DU SOM ROPTE ETTER MEG

I dag er det 15 april. Jeg sitter med mobilen min etter at jeg kom hjem fra byen for en liten stund siden. Jeg er klar over at jeg blottlegger meg litt nå, men jeg tror det er viktig å få dette ut så jeg kan fortsette livet mitt som før. Jeg vet ikke om jeg kommer til poste dette en gang, jeg trenger bare å lufte det litt for noen andre enn mitt eget hode. Om så, ja, mobilen min. 

Jeg er vant til å få stygge kommentarer. Det går egentlig overraskende fint å få stygge kommentarer, selv om det er så og si hver bidige dag. Jeg er også vant til å få ekle, motbydelige kommentarer. Disse takler jeg også helt fint.

Det jeg derimot ikke er vant til, er at folk roper stygge ting etter meg på gaten. Jeg trodde aldri i min villeste fantasi at dette skulle skje, og det er kanskje derfor jeg enda er litt sjokkert. Det tok litt tid før jeg forsto at det var meg han snakket til, for jeg går stort sett i min egen verden med Leo sovende i vognen sin.

Og ikke misforstå, det er ikke det at jeg blir lei meg. At jeg blir såret, eller at jeg bryr meg i den forstand. Så klart, jeg bryr meg jo om at det finnes vilt fremmede mennesker som er oppdratt til å tro at man kan slenge rundt seg av stygge bemerkelser til andre mennesker uten at det får konsekvenser for dem. Men ikke ellers.

Jeg lo litt, og forsto egentlig ikke helt hva som skjedde. Var det kanskje meg han snakket til? Eller? Jeg så rundt meg. Ikke en eneste sjel. Kanskje han hadde telefon? Hands-free? Ørepropper han snakket inn i? Nope. Nada telefon.

Jeg stoppet opp litt. Hvordan så han ut igjen? Hm. Jeg var blank. Ikke det at jeg har så fryktelig dårlig syn, for det har jeg ikke. Jeg tror bare at selv om jeg så han, så valgte jeg å ikke se. 

Tenk om barnet mitt var stor nok til å skjønne hva du sa? Tenk om han hadde fått det med seg? Tenk om han senere ville spurt meg hva det betydde, og hvorfor en vilt fremmed mann sa det til mammaen hans?

Jeg synes du er et kaldt menneske. Ikke nødvendigvis fordi du sa dette til meg, men fordi du tror det er greit å si det. Fordi du av en eller annen grunn fikk deg selv til å gjøre dette mot noen som aldri har gjort deg noe.

Samtidig kjenner jeg at jeg er glad det var meg du sa det til. Hvem vet hvor stort inntrykk det ville gjort på noen som hadde det vondt med seg selv..

Bilde av Leo og jeg fra april ♥ Gullet mitt.

Dette skrev jeg for en drøy måned siden og siden har jeg holdt det for meg selv. Kanskje skulle jeg ikke gjort det, men det føles veldig godt nå. Jeg er ferdig med det, og jeg er klar over at det kan komme til å skje flere ganger. Det går bra!

Det var viktig for meg å dele dette med dere, men jeg ville ikke gjøre det før jeg var helt ferdig med det. Og egentlig var jeg det etter jeg hadde skrevet alt dette i april, jeg hadde bare rotet med notatene mine og fant det ikke igjen før nå. Ingen, uansett ord eller begrep kan få meg til å bli lei meg gjennom å snakke dritt. Ingen har den makten over meg. Det kjenner jeg at jeg er rimelig glad for ♥

16 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg vil bare si at som hytteeier i Larvik så skjønner jeg litt greia med drittslengning fra “Larvikinger”. Bare jeg går over torvet eller ligger på stranda får jeg slengt kommentarer etter meg. “Det oser penger av deg, drittunge”, “Æsj, oslofolk er støgge” og langt verre. Det er ikke det at jeg bryr meg, men det er jo fortsatt litt vemmelig å få kommentarer etter seg. UTEN å ha gjort noe mot vedkommende.
      Derfor hisset jeg meg grusomt opp når jeg leste dette nå. Jeg har fulgt deg lenge og jeg syntes du er en enestående ung dame! Du fortjener ikke i det hele tatt å få utfordrende kommentarer mot deg eller mot dine nærmeste. Jeg blir rett og slett maktesløs og jævlig irritert. En ting hadde vært om du hadde gjort vedkommende noe, men det virket ikke slik.
      Jeg tenkte bare “u go girl”. Du tok det utrolig bra.
      Igjen, du er enestående! Hva du får til som en ung mor, du og kjæresten din. Jeg er mektig imponert. Vi i Oslo syntes du er råtøff! Det må jeg virkelig si!
      Ta vare på deg selv og DRIT i disse menneskene som vil deg vondt. Du er så ufattelig mye bedre enn andre.
      Stor klem fra Oslojenta!!:)

    2. Du skriver så utrolig bra! Og personen som ropte noe til deg, er nok bare utrolig sjalu! Men uansett er det så dårlig gjort. Ingen fortjener det der.. Det er så bra at du ikke tar deg nær av noe sånt. Hadde det vært meg hadde jeg tenkt på det i flere måneder etterpå.. Du er en så god person!

    3. De menneskene som roper etter vilt fremmede mennesker og sier stygge ting, er enten ekstremt rusa eller så har de så ekstremt dårlig selvtillit, eller så har de bare blitt oppdratt til det. Ikke ta deg nær av det, det skjer med alle enten om de er offentlig personer eller helt vanlig sånn som meg. Har blitt nesten slått på gata av volt fremmede mennesker fått stygge kommentarer, uten grunn. Smil til dem og hev hode høyt!:) du virker som en fantastisk mamma, så drit i de forbannede ungene som ikke har lært og oppføre seg!

    4. Hei stakkars deg Jessica jeg hadde blitt veldigt irritert når noen slenger stygge kommentarer rett i fjese på meg. Jeg synes du er ei kjempe
      Flink ung mor. Stå på videre og ikkje bry deg om di domme menneskene som slenger stygge kommentarer i ditt fjes, stå på videre. Masse lykke til. Masse klemmer fra Julie:-)

    5. Det er jo faen ingen vits å slenge dritt te folk, åsså midt på gata! Hallo? E folk riktig I hode, det høres dessverre ikke sånn ut. Ka man får ut av dt?–Absolutt ingenting! Burde egentlig tenke før man sleng nåkka ut, kanskje engang blir det slengt tebake til den personen..
      STÅ PÅ JESSICA❤

    6. Så flink du er. Bra du ikke tar det til deg. Det finnes mange idioter der ute. Man må bare riste det av seg. Ja kan i hvertfall tenke med deg selv, at du er bedre enn han. 🙂

    7. Man kan jo lure på hva som rører seg rundt i hode på slike folk. Hvor i livet de mistet respekten for andre mennesker. Som overvektig har jeg fått min del av ytringer fra fremmede på gata og fra å la det gå inn på meg så har jeg nå kommet til det ståstedet i verden at jeg er akkurat like mye verdt som ethvert slankt menneske.
      Så ikke bry deg om det Jessica. Du er ei flott jente som er mamma veldig tidlig i livet ditt. Du er fornuftig og en god mor. Bare hev deg over det.

    8. Jeg vil bare begynne med å si du er en stor inspirasjon å et flott menneske å flott mor!
      Takk for du er en av de som står frem å skriver slike innlegg, takk for du byr på deg selv og familien din! Det er så klart ikke alle som gidder å lese gjennom et helt innlegg før de ser noe som de synes er feil å kommenterer dritt, men uansett så er det flere mødre unge å eldre som setter utrolig pris på dine ord! Og ikke minst vi som ennå ikke har unge, men har dilla på og lese hvordan man skal gjøre ting rett og hva som er lurt!
      Du er en stor inspirasjon som står frem som ung å tar det valget å holder på ungen, det er godt å se at man kan stå på egne ben å ta egne valg selv som ung!
      Og igjen takk for du deler slik du gjør, det e mange som setter pris på det, selv om det ikke kommer ut!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg