SVARENE PÅ SPØRSMÅLSRUNDEN

God kveld alle sammen ♥ Nå tenkte jeg å stikke innom for å svare litt på spørsmålene fra spørsmålsrunden, og om det er noe mer dere lurer på må dere mer enn gjerne kommentere, så svarer jeg så godt jeg kan.

Hvordan er Leo?

Leo er (foreløpig) en veldig rolig, men bestemt baby. Han elsker kos og nærhet (ikke overraskende) og er ellers veldig grei å ha med å gjøre. Verdens flotteste lille gutt!

Hva følte du når du hørte Leo sitt første skrik?

Glede. Og tårer som rant som en foss.

Hvordan går det med deg, og dere?

Så koselig spørsmål! Det går i grunn veldig bra, vi nyter tiden og føler at vi mestrer rollen som foreldre. Tusen takk for at du spurte!

Skal/kan både du og Fredrik ha permisjon?

Det er kun jeg som skal ha permisjon fra utdanningen min, Fredrik fortsetter på skolen etter påskeferien nå og starter som lærling til høsten. Godt det ikke er så alt for lenge til sommerferie!

Hvordan hadde du reagert om du ble stoppet på gata og blitt spurt om bilde?

Tror jeg hadde blitt ganske overrasket! Tenker at jeg er veldig jordnær, og at det ville føltes litt rart. Men selvfølgelig også koselig!

Hva tjener du på bloggen?

Det varierer fra måned til måned. Men som jeg tidligere har uttalt meg om så blogger jeg ikke fordi jeg tjener på det, og det er det viktig for meg at dere vet. 

Kan du skrive litt om ting folk ikke forteller når man får barn, sånn som det innlegget du skrev om ting man ikke blir fortalt om å gå gravid?

Ja, det kan jeg gjerne gjøre!


Hva er det beste og verste med å bli mamma?

Det beste er alt. Jeg klarer vel egentlig ikke si så mye negativt om morsrollen så langt. Det kan være slitsomt, men det er den største gleden, og jeg føler meg heldig som hadde muligheten til å bli mamma. Jeg tror mange av oss tar den muligheten for gitt.

Måtte du ta mange sprøyter under svangerskapet?

Nei, bare eventuelle blodprøver. Måtte forøvrig ta flere sprøyter med blodfortynnende etter keisersnittet da.

Du får så ufortjent mye dritt i kommentarene, jeg er helt imponert over hvordan du takler det på en så fin og rolig måte. Hvordan bevarer du fatningen, går kommentarene inn på deg allikevel?

Anonyme mennesker som skriver tull i kommentarfeltet bryr meg ikke det spor. Hadde jeg tatt alt jeg får i kommentarfeltet inn på meg kunne jeg umulig hatt det noe særlig bra med meg selv, så jeg er glad jeg takler det såpass bra som jeg gjør. Jeg fokuserer på menneskene som gir meg konstruktiv kritikk (som igjen hjelper meg å skrive denne bloggen bedre for både meg selv og leserne mine) og tilbakemeldinger ellers.

Legger merke til at du har et godt og variert språk det er morsomt å lese, tipper du er flink på skolen? Er skriving noe du kunne tenke deg å drive med videre?

Så hyggelig at du synes det! Angående skolen.. Neida, jeg gjorde det faktisk veldig bra. Føler selv jeg klarer meg godt i fagene som ikke innebærer tall og logisk tenkning.

Vil du helst ha keisersnitt neste gang også? (Hvis du får flere barn i fremtiden)

Nei, det tror jeg ikke. Men så vet jeg heller ikke om det blir noen flere barn, det får tiden vise!

Hvordan går ammingen? (om du ammer)

Jeg må pumpe meg, og gi det på flaske. Utrolig frustrerende da jeg så gjerne ville amme, men det er ikke alle det fungerer for, dessverre. Jeg får heldigvis ammet han innimellom, når det ikke er ekstremt vondt! Og prøver selvsagt så godt jeg kan. Det viktigste er uansett at han får morsmelk, og det gjør han jo. 

Har du sett noe til barseltårene enda?

Det har jeg absolutt! Haha, gråt som et lite barn andre og tredje dagen på sykehuset. Hva jeg gråt av? Nei, det vet jeg altså ikke.  


Var dere fra starten enige om at det ikke var greit å dele for mange bilder av babyen? Og ikke ansiktet så mye?

Fredrik hadde ikke tenkt noe særlig på det, men jeg har tidligere skrevet her inne at jeg ikke ønsket å overeksponere ham gjennom bloggen min. Så vi ble raskt enige om hva som var greit å dele av bilder, og hva som ikke var greit.

Samsover Leo med dere? I så fall; hvordan utfører dere det?

Vi samsover med Leo, og det fungerer veldig bra. Han sover i hovedsak i baby-nestet sitt i mellom Fredrik og meg, men ofte vil han ligge nær oss istedenfor, som for eksempel når han våkner og er urolig om natten. 

Hva er din mening om tv programmet “Unge mødre” og har du lyst til å bli med selv?

Det har jeg faktisk skrevet et innlegg om tidligere! Men nei, det er ikke noe jeg kunne tenkt meg akkurat nå.

Noe du ikke hadde kjøpt inn hjemme som du følte du manglet?

Brystpumpe! Ellers ville jeg hamstret kluter/små håndklær, det kan man aldri få nok av!

Hva tenker du å studere videre?

Psykologi. 

Hvilke navn tenkte dere på om det ble jente?

Jenna og Mila. Om det skulle vært opp til meg hadde det blitt Åshild, men det var ikke Fredrik enig i. Så fikk vi allikevel en gutt da, og da var valget ganske enkelt ♥


Er barnefar like gammel som deg?

Nei, Fredrik er 18 år gammel, og er født i 1997.

Hvem ligner barnet mest på?

Jeg synes Leo ligner på en mørk Fredrik. Men han har også noen trekk fra meg!

Hvorfor svarer du ikke på kommentarene på innlegget der du skrev at smertene er over etter du har født vaginalt?

Jeg er nybakt mor. Det siste jeg har tid til er å sitte å svare alle i kommentarfeltet mitt, selv om det selvsagt er noe jeg prøver å få til. Jeg synes forsåvidt jeg har svart relativt mange i dette innlegget, da det ble mange misforståelser, og det innlegget egentlig handlet om ble det satt null fokus på. Og jeg skrev aldri at alle har null smerter etter en vaginal fødsel, så det er bare tull.

Tenkte du noen gang “dette kommer jeg ikke til å klare” når du var gravid?

Nei, det gjorde jeg faktisk ikke. Jeg er (og var?) innstilt på at jeg klarer det jeg vil. Hvis ikke jeg selv trodde på at jeg skulle klare det, hvem skulle egentlig gjort det da? Forstår godt spørsmålet ditt allikevel, for det er veldig lett å være i et så stort sjokk at man rett og slett får panikk.

Kan du legge ut bilde av kroppen din før du ble gravid?

Såklart! Til venstre ser du meg 4 uker på vei (uten å vite det, vel og merke) og til høyre er meg en god stund før jeg i det hele tatt ble gravid.


Hvordan reagerte venner/familie på at du var gravid?

Dette har jeg skrevet to ganske utfyllende innlegg om, og de finner dere HER & HER.

Håper dere fikk svar dere kan si dere fornøyde med! Vi har kost oss kjempemasse i dag, og det er så deilig å ha Fredrik hjemme nå som han har ferie. Håper alle får en flott kveld videre ♥

 

18 kommentarer
    1. ønsker bare å gi deg litt innspill på det med amming. Hos meg nektet guttungen å ta puppen, han var veldig kvalm etter fødsel og tok ikke tilstrekkelig til seg med næring. Hadde ‘heldigvis’ mye melk og pumpet meg i 3 uker før jeg sluttet. Var utrolig stresset Pga all maset om amming og at morsmelk var det viktigste og beste. Men etter 3 uker orket jeg ikke mer psykisk, og livet ble sååå mye bedre når vi gikk over til erstatning. Hverken mor eller sønn stresset og vasking av flasker måtte vi jo gjør uansett. Så for all del, pump deg så lenge du orker eller kan, men ALDRI se på det som ett nederlag hvis du ønsker å gå over til erstatning:) du kommer til å være den beste mammaen for (din) Leo om du gir mm eller mme. Tross i all negativitet rundt det 🙂

    2. Hei! Så du skrev det gjorde vondt ved amming, har du prøvd brystskjold ? 🙂 Det hjalp meg til å få til ammingen, min baby fikk ikke riktig tak så hjalp veldig med brystskjoldene, og det gjorde at vi fikk til ammingen mye lenger enn jeg hadde gjort uten 🙂 lykke til videre, og kos deg 🙂

    3. Det er så utrulig kjekt å lese bloggen din, du er så åpen og ærlig! Dei fleste mammablogger skal alltid framstille seg så perfekte å at å vær mamma er det letteste osv.
      Er ikke så mangen som skriver hele sannheten. Jeg er selv gravid i bare en alder av 18 å jeg leser endel blogger men jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente.
      Jeg har selv til nå hatt en vanskelig graviditet og vert myye syk så jeg synst det å holde motet oppe er vanskelig noen ganger, men når jeg leser ifra dine erfaringer så får jeg den ¨jeg er ikke den eneste¨!
      Så stå på videre og forsett med å holde negativekommenterer ut av tankene! Å det at du vill skjerme sønnen din litt vekk ifra bloggen med bilder så er jeg så enig med deg, er altfor mange mødre som ikke helt tenker på mulige konsekvenser!

    4. Selv om det gjør vondt å amme, må du bare fortsette sånn at brystvortene herdes. Og bruk brystskjold, selges på apoteket. Gjør at de ikke blir klamme og fuktige. Og spør om ammehjelp på helsestasjonen. Ta imot alle tips du kan få til riktig ammestilling 🙂 det kommer seg med litt trening! Lykke til:)

    5. Du skiver du ikke klarer amme men må pumpe, kan jeg spørre hvorfor :)? Er selv gravid og vil så gjerne amme.. Bare av nysgjerrighet jeg lurer, kanskje det er noe jeg kan gjøre annerledes feks.. Du virker som en fantastisk mamma, stå på <3

    6. Mange flotte svar! 🙂
      Dumt at jeg ikke fikk med meg at du hadde spørrerunde, for jeg har ett spørsmål jeg lurer på om du kan svare på. Du hadde jo planlagt keisersnutt, hvor lenge før termin blei den utført, og vett du hva ca. hvor lenge før termin det er normalt å utføre planlagt keisersnitt? 🙂

    7. Hei, kommer over det at du synes det er vondt og amme og derfor må pumpe deg. Jeg anbefaler da ammeskjold får kjøpt disse på apoteket.
      Man får ikke ut all morsmelk ved pumping, så derfor er det jo best med ammeskjold. Håper du får til å bruke disse og at det funker for deg også 🙂
      – Gratulere med gutten!

    8. Sorry for at jeg ikke holder meg helt til tema, men fy flate for en fin mage du hadde/har! Trente du mye før du ble gravid?
      Du er en kjempe stor inspirasjon <3

    9. WOW, for en fin kropp! Kjente jeg ble misunnelig… Lurer også på om du trente før og evt hva? Trener selv og er veldig interessert i Innspill til øvelser 🙂 ellers i interessant innlegg, kjekt å lese!

    10. Hei 🙂 Vet ikke om du får med deg denne kommentaren, men jeg velger å gjøre et forsøk da jeg la merke til at du har fått den populære leken “giraffen Sofia” til din lille prins. I går kom jeg nemlig over en status på facebook som var ganske oppsiktsvekkende angående denne leken (et barn som nesten ble kvelt) http://www.tv2.no/a/6930038 .. Her står det om saken på tv2 sine sider. Mener ikke at man skal bli hysterisk alle sammen, men kanskje greit å Være obs hvertfall 🙂
      Jeg fikk en gutt samme dagen som deg, og nyter også mamma – livet. Jeg er litt eldre enn deg, men ønsker å fortelle deg at jeg syns du er tøff som står opp mot alle som har fordommer mot unge mødre! Jeg heier på deg, og syns du er utrolig tøff :-)! Keep up the good work, super mum :-)!

    11. Susanne: Hei Susanne! Tuusen takk for opplysningen, jeg skal holde et godt øye med både giraffen og Leo! 🙂

      Så morsomt å høre! Mammalivet er fantastisk. Tusen hjertelig takk for fine ord, setter kjempe stor pris på det <3 Ha en flott kveld videre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg