DET ER JO IKKE SLITSOMT Å HA BARN

Jeg sitter og leser i et foreldreforum, som jeg noen ganger titter innom. Foreldreforumet, som visstnok skal bestå av foreldre, og foreldreblogger, som visstnok også skal bestå av foreldre. For her mener hele gjengen at det å ha barn, det er slett ikke slitsomt. Synes du det er slitsomt om du ikke er alenemor, ja, da er du jammen meg pysete. Skikkelig pysete.

Og ikke nok med det. Leser jeg andre emner eller foreldreblogger om hva de for eksempel skal spise til middag er det gjerne gourmetmiddager som selvsagt er laget fra bunnen av, og bildene av disse middagene er ikke annet en tilsvarende Gordon Ramsey sine retter på Masterchef. De har det aldri rotete hjemme, men de prøver ikke å holde det ryddig, – i følge dem selv. Det blir bare sånn, helt av seg selv.

Ja, og i løpet av én dag rekker disse mødrene (som det hovedsaklig gjelder) gjerne å følge 6-åringen på fotballtrening og hockeytrening, gå lang tur med hundene, lage koldtbord av økologiske matvarer til middag (gjerne med en fristende dessert òg) en tur i svømmehallen med alle barna, og en lang joggetur, sånn bare for å holde seg i form.

Skittentøys-kurven hjemme hos disse menneskene er alltid tom. Alle håndklærne ligger alltid pent og pyntelig i skapene på badet, huset lukter rent og intet annet enn rent, og soverommene (inkludert de til barna) kunne ikke vært mer strøkne og plettfrie. Kildesortering gjør forresten disse familiene gjerne som en søndagsaktivitet som de koser seg med. Bøkene i bokhyllen deres er satt i alfabetisk rekkefølge, og hybelkaniner er et totalt ukjent fenomen.

Vi klager på at det ikke er nok åpenhet rundt det å ha barn. At så få snakker høyt om at det kan være så forferdelig slitsomt, og at man noen dager til og med kan oppleve å ikke rekke å verken spise eller gå på toalettet, og i hvert fall ikke å lage middag annet en posesuppe fra Toro eller grandiosa. Men når noen spør oss, da er alt flott og fint. Barna sover hele natten, og det å ha barn? Det er overhode ikke annet enn fryd og gammen. Hvorfor det?

 
Kreve mye? jeg?

20 kommentarer
    1. Åhh Leo er så skjønn! Dette blir en kjekk kar som vil knuse mange hjerter(men selvfølgelig ikke om 40 år da, hahah <3)
      Kjenner virkelig på mammarollen med en valp, er som å ha et barn! Det krever mye til alle døgnets tider, syntes du er kjempe flink Jessica! 🙂

    2. Kunne ikke vært mer enig i det du skriver her !!
      Jeg kjenner en sånn supermamma på noenå40 og hun er ganske utbrent og ensom etter ti år med et sånt rotte-res! Heldigvis har hun et stort hjerte og har tatt til vett 😉
      Snublet over bloggen din i dag og du skriver veldig fint <3 lykke til med nydelige gullet!

    3. hehe kjenner igjen frustrasjonen din. Bor selv med samboeren, og til tider har jeg fått barnevakt BARE for å ta klesvasken og støvsuge 😂 nå får vi heldigvis hjelp av guttungen, selv om det og tar all verdens tid 😊

    4. Fy søren, har ikke sett noe så nydelig på leeenge! Som mor så sønn, ser jeg her iallefall!

    5. Det ER slitsomt å ha barn… Det er jo en grunn til at mange foreldre går fra hverandre innen barnet er 3 år… For det er en prøvelse! Men selvfølgelig er det også mye glede… Men husk det Jessica, at bilder de legger ut på forum osv, de er for det meste ikke ekte… De gir deg ILLUSJONEN av å være perfekte. Men perfekt finnes ikke…
      Jeg skriver kun fakta om foreldre rollen, samt temaer som opplyser meg. Her går det som regel i en rask middag etter å ha henta i bhg. Å lage middag fra bunn av med 3 små som er drit slitne etter bhg, det går som regel bare ikke… Så her blir det risgrøt fra nordfjord, grandiosa, taco… Sunn middag fra bunn av får de i bhg 3 ganger i uka, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for… 🙂
      Så jo, det er slitsomt og krevende å ha barn. Den som sier noe annet juger…

    6. Er utrolig bra at du ikke bare skriver om de positive sidene ved å ha barn! Er godt å se et mer eller mindre ekte bilde av tilværelsen som ung mamma

    7. Jeg er så lei av og høre folk si og forvente at det ikke er slitsomt å ha barn for det er det! At folk fremstår det som lett syntes jeg er tull, for det er krevende 😮
      Litt forståelse er godt og få for det er en heltidsjobb og ta seg av både barn og hjem. Er man blitt mor så er man blitt alt..venn, støttespiller, sykepleier ryddehjelp og vaskehjekp ja u name it.
      Kos deg i helga 🙂

    8. Godt skrevet innlegg, men må få legge til at for noen, så er det enklere enn det er for andre. Ikke fordi de er flinkere mødre, eller fordi de er mer perfekte enn andre, men fordi barn er like ulike som antallet. For noen ER det enklere, fordi de rett og slett har barn som krever mindre, og kanskje også sover mer. Jeg hører stadig om de som forteller om hvor slitsomt alt er, hvor lite søvn de får, og hvor vanskelig det er å finne tid til helt enkle ting som å spise, gå på do og få dusjet i mer enn 2 minutter. Vell, jeg forstår at det er tøft. Jeg forstår at de klager. Jeg skjønner at det er tøft å ikke få sove en hel natt. Men for oss som får til alt dette, som har tid til å lage mat fra bunnen av hver dag, og som både kan ta seg en hårkur og få shavet leggene når vi dusjer – hvorfor skal vi høre at det ikke kan være mulig? At vi legger skjul på at vi også er slitene, som “alle” andre også er. Nei, faktisk så er det ikke slitsomt for alle, men det er IKKE fordi vi er supermammaer med superkrefter. Vi er rett og slett bare sinnsykt heldige som har babyer som sover så mye at vi rekker dette.
      Poenget mitt, jo, det er rett og slett at det er så forskjellig at man ikke kan sammenlikne dette. Noen babyer krever mer enn andre, noen babyer sover mindre, og noen skriker mer. For noen blir det slitsomt, for andre ikke.

    9. Er så enig i det du sier her! Jeg fatter ikke hvordan folk har tid eller ork til å alltid ha huset ryddig, sunn og god middag hver dag osv. Selv har jeg en gutt på 4 år og en liten jente på bare 19 dager. Hun krever sitt og vil alltid ligge i fanget og armene mine. Jeg er samboer med pappaen deres, men det hjelper lite synes jeg! Det å ha barn er beinhardt til tider, alenemamma eller ei! 😀

    10. Jeg er alenemor, og jeg synes ikke at det er slitsomt 🙂 Mye jobb er det så klart og ofte mange utfordringer, men slitsomt synes jeg ikke at det er 🙂

    11. Jeg for min del synes ikke det er slitsomt å ha barn. Ikke fordi jeg er perfekt eller mine barn aldri gråter eller er vanskelige i det hele tatt. Heller fordi de blir en del av hverdagen, av familien. Og hverdagen kan være slitsom den, men ikke på grunn av barna i seg selv. Det er utrolig travelt å ha barn, man må ha struktur i hverdagen for å få ting til å gå opp, men det er sjeldent jeg har hørt noen som sier at ungen deres er slitsom.

    12. På de forumene er det jo bare skryt og mobbing av unge alenemødre som føler at det er hardt å være mor noen ganger. De alenemødrene har visst blitt dårlig oppdratt av mødrene sine. Legg merke til at det er kvinner som baksnakker kvinner, og mener at kvinner er skyld i alt. De er sprø, og jeg holder meg for det meste unna dem.
      Sjekk Casa Kaos i stedet 😀 Eller min blogg malinsdagbok.blogg.no. Der er det mer snakk om følelser i stedet for alt maset om å være perfekt, ha perfekte leggetider, spise perfekt mat lagd fra bunnen osv?

    13. Morsomt at du skulle skrive er innlegg om det nå, leste nemlig på pappahjerte at han synes at det er så superkoslig å våkne til barna sine stemmer osv… Jeg syns det er er mareritt når 3 åring står ved sengen og sier “jeg er sulten” når kl. Er mellom halv seks og syv. Føler meg som en skikkelig dårlig mor da altså…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg