DET VERSTE MED Å VÆRE UNG MOR

– Folk dømmer deg i hjel. Du blir bare automatisk plassert i en bås sammen med alle andre unge mødre og unge gravide, og du er plutselig ikke et individ lenger, – bare én av mange.

– Andre mennesker bruker alderen din som unnskyldning hvis det skjer uhell eller ulykker med deg og/eller barnet. Datt barnet ditt ned fra sengen sin når det skulle leke? Åja, det er nok sikkert fordi du er 16 år gammel. Kyss meg i ræva.

– De aller, aller færreste har gjort ferdig utdannelsen, og det vil naturligvis bli tøffere med et lite barn på slep.

– Hvis du har barnefri en helg blir du omtrent skreket “dårlig mor” etter, mens eldre mødre sjeldent hører at de er dårlige mødre i denne sammenhengen, selv om de også trenger avlastning av og til.

– Og det jeg kanskje synes er mest latterlig av alt, folk som er så fryktelig sjokkerte at det ikke er måte på. “Er du bare x år gammel?! Men hvordan skal barnet overleve?! Herregud, dette kan du ikke mene?!” og med de mest sjokkerte ansiktene som eksisterer på denne planeten. Akkurat som at man setter barn til verden uten å ha noen som helst plan på hvordan man skal få det til. Kjære Gud, gi meg styrke.

– Stirring, latter, peking etc. Dette gjelder vel mest når man går gravid, for når jeg går ute med vognen nå tror jeg det er et fåtall som faktisk tror jeg er mammaen (men det er en annen sak) Vet ikke helt hva som er greia, men tror kanskje enkelte glemmer at selv om man er gravid og ung så har man fortsatt synet og hørselen i behold! Vi ser deg.

– Det er ikke sosialt akseptert

Håper alle sammen får en herlig dag ♥ Vi snakkes senere!

40 kommentarer
    1. Åå, du har en så fin og ærlig blogg! Er 16år og skal bli mamma i august, så jeg koser meg med den fine bloggen din! Ha en fin kveld:)

    2. Gud så pen du er med et smil, du er søt fra før av, men eb helt annen jente med smilet på 🙂 fortsett og smile

    3. Men midt oppi alt det her så syns jeg du takler det helt utrolig bra Jessica! Du er så flink og voksen for alderen. Er veldig stolt av deg 🙂 Skikkelig fine bilder også forresten, du er nydelig og jeg elsker å se deg smile med tennene! Kos deg hos Marte, og ha en fin dag videre! 🙂

    4. Herregud så fin du var på det bildet når du smilte!! Åh så vakker du og Leo er, dere er så gode begge to ❤️ masse klemmer

    5. Veldig godt skrive, Jessica!
      Må berre få kommentere at Maria var berre i 12-års alderen da ho fekk Jesus, og han er jo forbildet til millioner av menneske, så ho må jo ha gjort noko riktig x) Alder skal ikkje ha betydning på om ein blir gode foreldre eller ikkje!
      Og forresten; du se fantastisk ut når du smiler slik! 😀

    6. åå, du har så pent smil! Spesielt når du smiler med tennene! 🙂
      Forresten hvordan blir du så brun? Tar du sol eller bruker du selvbruning?

    7. E N I G !
      Spesielt den med at vi ser og hører folk som gir blikk og hvisker. Er så trist at folk ikke har evnen til å være diskret.

    8. Enig med de over! Du er helt utrolig nydelig når du smiler med tennene! Å så ble du veldig fin på håret, forresten! Ha en fin kveld:)

    9. Hei 🙂 e håper virkelig du svarer meg på dette spm. Når du gikk til legen før du fant ut at du var gravid, så sa du at du hadde vondt i magen. E lurer på hvordan vondt du hadde for e har skikkelig vondt i magen men det er ikke som mensen smerter eller murringer… Det er liksom litt lenger oppe i magen og det kommer og går litt, det er ikke hele tiden. I tillegg blir e svett og varm.
      Lurer bare på om du hadde noe av det samme. Er ganske sikker på at e er gravid

    10. På disse bildene var du bare helt nydelig, Jessica!! Syns du er en super mor, og jeg vet at Leo får alt han trenger av kjærlighet av dere. Ha en fin kveld 🙂

    11. Du er fantastisk nydelig på de bildene der, du stråler! 😊 Du kler virkelig å smile med tennene, også så fin du var med flette i håret.

    12. Det øverste bildet hvor du smiler var utrolig fint av deg! Smil mer slik på bilder! Du er vakker og stå på videre, unner deg alt godt <3

    13. Så fint og ærlig innlegg! Synes du er knalltøff og flink som har det store ansvaret med Leo 🙂 og man ser jo hvor flink du er! 🙂 utrolig fint bilde av deg og, sykt fint smil 😀 synes og håret ditt ble utrolig fint nå. Klem fra meg!

    14. Du smiler så sykt fint med tennene! Woow!! Forresten, hvordan blir du såå brun? Solarium eller selvbruning? 🙂

    15. Jeg får helt vondt av at folk er så dømmende og stygge. Jeg tror jeg skjønner det andre innlegget ditt bedre da jeg leste dette. Jeg ville aldri ha funnet på å behandle et annet menneske slik, det går ikke ann. Fy til folk som oppfører seg slik mot deg. De burde heller støtte en mor som deg. Kjempefine bilder til innlegget ditt:-)

    16. Marielle:
      Gravidsmerter i magen kjennes helt likt ut som mensmurringer, bortsett fra at mensen ikke kommer. Ta en test:)

    17. er 18 å skal bli mamma i februar! Så bloggen din et en fin insprirasjon😊❤️ lykke te videre

    18. Hei!
      Du virker reflektert og voksen til å kun være 16 år. Selfølgelig er det ikke greit at folk dømmer de som er gravide/mammaer når de er så unge.
      Men du er vel enig at det ikke er så vanlig?
      Men må si at dagens ungdom er mer utviklet og kan mye mer om livet enn det jeg var på deres/din alder.
      Det hadde vært helt utelukkende for meg å bli mamma i så ung alder. Jeg hadde ikke kysset noen gutter før jeg ble 20 eller noe.
      Så du kan tenke deg at det er vanskelig å forestille seg hvordan man kan bli gravid i så ung alder:)
      For meg sex eksisterte ikke på den tiden engang:)
      Men er er sikker på at du er en vedlig god mamma!
      Men det er ikke alltid det går like greit å få barn når man er så ung, ikke alle er like “voksne” som du er , så det kan være uheldig kombo

    19. Så enig med deg, samfunnet vårt er skremmende dømmende og det er helt tragisk!
      Selv er jeg kun 19år og skal bli mamma i November, og jeg er redd for å gå ut med nyheten nettopp fordi noen mennesker er så forferdelige, rett og slett. Ikke at det er fryktelig uvanlig å bli gravid i en alder av nærmere 20, men fremdeles veldig tidlig. Men hvorfor skal vi ikke klare oss like bra som de eldre? herrejesus. Uansett, liker bloggen din svært godt og man ser lang vei at du klarer deg utmerket som mor, stå på!! 🙂

    20. Gurimalla 🙂
      Synes du er utrolig tøff! Jeg har flere veninner som er blitt mor, de er riktig nok i 20 årene..men de får sine blikk de også.. en av de mest fantastiske mødrene jeg kjenner er 20 år! Hun er helt fantastisk flink. Alder har ingen ting å si for om du blir en god mor eller ikke 🙂
      Stå på! Du er utrolig flink 🙂
      Du stråler også på disse bildene ! Fortsett med flette! utrolig kledelig 🙂

    21. Du har helt rett i at det ikke er sosialt akseptert å bli mamma som 16 og jeg må innrømme at jeg blir skeptisk selv når jeg hører om det. Men man må jo også huske på at det er forskjell på folk! Gode foreldre kommer i alle aldre! 🙂
      PS: min mor fikk meg når hun nettopp var blitt 17 og det har da blitt folk av meg også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg