KROPPSPRESS BLANT GRAVIDE? HÆ?

Senest i dag fikk jeg høre av ukjente at jeg var så heldig (og muligens flink) fordi jeg kun hadde fått gravidmagen, og at jeg var så slank og fin. Lite visste disse menneskene at vekten har økt betraktelig de siste månedene, og at jeg snart veier 70 kg fordelt på de tidligere nevnt 160 centimeterene mine.

Så hvordan kan jeg etter andre menneskers mening se så slank og “fin” ut? Næh. Jeg vet ikke jeg, altså. Kroppen min er i grunn ekstremt liten og nett, og det har den alltid vært, hvert fall frem til jeg ble gravid. Jeg har jo hele livet (sett bort i fra mine tidligste år i barndommen) vært vand til å se kroppen min tynn og slank. Til tross for det, tenkte jeg aldri at å legge på meg mer enn gjennomsnittet under svangerskapet ville være et nederlag.

Tidligere i dag leste jeg nemlig et blogginnlegg som heter “Et nederlag å legge på seg for mye?” Og da i forbindelse med graviditet. Jeg, som siden dagen jeg fant ut at jeg var gravid har lagt på meg godt gjennom hele graviditeten, også over gjennomsnittet, (ja, faktisk over det dobbelte) satt igjen litt sjokkert over at noen faktisk så på det slik.

Jeg synes det er teit at det i det hele tatt blir målt hva gjennomsnittlig vektøkning i løpet av et svangerskapet er. Vi mennesker er så forskjellige at det å legge opp til at vi skal sammenligne oss selv med andre i grunn blir for dumt. Og uavhengig av det, hvis vi ikke skal kunne klare å gå opp noen skarve kilo (eller titalls, for den saks skyld) for vårt eget barn, når skal vi egentlig klare det da?

Jeg har vært ekstremt dårlig på å trene i løpet av svangerskapet. Mulig det er fordi jeg lå og spydde konsekvent de 5 første månedene? Mulig det er fordi jeg har følt at jeg har hatt mer enn nok med bare det å holde meg i live med alle de andre svangerskaps-plagene når spyinga først tok slutt? Ikke vet jeg. 

Det er oppriktig trist at kroppsfikseringen har tatt så av at det skal gå utover gravide. Men jeg er i hvert fall glad jeg aldri lot noe kropps press styre eller påvirke meg under graviditeten. Jeg spiser nøyaktig når jeg er sulten, og nøyaktig hvor mye jeg orker. Eller som Fredrik pleier å si, “du spiser oss ut av huset” Så får jeg bare dra med meg den svære, feite ræva mi på treningsstudioet når det hele er over, for èn ting er helt sikkert; det skal ikke gå utover mitt ufødte barn at samfunnet vårt har et forvrengt kropps syn.

17 kommentarer
    1. Hei. Jeg deler gratisprodukter, rabattkoder og kuponger til bla. Sephora, Yves Rocher, Boozt.com, NLY og Hennes og Mauritz. Håper du og andre finner noe dere liker. Sjekk det ut 🙂 Ha en fin kveld!

    2. Veldig godt skrevet. Dette er jo virkelig et tema også i graviditeten. Selv synes jeg det er super irriterende hver gang noen påpeker vekta den ene eller andre veien for meg. I forrige svangerskap gikk jeg opp mye, og bare kosa meg med å være gravid, jeg elsket å se magen vokse og jeg følte det var et under hvordan jeg følte at det spiret inni meg og jeg glødet av graviditeten.
      Denne gangen er det dog litt annerledes for min del. Jeg husker vel hvordan det var på slutten i forrige svangerskap da alt var veldig tungt. Å tanken på å bli slik har skremt meg denne gangen, tross jeg elsket det i forrige svangerskap. Jeg har lagt på meg bare halvparten hittil av det jeg gjorde sist, og magen er betraktelig liten. Men siden jeg har tenkt så mye på dette med at jeg ikke vil bli større enn jeg må har det nok også tatt vekk en hel del av gleden rundt graviditeten (selv om det gjør vondt å si det!) spesielt siden jeg har vært så begrenset med å bevege meg etter plager, truende prematur fødsel, og alt det andre som skulle komme i veien for min plan om å være veldig aktiv i svangerskapet!

    3. Å gå opp selv under graviditeten er da en ting, men de som “slanker” seg under graviditeten er jo bare latterlig fordi de er redd for å føde et stort barn.. For det første er hodet _CA_ like stort om babyen veier 2-,3- eller 4kg og det gjør jo bare at barnet mister mye av den næringen det nyter godt av under svangerskapet. Jeg selv (er 22) fikk en gutt for 5,5 mnd siden og gikk opp nesten 30(!!) kg, siden jeg var sengeliggende de 3 siste mnd pga bekkenløsning. Hjalp fint lite med alle de andre gravid plagene som også følger med. Uansett da, jeg synes det er helt idiotisk at man skal sammenligne gravide med ditten og datten. Mennesker kommer i alle farger, former og fasonger og er forskjellige, det vil graviditeten også være uansett alder, synes ihvertfall man skulle kunne sluppet negative kommentarer generelt da, og selvfølgelig det å bli sammenlignet med andre gravide.
      Stå på ditt og gled deg til du har skatten din i armene, det er en fin tid 🙂

    4. du kjem te å bli ej super mor! læs bloggen din vær dag. 🙂 så bra blogg som herre har æ aldri sett elr vært innom før! stå på å masse lykke te videre! 🙂

    5. Stakkars dumme småunger som kommenterte over her. Kan ikke stave eller Google en gang… Syntes du ser kjempe fin ut:)

    6. Godt skrevet 🙂 Det er ikke normalt å se topptrent ut når en er gravid. Det er synd at mange har fått det bildet bare fordi fotballfrue var slank. Det skal jo sies at hun fikk en veldig liten/lett baby som resultat da. Det er ingen ting i veien med å legge på seg når en er gravid, det er normalt ^^

    7. Bra skrevet! At mange gravide oppi 30-åra er opptatt av å legge på seg minst mulig gjennom graviditeten, å så fort som mulig etter babyen er født legge ut bilder av seg selv på treningssenteret med #fitmums, viser vel at det ikke er alderen som viser om man er moden nok til å få barn… Kjenner deg jo ikke, men på bloggen virker det som om du har verdier som gjør deg til en god mor!

    8. Ille nok med kropppresset ellers om en ikke skal ha det under graviditeten også. Selv var jeg som en flodhest den gangen jeg var gravid. Kroppen blir kanskje aldri helt den samme som den var, men den finner sin vei tilbake. Blir du så heldig at du kan amme hjelper jo dette på, dessuten håper jeg du vil få formen tilbake med mange fine trilleturer som nok er vel så viktig som treningsstudio. Men du virker som ei jente som selv bestemmer hva som er viktig, ikke hva alle andre mener. Det er det respekt av.

    9. alle er unike, og jeg synes bare det er fasinerende hvordan kroppen endrer seg under en graviditet. takk for at du deler så mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg