“ELDRE DAMER BURDE IKKE FÅ BARN”

Det er det rareste jeg leser. For selv om jeg er ung mor, og derfor motpolen til eldre mødre, så har jeg ingenting i mot at noen velger annerledes enn jeg selv gjør.

Hvorfor må vi ofte mene noe bare for å mene? For det er virkelig det jeg tror man gjør når enkelte argumentere med at “Tenk å bli gravid med gamle egg” eller “det er ekkelt at gamle damer får barn” Hvorfor er det ekkelt at noen over 40 får barn, og hva gjør de i 40-årene til “gamle damer”? Jeg trodde “gamle damer” var de oppi 80 årene som betalte med kronestykker på butikken, jeg?

Men uavhengig av hva gamle damer er, så er det ikke ekkelt at en kvinnekropp bærer frem et barn, samme pokker hvor gammel kvinnekroppen er. Å bære frem et barn, er å bære frem et barn, og det samme vil skje uansett om du er 24 år eller 46.

Jeg skal ikke lyve, jeg personlig ville ikke ønsket å ha barn så sent. Men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke kan forstå og respektere hva andre vil og ønsker.

Og hva vet vel jeg? Hva vet jeg om at naboen kanskje har slitt med å bli gravid i årevis, og endelig har fått det til, til tross for sin alder? Hva vet jeg om at hun kanskje ikke har ønsket barn før nå, og derfor ønsker å gjøre det før det er for sent? Man vet så lite om hvorfor noen velger som man gjør, og det i seg selv bør være nok til at man lar være å kommentere valgene til andre mennesker.

 
Mange mener at det finnes en perfekt alder for å bli gravid, men det tror ikke jeg. Jeg tror livene våre er så forskjellige og har så ulike utgangspunkt at det blir for enkelt å si det. Det jeg derimot tror, er at det finnes perfekte mødre i alle aldre!

– Følg mammasom16 på facebook ved å klikke HER

14 kommentarer
    1. Det er ikke ekkelt, det er egoistisk vil jeg si. De som frivillig venter til de er 35-40 år med barn utsetter kanskje barnet for utrolig masse sykdommer. Men når de velger å ta den risken fordi de “hadde ikke tid” tidligere, syns jeg det blir egoistisk tenkt. Det er en sannhet at den optimale alderen for å lage et barn er 20-30 år. Men sier ikke at de som er eldre enn det blir dårlige mødre! Men det er egoistisk å lage et barn så sent.

    2. Jeg synes man bør tenkte litt på barna når man venter til man får barn når man er i slutten av 40-åra, men som sagt så vet man ikke årsaken.

    3. Kan være en stor faktor som har spilt inn til de som blir gravid i sen alder. Kan være sykdom, økonomi,ikke har stort nok hjem, familie problemer eller kan være prøvere. Ikke alle blir gravide etter 2-3 forsøk. Å kalle det egoistisk blir i mine øyne dumt. Selv ble jeg gravid som 22åring å vil gjerne være ferdig med barn rundt 30års alder.

    4. Jessica, du er så reflektert og skriver så godt. Jeg er glad i bloggen din.
      Du som skriver at det er egoistisk å få barn i voksen alder tar veldig feil. Man er fremdeles ung når man er i førtiårene og det er ingen stor fare forbundet med slike svangerskap lenger. Syke barn kan fødes både av unge og godt voksne mødre. Jeg er lei av et samfunn der vi skal rette en pekefinger på alt og alle. La folk tenke selv.
      Og nå det er sagt så tenkte jeg et tidels sekund å løfte en lite pekefinger til deg Jessica og be deg vente med nr to, men jeg tok meg i deg fordi det valget er ditt og barnefaren sitt, og så god og voksen du virker så tror jeg du gjør det som er rett for deg, og blir det slitsomt så takler du det og fordi du er ei smart jente.

    5. Åh, beundrer din skrivemåte så veldig! Uansett hva temaet måtte være synes jeg du klarer å frem dine meninger uten å klandre noe eller noen! Det er en av sikkert mange gode egenskaper du har og jeg har blitt en fast leser 🙂 Fortsett slik!

    6. Okei dere som mener dette er egoistisk osv, la oss si at dere sitter i denne situasjonen når dere er rundt 40 åra, hadde dere tatt abort da ? Et liv er et liv, om moren er 15 eller om moren er 40, og husk du som mente at man må passe på tenk og dø før banet er og så gammel, barnet er faktisk 60 år når barnet er 20 år, og foreldrene har ennå lenge igjen hvis det ikke er noen sykdommer’ så tenkt på dere selv, jeg kjenner en som ikke kunne få barn, hun prøvde i alle år, siden hun var ung, ingenting fungerte, men når hun var 42 ble hun gravid etter og ha prøvd i mange mange år, er hun egoistisk fordi at drømmen hennes endelig ble virkelig selvom hun er 42 ? Nei, hun er en så utrolig god mor’ hun har masse kunnskap, hun har god økonomi , hun har alt på stell! Bra skrevet 🙂

    7. Jeg skrev det var egoistisk hvis par/kvinner venta med å bli gravide helt til siste slutt. Men de har hatt muligheten før! Da er det egoistisk.
      Men har dem vært prøvere i 5 år, ikke hatt kjæreste osv så syns jeg jo ikke det er egoistisk! Dere må lære dere å lese litt gjennom linjene.

    8. Gud bedre så mange dumme kommentarer her. Så klart man en dø før ungen er år om en fikk den i voksen alder, men flere jeg kjenner døde faktisk som 20-30 åringer og etterlot seg små barn.
      Mens mormor som ble 90 år gammel og fikk min mor som 42 åring. ALTSÅ min mor hadde sin mor ganske så lenge!
      Deg Jessica står det derimot respekt av!!
      Er dessverre mange unge dumme neper som tror sex og baby er forbeholdt de på max 24 år, men den gang ei 🙂
      Hilsen ei som har barn i alder 3-21 år!

    9. Kjempe bra innlegg Jessica!!! 💗💗💗💗
      Min beste venninne fikk sitt fjerde barn i en alder av 41 1/2 år. Dette fordi hun skilte seg fra de tre eldste barnas far og etter det fant en ny mann å dele livet sitt med og han ville gjerne ha barn da han ikke hadde barn fra før!! Så etter noen år fikk de en nydelig jente som jeg har vært tante til fra dag en!!! ❤️❤️❤️❤️ Denne lille frøkenen elsker jeg over alt på jord, samme som med hennes 3 eldre søsken og mine to andre tantebarn!!! ❤️❤️❤️❤️ NÅ er denne lille frøkenen drøyt 3 år og jeg kunne ikke tenke meg et liv uten henne!!! ❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg