FORDELER VED Å VÆRE UNG MOR

– Man får (i utgangspunktet) et langt liv med barnet sitt. Hva er vel egentlig bedre? For ikke å snakke om spreke, 40 år gamle bestemødre som mer enn gjerne stiller oppe en natt eller to når mini er litt umulig!

Bestemoren til Leo, min mamma, og Leo ♥

– Det er ikke så lenge siden du har vært ung selv, og dermed kan du lettere relatere deg til ulike situasjoner som oppstår når barnet vokser opp. Når du plutselig bikker 40 så skal jeg love deg at enkelte ting begynner å gå litt i glemmeboka! (Kilde: Mamma)

– Du er ung og sprek! I følge forskning vil det (høyst sannsynlig) være lettere for deg å sprette opp av sengen om natten når barnet er urolig og skriker når du er ung, enn om du hadde vært 40 år. Leo våknet mye om natten i starten, og jeg synes naturligvis det var slitsomt og uvant, og jeg er jo ung som bare det og har masse energi! Jeg er nok litt glad jeg ikke er 40 år, selv om jeg ikke på noen måte kritiserer de som velger å vente så lenge med barn.

– Du er enda ung når barnet vokser opp! Når Leo begynner på skolen er jeg kun 22 år gammel. Når Leo er like gammel som det jeg er akkurat nå, altså 16 år gammel, er jeg kun 32 år! Kommer til å føle meg ung og sprek i evigheter, og hvem liker vel ikke det?

– Jeg har snakket med jordmødre som hevder at unge mødre oftere har lettere fødsler, sånn på generell basis. Ikke vet jeg om dette bare er oppspinn eller myter, men hvem takker vel uansett nei til en lettere fødsel? 


…Dessuten kan du kjøpe klær på samme butikk som ditt eget barn. CHECK POINT!

Skal jeg skrive et ulempe-innlegg også? Skrik ut ♥

17 kommentarer
    1. kjenner meg veldig igjen i det du skriver, da jeg har en gutt på 6 uker – og er 20 år selv 🙂 vil veldig gjerne lese din ulempeliste, for å se om den er like lik min 😀 du er flink, fortsett å stå på – gå med hodet hevet ❤️

    2. Synes det er litt dumt av deg, og andre bloggere, å skrive sånne lister. Jeg synes at når man kommer i den situasjonen at man blir gravid i ung alder må man ta velget som er best for seg selv. Enten det er å beholder eller abort. Om man velger å beholde synes jeg det er fint og man må gjøre det beste ut av situasjonen, men det er ikke den ideele situasjonen å være i. Derfor synes jeg det er nokså dumt når det å være unge foreldre blir promotert på denne måten. Synes generelt du gjør en veldig god jobb, men når du “frister” med ting som lengere liv med barnet er det nok en del som fort kan tenke det er bedre enn å bli mor i en senere alder. Har flere steder sett at mange unge mødre skriver sånne lister og ved flere anledninger er de nedlatende mot “eldre” mødre. Mange undersøkelser viser også at barn av tenåringsmødre får dårligere helse, gjør det dårligere på skolen og generelt har dårligere økonomi senere i livet. Synes dette er viktigere enn at du føler deg sprek, f.eks.
      Merker selv dette blir en negativ kommentar, men jeg har støtter deg flere ganger, så da vil jeg kunne komme med litt kritikk når jeg føler meg uenig. Synes vanligvis du har mange bra meninger og gjør en utrolig god jobb!

    3. Hedda: Hei du!

      Jeg vet ikke hvor lenge du har fulgt meg, men jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har skrevet innlegg om at hvis man blir gravid i ung alder, så synes jeg at man skal gjøre det man selv føler er riktig. Virkelig, har skrevet det så uendelig mange ganger, og det er det jeg står for. At man ikke skal bry seg om hva andre tenker i en sånn situasjon.

      Jeg føler ikke at jeg frister noen ved å skrive innlegg som dette. I skrivende stund holder jeg faktisk på med et ulempe-innlegg også, og hensikten var definitivt ikke å friste andre mennesker til å bli gravide i ung alder, kanskje bare å fokusere på litt det positive med å være ung forelder, når man først er blitt gravid!

      Hvilke undersøkelser refererer du til? Jeg har aldri hørt noe om det, men det kan sikkert stemme. Tror for øvrig ikke det stemmer med meg, da.

      Veldig dumt at du ikke likte innlegget, men sånn er det jo, alt man skriver kan jo ikke bli like godt likt! Håper uansett du har en fin dag videre, og tusen takk! 🙂

    4. Jo, det er sant det du skriver. Men mye er kun knyttet til tall da: at du blir så ung når barnet ditt er så gammelt. Jeg tror sikkert du gjør en god jobb. Men det aller beste er å få barn når man er hvertfall pluss 20. Når man selv har hatt en ungdommstid, med alt den innebærer. Og fått vokse og erfare livet med alt det innebærer. Tatt hvertfall en del utdannelse. Utvikle et voksent forhold til barnefar osv
      Men jeg tror at det å være en god mor ikke har noe med alder å gjøre, en mor på 16 kan være mye bedre enn en på 40, og omvendt.

    5. Jeg er veldig enig med Hedda, og syntes det var en veldig god og reflektert kommentar.
      Selv om du er veldig heldig å har folk rundt deg som hjelper og bidrar både med fysisk hjelp og økonomisk, så er det ikke alle som har. Og for de er det svært uheldig å ende opp gravid som 15/16 åring.
      Det er også veldig få som blir mor i 40 års alderen, da dette er biologisk vanskelig. Så syntes det blir litt dårlig sammenligning med en 16 åring og en 40 åring. Hva med de som er 20-25 år foreksempel? De er fortsatt ung og sprek, men har alikavel fullført vidergående.
      Og dessverre er det veldig mange undersøkelser som tyder på akkurat det Hedda skriver, nemlig at barna til unge mødre får dårligere helse og økonomi og gjerne også blir ung mor selv. Det er bare å søke litt rundt, så finner du en drøss av de undersøkelsene, dessverre..
      Men så klart finnes det unntak, og jeg er helt sikker på at du er en av de 🙂

    6. Det er bra at du har det fint i livet ditt og med babyen din, men jeg tror nok at det blir feil å “reklamere” for å bli mamma som tenåring.
      Uansett hvordan du snur og vender på det så må det være greiere å starte på voksenlivet før en blir forelder, selv om jeg tror du er en god mamma.

    7. Når du blir 40 år lille venn…. så er du fremdeles ung til sinns og føler deg fremdeles like ung som du er nå. Gjelder å være nyansert og reflektert. Og det at du stadig fremhever at det er best å være ung mor, vitner om dårlig selvbilde eller at du må hevde deg for å være best.
      Skal love deg at du ryker på en smell i løpet av livet med de meningene dine!
      Hilsen en 4 barnsmamma med barn i alder 3-22 år! Så da kan du lure om jeg startet tidlig eller begynte seint med barn?

    8. Har fulgt deg en stund, så jeg vet at du har skrevet mange innlegg om akkurat det.
      Synes det er veldig bra at du fulgte opp med det andre innlegget 🙂 som sagt synes jeg du gjør en veldig god jobb og liker bloggen din veldig godt!
      Når det gjelder akkurat den undersøkelsen jeg refererte til var den fra UNICEF, men den er riktignok noen få år gammel. Dessverre kan du også finne mange andre som sier det samme, men det finnes ikke en regel uten unntak. Synes uansett du virker som en flott og reflektert jente! Det kommer nok til å gå helt fint med deg og din fine familie 🙂

    9. Har fulgt deg en stund, så jeg vet at du har skrevet mange innlegg om akkurat det.
      Synes det er veldig bra at du fulgte opp med det andre innlegget 🙂 som sagt synes jeg du gjør en veldig god jobb og liker bloggen din veldig godt!
      Når det gjelder akkurat den undersøkelsen jeg refererte til var den fra UNICEF, men den er riktignok noen få år gammel. Dessverre kan du også finne mange andre som sier det samme, men det finnes ikke en regel uten unntak. Synes uansett du virker som en flott og reflektert jente! Det kommer nok til å gå helt fint med deg og din fine familie 🙂

    10. Mammatilfire.: Mammatilfire.: hvordan i alle dager fikk du tolket det ut av innlegget mitt? Nå er jeg skikkelig forbauset og overrasket her. Hvor skriver og hevder jeg at å være ung mor er best?

      Nei, dette var et innlegg hvor jeg valgte å ta for meg fordelene ved å være ung mor. Jeg er reflektert som bare det, så tror du må ha misforstått.

      Men at man har mer energi når man er 16 er vel fakta? Mener IKKE at eldre mødre ikke være line gode mødre som yngre, for jeg mener at alder ikke har noe å si når det kommer til det å være en god mor.

      Jessica

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg