SKAL VI TA SJANSEN?

Til tross for at jeg har hørt en del skrekkhistorier om babyer på ferie, har jeg bestemt meg for å ta med familien min på ferie til utlandet til høsten! Så nå trenger jeg litt hjelp fra dere erfarne mødre her… Hva må vi huske på? Hva har hjulpet dere? Hvor lang flytur er “for” lenge? Jeg har sett på en tur til Maldivene, men jeg undres om 11 timer på fly fungerer med en rastløs liten Leo..

Og hvilke steder anbefales? Og hvilke anbefales ikke? IKKE Gran Canaria siden jeg føler det er et oppbrukt turiststed med flere norske turister enn innfødte selv. Rett meg om jeg tar feil..

Jeg har fått skikkelig sansen for strandplagg over bikinien! Helt topp om man ikke har fått trent like mye som man kanskje håpet på i sommer.. Heh! Mine sunne vaner har i hvert fall glidd litt ut!

Alt er klart, om ikke annet!

Gud, det er jo mange år siden sist jeg var på sydenferie! 2011 er sist gang. Jeg er heller ikke helt sikker på når det blir, ettersom jeg ikke vet om Fredrik får høstferie fra lærlingplassen sin.. Vel vel, vi får se! Ferie blir det i hvert fall uansett, jeg er så klar for å komme litt vekk fra Norge bare for en ukes tid. Eller kanskje to uker?

Stor klem, snakkes senere i dag ♥

46 kommentarer
    1. Jeg anbefaler Kypros! Helt magisk der, og det er mange småbarnsforeldre som bruker å dra dit har jeg sett 🙂 Det er også veldig hyggelige folk der, og strendene er heeelt nydelige! Jeg kommer værtfall til å dra dit når jeg selv får barn! Det er heller ikke så lang flytur, 4 og en halv time, og det tror jeg kommer til å gå kjempebra for Leo 😀

    2. Jeg var i Tyrkia i sommer. Der var det mange med småbarn. Anbefaler deg å ha med en bæresele som du kan bære han i på flyplassen. Flyturen var på nesten 4 timer. Det er veldig barnevennlig der, med nydelige strender og basseng for både store og små.

    3. 11 timer på fly er lenge for stor og liten men med rette lekene mm med så skal det ikke være noe problem. Men husk å ta med termin med varmt vann til melk grøt ol på flyet. T vannet er ikke til å stole på å gi en baby. (Du får ta med mat igjennom sikkerhetskontrollen til baby, gjort det mange ganger)
      Bleier er DYYYYYYRT i syden og vi fikk ikke tak i grøt til babyen som ikke var 89% sukker 🙁 ta med nok og helst for mye. Vi har baby som er astmatisk og atopisk og vi fikk beskjed på sykehuset om å ikke bruke uv klær med MASSSE solfaktor 50+ huden ble finere fra eksemen (Har lest at Leo har litt eksem) men støtter om du tar med uv klær. Kanskje bruke litt med ig litt uten???
      Ta med yndlingslekene og dyne. Så tror jeg dere vil få en super tur. Skulle du lure på mer eller trenge flere råd så ta kontakt. Jeg har mye mere å komme med:)

    4. Jeg kan trygt anbefale at dere reiser til Tenerife.
      Flyturen tar 5timer og 15 minutter.
      Jeg er der nede 2 ganger i året selv.

    5. Maldivene er jo drømmereisen for maaange, har dere råd til det bør dere reise dit! Det er ikke et aktuelt reisemål for meg og kjæresten, da pengene ikke strekker til.. Håper heller på en bryllupsreise dit! 🙂

    6. Kroatia!! 2t 30min fly tur, og det er kjempe varmt og en perfekt ferie plass, anbefales! Og veldig billig fofor mat osv.. Billig og leve der nede

    7. 11timer fly går helt fint! Jeg har flydd masse med småbarn/babyer og synes faktisk sånne lange reiser er lettere enn korte, spesielt med litt planlegging. Med 4timer fly f.eks på natten eller veldig tidlig ødelegger det for søvnen og det blir ikke en hyggelig tur. Om du har 11 timer fra kveld til morgen kan babyen fint, men litt planlegging, sove gjennom hele turen! Det er hvertfall det min erfaring tilsier 🙂

    8. Sålenge dere ikke har flydd med han før, anbefaler jeg dere ikke å satse på en flytur på 11 timer. Det kan gå veldig bra og det kan gå mindre bra. Da hadde jeg heller valgt en flytur på 4-5 timer første gangen dere reiser med han. Går det veldig bra, kan dere reise lenger senere. Og dere burde reise til et resort når dere har barn, sånn at dere ikke er avhengig av å måtte dra til stranden. Tenk mest på hvor det er best for barnet å være. De har jo ingen glede av syden så tidlig, så da tenker jeg et sted som ikke er glohett, og muligheter for å gå inn i aircondition på varmeste tiden av dagen 🙂

    9. Sjekk pakkeliste hos mammasilje og frumaela Og ta med bilstol på flyet, vi betalte bare 400kr for et ekstra sete. Bleier og babymat er et must! Evt. MME hvis dere bruker det. Hellas er supert på høsten og veldig barnevennlig! Ca 4 timer med fly og ikke altfor varmt for babyen

    10. Jeg anbefaler Kroatia eller Itália
      Begge de to landene syntes jeg var veldig fine land å være på ferie i

    11. Er vanlig med 5 uker ferie som lærling i løpet av arbeidsåret.Akkurat som vanlige arbeidstakere men må jo ha jobbet en stund for å få lønnet ferie.
      Mest vanlig å ta 3 uker om sommeren men mange arbeidsgivere er fleksible så Fredrik må bare spørre på læreplassen sin.

    12. Spania! Det er kjempe koselige strender og folk! Det er mange flotte steder der. Som foreksempel, Barceloba,malaga og masse mer! Jeg har vært I Spania masse! Jeg har vært I Barcelona 3 ganger og malaga 4. Lille Leo vil kose seg på flyet, det er ikke langt!💕💝

    13. Jeg anbefaler Kypros!
      Jeg har familie der, så vi drar dit hver sommer. Like fint hver gang;)
      Veldig grei temperatur der om høsten!
      Hvis ikke så anbefaler Rhodos, der er det også utrooooolig fint<3

    14. Vet du hvor dyrt det er å reise til Maldivene? Ettersom du “skal” bli psykolog, som krever 6 års utdanning, bør du kanskje heller spare de 50.000 kr til det.
      Hellas derimot er billig, og ikke for langt.


    15. Ville IKKE anbefalt hellas, da det er krise der nede nå. Får ikke tatt ut penger i minibanken der..

    16. Anbefaler på det sterkeste å dra til Antibes eller Juan Les Pins i Frankrike!! Det er seriøst de flotteste stedene jeg har reist til. Den franske rivieraen er bare fantastisk flott og flytiden er på kun 3 timer-ish 🙂

    17. Turen min til Barcelona har vært den værste! IKKE DRA DIT. Folkefulle strender så langt øyet kan se og syykt mange mennesker hvor enn du går. Cataloniere er veldig lite serviceinnstilte og selv om hotellet vi bodde på var et 4-stjernes var det ikke så mye å skryte av. Så en og annen diger kakerlakk på gata og fant i tillegg en død rotte på stranda

    18. Har vært i syden 3 ganger allerede med gutten vår som er litt over 1 år. Første gang var han 2,5 mnd og det var helt perfekt. Han bare sov og kosa seg og det eneste jeg trengte å ha med var vogn og stellesaker iogmed at jeg ammet:-) andre gang var han 5,5 mnd og denne gangen pakket vi aaaall verdens utsyr. Middagsglass, grøt, flasker, flaskesterilisator, termos, vannkoker, mme osv. Det var også en fin tur men han var i den alderen midt i mellom å være spebarn og småbarn. Så han var fryktelig rastløs og det måtte skje noe hele tiden. Og da han ikke hadde lært seg å krabbe enda ble det ganske slitsomt i lengden. Siste gang var han 11 mnd og dette var den beste turen, han krabber i full fart og går langs møbler ol, elsket stranden og kan spise mye av det vi spiser. Så pakkelisten var betydelig mindre denne gang. Vi har vært i Spania alle gangene og her er både bleier, grøt og middagsglass like billig som hjemme, pluss at de har mye av de samme typene som i Norge 🙂 pakk det samme som du er avhengi av hjemme, men til flyturen anbefaler jeg litt småsnacks ved siden av ordentlig mat. Gjerne ting de bruker lang tid på å spise og som de kan spise selv uten gris(riskaker, smoothie osv) og litt små leker er gull verdt på fly 🙂 min lille er over snittet aktiv men flyturene har gått supert hver gang. Vi har riktig nok aldri reist lengre enn 6 timer da. Men lykke til! Så lenge du er godt forbredt og ikke stresser så holder han seg sikkert rolig.

    19. Vår lille gutt har reist på utenlandsturer fra han var 5 mnd gammel. Nå er han 2 år og har vært både på Island, Kreta to ganger og Egypt. Pluss en tur til Kiel med båt.
      Vi har brukt å ha med egen vannkoker (minivannkoker fra clas ohlsson)til grøt og MME, smoothier og middagsglass frem til han kunne spise og drikke det samme som oss. Mitt beste tips er å ikke reise alt for langt, vi merket god forskjell på turene til Egypt (6 timer) og Kreta (ca 4,5 timer), for å si det sånn 🙂 Pluss at grekerne ikke er like masete som egypterne 😉
      I toalettmappen har jeg alltid med klyx og paracet, da de ikke er så flinke til å drikke i varmen, noe som resulterer i forstoppelse. Tro meg, det er ikke kjekt når de små hyler av smerte :-/
      Dette var mine tips,håper dere får en fin tur 🙂

    20. Kallithea, Rhodos☀️ Det er bare helt fantastisk der, vi var der for 2 år siden, og har i år også bestilt der. Anbefaler hotellet Sunnving Resort Hotel🌸🌸

    21. Hei!
      Her kommer jeg med et godt forslag.
      Jeg og familien dro til Italia.
      Med en smårolling og en 6 åring så var det full kjør. Vi tok da flyet til Lago di garda og det tok ca.4-4,5 timer. Vi bodde på en caminpplass med hytter. I hyttene er det ekstremt god regulerbar air condition og det var billig å. Vi bodde da i en medium luksus og det var bare super.Vi måtte da ha medium luksus for vi har jo med 2 barn så. Men det var “normale” som var for 1-3 personer. Den så veldig grei ut og vi var inne i en av dem siden vi ble kjent med en familie på 3. Rett ved hyttene så ligger det et badeområde for barn og voksne. Baby basseng var helt utrolig og 6åring koste seg utrolig mye i di forskjellige skliene. Det var også danseskole for barn under ti og mini club for barn under 5. I mini club var det en kosekrok som passet minsten helt perfekt. Så når den store var på danseskole så var den lille på mini club. Det er matbutikker inne i campingen og 7 basseng totalt og 3 av dem er barnebasseng.
      Det ble en veldig velykket ferie! Campen heter poanini de cloudia og er 5 stjerners. Billig og kjempebra!

    22. Vil bare si at det er en grunn til at så mange reiser til Gran Canaria hehe :)har selv bodd der i flere år og jeg blir aldri lei. Nå er jeg veldig knyttet til stedet så det har jo en del å si, men det er veldig fint der og mye å finne på hvis du velger de litt utradisjonelle stedene! Er blandt annet en ørken der, fantastiske landsbyer i fjellene med mye god mat og hyggelige mennesker, fiskelandsbyen Mogàn er veldig kjent og verdt et besøk. Flyturen er ikke for lang mellom 4-5 timer spørs hvilket selskap du reiser med. Vil nok anbefale sunwing i arguineguin med småbarn, ellers så finnes det flotte hoteller i Meloneras!
      Det er mye nordmenn(og tyske) der nede men hvis du lever litt spanskt og sjekker ut miljøene deres så er det mye spennende å finne 🙂 håper dere får en fin tur uansett hvor dere velger å reise 🙂 hvis du ser på bloggen til fbfrue så var jo hun på GC og viste mange av aktivitetene det er å gjøre 🙂

    23. Anbefaler deg å reise til Rhodos 🙂 nydelig by, spesielt gamlebyen! Greie priser, god mat, flott sted å ta med barn på !! Sunwing Kalithea beach,perfekt hotell !! Anbefales på det sterkeste. Så stort og fint og mye kjekt å finne på. Egen Strand, 2 restauranter, 3-4 basseng, sklier!

    24. No må du huske på at babyer ikke skal ha direkte sol lys på seg første åre dem vokse osv.
      Så er faktisk litt egoistisk av derea kanskj’en på at han ikke for direkte sol lys på seg i utlandet
      Og babyer tåler heller ikke alle bakteriene son kan oppstå under reiser og i et fremmendt land så tenk litt igjennom før dere tar den kanskjen på reise når han under et år
      Men for al del gjør som dere føler for 🙂
      Og håpe dere for en fin ferie:)

    25. Mallorca er et kjempefint turiststed. Flyturen er ikke lang, helt passe for baby! Ving har utrolig mange fine barnehoteller som er ypperlig for småbarn. Lurt å ta med UV-telt når du drar til syden, da det kan bli vanskelig med parasoll. Turene får du til en billig penge, og temperaturen er helt perfekt på høsten.

    26. Absolutt ikke enig i det du sier om Gran Canaria, og kjenner jeg blir småirritert når jeg hører folk komme med sånne påstander, hehe. Det er akkurat opp til hva du oppsøker her nede. Bor selv på øyen og den har så mye mer å by på enn charterturistme. Meloneras er et nydelig sted om man vil ha litt luksus med store og fine bassenger til barn og voksne. Amadores har også både stand og basseng. Puerto Rico er typisk chartersted og jeg vil ikke anbefale det stedet. Om man vil se det som virkelig er Canarisk, så lei bil en dag og kjør en tur i de nydelige fjellene og landsbyene. Feks til Fataga, Santa Lucia, Agüimes, Teror, osv. På nordsiden er det grønt og fint store deler av året, mens det i sør er knusktørt på grunn av at det nesten aldri kommer nedbør der. Monumentet Roque Nublo er en flott spasertur på ca 20-30 min fra parkeringen med 360 graders utsikt over øyen og mot Tenerife. Man kan også kjøre til Pico de las Nieves med bil og være på over 1900 m.o.h. Vil man ha shopping så kan man besøke de mange senterene på østsiden som feks Atlantico i Vecindario, eller man kan ta direktebuss 91 eller kjøre til Las Palmas som har en koslig handlegate Triana. Man kan også dra til Guayadeque og spise på en av de mange grotterestaurantene og få innblikk i hvordan de første som bodde på øyen (Guanchene) levde. Det er virkelig mye å oppleve her nede om man bare ønsker å oppleve mer enn soling og strand! Lykke til med valg av feriemål og kos dere uansett hvor dere ender opp! 😊

    27. Jeg er blitt helt forelsket i Rhodos som ligger i Hellas, og det tar vell 4-5 timer med fly. Når jeg har vært der har jeg lugget på Sunwing Kallithea Beach som er et utrolig barnevennlig senter. Det er et stort senter med forskjellige aktiviteter, 2 butikker, minibank, 2 restauranter, leiligheter i forskjellige prisklasser, egen strand der det er mye morsom vannsport, og ja, kunne nevnt så utrolig mye! Har ikke reist med barn dit selv, men om jeg skal reise med barn noen gang så er jeg ikke i tvil om hvor jeg skal da, ettersom dette er et senter med det meste samlet på en plass!
      Eneste ulempen er vell at det ikke ligger rett ved byen, slik at man må ta taxi… Tar vell en 5-10 min med taxi om jeg ikke husker helt feil!
      Anbefaler å sjekke det ut på det sterkeste! Om ikke senteret faller i smak, så er jeg veldig glad i Rhodos sånn generelt da det var mye bra shopping også(sephora, bherska, zara, pull and bear, hm, starbucks), og en utorlig fin gammelby med nydelige tak-restauranter!

    28. Vil anbefale Portugal. Vi var på Algarve kysten på Lagos men det er 1 time unna flyplassen. Er mange hoteller men ikke ta de med stranden fordi at det er masse taxikø inn og ut av sentrum. Bodde på et hotell som het tivoli Lagos og det var et veldig fint hotell med vanlig basseng og barnebasseng. 4 timer med fly.

    29. Hei!
      Gran Canaria kan være stapp fult av turister og turisme om du velger “feil” sted der nede. Maspalomas, Arguineguin osv er typsike tursit steder på Gran Canaria.
      Vil anbefale å dra til San Agustin, veldig lite turisme og veldig fint. Star Tour har noen leiligheter der nede som heter “Las Barcas” som er verdt å sjekke ut. Strøkne og fine leiligheter. Utgang rett til strandpromenaden fra hagen 🙂

    30. Jeg synes det er veldig ego å ta med barn på lange flyturen (alt over 4 timer) og spesielt nattfly. Babyen mistrives og jeg kan virkelig understreke at det gjør alle passasjerene rundt også. Bleier og hylene unger er virkelig det man ser for seg når man bestiller ferietur til f.eks. Thailand (8 timer til og 10 tilbake).

    31. Kalithea I Hellas er utrolig fint, det ligger rolig til rett ved sjøen og det er ett lite ”sentrum” der med matbutikker, småbutikker, apotek osv. Hvis ikke så er det ca 10 minutter til Gamlebyen i Rhodos og ca 10 minutter til Faliraki, så selv om Kalithea i seg selv ligger rolig til er det mange muligheter like i nærheten. Jeg ville nok ikke satset på en 11timers tur som første flytur med baby, så 4t til Hellas passer yppelig som en ”prøvetur” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg