JEG ER IKKE SOM DERE

Det er ikke et ukjent fenomen at mange av oss sammenligner oss selv med andre. Både med tanke på utseende, karriere, og hva vi har oppnådd hittil i livet.

 

Glemmer vi helt at vi er forskjellige? På forskjellige nivåer, både mentalt og fysisk? Glemmer vi at det at nettopp du var umoden som 16-åring, ikke betyr at det ikke kan finnes noen som faktisk er modne? Eller er ønsket om at ingen skal være bedre, eller mer vellykket enn oss selv så stort at vi nekter å tro det?

 

Jeg synes egentlig det blir for dumt. “Jeg husker godt hvordan jeg var som 16 åring, og jeg var ikke i stand til å ta vare på et barn” Nei, så var ikke du det. Men hva i all verden har dette med meg å gjøre? Klarer vi ikke å la være å legge alle under samme kam? Det blir litt sånn, “siden jeg ikke klarte det, så skal hvert fall ikke du klare det”

Unner vi ikke hverandre å klare utfordringene vi møter på i livet? Sitter vi å håper at ting går ekstremt dårlig med andre, kun fordi vi ikke klarte det selv? Har medmenneskeligheten vår blitt borte med utfordringen vi ikke klarte?

Mest av alt synes jeg dette er trist. Ingen skal vel lide for noe du ikke klarte?

Del gjerne videre ♥

29 kommentarer
    1. Det er nok utrolig vanskelig for andre å sette seg inn i din situasjon.
      Alle er jo til dels umoden når man er 16 år, men det og bli
      Gravid tvinger en jo til å bli og tenke mye mer modent.
      Folk tenker nok egentlig bare på ditt eget beste, det er mye du kommer
      Til å miste og mye du ikke får være med på som andre gjevngamle får.
      Men på den andre siden er det utrolig mye du får og utrolig mye
      Kjærlighet og noe andre bare kan drømme om og føle på mange mange år.
      Jeg var selv 16 år og gravid og er no 28 med en 11 åring.
      kommentarer må du rett og slett bare lære deg og leve med.
      Du kommer til å høre dem bestandig. Vis dem att de tar feil 🙂 👍
      Masse lykke til videre.

    2. Jeg fikk barn som 19 åring! Har i dag en som fyller 11!
      Får fremdeles høre: oi,du fikk barn tidlig osv osv. Ja vell så gjorde jeg det! Kom deg videre i livet liksom!!
      Jeg trivdes med det! Støtter deg jeg selv om vi ikke kjenner hverandre! Følger spent med på bloggen!
      Du må bare stå i det! Selv om det sårer! Bare gjør som mange andre bloggere! Ikke la de få oppmerksomheten din! Ikke svar på kritikk som går på deg Som person ei heller gi de spalte plass på bloggen! Prøv å overse det!
      Ønsker deg all lykke til igjen :-))

    3. Mette: Hei Mette!

      Ja, det er det nok vanskelig for mange.

      Jeg synes ikke man skal være så bastant at man sier at alle 16 åringer er umodne (eller modne, for den saks skyld) Nettopp fordi det er såpass store individuelle forskjeller. Jeg har vært i kontakt med flere godt voksne som oppfører seg som 13 åringer, og motsatt. Man kan, etter min mening, ikke vite om noen er umodne eller ikke ut i fra hvor gamle de er.

      Jeg har vanskelig for å tro at disse menneskene skriver slike ting fordi de ønsker mitt eget beste. Mulig jeg mister ungdomstid, men mitt eget barn ville uansett vært viktigere enn noen år med frihet, fest og fyll. Og det er valget jeg tok.

      Tror forsåvidt du misforsto litt, jeg klarer fint å leve med disse kommentarene, jeg bare stiller spørsmål rundt hvorvidt det er riktig å sammenligne seg selv med andre kun fordi man selv ikke klarte oppgaven det er å være ung forelder 🙂

      Tusen takk for det, Mette! Skal absolutt vise dem at de tar fullstendig feil 🙂

    4. Amen! Det at andre ikke var i stand til å ta seg av et barn i en alder av 16, betyr ikke at du ikke kan få det til! Og når er man uansett klar til å ta seg av et barn? Noen føler aldri at de blir klare for det, og hopper i det. Noen unge, noen eldre. Uansett tror jeg at alt endrer seg så snart man har barnet i armene, og har det instinktet som sier at man vil gjøre alt for dette barnet. Jeg tror nok du klarer deg supert, selv om du er så ung. Lykke til videre 🙂

    5. helt enig med deg 🙂 man skal ikke ta alle under samme kam og alle har forskjellige livserfaringer og vokser som mennesker på forskjellige tidspunkt i livet 🙂 utrolig fin blogg du har! skal absolutt følge deg videre 😉

    6. heihei eg blei mor for første gong da eg va 17. Er nå 28 år å har tre barn på snart 10 å ein på snart 8 å ein på 9 måneder:)

    7. Iris: Så koselig å høre, Iris! 🙂 Har et sterkt inntrykk av at det er veldig mange unge mødre som har klart seg kjempebra! Tusen takk for fin kommentar.

    8. Godt skrevet! Teit hvor mange som skal dra andre under sammekam siden de mener at de selv ikke kunne ha klart/eller orket det. Selv er jeg er jeg ei på 17 og blitt tatt under kammen av enkelte på forskjellige ting. Det er ikke sunt om alle skulle vært like, såh. Digger meningene dine! Tenkt det får når jeg har lest smått igjennom.
      Stå på og lykke til!

    9. Så utrolig bra skrevet, akkurat slik jeg føler det også! Verden hadde jo blitt utrolig kjedelig hvis alle skulle levd livet likt 🙂

    10. Du kommer til å bli så god mor, det vet jeg. Og ikke minst like fin og vakker som du er på utsiden og innsiden <3 glad i deg.

    11. Jeg tok abort når jeg var 15 år , men jeg tror det var fordi jeg ikke var klar for dette og var en del grunner for jeg tok abort. Å jeg føler nå disse årene her er det mer inn med å få barn enn da jeg var 15-16 år 🙂 Nå er det jo en trend for unge å få barn. Jeg er 23 år og har to barn 🙂 Fikk første som 20 og andre som 22. Alle er forskjellige på å ta sjanser og gå gravide som unge å det syns keg mennesker skal respektere altså… Kjenner jeg blir litt provosert bpr folk hakker og rakker ned
      På unge gravide … Alle klarer seg bra og noen klarer seg ikke så bra igjen. Å få et et barn til verden uanset hvem alder du er i så er det tøfft å mye arbeid. Syns folk skal begynne å skamme seg jeg. Alle tar sine egne valg her i livet , hvis dere er så tøffe i kjeften så kutt det ut det er ikke tøfft 🙂 Sjalusi kaller man sånt 🙂
      Lykke til videre. Dette klarer du med glans å
      Du blir nok en god mamma i tillegg 🙂
      Hilsen meg 🙂

    12. Ja jeg mente ikke att alle på 16 er umoden. Som jeg skrev. Til en viss grad.
      Men det er jo som du selv skriver også veldig mange såkalt voksne som er svært så umoden. Så er helt enig med deg. 🙂
      Jeg skjønner også hva du tenker på når du skriver att du ikke ser att folk som skriver sånne ting tenker på det beste for deg.. Og noen gjør nok ikke det. Eller eventuelt er de totalt uvitende om hvilke valg du har tatt og hva du som person står for. Men noen mener nok det beste for deg, selv om det oppleves både sårt og tungt.
      jeg har personlig erfaring og kan med hånden trygt på hjerte si att jeg ikke angrer ett sekund på valget jeg tok om å beholde som 16 åringen. Men att det er en tøff tid og mye som ikke er tenkt på forhånd og att livet ble totalt snudd opp ned, det ble det. MEN så virkelig verdt det! Jeg føler jeg vokste mye og lærte etterhvert akkurat som alle andre første gangs foreldre, uansett alder.
      Jeg må bare få si att det gjør meg stolt og glad å se att du er så åpen og ærlig om ting ang graviditeten din og tankene dine rundt det. Og jeg beundrer deg att du er tøff nok til å ta valget om å beholde og se att du virkelig går 110 % inn i det. Jeg kan se utifra din blogg att dette er gjennomtenkt og ønsket. Og bare fortsett med det og vis verden og mennesker som tror de er bedre enn alle andre att dette får du til 🙂
      Koselig og lese og tenke 11 år tilbake da jeg var 16 og ventet, det vekker minner.
      Du er en tøff jente. Stå på videre 🙂
      Du vil alltid møte på dem som prøver å sammenligne, prøver å få frem att de er bedre som ventet, eventuelt tok abort osv men vi er helt unike hver og en av oss og det fins ingen oppskrift eller ett manus. Ingen er proff første gang, man lærer etterhvert uansett hvor ung/gammel man er. Jeg har stor tro på att du kan gi ett barn like mye om ikke mer…

    13. Man er ikke klar for å få barn før man har økonomien til det. Hvordan kan en sekstenåring ha råd til det? NAV støtte og foreldre som betaler? DET i seg selv er umodent og uansvarlig.

    14. MH: vi har fint økonomi til det. Ville da ikke satt et barn til verden om jeg visste vi ikke hadde penger nok? Du kan forsåvidt dessverre ikke uttale deg om min økonomi 🙂

      Mottar ikke en krone fra NAV. Annet enn bsrnetrygd når han er født, hvilket alle kvinner med barn i hele Norge mottar.

    15. Det er da mange andre ting enn økonomi som er viktig for et barn. Som kjærlighet, trygghet og stabilitet.

    16. MH: det er vel ikke noe med alderen å gjøre! Jeg har venninner på 40 år som er såkalte navere av ulike grunner. Gjør ikke dem til umoden forelder og heller ikke en dårlig en.. Kanskje noen tar ett og annet feil valg men du og andre må skjønne att dette har ingenting med alder å gjøre…

    17. Dette vet jeg du klarer 🙂 alle er forskjellige.
      Jeg ble gravid som 16åring, og mamma etter fylte 17år. Nå er jeg 21, blir 22år og vi klarer oss supert!
      Som du sier; jeg er moden, men DU trenger ikke å være moden fordi. Det er helt riktig 🙂
      Alle er forskjellige. Det er veldig irriterende når noen sier “du er jo BARE 16år og barn selv, dette klarer du ikke”.. Takk for at du har trua, bra vi ikke trenger å bevise noe til noen. Man vet best selv! Lykke til! Kos dere med babyen som kommer<3

    18. MH: om jeg(18 år gammel) blir gravid, om det er et uhell eller ikke, så har jeg vært med på ” leken”.. Da vil jeg ta konsekvensene for det! Så klart har jeg ikke super økonomi… Men jeg klarer meg! Og er det ut etter hvor mye penger jeg har som teller for om jeg er en god og ansvarlig mor? Er vel ganske mange mødre som har god økonomi og har alt på plass før de får barn, men ikke alltid de er gode mødre fordet…
      Vet at om jeg hadde barn som var i samme situasjon, så ville jeg ha hjulpet dem så godt jeg kunne selv…. Er vel ganske uansvarlig å ha sex, bli gravid, og så ta abort?
      Jeg synes Jessica er virker veldig ansvarlig og moden som tar ansvar for hva hun har gjort.

    19. såg du kommeterte bildet til en jente som la ut bilde av vesken sin “lol, e du fattig eller?” Jævli barnsligt! Å du som skaø bli mamma å meiner at du har begynt å bli meir voksen og moden, my ass! Skjerp deg!

    20. Om du kjendte jenta eller ikkje, vister du eit dårlig forbilde ovan for alle som ikke viste det! Og forsatt er det en unødvendig kommetar!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg