NOE Å TENKE OVER

Jeg er ikke en av de som har sluttet å kjøpe klær på HM etter dokumentarserien sweatshop ble vist via aftenposten. Og nei, det er ikke fordi jeg ikke bryr meg, for jeg bryr meg, men jeg bryr meg bare på en annen måte.

I starten var jeg litt sånn “ALDRI MER HM” Og “KJØPE KLÆR PÅ CUBUS? SKJER IKKE”.. Ja, dere skjønner, sant? Men etter hvert så kom jeg til å tenke på en ting. For tenk om vi alle sluttet å kjøpe klær på HM? Eller Cubus, for den saks skyld. Hva ville skjedd med barnearbeiderne?

Jo, de ville høyst sannsynlig ha mistet jobben. Og selv om dette er rett ut forferdelig, så ville det jo vært enda verre om de mistet det de har å leve for? Selv om lønnen er uakseptabel dårlig, så er det jo det de lever av. Mister de det de lever av, så må de finne på noe annet.

Leo med sine nye klær! Var han ikke bare helt nydelig da? 

Og hva ville vært noe annet? Jeg vil tørre å påstå at det ikke er slik at man bare kan søke nye jobber i for eksempel kambodsja, som er hvor sweatshop ble filmet.Jeg tror neppe det er som her i Norge, hvor du kan stikke innom Statoil med CV, skjorte, og godt humør, og dermed få jobb.

Nei, jeg tror at det å finne en ny jobb i Kambodsja (blant 14,15 millioner andre mennesker) er rimelig vanskelig. Og da må man jo finne andre utveier, for man må jo leve, sant? Man må ha mat på bordet. Man må jo ha vann. Drikke.

Og da ville vel mange prostituert seg. Noe som, dessverre, er veldig vanlig i fattige land. Det mener jeg er hakket verre.

Så jeg tror faktisk at det ville vært mer ødeleggende enn det ville vært nyttig, om alle skulle stoppet å kjøpe klær fra ja, for eksempel HM. 

Jeg sier ikke at lønnen de får er grei, og at de bare kan leve sånn – for det synes jeg absolutt ikke. Jeg synes noe burde gjøres, noe drastisk, og veldig raskt! Men hva ville skjedd om vi alle stoppet å kjøpe? Ville ikke det gitt motsatt virkning?

19 kommentarer
    1. Hvis folk boikotter disse kjedene blir de kanskje tvunget til å endre forholdene på fabrikkene sine, har du tenkt på det?

    2. Eeg synst d va bra skreve! Å e heilt enig:) når klenå allerede er laget koffer ikkje bare kjøpe di da? 😊

    3. Jeg kommer ikke til og slutte og kjøpe klær, har allerede gjort samme tabben i alle år, da må man slutte med alt her i verden snart, fordi noen liker og noen liker ikke alt mulig

    4. Jeg tror at, istenfor å bare slutte å kjøpe ting fra kjedene som har barnearbeid, så kunne vi protestert og gjort ting for å få oppsikt rundt dette, si at enten gir dere dem høyere lønn eller så slutter vi å handle ting. Jeg tror kjedene ikke bare ville gitt opp og sparket barna, men isteden forandret seg fordi vi sier ifra. hittill har ingen gitt arbeidsgiverene noen motgang, så da fortsetter de. Helt til mangfoldet sier stopp!

    5. Helt enig med deg Jessicka, slutter alle sammen med og kjøpe klær som er laget av barn. Må de skaffe seg en jobb, som kan være Ubeskrivelige mye værre, forferdelig og tenke på. Jeg kommer heller ikke til og slutte og handle, for ett sted må de få penger fra!
      Du er rå til og skrive

    6. Her må jeg dessverre si at jeg synes du er likeglad.
      Lenge før arbeiderne mister jobben, taper for. Eks H&M mye penger og blir nødt til å bistå krav fra kunder. Hvis vi alle sluttet å kjøpe klær der, ville det blitt fart i sakene. Handle i vei hvor du vil, men ikke tro at du hjelper barnearbeiderne av det. Du bare skyver problemet under teppet. Som alle andre.
      Og du skrev ikke så hyggelig til en som kommenterte her. Det var ingen grunn til å bli så frekk og smålig. Men du er jo ung og tåler ikke mye kritikk som de fleste. Jeg forstår Maria, synes nemlig at dette innlegget er skrullete jeg og.

    7. Enig!
      Vi burde heller sørge for bedre arbeidsforhold.. Kanskje ved litt dyrere klær? 🙂 vanskelig å få til, men å legge ned alt vil vær verre for de 🙂

    8. Helt enig med deg Jessica! Har tenkt mye på akkurat dette, og klarer ikke helt å se hvordan noen har tenkt at ALLE skal slutte å handle klær på HM, det finnes jo flere tusen HM-butikker og flere millioner mennesker som handler der, hvordan skal man liksom få så mange millioner til å slutte å kjøpe klær på HM? Det går jo bare ikke..
      Synes heller at man skulle kunne donere så så mye av beløpet du betaler for klærne til arbeiderne slik at de faktisk fikk en del av summen for klærne de har slitt for å lage når de selges! Alt de ber om er kun 1 dollar ekstra om dagen, noe som er ca 7-8 kroner.. Hvor vanskelig kan det være å få til å gi de 1 dollar ekstra i lønn? Blir så oppgitt over urettferdighetene i verden :/

    9. Jeg tror du ikke ser problemet fra sitt helhet. Nei det hjelper kanskje ikke å boikotte de store kjedene men jeg tror du har et symplistisk syn på det hele. For det første så burde ikke barn jobbe, punktum. Barnearbeid er slavearbeid, de betaler dårlig, ingen forskikring, ingen pensjon, ingenting. Du har rett i at det ikke forandrer noe å ikke kjøpe på disse butikkene. Det som må til er strukturelle forandringer i lovene til disse landene, hvorfor tror du at det ikke er lønnsomt for kjedene å lage klærne her i Norge for eksempel? jo fordi her er barnearbeid ulovlig, arbeiderne har flere rettigheter osv. Butikkene benytter seg av dårlig politikk for å holde kostnadene sine nede og kunne tjene mange ganger det de har kjøpt. Viste du at H&M har betalt 20 kr for et plagg som koster 199 for oss å kjøpe? tenk på det! det heter sosial dumping og det kan ikke justifiseres.
      Nei, vi hjelper ikke de stakkars fattige barna ved å kjøpe det de lager, det skal mer til 😉

    10. Kjeder som HM jobber aktivt med å bedre arb.forhold og lønn i disse landene. Det er ikke HM feks. som bestemmer, men “landet” og økonomien der.
      Faktisk så tjener en som jobber på tekstilfabrikk mer enn en sykepleier for eksempel.
      DET er noe ikke alle vet. Greit at 2 kr i timen høres grusomt lite ut, for oss i Norge, men i andre land, så fattige, er det normalt.

    11. Hei! Jeg synes du er så utrolig modig og reflektert med ting som du tar opp i bloggen din!
      På høyskolen i emne sosiologi/samfunnsfag så fortalte professor og foreleser oss nettopp om det du skriver og de mente at det var viktig at vi er kritisk til hva vi velger å boikotte med tanke på hvilke konsekvenser det vil gi. Spesielt overfor barn og barnearbeid.
      Vi fikk ingen fasitsvar på hvordan vi bør og skal velge (for den har ingen! enda..) men det viktigste vi kan gjøre er å være kritisk til til hvor vi handler og samtidig også være kritisk til fullstendig boikott. Kunne skrevet mye mer, men synes det var flott og reflektert at du tok opp dette temaet!
      Hilsen pedagog
      (som ble mamma i ung alder og tok høyere utdannelse bare bittelitt senere enn andre! 😉 )

    12. Veldig vanskelig tema du tar opp nå, og jeg har lenge tenkt likt som det du skriver i dette innlegget. Det jeg tenker nå er att dersom vi støtter “snille”-merker, vil de gå med overskudd og kunne ansette flere! Vanskelig å formulere meg skriftlig, men flere og flere vil få jobb i bedriftene vi støtter, så dersom vi støtter de som tar menneskerettigheter på alvor vil flere og flere få en trygg arbeidsplass. Gir det mening? Så er det jo igjen vanskelig å vite hvem man burde støtte da, er jo ingen av de vanlige kjedebutikkene som er fairtrade merket. Jeg har valgt å handle hos de som har åpne fabrikklister 🙂

    13. H&M bruker ikke fabrikker hvor det finnes barnearbeidere.
      Det som har skjedd er at fabrikkene er selvstendige firmaer som blir brukt av alle “billige” kles kjeder.
      H&M har besökt alle fabrikker som de benytter seg av, og da er det selvfölgelig ingen barn og blir fortalt at alt er bare velstand.
      Dette har jo da värt en “lögn” fra leverantören sin side, og H&M har da valgt å slutte å bruke enkelte leverantörer.
      H&M jobber hardt I bla Kambodsja, Bangladesh for å få höyet minstelönnen.
      De jobber altså sammen med staten I de enkelte landene, for å få de til å höye minstelönnen og gjöre det bedre for arbeiderene og familiene deres.
      Folk kan helt alvorlig ikke tro at de kan kjöpe en genser til 99,- og tro at den ble laget rett ned I gaten av noen som får 200,- lönn I timen.

    14. Jeg er på en måte enig med deg, og på en annen måte ikke. Ja, det blir kanskje verre for arbeiderne hvis “alle” slutter å handle på hm/cubus. Men jeg tror det ville bli bedre over tid, for da må butikkkjedene gjøre noe. Hvis mange slutter å handle på hm, og de kjønner att det er for å hjelpe arbeiderne, må de jo gjøre noe for å ikke miste penger. Det er viktig å huske på at det er vi, forbrukerne, som har makten her. Butikk-kjedene må gjøre som vi vil.
      Og til dere som ikke vet hvor dere skal handle, så har jeg ett tips: handle på Fretex! Da går jo pengene til de som trenger de, så der kan man handle med god samvittighet. Jeg vet at det ikke akkurat er vanlig å handle der (enda) men jeg kan love deg att det er verdt å prøve det. Og hvis du tror att de bare har klær som er stygge, lukter rart, har flekker…. Det stemmer ikke. De selger bare klær som går ann å bruke. Og til dere som tror att de bare har umoderne klær fra åttitallet. det stemmer heller ikke. De har mange helt vanlige klær også. og dessuten er det billigere! Og, hvis du vil ha din egen stil, så blir det mye lettere hvis du handler second hand.
      Hilsen en som nesten bare handler klær på Fretex, vintagebutikker og andre loppemarkeder

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg