EN GRUSOM HENDELSE

Hei dere, og beklager sen oppdatering. Det har selvsagt sin naturlige forklaring, så her er en kortversjon.

Jeg så røyken og kastet meg opp av i sengen, dro med meg leo og løp ut. Det var ekstremt fullt av røyk, og jeg var helt sikker på at det hadde begynt å brenne.

Slik starten min dag. Eller, den startet faktisk i syv tiden, for da sto jeg opp for å koke noen flasker til Leo. Utslitt som jeg var, skulle jeg aldri gjort det. Og jeg skulle i hvert fall aldri satt meg ned for å vente på at flasken var ferdigkokt.

Jeg tok med meg Leo ned for å banke på hos naboen, og fikk låne telefonen hans for å ringe legevakten. I telefonen ble jeg fortalt at jeg skulle ringe 113 med en gang, og det hjalp ikke akkurat på bekymringene mine. Videre ble vi hentet i ambulanse og kjørt til sykehus, hvor vi nå ligger til observasjon til i morgen.

Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å tilgi meg selv for å ha sovnet, uansett hvor utslitt jeg måtte ha vært. Men jeg tror også at dette kunne skjedd hvem som helst, – for det kunne det virkelig. Jeg føler meg fortsatt som verdens beste mor for Leo, og det vet jeg at jeg er.
Men uhell skjer, og det er så ekstremt lite å få gjort nå i ettertid.

Jeg får vel bare akseptere at når man blir sliten nok så sovner man, selv når man bare skal sette seg ned for å vente på at flasken er ferdigkokt. Jeg kommer aldri i verden til koke flasker med en gang jeg har stått opp noen gang igjen, og jeg håper dere foreldre som leser bloggen min også lar være å gjøre det.

Jeg tørr ikke tenke på hvor ille det kunne gått om jeg ikke hadde våknet av brannalarmen. Det kunne virkelig fått fatale konsekvenser, så jeg er takknemlig for at jeg våknet når jeg gjorde. Håper dere har hatt en bedre dag enn meg! Og ja, alt er heldigvis bra med oss ♥

51 kommentarer
    1. Kanskje du kunne kjøpe en dampsterilisator til flaskene. Da slipper du å passe på dem. Jeg har en slik og den er verdt hver krone☺️

    2. Huff da 🙁 det går nok bra skal du se.
      Som nevnt over, så kanskje en dampsterilosator kan vurderes, så slipper du allefall å bekumre deg i fremtiden 😀
      Alle vet at mødre blir slitene.
      Ps: edikkskåler rundtom i leiligheten hjelper mot røykluften (y)

    3. Hei! Er fast leser av denne bloggen. Synes det er koselig og gøy å lese om hvordan du, og Fredrik, takler livet som unge foreldre. Noe dere forresten klarer veldig bra.
      Så bra at dere kom dere ut av huset i tide, du er en god og ansvarlig mor selv om du lot deg selv sovne mens du kokte flaskene. Du må tilgi deg selv for å ha gjort det før eller senere, for ellers kommer du ikke videre med deg selv og det ligger da og hviler på din samvittighet til du har gjort det.
      God bedring forresten <3

    4. Dette skjedde meg da jeg hadde en alene valp som ikke fikk næring fra sin mor.. Jeg kokte flaske og GLEMTE av den;( hele stua og kjøkkenet fikk en forferdelig lukt å var røyk fylt.. I ettertid måtte jeg kjøpe sitron lukt, og spraye rundt i huset for å få lukta vekk..;) kan være lurt å kjøpe no go lukt:) det lukter skikkelig ille… Og man får veldig lett hodepine av lukta;) lykke til:) det viktigste er at alt er bra med dere:) god bedring 😉

    5. nesten det samme skjedde med firemeningen min, eller hu var i ammetåka så hadde hun satt flasker på kok så glemte hu det å dro på besøk å de bodde i en kjeller leilighet å de over sov så begynte det å brenne men så fikk naboen vasla så de som sov fikk kommet seg ut, så brant huset ned

    6. Stakkars deg!!godt at alt gikk bra, uff skjønner at man lett kan gjøre noe sånt i ammetåka, jeg lover deg at jeg gjør mye dumt så tidlig om morran, særlig hvis tassen har sovet dårlig.

    7. Du er ikke den første og ihvertfall ikke den siste som har opplevd dette! Jeg har gjort dette selv, og vet flere av vennene mine også har gjort det- men hos dem så brant faktisk flaskene… :/
      Jeg anbefaler sterilisator på det varmeste, og vil anbefale disse posene. Utrolig enkelt, og ikke minst billig i forhold til andre 🙂
      http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-916438.aspx?VariantID=&ColorOnly=1&params=fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_view_size%3d16%26fh_secondid%3dp916438%26fh_lister_pos%3d2%26fh_location%3d%252f%252fcatalog01%252fnb_NO%252fcategories%253c%257bcatalog01_c3007%257d%252fcategories%253c%257bcatalog01_c3007_c3014%257d%26fh_refview%3dlister

    8. Fint dere har det bra,-MEN,hvordan og hvorfor er det så mye verre for deg å være nybakt mor,enn for noen andre? Har selv 3 små,jobber 40 timer pr.uke,har hus og to hunder. Klarer bare ikke å skjønne hvorfor akkurat DU har det så vanskelig,for det er virkelig sånn de fleste av innleggene dine oppfattes!

    9. Hmm, jenta er 16 år, hvor gammel er du med 3 barn og 2 hunder?? Har du glemt hvor slitsomt det er første gang man får barn? Gutten er ikke mer enn noen uker gammel, de har vært igjennom noe veldig traumatiserende, så kanskje empati og ikke kritikk er på sin plass her???

    10. Anonym, hvor har Jessica skrevet at det er verre for henne enn for andre? Så vidt jeg vet mener hun vel at det kan være utfordrene å få barn for alle, uansett situasjon?

    11. Thea: Signerer denne! Skjønner heller ikke hvordan noen kan tolke at jeg mener jeg har det så mye verre enn alle andre ut i fra et innlegg om sykehusinnleggelse pga en vond hendelse, men jaja 🙂

    12. Anonym: Hva er greia egentlig? Hvor har Jessica skrevet at det er verre for henne enn for andre? Det har jeg aldri sett hun skrive.. Du må selvfølgelig få med deg at DU har 3 unger og 2 hunder + at du jobber 40 timer i uken.. den eneste som prøver å vise at det er verre for noen er vel egentlig deg, eller? Lurer på hvor gammel du er jeg, som må lage dine egne historier om hva en jente på 16 tydeligvis har skrevet for så å mase på hvor slitsomt du liksom skal ha det. Du, med 3 barn, 2 hunder og en jobb der du jobber såpass mye, hvorfor gidder du i det hele tatt å legge deg opp i andres liv? Har du ikke nok med ditt?
      Sånne som anonym her irriterer meg grenseløst…

    13. Anonym: Hvor i alle dager skriver jeg at jeg har det så innmari mye verre enn alle andre? Noe jeg føler jeg selv legger vekt på i innleggene mine er vel at det er tøft å få barn uansett alder? Håper på svar, for dette skjønte jeg ingenting av!

    14. Uff, forstår at dette var en opplevelse man ikke glemmer med det samme! Bra alt gikk bra, og ikke minst god bedring både til deg og lille Leo ❤ var Fredrik tilstede eller var han kanskje allerede reist på skolen?
      Håper dere kommer dere hjem så fort som mulig❤ god bedring.

    15. Off! Det var trist og høre det var bra at alt gjikk bra med deg og Leo😊 forstår godt at du er redd når sånt skjer😱 Håper du og Leo kommer like fort hjem som dere kom på sykehuset👍🏻

    16. Pleier egentlig aldri å kommentere blogginnlegg, men det provoserte meg grenseløst at en tydeligvis voksen dame legge igjen ubegrunnbar kritikk ANONYMT på et slikt innlegg om en vond hendelse!

    17. Uff så kjedelig, men bra det gikk bra. Alle mødre kan gjøre den “feilen” me å sette seg ned å vente til flaskene er ferdig kokt.
      Du gjorde det rette med og gå ut å ringe.
      synst du er flink jeg. Jeg skjønner ikke hva anonym babler om.
      Om du anonym ikke har noe bra og si så la vær:) at du jobber 40timer uken og har 3barn og hunder å klager på at det er slitsomt å det e så gale. Dine barn e nok mye eldre enn Leo og kan klare seg på egen hånd som igjen ikke vil gjøre deg så sliten. Du har nok ikke noen våken netter lenger.

    18. Æææ så skummelt. Husk alltid å slå av ting og for all del ikke sovne fra noe. Om en er ekstremt trøtt er det bedre å la være å koke ting i det hele tatt. Så bra at alt er bra med dere 🙂 Du er flink med Leo! :))

    19. Kjøp slik flaskekoker du har i Micro’en, så er flaskene kokt på 2 min. Helt genialt, har brukt det til begge barna mine:)

    20. Vent med å kjøpe flaskekoker eller dampsterisisator. På 4 mnd kontroll på helsestasjon snakket vi om introduksjon av mat til babyene og vi fikk info at det ikke er nødvendig å sterilisere flaskene lenger for dem som bruker de. Dersom babyene tar leker og andre ting inn i munnen så får de mange bakterier i seg. Derfor kan flaskene vasker som vanlig kopper, enten i vasken med varmt vann ller i oppvaskmaskinen.

    21. Var ikke SÅNN ment,men generelt så virker det som livet ditt som mor er tøffere enn andres. Jeg er utrolig glad at alt gikk fint med dere.
      Og jo,jeg husker godt at det er tøft,og absolutt en overgang med det første barnet,men det er vel ikke ensbetydene med at alt må vries over til det negative.

    22. Vi brukte også flaskesterilisator til mikro. Helt topp:) ville absolutt sterilisert lenger, forskjellen på bakterier på leker og flaskene er jo melkebakteriene.
      Syns du er flink til å skrive om de tøffe sidene ved å bli mor også, godt for folk uten barn å se at ikke alt er rosenrødt. Er gjerne det inntrykket man ofte får.
      Godt dere kom dere ut, det kunne skjedd alle trøtte nybakte foreldre!

    23. Dette kan skje den beste. Gjorde det selv da jeg var førstegangsmamma ved å koke flaskene mens jeg gikk i dusjen…. og tok en lang dusj mens ungen sov.

    24. Upps…. Så trasig da. Jeg skjønner godt at du ble skremt, hvem ville ikke blitt det?
      Nå er du en erfaring rikere, sånn må du bare se på det, dette kan skje hvem som helst, ikke bare småbarnsmødre.
      Du mamma til tre, to hunder og jobb. Du vet vel at du har selv valgt å ha to hunder??? Så ikke klag!!! Ja, det er faktisk tøffere å være 16 år og nybakt mamma enn 25-30-40, ganske enkelt fordi man føler at man må bevise så mye mer enn de som er såkalt “voksne” mødre. Og veldig ofte pga nettopp sånne som deg!!!
      Jeg var 17 da jeg ble mamma, ble dømt nord og ned, både jeg som mor og forholdet til barnefaren, som bare var ett år eldre. Heldigvis, takk og pris, jeg (vi) hadde flotte familier, de hjalp oss og forsvarte oss. I dag, snart 30 år senere, er vi fortsatt sammen (gift), har tre barn, fire barnebarn, to hunder og jobb begge to. Ingen av våre fikk barn før de var ferdig utdannet, men hadde de gjort det, ja da skulle de fått all hjelp og støtte de trengte.
      Det dette landet trenger er flere barn, født av mødre FØR de kommer til bestemorsalderen, da de ofte må ha hjelp til å bli gravid fordi eggene deres er blitt så dårlige. Beklager, men min sympati ligger ikke hos disse som må ha “alt” på plass, ha sett “hele verden” før de “bestiller” et barn. Barn kommer nemlig ikke på bestilling, det har mange fått erfare. Min sympati ligger hos de som, på tross av fordømmelse, baksnakk (som regel av voksne “vellykkede”), velger å føde barnet sitt i ung alder, i stedet for å ta det bort, som mange av de såkalt vellykkede har gjort, fordi det ikke passet med barn akkurat da. Som sagt, barn er ingen bestillingsvare, de kommer når de kommer og bør være hjertelig velkommen, uansett. Det går helt fint å ta utdannelse med små barn, det krever bare litt mer logistikk på hjemmebane.
      Beklager Jessica at jeg bruker din blogg til dette utbruddet, du må gjerne fjerne det om du ønsker, men av og til koker det bare over når jeg ser sånne kommentarer.
      Håpet det går bra med dere to. Jeg heier på deg.

    25. Samme skjedde med meg. Jeg satte flasker på kok, pakka stellebagen og kledde på meg og sønnen min (han var 1,5 uke gammel), så gikk vi bort til mamma (nabo) på middag. Etter ett par timer gikk kjæresten hjem for å hente noe, å da var helehuset røyklagt av tykk illeluktende røyk, og brannalarmen peip. Alle dører og vinduer måtte åpnes. Det tok ett par timer før vi fikk bort all røyk. Lukta satte seg i møblene og eller overalt i huset. Vi fikk leid rensemaskin med blomsterduft dagen etterpå. Den tok alt:)
      I tillegg hadde vi nettop henta en nervøs kattunge på dyrebeskyttelsen to uker tidligere, den lå livredd under sofaen stakkar, forvirra av ulende brannalarn og masse røyk:( etter den dagen forvant ammetåka, å jeg har vært mer skjerpet. Hadde vært forferdelig å miste huset i brann i romjula pga ammetåka mi…

    26. Så det var flere som hadde kommentert det, men mikrosterilisator burde du absolutt kjøpe 🙂 Gjorde livet mitt litt enklere på den tiden :p

    27. her har vi Avent sterilisator! Den er fantastisk, du burde virkelig kjøpe en sånn! Den damper alt rent og stopper når den er ferdig. Også går det bare 2-3 minutter.
      Håper det går vra med dere <3

    28. huff for en fæl opplevelse.. har gjort akkurat det samme da lillegutt var 6 uker. glemte faktisk flaskene på kvelden og oppdaget ikke at de stod på komfyren før om morgenen igjen. Heldigvis var lokket på, så det eneste som hadde skjedd var at alt var smeltet bort, og det var en fæl lukt i hele leiligheten og mye røyk. helt forferdelig følelse. det gikk heldigvis bra..og skjedde aldri igjen..man lærer av en sånn opplevelse! masse utluftning, og vi skulle bort den dagen, så da vi kom hjem var all lukt borte nesten 🙂

    29. Kjøp deg døaskesterilisator på komplett.no der var det billigst hvertfall da vi sjekket i januar. Uhell skjer. Holdt på å gjøre det samme selv da ble sterilisatoren kjøpt inn.

    30. Så utrolig ekkelt. Glemte noe igjen på panna en gang da jeg skulle steke noe og jeg fikk migrene anfall og ble borte i sikkert en time minst. Hadde skikkelig englevakt over at det faktisk ikke tok fyr!
      Har lest mange av kommentarene og dere er ikke bedre noen av dere her! Når dere henger ut hun som er mor til 3. For det jeg har lest av innlegger inn i mellom på bloggen her så får jeg inntrykket av det samme egentlig. Selv om jeg ikke skal gå noe mer inn på det. Du skriver ikke ting direkte men mer på en inndirekte måte som kan oppfattes som at du har det tøft som nybakt mor. Samtidig som du også skriver at du elsker å være mamma. Vi alle mennesker er ulike og takler ting ulikt. Men om folk sier det er slitsomt nå i spebarnstiden, da vet man virkelig ikke hvor sliten man blir når ungen blir større. 🙂 Nå er det ikke bare rettet mot deg, men altså mot flere andre der ute.
      Dette var ikke ment som kritikk, for å påpeke det. Men for å si at jeg skjønner både deg og hun som mor til 3. Du virker ut som ei grei og oppegående jente for bare å være 16 og alle kan si feil og gjøre andre feil. Slik som med denne episoden med kokingen av flaskene. Ingen er feilfrie! 🙂

    31. Hei Jessica! Dette skjedde hos oss for en uke siden.. Googlet da litt på nett for å finne tips til å fjerne lukten, men kom da over mange som hadde fått bøter for å ha glemt igjen ting på komfyren?! Så nå er jeg skikkelig bekymra altså… fikk du det, hørte du noe? Skjønner om det er privat altså 🙂 regner med jeg hadde hørt noe til nå om det skulle være tilfelle, men man blir jolitt redd. Erpå rundt 3 til 5000 liksom…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg