MIN NYE KROPP

Kropp er viktig for oss. De stadig økende tallene på plastiske operasjoner som buk-plastikk og silikon viser dette tydelig. For ikke å snakke om antallet slanke-reklamer på tv og i media.

Og kropp har også vært viktig for meg. Det skal jeg ærlig innrømme. Når jeg hadde blitt gravid og ting hadde sunket litt inn, så kom den tanken som jeg tror ytterst få snakker høyt om. Hvordan kommer kroppen min til å se ut? Kommer den, som mange påstår, til å bli ødelagt? 

Etter hvert som svangerskapet gikk, kom jeg frem til at uansett hvordan kroppen min kommer til å se ut når jeg er ferdig, så er det ikke noe å gjøre med. Det er jo sånn jeg ser ut, og sånn er det bare. Det får jeg bare akseptere. Dessuten, så vil barnet ditt uansett veie opp for hvordan du ser ut. Man har jo tross alt båret frem et helt nytt menneske!

Nei, det er ikke sånn det ser ut til. Bikinitrusen er bare litt stor der!

Nå har det gått (så og si) 3 måneder, og jeg føler at den nye kroppen min begynner å ligne på den jeg hadde tidligere. Jeg bestemte meg egentlig helt for å ikke poste flere bilder av kroppen min, fordi jeg fikk så mye pepper sist gang jeg gjorde det, nettopp fordi jeg kanskje ikke ser ut som gjennomsnittskvinnen 3 måneder etter en fødsel. Men jeg leste gjennom arkivet mitt, og fant et innlegg jeg tror jeg hadde godt av å lese igjen.

“For vi må jo ha rom for alle typer kropper” Og det synes jeg faktisk er veldig sant. Kan vi ikke bare akseptere at alle ser forskjellige ut? Vi må ha rom for alle, og ikke bare gjennomsnittskvinnen.

Jeg ønsker heller ikke å støte eller provosere noen ved å vise hvordan jeg ser ut. Som dere vet la jeg på meg 25 kg i graviditeten, så jeg vet hvordan det er å føle seg stor. Jeg følte meg uvel dagene etter fødsel, og følte at alle så mye bedre ut enn meg. Men så slo det meg at jeg akkurat hadde båret frem et barn, og plutselig føltes det ikke så ille ut allikevel.

Med en gang jeg stoppet opp ammingen med Leo begynte jeg å jogge. Jeg jogger annenhver dag, (Nei, jeg skjønner heller ikke hvordan jeg har tid til det) og det blir ofte veldig, veldig sent. Jeg spiser ikke godteri, heller ikke annen junkfood, og drikker ikke brus. Jeg har sett tilbake på hvor mye dritt jeg spiste under graviditeten, og rister på hodet bare av å tenke på det. Det samme gjorde jeg før jeg ble gravid. Selv om jeg var tynn, betyr ikke det at jeg nødvendigvis var sunn. Nå er jeg sunn, og det føles veldig mye bedre.

Jeg kan ikke love dere at jeg ikke poster flere bilder i fremtiden, men jeg kan love dere at jeg aldri skal poste retusjerte bilder. Det skal være ekte.

24 kommentarer
    1. Kunne du skrevet et innlegg om amming? Er få som gjør d, vet ikke om d er pga press eller hva. Men siden d snakkes så lite om amming og mer om mme/flaske føler jeg presset for å ikke amme er blitt mye større.. hva syns du?

    2. Kunne du skrevet et innlegg om hva du spiser, hvordan du trener ? Er selv blitt mamma, og er blott en smule for stor, eller en stor smule :p

    3. Kunne du skreve et innlegg om hva og hvor mye du spiser i løpe av en dag og hvilke type trening du gjør?? Digger kroppen kroppen din😊

    4. Hvorfor så nydelig?😍
      Husker du meg?
      Jeg sendte dm på bursdagen din,sikkert mange som gjorde…..jeg heter tonjeliz på insta…kanskje du husker da?😊
      Du er en kjempe bra mamma og blogger💞👍🏼

    5. Kjempefin og slank kropp du har.
      Som mange av dem over meg har kommentert, kan du skrive et innlegg over hvordan oppnår å være sunn og bra livsstil

    6. Hei! Jeg har fulgt med på bloggen din en stund nå, og jeg må si du virker som en veldig fornuftig og reflektert jente.
      Likevel blir jeg skuffet når jeg leser dette innlegget. Du er vel ikke uenig i at kroppspresset vi lever med er skadelig og ødeleggende, spesielt for de yngre. Derfor mener jeg at du, som en av Norges største bloggere, burde vite bedre enn å fronte dette. Du har en vakker kropp, og du har all grunn til å være stolt over den. Men hvorfor trenger du at andre sier det til deg? Hvorfor føler du for å legge ut skrytebilder av din egen kropp slik at hele Norge kan se det? For hvis jeg ikke har misforstått, er vel hensikten med innlegget å vise at du, som du selv sier, er tilbake til normalen. Og nei, dette er ikke jantelov. Dette handler ikke om at man ikke skal få lov til å være fornøyd med seg selv. Det handler tvert i mot om at vi må uviktiggjøre kroppen. I stedet for å legge ut bilde av kroppen din og si du er fornøyd, hvorfor ikke si noe fint om din egen personlighet?
      Kan du ikke heller se deg i speilet, si til deg selv at du er vakker, utstråle det, og la det være med det?
      For det er nettopp dette som er problemet med kroppspress. Alt fokuset på KROPP. At du, en mammablogger, legger ut bilder av deg selv i bikini etter fødselen og skriver hva du gjorde for å komme i form. Jeg mener ikke du skal la være å vise fram deg selv for å ikke støte andre som føler seg verre. Jeg mener rett og slett bare at for å motkjempe kroppspress må man fjerne det sykelige fokuset. For når du publiserer et slikt innlegg, signaliserer du at dette, kropp, er viktig for deg. Og det er det jo helt sikkert – det er det (dessverre) for de fleste 16-åringer.
      Men hvordan kan vi få unge jenter til å innse at kropp ikke er så VIKTIG? At det ikke er hvor flat mage og hvor stram rumpe som avgjør hvor mye du er verd? Vel, jeg er helt sikker på at slike innlegg ikke hjelper.
      Dette er kun ment som konstruktiv kritikk, og du kan gjerne være uenig med meg. Som sagt har du all grunn til å være stolt over kroppen din, og det synes jeg du, som alle andre, skal være!

    7. Alle kropper er forskjellige – det finnes ingen fasit på hvordan man skal se ut 🙂 Jeg skal ærlig inrømme att jeg ikke spiser veldig sundt for tiden. Men etter att jeg ble gravid mistet jeg matlysten, og gikk ned flere kilo. Og når man ikke har mange kilo å gå på er det ikke veldig idielt å gå ned i vekt under svangerskapet. Eneste som fristet meg var salt chips. Så de første 3-4 ukene levde jeg på det. Bokstavlig talt. Nå begynner heldigvis matlysten å komme tilbake, og jeg kommer sakte men sikkert tilbake på riktig spor 🙂 Men jeg er lite redd for hvordan kroppen vil se ut etter svangerskapet. Får jeg strekkemerker, hengemage og hengepupper, ja så er ikke det verdens undergang 🙂

    8. Du har en utrolig flott kropp, og er veldig tøff Jessica! 🙂 Stå på og gjør det du tror på, syntes du er fin slik du er! 🙂 OG gratulerer med et flott resultat etter fødselen, skulle gjerne hatt den kroppen der fordi for tiden så ser det ut som jeg fødte for en uke siden, haha 🙁 <3 god sommer!

    9. Du har all grunn til å være stolt over kroppen din. Det er så mye fokus under graviditeten om hvordan koppen vår kommer til å være etter fødselen. Hvorfor kan man ikke bare akseptere at kroppen vår etter en fødsel er en nydelig mammakropp? Man skal være stolt av kroppen ikke pga man er slank men for man har båret fram det nydeligste barn.

    10. Nydelig! Rett og slett! Så lenge man er fornøyd gir jeg tommel opp (y). Om dette hadde vært en med litt ekstra kilo ville nok flere roset, men hvorfor ikke rose en som ikke er slik som de fleste mener man burde se ut etter en fødsel? Man jobber for det man vil ha. Så lenge man selv er fornøyd, skal det ikke ha noe å si. Stå på 🙂

    11. super ser du ut 🙂 men kan du fortelle litt om hvordan det var å ta keisersnitt og hvorfor du valgte det, eller kunne du velge det?
      har født en gang, syns det var veldig traumatisk, så håper og vil gjerne ha ett barn til, men vil aldri føde igjen slik som jeg gjorde. har mine personlige grunner også.
      hadde vært fint om du kunne fortelle litt rundt det å ta keisersnitt 🙂
      hilsen en ung mor 🙂 <3

    12. Helt utrolig at du, etter 3 mnd, er nødt til å få enda mere oppmerksomhet for dette… går bloggen virkelig så dårlig? Har folk funnet ut hvor ensidig du skriver, og at du skriver om omtrent det samme hver gang? Det eneste du gjør er å skrive om ting som plager deg, provoserer deg, og om all hate’n du får… prøv å skrive om andre ting, skriv om noe som INTERESSERER DEG, ikke om ting som irriterer deg. Skriv om dagen din, hva du gjør, det er derfor folk vil innom en mammablogg, for å se hverdagen, for å se sannheten, spessielt i forhold til at du er ung mor. Og forresten, man kan se på det “glippet” mellom BH’en og magen din, at du suger inn. I tillegg til dette så minner dette meg om sånne bilder du finner på “worst mom of the year”-sider, der mamma tar lettkledde bilder av seg selv, med pushup og hele pakka, mens barnet ligger i bakgrunnen og aner fred og ingen fare. Herregud skjerp deg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg