INGEN VEI TILBAKE

Hei alle sammen! I dag har vi bare slappet av og… Nei, hvem prøver jeg å lure. Eller vi har jo slappet av, forsøkt i hvert fall. Jeg gikk en tur med ham på butikken i stad, og da roet han seg litt i det minste.

Leo har vært rimelig utrøstelig de siste dagene. Ting kan føles så håpløst av og til, og jeg er helt ærlig veldig sliten! Tror det blir ufattelig deilig å komme hjem til Fredrik med litt hjelp, for alenemortilværelsen tar ganske på. 5 timer søvn er aldri tilstrekkelig.

Jeg lurte på om jeg skulle nevne dette i et innlegg eller ikke, men kom frem til at jeg skulle gjøre det. Jeg har fra starten av vært helt ærlig med dere, og det har jeg planer om å fortsette med. Jeg fikk for noen dager siden en bemerkelse i kommentarfeltet på at jeg virket så negativ, og at det ikke var noe koselig å lese når jeg antydet at ting kunne være slitsomt som småbarnsforelder. Det synes jeg var synd.

Sannheten er ikke alltid koselig å lese, og sånn er det jo bare. Men jeg føler at jeg fokuserer på det positive i denne bloggen, så langt det lar seg gjøre. Og det håper jeg de av dere som følger meg fast føler også!

For ordens skyld ville jeg aldri valgt en annen vei dersom det var en vei tilbake, men selvsagt merker jeg at det tar på når han er slik. Spesielt også med tanke på at jeg må skrive to innlegg på bloggen hver dag, ta gode bilder til bloggen, holde han fornøyd og glad hele tiden og gjerne gå en tur med ham hver dag slik at han får frisk luft. I tillegg skal jeg få tid til venner, til meg selv, og ikke minst til å spise. Ingenting av dette blir noe særlig enklere slik ting er nå. Men jeg kommer meg gjennom det, det vet jeg!

Men for å si det slik, ordet “sliten” har fått en ny betydning! Men hva gjør man ikke for de man elsker?.. ♥

36 kommentarer
    1. Huffda, stakkars deg. Men sånn er det å være forelder av og til og du føler deg gjerne som den verste mammaen som finnes og at ingenting du gjør er godt nok for å trøste barnet ditt. Men slapp av, du kommer deg gjennom det 😉

    2. Jeg leser bloggen din vær dag og opplever deg ikke som negativ. Ærlige innlegg er noe jeg liker spesielt godt, da mammalivet ikke er en dans på roser som mange tror helt til de selv står i situasjonen. Synes du virker som ei sterk jente, og en fantastisk mamma. Stå på, du har en nydelig gutt som kommer til å være stolt over mammaen sin og alt du får til.

    3. Syntes du virker som en sterk jente! Stå på videre ,er selv gravid 35 uker nå,jeg er 5 år eldre en deg da men jeg er forsatt usikker i forhold til hvordan de blir og få en liten en . (uplanlagt gravid jeg også) syntes derfor de er interessant og lese bloggen din og ærlige sider ve de og vere småbarnsmor:)

    4. Hei:) jeg mener du er positiv og flink til å ordlegge deg:) vis noen mener det er bare kos og glede være mamma tar vedkommende feil. Det et hardt arbeid arbeid. Stå på videre:)

    5. Hei,
      syns ikke at du syter mye i bloggen din. Jeg er 32år og fikk ei lita jente nesten på likt med at du fikk Leo. Har begynt å følge bloggen din etter at jeg fikk jenta mi. Jeg er også førstegangs foreldre og synes det er morsomt å lese om deg og Leo. Ser at mye er likt selv om jeg er nesten dobbelt så gammel som deg 😉 Vi har også hatt ammeproblemer, og gått over til morsmelkerstatning. Og lite søvn kan det bli i perioder, selv om jenta mi har et godt sovehjerte. Jeg synes at det er flott at du skriver både positivt og negativt om hvordan det er å være småbarnsmamma. Det er godt å lese en blogg der en forteller litt om det som kan være vanskelig også.

    6. Det må da være lov å være tretti, sliten og lei innimellom, det å bli mamma er ikke for “pingler”
      Nå var vel ikke det at du klaget som ble oppfattet som negativt, men at du skrev negativt om andre (hull i ørene, sminke osv), spesielt siden du selv fikk så mange kommentarer som du ikke likte, da du gikk gravid.
      Du skrev og i et innlegg at bloggen ikke skulle gå på bekostning av noe, spesielt ikke Leo. Nå ser det ut til at det kanskje gjør akkurat det. Du MÅ skrive to innlegg hver dag? Nei, du må ikke det, bruk heller timene på å sove så gutten kan ha ei våken og opplagt mamma. Det er en grunn til at det heter barselpermisjon, man skal ikke jobbe, man skal nyte babyen.

    7. Anonym: Du har misforstått. Var definitivt ikke det innlegget med hull i ørene og sminke på babyer jeg snakket om 🙂

      Nei, men jeg prioriterer jo også jobben min selvsagt! 🙂 Det at jeg er sliten lar jeg aldri gå utover Leo, så det skal ingen bekymre seg for. Og hvert fall ikke bloggingen!
      Og jeg nyter da babyen selv om jeg blogger.

    8. Er fast leser, og negativ er noe jeg aldri har tenkt på at du er. Alle blir slitne, enten man har unge eller ikke! Du gjøre en fantastisk jobb, og virker som en knallflink mamma til Leo 🙂

    9. Det er helt på trynet at du skal prestere to blogginnlegg hver dag – hvem stiller slike krav? Du er nybakt mamma, og du sier selv at du ikke får anledning til å dusje og spise hver dag. Etter min mening er det mye viktigere å ta vare på seg selv, og babyen, enn å prestere to blogginnlegg – selv om du kanskje ikke har noe å meddele.
      Jeg har hatt to babyer, og hadde aldri problemer med tiden slik at jeg ikke fikk stelt meg. Det handler om prioritering, og etter min mening blir det feil å skulle dokumentere nesten alt en gjør.

    10. Leser bloggen din hver dag. Du er ærlig og folk må skjønner at det ikke er en dans på roser å ha en liten en. Er selv 17 år og har en sønn på 8 måneder. Er alene mamma så vet hvordan det er å være alene med en så lite barn! Stå på dette klarer du! 😀

    11. Følger bloggen din stort sett hver dag, opplever deg overhodet ikke negativ, kun ærlig – og det er kun positivt. Er mange bloggere som fremstår litt for stivt, alt er perfekt til enhver tid, legger liksom skjul på sannheten ved å ha en liten i hus. Men du fremstår som sterk, flink og ærlig. Liker bloggen din veldig godt! 🙂

    12. Om du er negativ eller ikke klarer jeg ikke se, for hver gang irriterer jeg meg over det ekstremt slitte håret ditt (for ja, legger merke til det hver gang). Ingen ber deg publisere flere innlegg om dagen, men ingen presser deg til å ha blogg og tjene penger på ingenting, for å ta bilder og skrive en tekst er virkerlig ikke en jobb!

    13. Fortsett med det du gjør du, er ingen andre som skal bestemme over din hverdag.
      Og til Cecilie vil jeg bare si: hvorfor leser du noe som irriterer deg så voldsomt? Å ta bilder og skrive en tekst er da også en jobb for pokker, hva annet gjør en journalist da?? Hva gjør en paparazzi? Jo, de lever av å ta bilder og å skrive tekster. Det blir jo akkurat det samme, bare levert på en annen plattform med et annet konsept enn en avis eller et ukeblad. Det fins maaaange blogger jeg heller leser enn for eksempel se og hør, for det er det virkelig mye dritt. Selv om håret på bildene er retusjert nok til å ikke se slitt ut;)

    14. Jeg skal gi deg et råd. Du har blitt mamma, så da forventer ingen at du skal ha tid til alt som du hadde tid til før. Blogge to innlegg om dagen? Det holder vel med ett, så kan du heller bruke tiden på å slappe av. Og du trenger jo ikke være med venninner såå masse som før 🙂 de skjønner jo det!

    15. Kanskje lillegull har vondt i magen? Prøv minifom dråper!:) kan og være at han begynner og kjenne at det skal komme tenner etterhvert? Noen får de tidligere en andre, og da kan du prøve dentinox! 🙂 verdt og prøve!:) du klager ikke.. du har lov til og bli sliten.. du har lov til og si at du har en dårlig dag.. Vi andre mødre blir det vi og! De som sier noe annet lyver!

    16. Lett underholdning, rett og slett. I og for seg kan man kalle alt man tjener penger på en jobb ja, men det er stor forskjell på å være f.eks advokat enn å ta bilder av seg selv og frokosten.. Nå gjelder ikke bare dette Jessica, men mange andre også, og jeg og mange andre mener det samme. Å kalle blogging for jobb er i og for seg greit, men man kan ikke si at det er så slitsomt, for det er det ikke. Man holder på med det man liker, man legger opp dagen sin selv osv, stor forskjell.

    17. Cecilie: Latterlig. Kan sette penger på at du ikke aner hvordan det er å ha en blogg med flere tusen lesere hver dag.

      Nei, jeg har ikke en type fysisk jobb, sånn som utrolig mange yrker. Men jeg sitter med bloggen i flere timer om dagen, planlegger hva jeg skal skrive om (referer gjerne til hvor jeg skriver om frokosten min, er du grei) leter etter viktige temaer jeg kan skrive om, tar bilder, ja, listen er lang. Sammen med alt annet jeg har i hverdagen blir det selvsagt slitsomt, tror du ikke så har du neppe prøvd selv.

      Og hvorfor i alle dager bruker du tid på å bry deg om håret mitt er slitt eller ikke? Noe så ekstremt lavmål. Men men, kan ikke forvente annet av mennesker som må gjemme seg bak anonyme alias for å tørre å skrive hva de mener.

      Ha en flott kveld!!!

    18. Cecilie: PS: Fortsatt gjerne å klikke deg like hyppig inn som det ser ut som du gjør i kommentarfeltet. Hver gang du klikker deg inn for å kommentere hvordan jeg ser ut og hvor fæl jeg er så tjener jeg penger 🙂

      Vil allikevel minne deg på at det er litt over 2 måneder siden jeg fødte. Du er virkelig et så trist menneske at jeg eier ikke ord.

      Og jo, bildet lyver ikke. Får ikke strekt meg til fin kropp. Skjønner at det er kjipt å se at jeg har det etter at jeg har født altså! Spesielt om du sitter der lubben selv 😉 For øvrig har jeg lagt fra perfekt kropp! Veier 55 kg enda, og det er 10 kg mer enn hva jeg veide før jeg ble gravid, klart synes det! Men stresser ikke med vektnedgang når jeg har en baby.

    19. Gratulerer til deg. Blogg er en godt betalt hobby, fordi du driver med det andre gjør på fritiden. Den dagen du lever et vanlig liv får du se slitsomt 😉 Men mye er slitsomt når man er et barn, det aller meste. Det eller hvis du heter Sophie Elise, stakkars mennesker.
      Håret ditt vet du flere bryr seg om også, men kan være enig i at det var usaklig, beklager.

    20. Cecilie: Og du? De 10 kg kan jeg alltids trene vekk, det blir aldri noen problem. Håret kan jeg klippe, og ansiktet mitt kan jeg operere. Men hva skal du gjøre med den forferdelige personeligheten din? Hm….

    21. Kjære vesle deg, om det virkelig var dette du hadde å komme med er det like trist som med meg. Noe bedre er du nemlig ikke selv. Nå har du nemlig kalt meg sjalu, lubben og med en dårlig personlighet.
      At noen kommenterer at du har strekt deg for å få bildet ( som man igjen ser at du har gjort på resten av bildene) og at vi fleste voksne ikke ser på en blogg som en jobb gjør oss ikke til forferdelige personer, det betyr at vi ser virkeligheten. Og bare for å oppdatere deg er jeg langt ifra lubben selv, faktisk topptrent ballettdanser med en master i baklomma.
      En dag vil lile du vil du komme ut i den virkelige verden og bobla vil sprekke, du vil skjønne at folk kritiserer deg når det er noe å kritisere. Og slik du holder på er det virkelig det.

    22. Tror det er viktig å få fram at det ikke bare er en dans med roser med spebarnstida. Alt skal være så fint og flott, og man skal kose seg hele tida. Ikke misforstå; det er absolutt det beste som kan skje å bli mamma ♡ men det kan jammen være et slit når babyen ikke klarer å sovne sjøl, har kolikk eller er av de babyene som ikke er fornøyd med å ligge å kikke på alt som skjer rundt, men som skal bli gått med for å kikke 😉 😉
      Men det er jo bare sånn det er å bli mamma, man vet aldri om man får en “enkel” eller “krevende” baby, men man elsker dem like høyt uansett.

    23. Nei, var det jeg skulle frem til, at hvis hun irriterte seg så voldsomt over håret ditt så kunne hun lese noe annet hvor de retusjerer. Jeg prøvde å si at jeg heller leser din blogg enn mange ukeblader hvor de retusjerer bildene. Jeg syns det er koselig å lese om deg og din hverdag. Når det gjelder håret ditt har du jo i grunn selv forklart hva du har gjort også, og jeg syntes det var tøft gjort jeg 🙂

    24. Nå har jeg lest alle kommentarene på dette innlegget, og spessielt de fra Jessica og Cecilie, og for å være helt ærlig, så holder jeg ikke med noen av dere, og nesten minst deg, Jessica. Nei, jeg mener ikke at Cecilie har retten til å kommentere slike ting, eller jo hun har det fordi det er ett fritt land osvosvosvosv, men det er veldig unødvendig. Det jeg mener er at Cecilie har ingen god nok grunn til å kommentere slik som hun gjør, men Jessica forsvarer seg litt på feil måte.. Du forsvarer deg med å gi en “attitude”, og det er det jeg ikke liker så godt.. Jeg har kommentert bloggen flere ganger, det vet du sikekrt Jessica, og jeg har alltid kommentert med navn og bloggadresse osv, jeg sier meningen min, og jeg står for den, så det er på ingen måte kritikk for å være slem, men konstruktiv kritikk som kan hjelpe deg videre.
      Altså, Jessica, jeg har jo som jeg alltid har kommentert, fulgt bloggen din lenge, lest nesten alle innlegg, men ikke orket å åpne kommentarfeltet, men når jeg gjør det, og ser stygge kommentarer blir jeg irritert og litt lei meg, men så ser jeg hva du svarer, og jeg blir nesten mere sint på deg.. Hva gir deg retten til å skrive at noen er lubben gjennom din blogg? Hva er din grunn til å sitte å gjemme deg bak bloggen, og nesten vise til andre at du er “bedre” fordi du har flere tusen lesere hver eneste dag..? Du sier gang på gang at du ikke bryr deg så mye om de stygge kommentarene, og at du konsentrerer deg om ditt liv, Leo osv, men du bryr deg jo nok til å tenke ut comebacks for å såre den anonyme leseren?.. Nei, jeg er ikke sint, ikke sur på deg, jeg tenker ikke mindre om deg, men syns du burde tenke litt gjennom hva du svarer, for det gjør deg ikke noe bedre enn de som kommenterer fæle ting..
      Jeg syns heller ikke at blogging er noen jobb, det er en hobby som du har valgt helt selv, og som du kan velge å slutte med når som helst, og heldig som du er så klarer du å tjene godt med penger på dette.. det er det mange fler som gjør, men de fleste har også en eller annen form for jobb ved siden av, noe annet de også holder på med, skjønner det kan bli vanskelig for deg som er 16 (snart 17) år, og har en baby, men jeg tror ikke det er noen “stor” og holdbar fremtid i å ha blogg, og blogging er ingen jobb. Det er ingen fysisk jobb, annet enn å posere foran kamera, eller ta bilder av leiligheten din/babyen din og det er noe jeg gjerne kan gjøre hver dag, men jeg ønsker å ha en annen “karriere”.
      Det er heller ingen som “presser” deg til å skrive to innlegg hver dag, det er ingen som kjefter på deg om du legger ut dagens første innlegg etter klokka 17 om dagen, og om det er det, så sier du jo at du ikke bryr deg om de som kommenterer dritt? Men da gjør du jo det? Klagende lesere, irriterte haters, som du sier selv, du tjener jo på det uansett om de hater eller elsker deg, så hvorfor bry deg om noen andre enn de som gir deg positiv feedback og glede i hverdagen?
      Jeg har ingenting imot verken deg, bloggen din, skrivingen din eller noe som helst, men jeg har hvert enig i noen av kommentarene du får som du reagerer litt på… Du er litt negativ, men sånn er hverdagen for alle, du er bare forskjellig fra de andre bloggerne og er ærlig om det, og det er DET som “irriterer” leserne dine. Du “ødela”? håret ditt, men hallo, jeg har hatt min lille “going blonde” periode selv, og jeg har mørkebrundt naturlig hår som er farget rødt to ganger, og svart to ganger, jeg så ut som ett gresskar med svart hodebunn. Du er litt frekk i kommentarfeltet når du svarer leserne dine, og jeg støtter deg med det, fordi det er den enkleste måten å forsvare seg selv på, og jeg syns det er bedre enn å bare “Ja du har rett :-)”, men du burde svare på en litt konstruktiv måte før du hakker ned. Og når du har en åpen, offentlig og populær blogg, så må du forstå at det ikke er en dans på roser, eller at du hver eneste dag skal få masse ros for at du er en god mor og en god blogger osvosvosv, jeg tviler ikke på at du er det, men du må ta deg tiden til å slappe av, du skal ikke bli utslitt av å ha en blogg, bloggen skal være ditt fristed og ditt avbrekk fra hverdagen, ikke en plass du må passe på hva du skriver og deler i forhold til leserne dine, du er ansvarlig for det du deler, ikke for det vi oppfatter!
      Håper du ikke tar deg nær av det jeg skriver, men som litt “ekstrem” kontruktiv kritikk, jeg hakker som sagt ikke ned på deg som verken blogger, jeg syns du er en oppbegående jente og virker som verdens beste mor for Leo! Stå på videre 🙂

    25. kjære jessica! Jeg er fast leser av bloggen din men kommenterer aldri. Ville bare legge igjen en liten kommentar for å fortelle deg hvor flink jeg synes du er! Du er mor i en alder av 16, du er samboer, husmor og driver en stor blogg! det er rett og slett imponerende! Jeg er selv 20 år og det eneste jeg gjør som er “slitsomt” er å sitte i kassa på Rema 1000 et par ganger i uka, og studerer litt! Når jeg klager over hvor slitsomt jeg har det, er det vanskelig å forestille seg hvor jævlig sliten du kan bli til tider! Stå på Jessica, du har heldigvis flere som heier på deg enn som ønsker å tråkke deg ned 😊 (forresten Så har Jessica aldri sagt at bloggen er hennes karriere, hun har sagt flere ganger at hun har lyst til å ta en utdanning, så regner med at bloggen bare er en kortsiktig jobb! Hvem ville ikke jobbet hjemmefra og tjent bra når man har en baby og ta seg av i en alder av 16? Mange unge mødre sliter med økonomien så hvorfor skal ikke Jessica ta denne muligheten når hun får den?) ha en strålende dag søte deg, Leo er heeeelt nydelig<3

    26. Tine Krogstad, trur du er litt flinkere med ord enn meg 🙂 Ser at du kritiserer meg også, men dette er noe jeg forstår, har selv skrevet lengre opp at jeg beklager for utsagnet om håret, men er helt ærlig noe jeg har irritert meg over leenge! For ja det er noe å irritere seg over når man ser uflidd ut. Men igjen, unødvendig av meg å påpeke.
      Selvfølgelig skal Jessica få ha blogg som inntektskilde, men å kalle det slit og jobb er tull. Det må jo være en drøm å få penger av å ta bilder når man har klart å rotet seg oppi denne situasjonen allikevel. Hun har jo også skrevet før at når hun skriver innlegg så skriver hun bare, det gjør de fleste iløpet av en dag. Selvfølgelig er det mer slitsomt for henne enn for de som er jevngamle og sitter på pikerommet og hører på Justin Bieber, men så har ikke disse pult på seg et barn heller. Hun visste jo, hvertfall burde visst, ca hva hun gikk til. Voksne foreldre jobber ofte 8-4 f.eks og har kanskje flere barn, kanskje er de også alenemødre, da kan begynne å snakke om sliten. Skjerpings.

    27. det er så rart… folk klager når bloggere skriver som om alt er bare fryd og gammen, dans på roser osv å være småbarnsforeldre. sånn er det jo så klart ikke. og folk klager når bloggere skriver ting sånn som de faktisk er, for det er slitsomt. det er ikke meningen at det skal være enkelt hele tiden.
      min lille prins er nå 5 1/2 mnd og han var veldig tidlig ute med å få de to fortennene nede, han var utrøstelig og ville ikke amme. folk rundt meg ble jo skikkelig oppgitte når vi sa at vi ble slitne. så Jessica, stå på! det kommer harde tider, men du kommer deg gjennom det! 🙂 jeg vet, for jeg var akkurat der. Du virker som en god mor og selv de beste trenger litt pause, ingenting galt i det! ha en fin dag videre <3

    28. Hei!
      Ser vognen din er lik min å at din også tipper bakover.. babyen sitt hode ligger litt i nedoverbakke. Du må stille på dei grå spakene på sidene for å vippe bagen fremover:-)
      Fin blogg du har! Forrsett sånn:-)

    29. Kjenner jeg blir veldig provosert av det du skriver, Cecilie! Jeg kommenterer aldri blogger omtrent, men jeg føler du ikke helt vet hva du snakker om. Du har tydeligvis ikke barn selv. De fleste foreldre har permisjon fram til barnet er hvertfall 7-8-9 mnd, ofte lenger. Man har da bare tid med barnet sitt. Ja, hun har valgt å ha en blogg selv, men jeg kan bare tenke meg hvor slitsomt det må være å ha en blogg i tillegg til et spedbarn. Er man på topplista har man gjort noe riktig, og da er det klart man har et ansvar ovenfor leserene sine. Folk må seriøst lære seg å holde kjeft hvis man ikke har vært i samme situasjon selv. Til info er jeg også mamma, men til en på ni måneder!
      Stå på, Jessica! Jeg synes du gjør en kjempejobb 🙂

    30. Synes det er utrolig bra at du skriver ærlig om hvor slitsomt det kan være. Er selv gravid i uke 37, så er fint å bli litt forberedt, selv om jeg sikkert merker at jeg ikke var så forberedt likevel når jeg står midt opp det selv, hehe 🙂 Er så mange andre mammabloggere som skriver om at det er null stress med en liten baby og at alt er så fantastisk hele tiden, så er godt å lese noe ærlig om hvordan det faktisk er. Ser uansett ut som om du virkelig er flink med Leo og setter pris på at du har han, selv om det kan være slitsomt. Bra at du viser alle sider ved det å være en mor.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg