TAR DET ALDRI SLUTT?

Nok en gang er det med å etterlate babyer og hunder i bilen i solen i media. Jeg skjønner bare ikke at folk ikke lærer!

Det er i media hvert bidige år. Det er tusenvis av facebookstatuser om det hvert bidige år, men allikevel får vi ikke med oss at vi ikke kan gjøre det? Det forstår jeg faktisk ikke. Det gjør meg så frustrert at jeg blir helt paff.

Aldri ville jeg latt min sønn ligge i bilen mens jeg “bare” skulle inn på butikken en tur. Ikke om jeg bare skulle ha et brød en gang! Å etterlate barn eller hunder i bilen i stekende sol er intet annet enn ekstremt uansvarlig.

FAKTA: SÅ VARMT BLIR DET I BILEN:
Tidspunkt Utetemp. Vær Temp. i bilen
08.30 + 14 °C overskyet + 19 °C
09.30 + 18 °C overskyet + 38 °C
10.30 + 20 °C delvis overskyet + 47 °C
11.10 + 20 °C sol + 57 °C
12.00 + 23 °C sol + 62 °C
13.30 + 22 °C sol + 85 °C

Kilde: SVENSKA KENNELKLUBBEN

Jeg synes det er så vondt hvordan alt for mange hunder og babyer må dø hvert år fordi vi ikke bare kan ta dem med oss, eventuelt ordne barnevakt eller kennel. Det er vel ikke så vanskelig å ta en telefon, er det?

Har du ikke familie eller andre som kan passe barnet ditt, og heller ikke penger til barnevakt, okei, da tar du med deg babyen din. Har du ingen til å passe hunden din? Okei, da kan du feste den utenfor butikken eller eventuelt spørre noen utenfor butikken om de har mulighet til å se etter den mens du går inn på butikken.

Det finnes ikke unnskyldninger!

Del gjerne innlegget videre for å spre budskapet. Det må ta slutt snart!

20 kommentarer
    1. Hvorfor skulle man ordnet en kennel for å dra på butikken? Er veldig sikker på at hunden hadde klart seg hjemme alene,en baby eller barn kan man fint ta med inn i butikken omså sitte i vognen..
      Det finnes nok av ting media nevner hvert år nesten hele tiden..
      Er det ikke bedre at det kommer i media slik at alle ser det å ikke gjør noe av det?

    2. sofie: Tror du misforsto. Poenget mitt er at det ikke finnes unnskyldninger. Er helt enig med deg, hunden hadde klart seg fint alene!

      Jeg mener ikke at det ikke er fint at det er i media, hvor leser du det? Jeg synes bare det er trist at vi aldri kan lære at man ikke kan etterlate babyer eller hunder i bil.

      Snakk om å kritisere bare for å kritisere…

    3. Det er så synd! Hører jo om det hver eneste dag. Og det verste er at det som regel er flest nordmenn som gjør dette.
      Har jeg med hunden i bilen parkerer jeg i skyggen og har ned vinduer.

    4. Samme gjelder for tepper over vognen til babyen!Det står ‘overalt’ hvor varmt det kan bli der inne i vogna,likevel har jeg sett(og snakket til!) 2 par som hadde lagt tykt teppe over vogna!De brydde seg lite;(

    5. Det skulle ikke vært noe å lære. Det skulle vært et rent instingt å ta med seg babyer inn. Å ha dyr utenfor eller HJEMME! Man får ikke barn for at det skal bli lettere og handle, eller dyr for at de er noe mer lettvindt! Er så enig med deg. Sover barna i bilen å trenger hvilen så sover de videre når man legger de i vogna å! Jeg må si jeg er helt enig med deg 😊

    6. Barn eksponeres nok for mye ut i et offentlige rom, man kan lure på når det kan kan kalles barnemishandling.

    7. Tror du mistforsto meg her å…
      mente det ikke negativt..
      mente at jeg var enig bare sa mine løsninger..
      Du er kjempe flink å blogge å jeg leser bloggen din hver dag men ofte gjør du meg demotivert fordi du klager.. ikke alltid du klager men det føles slikt..
      Elsker bloggen din uansett da😊

    8. Desutten kan hunden være igjen hjemme. Og om man så må kjøre hjem for og sleppe av hunden slik man kan handle etter på så får man gjøre det. Men en hund tenker jeg kan klare seg i bilen om man skal inn på en liten butikk og ha et brød fks. Men da tenker jeg noe som tar toppen 5 min. Men hadde aldri latt barn sotte i bilen uansett om jeg bare skulle inn å hatt et brød. Hadde den lille skulle kvile og det hadde vært sjangse for og sovne i bilen å jeg da ikke ville ha vekket den lille hadde jeg heller tatt turen med den lille i vogna slik det ikke hadde vært boe problem;-) dt finnes mange andre alternativer. Og jeg ville heller ha måttet vekket barnet og hatt en sur unge resten av dagen enn og gått ifra den alene i bilen.

    9. Anonym: Jøss, der var du igjen! Klar til å kritisere mer. Vil bare minne deg på at hver gang du klikker deg inn her for å slenge dritt tjener jeg penger, hva tjener du på det?

    10. Å feste hunden utføre butikken eller la fremmede folk passe den mens jeg går inn er ikke et tema en gang. Det er så mye hundetyverier nå at folk må vær temmelig dumme som fester hunden utføre butikken. Nei da lar jeg heller hunden være hjemme mens jeg går ut…
      En baby tar jeg med meg eller lar noen i familien passe mens jeg går ut. ingen skal vente i bilen verken på sommeren eller på vinteren..

    11. Jeg tør ikke sette bikkja på utsiden av butikken det er så mange som stjeler hunder ihvertfall chihuahuaer. Gucci holdt på å bli stjelt av en dame i en bil en gang å heldigvis fikk vi stoppet henne! Frekking!
      Men la bikkjene være hjemme ikke i bilen !
      <3

    12. at det ikke finnes unnskyldninger er løgn..hva med at du f.eks drar på ferie til Oslo og du er fra Sverige? skal man kjøre hjem igjenn med hunden da? ungen kan bli med inn i butikken ja men hunden er det naturlig å la bli i bilen..

    13. Det har du helt rett i, man lar ikke hverken barn eller hund være alene i bilen når det er steiksol.
      Men, det er tydelig ikke alt du har fått med deg når du anbefaler folk å sette igjen hunden utafor butikken. Det er ikke lov.
      Dessuten har vel hunder det bedre hjemme på et kjølig rom, med tilgang til vann, på varme dager.
      Babyer og barn bør overhodet ikke sitte i bilen mens foreldrene “bare skal en snartur”, man tar ungen med seg. Mye kan skje mens mor/far ikke er til stede.
      Og så til det å være anonym; ogJeg skriver fornavnet mitt, ja, så er jeg vel fortsatt like anonym (ukjent) for deg? Med mindre jeg skriver hele mitt navn og adresse, sivil du fortsatt ikke vite hvem jeg er, og knapt da heller. Det blir derfor litt dumt å skrive at folk skjuler seg bak anonymitet, eller kjenner du alle som kommenterer med navn/nicknavn?

    14. Finnes ingen lov som sier at det er ulovlig å sette igjen hunden på utsiden av butikken, men at det ikke er lurt er en annen sak. Fæle folk stjeler hunder.

    15. Meg igjen. Unnskyld, men det er jeg som er dårlig oppdatert. Jammen meg er det ikke lov å sette igjen hunden i bånd på utsiden av butikk. Beklager min påståelighet:))))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg