SKAL JEG IKKE FØDE BARNET MITT?

.. Selv om jeg skal ha keisersnitt?

 På nettet blir det hyppigere og hyppigere diskutert hvorvidt et keisersnitt kan regnes som fødsel, og hva som egentlig telles som fødsel og ikke. Noen mener at om man har hatt keisersnitt så har man ikke født, og andre mener at uansett hvordan barnet kommer til verden på, så er det fødsel. Jeg synes jeg ser trynet til Leo når han om noen år kommer og spørr  “Men mamma, ble ikke jeg født?”

Av alle mulige ting å diskutere, er det nettopp denne debatten jeg faktisk ikke forstår. Poenget er vel at barnet er kommet til verden? Fødsel er fødsel. Det er noe av det største man kan oppleve gjennom livet, og da er det vel for pokker det samme på hvilken måte det ble gjort, dersom alt gikk bra?

Denne interne konkurransen om hvem som har hatt den jævligste fødselen synes jeg begynner å gå litt langt. Hvorfor er det så viktig for oss å ha hatt det verst? Hvorfor skal noe så betydningsfullt (for dét er det for oss alle sammen, uavhengig av hvilken måte det blir gjort på) gjøres om til en konkurranse? Skal virkelig fødsel beregnes ut i fra hvor mye smerte du følte når det pågikk? Da kan man jo forsåvidt ikke si at de som har fått epidural som har fungert 100% har født heller da, eller?

Jeg ser jo selvsagt at fødselen både (kan) oppleves og blir gjort på to forskjellige måter når det kommer til keisersnitt kontra vanlig fødsel. Men folkens, dette er ofte noe av det største vi opplever i løpet av livet – å få et barn. Hvorfor skal vi da tråkke ned på andres fødsels opplevelser fordi naboen sin fødsel gikk lettere for seg enn din?

 

Hva mener dere da?

Nei, nå skal jeg straks gå i gang med å bake gulrotkake og tenke på fødselen jeg skal igjennom om to uker. Så håper jeg alle får en strålende lørdag videre ♥ 

23 kommentarer
    1. Jeg kom til verden med keisersnitt. Uansett hvordan man blir født, så blir man jo født. Ikke bry deg om hva folk sier, du har rett til din helt egen opplevelse av å føde.

    2. Føder man på vanlig måte kalles det vaginal fødsel, så det er selvfllgelig noe som heter å bli født med keisersnitt også.. Alle har jo blitt født,uansett på hvilken måte, fødsel er det uansett 🙂

    3. Så de som har blitt med keisersnitt kan ikke feire fødselsdag da? Det blir for dumt, selføgelig er keisersnitt en fødsel, barnet blir født og kommer til verden !

    4. hvor idioter er ikke folk? selv keisersnitt er fødsel. så lenge du har skapt en unge og den kommer til verden så er det fødsel. folk er bare patetisk dumme! lykke til!<3

    5. Vanlig fødsel er det beste for mor og barn, men har man gode nok grunner for å ta keisersnitt, så er vel det det beste for den som skal føde.
      Jeg ble selv født med keisersnitt da mamma var 19 år. Det førte til at mamma fikk fødselsdepresjon, som gikk videre til at jeg i dag 17 år etter, har diagnosen Reaktiv tilnyttningsforstyrrelse. Dette har vært et problem for meg siden fødelsen, dessverre.
      Så av den grunn, er jeg redd for den dagen jeg skal få barn, at det samme skal skje med meg, som skjedde med mamma, og det samme med barnet, som skjedde med meg.

    6. Hvorfor det skal diskuteres i det hele tatt forstår jeg ikke – så lenge barna kommer til verden trygt så spiller det da ingen rolle hvordan det har skjedd. Jeg tror det står mye på at de som ikke har født (og for så vidt noen av de som kun har født vaginalt) har for seg at det er tøffere å født på den måten, og at man “slipper litt unna og dermed ikke føder” om keisersnitt må til. Selvsagt så gjør man ikke det da man går gjennom svært store fysiske utfordringer her også, men gjerne mer i etterkant enn om man hadde født vaginalt.
      Egentlig så provoserer det meg litt at noen kan slenge ut slike kommentarer for det kan treffe rota hos noen. Jeg tviler på at så mange ønsker seg keisersnitt og det må da føles fryktelig sårt for dem som treffes når de sitter igjen med et nydelig lite barn og får beskjed om at de ikke fødte det på riktig måte.

    7. Det er vel det siste du skal bekymre deg for, barnet vil bli født uansett metode. Selv mener jeg vanlig vaginal fødsel er best for både mor og barn, MEN i dag har vi heldigvis keisersnitt som et trygt alternativ der forholdene hos mor eller barn tilsier det. Det er det bare du, jordmor og evt. legen som har noe med.

    8. Noen ganger er jo keisersnitt faktisk helt nødvendig. Jeg ble født med keisersnitt og er veldig glad for at jeg ble det også, da det var en risiko for at jeg kunne blitt hjeneskadet om jeg ikke hadde blitt det. Er det ikke mye viktigere at barnet blir friskt enn å gå gjennom en vanlig fødsel og få et sykt barn? Jeg er iallefall veldig glad for at det ble bestemt av legene at jeg skulle taes med haste-keisersnitt, da jeg slapp unna å kanskje bli hjerneskadet av en vanlig fødsel!

    9. Min tante fikk ei lita jente for ei uke siden, hun måtte ta keisersnitt siden barnet ikke hadde “festet” seg. Det er ikke det samme som en lang fødsel, men det er ikke bare bare å føde med keisersnitt heller! Jeg fikk høre at jeg mest sannsynlig MÅ ta keisersnitt når jeg skal ha barn, siden jeg har en sykdom. Dette vil ikke si at det ikke er jeg som har båret det barnet i 9mnd som også et en del å bli født, vi kvinne som skal bære det barnet må passe like mye på fosteret som et barn som er født. Dette kan bla. Være om kosthold, rus og nærheten og tryggheten til barnet. Jeg mener at keisersnitt er en fødsel, det er ikke alltid man har et valg, og dette skal ikke bli sett ned på!

    10. Selv ble jeg tatt med keisersnitt, noe som var helt nødvendig den dagen jeg kom til verden. Jeg vil ikke påstå at et keisersnitt er en fødsel, men et inngrep. En fødsel betegnes som siste etappe av svangerskapet, den etappen der hvor barnet vaginalt kommer til verden. Det er betegnelsen på en fødsel. Derfor er det en stor forskjell ifra fødsel til inngrep. Jeg mener at så langt det lar seg gjøre, og er mulig å gjennomføre uten komplikasjoner – så skal en kvinne velge fødsel, istedenfor keisersnitt. Ene og alene fordi at kvinnekroppen er laget slik at hver og en kvinne skal kunne tåle en fødsel. Hvis vi tenker tilbake, var det verken keisersnitt eller annet når et barn kom til verden. Heldigvis har vi dyktige fagfolk i dag som kan se ann situasjonen hvis det keisersnitt er nødvendig for barnets liv, eller morens liv. Selv har jeg født, uten smertestiller eller andre mediakamenter. Dette gikk helt fint. Jeg syntes at fødselens smerte er en fin smerte å være igjennom. Ene og alene fordi barnet kommer til verden, det barnet som jeg elsket og gledet meg til å se i hele ni månender. Å fortelle skrekkhistorier om fødsler, anser jeg som lite verdig. Jeg anser det som en status greie i dag, og fortelle at fødsel er smertefullt er noe helt annet – men denne statusen om hvem som har hatt verst fødsler osv, begynner å ta av.
      Jeg ønsker deg lykke til med keisersnittet ditt. Som sagt: jeg anser dette som et inngrep.

    11. La meg bare få si, at det viktigste må vel være at barnet kommer ut, frisk og rask !!!! Jeg kan ikke få barn, desverre , og jeg kunne gitt fra meg armen for og kunne få den muligheten til og få mitt eget barn. Og jeg synes du skal lukke ørene for hva folk sier, og være glad for at du får bli mamma. Jeg blir så provosert av at folk mener keisersnitt er “ikke å føde” , at man bør “føde på ordentlig måte”!! Det er flisespikkeri!! Pisspreik! Jeg mener det viktigste er at barnet kommer ut og da er det vel samme faen hvordan !! Lykke til, snart er du mor 🙂 den største gaven i livet ( hører jeg folk sier)

    12. Keisersnitt er en form for fødsel. Og hos noen så må man ta keisersnitt. Om det er haste, katastrofe, you name it. MEN å føde vaginalt er det optimale og kan man føde vaginalt så synes jeg man skal gjøre det. Å ta keisersnitt fordi man er redd, eller ikke vil ødelegge nedentil synes jeg at er unødvendig. Men kan man ikke føde vaginalt pga medisinske grunner så er jo keisersnitt nødvendig.

    13. Keisersnitt og vaginal fødsel er begge fødsler, men når noen som har tatt keisersnitt mener de forstår vaginal fødsel eller at noen med vaginal fødsel forstår etter plagene etter keisersnitt blir jeg irritert!
      Personlig er jeg forsåvidt redd for keisersnitt, så respekt til de som går igjennom det!

    14. Jeg måtte igjennom hastekeisersnitt, og var superdeppa for det lenge etter fødselen. Jeg var skikkelig forberedt på å føde normalt, og etter keisersnittet så følte jeg at det var mye jeg hadde gått glipp av. Jeg måtte jo selvfølgelig, og det ble allerede da avtalt at neste gang jeg skal ha barn (fikk unge som 17-åring), så blir jeg satt igang 1-2 mnd før for å unngå at jeg må ta keisersnitt igjen.
      MEN, dette er helt opp til hver enkelt. Mange har grunner til keisersnitt, noen har ikke noe annet valg og enkelte vil bare ikke føde normalt. Jeg har ikke noe i mot at folk velger det de føler er best for kroppen sin. Jeg fikk heldigvis ikke noen kommentarer på at jeg måtte ta keisersnitt, og glad er jeg for det.
      Lykke til med fødselen din.

    15. Altså. Skal vi se på smertne for å avgjøre hva som er en fødsel og ikke, ja da kan jo keisersnitt regnes mer som fødsel enn en vaginal fødsel. Greit nok at du ikke kjenner noe der og da, men fysj, så vondt det er etterpå. Da kan de mødrene som hadde en “såååå fæl fødsel, usj, det vaaaar så vondt” traske rundt i gangene som ingenting, mens de som tar keisersnitt blir sengeliggende i flere uker, og mange helt hjelpesløse! SELVSAGT er keisersnitt en fødsel. Jeg har da FØDT gutten min, selv om jeg tok ks! Ærlig talt 😛

    16. Fødsel er ein fødsel. Føder ein vaginalt er det vondt der og då, men ein føler seg i bedre form i etterkant (dersom ein ikkje får komplikasjoner). Ved keisersnitt er ein meir plaga i etterkant, ein har no trossalt vært gjennom ein operasjon.

    17. det som er med et keisersnitt er at du ikke kan vaske hus og div på 4 til 6 uker men det vil du nok få beskjed om lykketil 😃

    18. Man har smerter selvom man får epidural lol. Keisersnitt er ikke naturlig, det burde være siste utvei, alltid. Mindre sunt for både mor og barn.

    19. Sandrakaggerud du er dum som et brød. Hva vet du om hvordan fødende kvinner har det etterpå? Idiot. Man har smerter. Kunne ikke gå på over 1 uke. Og vaginaen blir aldri som før heh. Merker sjalusien din av at du aldri fikk ha en EKTE fødsel helt hit 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg