 keisersnitt bak meg kan eg fortelle at man blør temmelig mye etter det også, mye mer rent blod enn etter vaginal fødsel, så ja, sykehusbind er neimen ikkje dumt. Men de lekre trusene kan du bruk frem til du er klar 😉
      En annen ting, Parfyrmen bør du la ligge hjemme. Føden/barsel er ikkje et sted man bruke det dessverre. Det er et veldig sårbart miljø du da ferdes i og mange mødre og ikkje minst babyene reagerer veldig på lukt 😉 Mulig du selv også vil slite med det etterpå. Bruk heller en Bodylotion som du syns lukter godt.
      Ellers er ei god og myk, gjerne litt romslig joggebukse helt supert! Du som skal ta keisersnitt(?) vil være mye mer øm i stort sett hele magen og det vil være ubehagelig med noe som strammer. Ei snaisen morgenkåpe er også godt å ha 🙂 Selv svinsa eg rund i ei myk og herlig selebukse i jeans etter et par dager. Ha med flere T-shirt eller topper om du ikkje velger sykehuset sitt, etter et døgn og 2 starter den skikkelige melkeproduksjonen og den kan være ganske ukontrollert hehe Mange morsomme situasjoner der ja 🙂
      Men ellers ønsker eg deg masse lykke til, eg har som sagt 2 KS på “nakken” et akutt og 1 planlagt og har BARE gode erfaringer fra det 🙂
      Klem Vibbedille 😉

    24. Vibbedille: Hei, og tusen takk for mange gode tips!

      Skal kjøpe med meg store nattbind (som flere har nevnt her også ser jeg) Siden sykehusbindene tydeligvis er så vonde(?)

      Hvilken parfyme snakker du om? Jeg har ingen parfyme med meg i sykehusbagen, jeg? Mente du kanskje deodoranten min?

      Ja, joggebukse, løse topper og morgenkåpe glemte jeg helt! Tusen takk 🙂 Skal pakke ned det nå.

      Tusen takk, så godt å høre at du kun har gode erfaringer!

      Klem.

    25. Nei eg ser nå at det var eg som leste feil (les;fort) Eg leste ordet parfyme, men det sto parfymefri 😉 Men uansett en godt råd 😉 Hadde et par mødre som svinsa rundt som de parfyrmerte “dukkene” på barsel den ene gangen og det var ikke godt hehe

    26. Vil anbefale å ha med hvertfall 2 amme bh til, vet aldri hvor fort melkesprengen kommer 😊
      Og babyolje trenger du ikke å bruke egentlig, er bare hvis de har veldig tørr hud 🙂
      Anbefaler også gode og litt stor joggebukser, de er mer behagelig å ha på når du får sånn fint stort bind å ha på etter fødsel 😉

    27. Anonym: Bleier har jeg fått beskjed om at de hadde på sykehuset, noe jeg faktisk ikke tenkte over, så de ligger trygt på rommet hans nå 🙂 Men hørte at bindene/truseinnleggene på sykehuset var så fæle at jeg burde ta med egne selv? Takk for tips uansett! 🙂

    28. Åh du har så mye å se frem til! <3
      Men jeg anbefaler deg å ha med paracet og ibux, for kan ta litt tid før du får det. Og om du trenger det akutt så slipper du å vente 🙂
      i tillegg ha med noe deilig ansiktskrem og NESESPRAY!!!! lufta er så ufattelig tørr på sykehuset!! og egen vannflaske 🙂 og slippers til dusjen, syntes gulvene på badet var så ekle:P
      ellers er det veldig gode tips ovenfor!
      masse lykke til!! <3

    29. Bindene på sykehuset er fæle, men bløt du mye så funker ikke nattbind heller. . Jeg blødde ekstremt og til og med med sykehus bind blødde jeg igjennom. .. men kan ev ta med selv om du skal være så heldig å ikke blø så mye 🙂

    30. Anonym: Skjønner! Da kjøper jeg med nattbind, og har jeg behov for bindene på sykehuset (Enda hvor fæle de er) så får jeg bare bruke dem 🙂 Takk for kommentar!

    31. Du har fått med deg det viktigste. Men eg ville heller ha tatt med nattbind I stedet går vanlig bind. Bedre å mykere. Selv om du skal ta keisersnitt.
      Å hipsters fra Pierre Robert var ett must! Å kanskje noe lette bukser. Som er behagelig å gå med. Noen bukser til småen. Magasin! Det kan fort bli litt kjedelig visst småen sover å du ikkje får sove. Så noen magasin ville eg ha tatt med så du har noe å lese I.
      Lad opp kamera før fødselen. Slett unødvendige bilder eller legg over på pc.
      Lader, små penger og energi drikk. Kanskje noe smått å spise på å som du vet kan ligge I fødselbagen. Lykke til med fødselen når den tiden kommer. Litt synd du skal ta keisersnitt da du går litt glipp av ting. Men er sikkert en god grunn til att du valgte keisersnitt 🙂

    32. Lille venn💖 de trusene og bindene kan du bare glemme. Ahhhh shortsen kan gå men binda går fra rett under navlen til lagt bak oppforbi rompa. Så de første dagene er det kadasienass 😉 det var kjempe søtt lagt frem og godt å ha det klart. Det er griset om det er keisersnitt el vanlig. Beste er å gå i løse konfertable klær og med keisersnitt nå det passe på å komme deg fort på beina pga blodpropp. Og pass på at det ikke går betendelse i såret. Men uansett du takler dette . Lykke til så mye videre. Mvh mor til 3 beste og en engel 💖

    33. Camilla: Hei Camilla! Takk for tips :-)Som du kanskje ser har jeg svart andre i kommentarfeltet på at jeg skal ta med større bind! Tusen takk, koselig du tok deg tid til å legge igjen en kommentar <3

    34. Hei,
      Mor som 16 står det respekt av!
      Du skal føde på vestfold?
      De har isåfall nattbind der pluss bleier i alle størrelser.
      Du trenger verken våtservietter eller baby olje, når de er nyfødt er det kun rent vann som gjelder.
      Våtservietter burde også brukes minst mulig på barn I det store og det hele og I allefall på nyfødt. (Beskjed fra legen for å unngå sår stump) Det gjelder selv de snilleste merkene.
      Men jeg ville tatt med:
      Musikk til føden, snacks og drikke til føden, mer lesestoff (amming tar tid!)
      Og om du skal ta keisersnitt ville jeg vurdert faktiske bestemor truser (de går helt opp til livet), vet om andre som har opplevd at de du har pakket gnager på såret og de da ikke kan gå med de og ender opp de fæle netting trusene isteden(de må du nok bruke I begynnelsen uansett fordi du blør MYE)
      Lykke til!
      Mvh.
      Mor til to små.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg