JO, BABYEN DIN FØLER SMERTE!

 Det har blitt hverdags at man kan møte på babyer med hull i ørene i samfunnet vårt. Babyer, som ikke en gang får lov til å være med å bestemme om dette skal skje eller ikke.

Mange foreldre som tar hull i ørene på babyene sine gjemmer seg bak utsagn som “Det er en del av kulturen vår!” eller “Det er jo ikke vondt når de er så små”

Nei, nei, nei. Du som forelder kan ikke snakke på vegne av barnet ditt, og i hvert fall ikke om hvorvidt enkelte ting er smertefulle eller ikke! 

Vi kan ikke bruke kultur som en unnskyldning til å påføre spedbarn smerter i det hele tatt, mener jeg. Ja, det er blitt gjort i hundrevis av år, men det gjør ikke selve handlingen noe mer riktig å gjennomføre.

Jeg har aldri forstått meg på hvorfor babyer trenger hull i ørene i utgangspunktet. Er det riktig å la babyen ha unødvendige smerter på grunn av foreldrenes forfengelighet? 

Andre argumenter som “Dette handler om tradisjoner!” holder heller ikke mål hos meg. I noen kulturer er det tradisjon å kjønnslemleste unge jenter også, det betyr ikke at det er rett av den grunn.

Foto @ Istockphoto.com

 

Altså, for all del – man må gjøre som man selv vil. Men jeg forstår bare virkelig ikke hvorfor noen ønsker å påføre babyen sin smerter barnet i utgangspunktet ikke trenger å ha…?

91 kommentarer
    1. kjempe fin blogg! kos deg masse videre i sommer! 🙂 gjerne besøk bloggen min klem<3

    2. Enig med deg Jessica! var noen som spurte om olivia skulle ta hull i øra nå men det kan de se langt etter, det skjer ikke så lenge jeg lever!
      helt forferdelig ja spør du meg er det barnemisshandling!
      😮 😮

    3. Det var da veldig så dømmende;-) dere må ta dere en tur til andre kulturer. Barnemishandling…. Det var da veldig. Vet dere at det er helt vanlig og akseptert i mange andr kulturer å klapse barna sine? Det er ille for barn det, ikke hull i ørene. Norge er et enormt homogent samfunn så jeg forstår hvorfor folk er så dømmende og kritiske til alt som er annerledes. Jeg har mange venner som har jenter med hull fra de er små, og ingen av dem er barnemishandlere. Flotte mødre hele gjengen.

    4. De som gjør det slik av kultur er vant med det. De har sine meninger om det og har vært vant med det. For mange kan det å gjøre noe pga av kultur være sort. Jeg er enig i at barn skal ikke ha noe smerter som de kan unngå. Dessverre er det slik at mange har en tankegang om at barnet skal eller ikke skal.

    5. Hei,jeg er helt enig med deg.Hull i ørene burde jo være for barnet sin skyld,noe det ikke er når det er en baby, hun vet ikke en gang at hun har det. Barnet burde være gammel nok til å ville ha hull i ørene.

    6. De kjenner sikkert barna sine best de også, og vet hva som er best for dem uten noe innblanding utenfra. 😉

    7. Ruth Elin: Dette har ingenting med å være dømmende å gjøre, men å se hva som er best for barnet sitt.
      Jeg har vanskelig for å se at dette er noe babyen behøver eller må ha. Rett meg om jeg er feil.

      At babyen blir påført smerte på bakgrunn av foreldrenes forfengelighet kan ikke forsvares.

      Men det er min mening.

    8. Enda værre er det med omskjæring!! Helt grusomt, jeg ville aldri latt sønnen min gått igjennom noe sånt, hadde jeg hatt en datter ville jeg heller aldri tatt hull i ørene hennes!

    9. Enig. Å stikke hull i kroppen burde virkelig være noe man selv bestemmer. Å sist jeg sjekka har ikke spedbarn så lett for å ytre sine ønsker og meninger. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna hvis noen stakk hull på meg uten min forståelse av det.

    10. Kan jeg spørre deg om en ting Jessica? Du blir så frustrert at du lager et helt innlegg om det, hvis noen legger seg opp i hva du gjør med barnet ditt. Det er for så vidt helt greit, fordi ingen andre har noe med det, men du gjør jo det samme akkurat nå? Legger deg opp i hva andre velger å gjøre med barna sine, tenker jeg på. Hva gjør det greit for deg når ingen kan gjøre det samme mot deg? Bare lurer.
      Du kan si det er noe helt annet fordi dette handler om forfengelighet, men du har likevel ingenting du skulle sagt om hva andre velger å gjøre med barna sine.. eller?

    11. Anonym: Forklar meg gjerne hvordan hull i ørene på spedbarn er best for noen i det hele tatt!
      Forklar meg hvorfor du tillater deg å dømme andre foreldre når du selv vil ha deg frabedt innblanding og “kritikk” som mor?

    12. Når du skal lese psykologi og virkelig kommer inn i en del vil du ha mer forståelighet. Du synser en del på innleggene.
      Det er godt når man snakker mer rundt en del om forskjellige sider.
      Søk svar på det du virkelig ikke kan forstå. Prøv å vise litt fra de som gjør det også si din egen mening om det.
      Ofte er innleggene dine mere dine meninger og ikke at du klarer å se andres syn.
      En god del av å kunne snakke om en sak, er slik at man kan forklare hvordan andre mennesker handler slik de gjør, før man sier sin egen mening.
      Et godt innlegg er når man henvender seg til fakta eller hvorfor andre gjør som de gjør. På bloggen blir det nesten aldri reflektert utfra teorier/fakta eller andre sine synspunkter, eller bare litt.
      Mye synsing og lite fra teorier eller der du søker litt fra andres punkt.

    13. ganske lett å se nå at du skriver disse innleggene for å få flere lesertall og havne høyere opp på topplista. Skjønner at du syns det er stas med diskusjoner. Er vel bare derfor du skriver disse innleggene. Skape deg og bloggen din, for å høste nye lesere.
      Men jeg savner flere hverdagslige innlegg der du skriver om koselige ting uten å legge deg borti hva andre alltid gjør. Du liker jo ikke at andre gjør det med deg. Jeg leser bloggen fast, og syns det blir litt for mye diskusjoner og meninger her nå.

    14. Du er veldig opp og ned i disse innleggene dine. I det ene øyeblikket skal ingen fortelle deg noe om ditt barn, du kan og vet best, mens i neste innlegg vier du hull i ørene og et “øyeblikk smerte” som det verste som kan skje en baby? Og for å virkelig understreke smertene så drar du inn kjønnslemlestelse i samme åndedrag? Hallo! Seriøst? Vet du hva kjønnslemlestelse er?

    15. Anonym: Litt kjedelig å skrive om hverdagen når vi ikke har gjort så mye i det siste.

      Nei, skrev ikke dette for å “høste lesere”. Da tar du veldig, veldig feil. Har heller ikke mål om provosere, men å ytre meningen min. Det må jeg vel få lov til i min egen blogg?

    16. Det er ikke godt for noen ting, annet enn foreldrenes forfengelighet.
      Er det ikke greit at de får pynte den lille da? Eller er det bare du som skal få lov til det og samtidig legge deg opp i hva andre foreldre gjør fordi du vet best??? 😉

    17. Anonym: Veldig fint om du kan refere til hvor jeg antyder eller skriver at jeg vet best bare fordi jeg mener det er galt at man påfører babyen sin en smerte man ikke trenger å påføre den i utgangspunktet.

    18. Du skal jo døpe Leo, er religion noe du bør tvinge nedover hodet på gutten uten å spørre ham først? Å få presthanda på hodet kan jo på mangt et vis bli sett på som et digert overgrep. 😉

    19. Men det finnes da andre ting å skrive om enn slike “temainnlegg” hele tiden. Og du VET at du provoserer, og du VET at det er en bra måte å høste lesere på. Jeg kan se du elsker å diskutere, for hver gang det kommer kommentarer du er uenig i, svarer du. Men jeg har flere ganger skrevet lange kommentarer der jeg er enig, og skriver fine ting. Du svarer ikke på dem. Du skal få skrive hva du vil, men du mister nok noen av de leserne som liker hverdagslige ting du blogger om.
      Har jeg lyst til å diskutere eller lese andres meninger går jeg heller på forum, der folk melder seg inn for å diskutere. Jeg ønsker ikke å lese en blogg som bare inneholder sterke meninger om ting 🙂

    20. Synsing er når man forteller sitt egent syn, meninger og handlinger. Det handler om seg selv. Mange sier faktisk at synsing er når du vet lite om situasjonen fordi du ser bare din egenside. Dersom jeg tar feil nå og du egentlig har fakta osv,kan du kanskje starte med kildehenvisning, slik at jeg ikke tror at det er synsing og at du har det fra teorier eller andre vinkler 🙂

    21. Anonym: Jeg svarer ofte på fine kommentarer, se bare innlegget jeg skrev i går. Blir litt for dumt å påstå dette da jeg bruker så mye av tiden min på å svare fine lange kommentarer og mailer fra mennesker som liker bloggen min godt.

      Men dette er min blogg? Jeg kan skrive hva jeg vil, og liker du det ikke så trenger du ikke lese.

    22. Men dette er min blogg? Jeg kan skrive hva jeg vil, og liker du det ikke så trenger du ikke lese.
      Hvordan vil det gå med deg og Leo hvis alle leserne dine tok deg på ordet???? Flytte hjem med halen mellom bena til mamma istedet for å residere i pen leilighet og leike samboer kanskje?

    23. Det var jo bare et råd fra ei som vanligvis liker bloggen din. Men kan du ikke ta imot råd, syns jeg ikke du skal snakke så høyt om hva andre gjør. Jeg kom bare med min mening om hva du gjør som jeg ikke var så fornøyd med. Skal du snakke om andre må andre kunne få snakke om deg 🙂

    24. En dåp handler ikke om å prakke religion på et barn. Det er et løfte foreldre og faddere gir om å oppdra/lære barnet i kristen tro. Altså barnet kan med andre ord selv velge å involvere seg i religionen når det blir aktuelt. Et spedbarn som får hull i ørene derimot har ikke så mye valg. Hvorfor ikke vente til barnet kan ta valget selv?

    25. Anonym: Men er det ikke min blogg da?.. Jo, det er det. Og hvorfor leser du egentlig bloggen min? Du er jo kun her inne for å spre dritt, og det har du gjort daglig de siste to ukene.

      Hva tjener du på det?

    26. Du bodde i fin leilighet og flyttet til den stusselige på 20kvm som du nettopp flyttet ut av og til der du bor nu?

    27. Eh hæ? Hva får deg til å snakke slik til dine faste lesere? Du får konstruktiv kritikk fra meg, noe som er første gang jeg gir! Skal lime inn et par kommentarer som jeg har skrevet på innlegg denne helgen.
      “Det er så synd! Hører jo om det hver eneste dag. Og det verste er at det som regel er flest nordmenn som gjør dette.
      Har jeg med hunden i bilen parkerer jeg i skyggen og har ned vinduer.”
      “Så enig så enig.
      Jeg jobber i barnehage, og barna merker ikke forskjell på meg som er 20 og de andre som er 30+. De ser på meg som alle andre som en voksenperson fordi jeg gir omsorg og regler. Samme kommer mitt barn til å gjøre om noen mnd. Barnet elsker deg ikke på grunn av alder, det elsker deg fordi du gir kjærlighet, mat og omsorg.”
      Hvis du syns dette er dritt, fortjener du ikke kommentarer.

    28. Anonym: Du som jobber i barnehage, det var ikke deg dette var ment til. Det var en annen anonym som har spredd dritt her i kommentarfeltet de siste to ukene og kommet med fryktelig mye stygt. Jeg beklager sterkt om du trodde dette var ment til deg, for det var det virkelig ikke! Det er flere anonyme her, og jeg vet ikke hvordan jeg skal skille mellom alle

    29. Da forstår jeg ikke hvorfor du klaget over at det var så lite plass der for noen innlegg tilbake, for 73kvm er mer enn nok til tre personer hvorav den ene er en baby.

    30. Har alltid tenkt at om jeg får en datter så skal jeg ta hull i ørene på ungen, alder har jeg ikke tenkt på, men rundt ett års alderen kanskje. Men etter jeg leste innlegget så fikk det meg til å tenke. Du har jo rett at det er unødvendig å påføre ungen smerte, men d er jo på lik linje som en sprøyte, og d er snakk om minimal smerte, men uansett hvorfor utsette ungen sin d? Og farene for bettenelse er jo også stor. Sånn at om man er så desperat på å ha hull i ørene på ungene, er d ikke bare å bruke sånn “Clip-on” greier som ikke gjør noe vondt og har samme “effekt” som å ta hull i ørene. Men på den andre siden vil jeg ikke si at omskjæring er så galt..

    31. Jeg synes det er helt topp at noen står opp for barn som ikke har en stemme selv. Herlighet så mange surmaga kvinnfolk som bare må ytre seg her. Det har blitt en bloggsport å kritisere anonymt på blogger. Jaja, jeg tror ikke Jessica høster lesere på denne måte, nei det gjør hun fordi det er artig å lese det hun skriver.
      Det er selvfølgelig greit å være uenig med henne, men man kan vurdere hvordan man legger frem meningene sine. Noen ganger er det faktisk best å ti stille og la kritikken ligge istede for å komme med negativitet bare for at man er en grinebiter.

    32. Meg igjen. Unnskyld meg Sofie. Vi lever i 2015 og du sier at omskjæring er greit. Vet du hva det i det hele tatt dreier seg om?

    33. Sofie.
      Da melder du vel frivillig til å få klitoris og indre kjønnslepper skåret av og de ytre kjønnsleppene sydd sammen så tett at bare et lite hull til urinen er igjen av det som en gang var ei fitte.

    34. ok har vel ikke lært det på skolen enda…
      sitter ikke dagen lang å googler det verste.. jeg har etter hvert prøvd å heller Google fine ting i verden..
      jeg synes at når et barn vil ha hull i ørene så kan det få det om det et greit for foreldrene jeg fikk hull i ørene når jeg var ti.. ettersom jeg maste hele tiden.. enig i alt du skrev

    35. Huttetu. All respekt til deg som klarer å holde deg saklig i alle diskusjonene her inne. Ser blant annet en/ei som skriver: “Jeg ønsker ikke å lese en blogg som bare inneholder sterke meninger om ting”. Vel, da får vi tro at disse personene slutter å følge deg snart da. Så kan du fortsette å påvirke og utfordre unge og voksne sinn, med reflekterte innlegg som fremmer sunne diskusjoner. Og kanskje, KANSKJE, har du fått noen til å tenke seg om en gang til før veslejenta sitter der med hull i ørene?! Tommelen opp til deg!!
      Synes du tar opp et viktig tema, dette med forfengelighet. Og jeg håper flere leser innlegget ditt på samme måte som meg: temaet er forfengelighet, som vi så til de grader viderefører til neste generasjon. Dessverre. Hull i ørene er bare et av eksemplene du bruker for å konkretisere! Smerte/ikke smerte, kultur eller ikke – poenget er vel at man ikke skal gjøre dette av ren forfengelighet hos foreldrene. Ser også at det finnes jentesko for barn med høye hæler… Eurosko skriver “Girls want pretty and girly shoes” på reklameplakatene sine… Jenter ønsker seg leppestift og store pupper før melketennene har ramlet ut. Guttene utsettes jo for dette også, både egen forfengelighet men også ved at de helst skal gå etter de søteste, peneste og etter hvert heiteste jentene. Da har de “gjort det bra”… En gal verden vi lever i!
      Jeg fortsetter å følge deg, og håper bloggen din snart rister av seg disse usaklige netttrollene slik at du får i gang konstruktive diskusjoner. Det er flere gode innlegg her, både de som nikker samtykkende OG som utfordrer dine ideer og synspunkter – hvilket er bra for både deg og leserne 🙂
      Keep up the good work, og ha en strålende sommer 🙂

    36. altså, jeg hadde tenkt til å la være å la hormonene styre meg til å kommentere her nå, men ting går ikke alltid etter planen, så her er jeg: de anonyme som klager på at Jessica skriver om meningene sine på bloggen sin, ærlig talt? En blogg er ikke kun for å lufte hva man spiste til middag eller hva man kjøpte på kjøpesenteret dagen før – jeg personlig synes det blir litt for ensformig om en blogg kun inneholder middag og outfits, nettopp derfor jeg liker bloggen din svært godt, Jessica. Du skriver variert og ofte om ting som engasjerer deg, og det synes jeg er helt tipp topp og en stor grunn til at jeg klikker meg inn her flere ganger daglig.
      Og til innlegget: jeg er så enig! De som mener dette er helt greit på spedbarn på langt under et år, altså, vi skal ikke bare ta å pierce øyenbrynene og navelene på babyene våre også da? Er jo bare et øyeblikk med smerte? Eller…? Nei, ærlig talt! Noen av disse kommentarene her …
      Takk for meg 🙂 ha en fin kveld videre, Jessica!

    37. Dette liker jeg. Liker at du deler meningene dine. Det er lov å være skeptisk, og det er lov å ytre sin personlige mening om temaer som ikke alle stiller seg likt til. Tøft! Håper du skaffer deg en form for registrering på innleggene dine, slik at anonyme frekkaser får det litt vanskeligere når de vil skjule seg bak tastaturet. Kommer til å fortsette veien din videre. Godt jobbet!

    38. ser at kommentaren min ble postet som anonym så poster den igjen:
      altså, jeg hadde tenkt til å la være å la hormonene styre meg til å kommentere her nå, men ting går ikke alltid etter planen, så her er jeg: de anonyme som klager på at Jessica skriver om meningene sine på bloggen sin, ærlig talt? En blogg er ikke kun for å lufte hva man spiste til middag eller hva man kjøpte på kjøpesenteret dagen før – jeg personlig synes det blir litt for ensformig om en blogg kun inneholder middag og outfits, nettopp derfor jeg liker bloggen din svært godt, Jessica. Du skriver variert og ofte om ting som engasjerer deg, og det synes jeg er helt tipp topp og en stor grunn til at jeg klikker meg inn her flere ganger daglig.
      Og til innlegget: jeg er så enig! De som mener dette er helt greit på spedbarn på langt under et år, altså, vi skal ikke bare ta å pierce øyenbrynene og navelene på babyene våre også da? Er jo bare et øyeblikk med smerte? Eller…? Nei, ærlig talt! Noen av disse kommentarene her …
      Takk for meg 🙂 ha en fin kveld videre, Jessica!

    39. Skjønner ikke hvorfor folk skal reagere så mye på at du skriver din egen mening. Dette var faktisk noe jeg aldri hadde tenkt over før, er jo en helt unødvendig ting å ha øredobber på babyer og små barn, mener de ikke at barna er fine nok å se på fra før av? Om de vil ha hull i ørene får de bestemme selv når de blir gamle nok til det.
      Synes det var et bra innlegg og jeg er helt enig med deg

    40. Helt enig med deg Jessica! Unødvendig å ta hull i øra på spedbarn kun for att det er søtt.. Jenta mi er fem år nå,å har det siste året masa om å få det.. Men hun fikk det først nå i sommer etter at jeg hadde forklart hva de gjør og alt som følger med av rensing og vriing på øredobbene osv..

    41. Det handler om hva man som forelder står for, og ønsker å videreføre til sine barn. At Jessica og Fredrik ønsker å døpe Leo, og gi barnet en kristen oppdragelse kan da vel ikke sammenlignes med at man gjør endringer på barnets kropp av rene forfengelighetsårsaker hos de voksne?! Dette kan dere ikke mene? For meg er øredobber på et spedbarn like unaturlig som sminke, parfyme og alt annet som kommer tidlig nok uansett.
      For dere som fortsatt mener at likhetstegnet kan settes her; tenk litt på hensikten med alle de valgene man faktisk må ta for barnet inntil de kan tas av de selv. For å IKKE døpe, ja det er faktisk et bevisst valg det også.
      1) Vi vil gi barnet vårt en dåp, et forhold til Kristendommen og kirken gjennom oppveksten, så barnet skal vokse opp og leve etter kristne prinsipper.
      2) Vi vil gi barnet vårt hull i ørene, for at barnet skal……..
      Tja, den kan dere få fullføre selv, for jeg veit’a pokker’n hva hensikten er.
      “Det vi mener er det beste, og riktig for VÅRT barn” er vel så nærme en fasit man kommer i alle slike spørsmål. Jeg skal ikke dømme deg hvis du har tatt hull i øret til ditt barn, men du kan også være ærlig og si at du syns barnet ble vakrere sånn. Og da må du også være klar over at du signaliserer, fra SPEDBARNSALDER, bevisst eller ubevisst, at den naturlige menneskekroppen behøver å pyntes på! Så forbanna trist…!

    42. Må få frem et viktig poeng til før jeg tar kvelden (vanskelig å ikke la seg rive med denne gangen gitt!):
      Jeg er for all del ikke motstander av hull i ørene, selv om dette jo er et av mange (unødvendige) måter å pynte på menneskets ytre. Jeg synes imidlertid det er stor forskjell på å ta hull i ørene på et spedbarn som ikke har bedt om det en gang, og å “gi etter” for noe som strengt tatt er mer normalt enn unormalt å ha når man når tosifret alder.
      “Pick your battles” er det noe som heter. Jeg skulle gjerne sett et sølvhjerte i hver av øreflippene på min fiktive ti år gamle datter, mot at hun ikke kastet bort et eneste minutt forran speilet med sminke og frisering av hår. Minutter hun heller skal bruke på lekser, venner, hobby eller lek – slik barn bør 🙂
      Men DA takker jeg for meg 😉 God natt, ha en flott uke!

    43. Jeg er ofte enig med dine meninger. Men det er sant det som blir nevnt ovenfor i kommentarene at du ber folk om å ikke diskutere din oppdragelse når du selv har gjort det. Jeg kjenner 3 stykker som ble døpt, og disse tre menneskene kunne ønske det aldri ble gjort, da de helst vil unngå å ha noe med religion å gjøre i det hele tatt. Når man sier at det har noe med kultur å gjøre, kan jeg også si at det å ikke gjøre det og tenke sterkt i mot det, også har noe med kultur og gjøre. Hvis man velger som foreldre å gi babyen sin hull i ørene, så er det ingen andre sin sak en foreldrene. Hva slags meninger de har om det og argumenter er heller ingen andre sin sak. Hvis du skal kunne ytre deg slik ytringsfriheten tillater, kan man også føre kulturen sin videre slik man vil. Hva vi ser på som akseptabelt eller ikke, er ikke vår sak lenger.
      Jeg synes at dine argumenter mot folk som har kommentert er for svake. Å sammenligne omkjæring med hull i ørene virker logisk for deg. Men hull i ørene mot dåp kan ikke sammenlignes? Både dåp og omkjæring er av religiøse grunner. Hull i ørene er en estetisk ting som tro meg, jeg synes er unødvendig. Det fine med estetiske ting som hull i ørene, er at det kan fjernes og hullene vil gro. Men en dåp eller omkjæring kan ikke fjernes.
      Det er noe som alltid vil være der om man vil eller ikke. Så ja, man kan si at foreldre presser religion på sine barn, fordi det er en kultur. Det er en mening.

    44. Helt enig m deg! Lurte på om du kunne skrive litt mer hverdagslige innlegg innimellom? Om hvordan mammalivet er-tips/rutiner/mat/klær til babyen! Har selv en baby på 7mnd men syns det er så kjekt å høre om hvordan andre har det-både gode og dårlige dager! Men du må jo bestemme selv hva du vil skrive om! Men føler mange mammmabloggee nå skriver ikke så mye om hvordan det er å være mamma og hvordan ting foregår osv(ble ikke ordentli forklart dette.. Men det er så mange som får seg et sjokk fordi det var mer arbeid enn forventet,)

    45. Sofie..
      Sammenligner du seriøst vaksiner med hull i ørene? Vaksiner har en funksjon som skal sikre helsen til barnet. Hull i ørene på et spedbarn handler om foreldrenes trang for å pynte opp barnet sitt. Hvor er dette sammenlignbart?

    46. Jeg har lest bloggen din en god stund nå. Du tar opp viktige tema, men glemmer virkelig å reflektere og se ting fra andre sitt synspunkt noe som er veldig viktig i slike tekster.. du ytrer bare din mening, men leser eller hører man om så mang folk som har tatt skade av dette i senere tid? nei..og får det til å høres ut som at det alle andre mener i mot er galt? Jeg fikk selv hull i ørene i en tidlig alder å den smerten du snakker om den husker man ingenting av.. jeg sitter ikke igjen med vonde minner av det, selvfølgelig det er bare min mening. En har faktisk mulighet til å ta dem ut og la det gro igjen.. Det at det ligger for noen religioner og samfunn er noe vi må akseptere nettopp fordi det ikke er vår sak på samme måte som at det andre foreldre velger å gjøre med barna sine er dems valg. Du liker jo selv ikke kritikk på din på barneoppdragelse. Jeg kan være enig med at omskjæring og hull i ørene er vanskelig å sammenlignes fordi det er to veldig forskjellige ting, men fra den religiones perspektiv så e det det rette å gjøre.. Jeg pleier så og si aldri å kommentere, men nå følte jeg for å si min mening ettersom at jeg faktisk er et av de barna som fikk hull i ørene tidlig..

    47. Skal du være like kritisk til jodendom og omskjæring av guttebarn?! Hva vet du om andre kulturer? Menner du at norsk kultur er bedre? Hitler valgte en nasjon/kultur fremfor alle andre han og.
      Du må være mindre bestemt (ensidig) i påstandene dine og ha åpen syn.

    48. Jeg forstår hva du sier, men samtidig spiller det ikke en veldig stor rolle spør du meg.
      Da jeg var baby fikk jeg hull i ørene og kan ikke si at jeg bærer noe nag for at foredrene mine gjorde dette. Tvert i mot var det veldig stas å være den eneste i barnehagen med hull i ørene. Jeg forstår forsåvidt poenget ditt om at man ikke skal påføre et barn smerte når det ikke har muligheten til å si ifra selv. Men når det er sagt kan man jo faktisk sammenligne dette med alle som blogger om barna sine. Deres liv blir dokumentert uten at de har muligheten til å si noe om det. Spør du meg er det like ille, selv om et hull i øre er direkte smerte ville det for meg vært verre å vite at x antall tusen mennesker jeg har null kjennskap til har fulgt med på meg gjennom hele oppveksten min ovenfor det å ha hull i ørene som ja muligens var veldig smertefullt da det skjedde

    49. Er forsåvidt enig med det du skriver her, og jeg forstår ikke hvorfor et vakkert lite barn skal ha hull i ørene. MEN det er ikke så vondt at barnet lider med mindre det blir betennelse og infeksjoner, noe som kan skje og er en risiko foreldre er villig til å ta. Jeg er helt i mot at barn under 10 år skal ha hull i ørene, men jeg vil ikke kalle det barnemishandling. Fikk selv hull i ørene som 1 åring og husker ingenting, men da jeg var så liten var det jo en helt annen tid så ingen hadde egentlig tatt opp dette endå. Heldigvis er det aldersgrense mange steder på å få tatt hull i ørene. Stå på ditt du Jessica!

    50. Da jeg var 5-6 år hadde alle venninnene mine hull i ørdene, inkludert meg selv. Vi hadde alle fått det rundt 1 års alder og selvom det helt sikkert var vondt der og da er det ikke noe noen av oss kan huske og bærer ihvertfall ikke noe nag mot foreldrene våres fordi de valgte dette for oss. Snarere tvertimot var vi veldig glade for det, for de få jentene i klassen som ikke hadde det var jo veldig misunnelige og ønsket at de også hadde fått det som små så de slapp det i større alder. Nå er jeg 22 og har barn selv men ser svært få barn med hull i ørene. Så jeg tror dette var mer vanlig før. Uansett til poenget, alle har rett på sin mening men du er veldig krass i måten du skriver på. Du vil at leserene skal respektere din mening, men da må du også være åpen for andres. Jeg ser du stadig svarer frekt mot de som er uengige med deg, og jeg lurer på hvorfor du ikke kan være litt mer imøtekommende til andres synspunkter? Ved å skrive slike innlegg åpner du for en diskusjon og da er det viktig å kunne lytte til andres meninger i steden for å låse seg helt fast i egne meninger. Jeg er ofte enig med deg, men du framstår så bastant til tider at jeg skjønner hvorfor folk lar seg provosere. Jeg vil ikke stikke hull i ørene på mine barn før de ber om det selv, men at mamma gjorde det på meg syns jeg er helt greit. Jeg har hatt en fantastiks oppvekst og det å samenligne dette med barnemishandling blir veldig feil.

    51. Helt enig med deg! Skjønner ikke hvordan folk kan gjøre det! Min datter får øredobber når hun er stor nok til å vite at hun selv vil ha det 🙂

    52. All ære til min mor som valgte å ta hull i ørene mine da jeg var liten. Som den pysen jeg er ville dette vært MYE MYE MYE vondere og man ville husket denne smerten mye mer om dette ble gjort i 10-11 års alderen. At du velger å ikke gjøre dette med dine barn er helt greit, men kom ikke her og kall dette barnemishandling, for det er det ikke.

    53. Så det ikke er greit at babyene får hull i ørene, men å eksponere barnet og tjenne penger på det er greit?
      Tenk hvor mye unødvendig info skal alle vite om deres familie når Leo begynner på skolen og skal forstå en del ting. Hvorfor må han stå for det du velger å gjøre?

    54. Syns ikke du skal uttale deg så mye om ting du ikke egentlig ikke har noe med. Hva gjør det deg at foreldre gjør noe med sine barn som du ikke liker? Hadde forstått at du hadde reagert hadde det vært noe som var direkte farlig eller noe man absolutt ikke skal, men ta det heller med de der og da framfor å skrive et hat innlegg mot foreldre som velger å gjøre dette. For å så svare frekt mot de som er uenige. Jeg er selv i mot det, men velger å holde det for meg selv da jeg vet at mange er uenig i mye jeg velger å gjøre, slik folk også er uenig i din måte å oppdra ditt barn på. Det er noe som heter “har du ikke noe pent å si, så hold det for deg selv” og “fei din egen dør før du begynner på andres” kanskje ikke helt ordrett riktig, men poenget er det samme! Så syns du burde direkte roe ned slike innlegg da du gang på gang viser at du ikke har satt deg inn i den andre siden av saken. Som sagt, du er ikke perfekt du heller og det er mye jeg syns er helt feil av deg igjen å gjøre. Men jeg lar deg. Så la folk gjøre som de vil. Du velger selv å skape diskusjon, da burde du også godta at folk er uenige, så synes du skal slutte å være så frekk mot leserne dine. Du angriper med en gang folk er uenige. Er det virkelig godt forbilde for Leo? Hev deg heller over det hvis det er så ille eller slutt å legg opp til diskusjoner. Og ja, det er din blogg, men du har et åpent kommentarfelt 🙂 mvh Silje Haugen, fra ski og har en sønn på 6 mnd.

    55. Jeg er enig i at små barn ikke TRENGER hull i ørene, men jeg er svært uenig i hva du skriver i kommentarfeltet og innlegget ditt forøvrig.
      1. Du skjønner ikke hvorfor spedbarn skal ha hull i ørene, og det er helt ok at DU ikke skjønner det. Men hvorfor bryr du deg om og kritiserer hva andre foreldre gjør – når du attpåtil ikke vil bli kritisert selv? (Som du har skrevet tidligere!)
      2. Du sammenligner omskjæring og hull i ørene, men å sammenligne hull i ørene og dåp er feil? Nei, det er det ikke! For i bunn og grunn skal du vel frem til at barnet skal få velge SELV når det blir gammelt nok? Og da er sammenligningen mellom hull i ørene og dåp svært relevant – fordi du ikke lar barnet ditt velge selv – akkurat som de som velger hull i ørene på barna sine.
      Klart man bare kan melde seg ut av kirken når man blir gammel nok hvis man ikke ønsker å ha tilhørlighet til kirken, men man kan også bare ta ut hullene i ørene hvis man ikke ønsker å ha det heller.
      Mitt tips til deg; slutt å kritiser andre når du ikke ønsker å bli det selv!
      Ellers har du en bra blogg, og virker som en oppegående jente.
      Ha en fin dag ☺️

    56. Greia er vel at vi ikke husker at det ble gjort. Derimot husker jeg smerten fra piercingen inavlen selv om det var mitt valg. Jeg fikk hull i ørene før jeg kunne gå, og det tidligste minnet jeg har hadde jeg allerede hull i ørene. Barn får med seg så mye hver dag, og hvis du leser om minne kan du se at de “uviktige” tingene blir borte.

    57. I motsetning til en del her skal jeg si at jeg er kjempe glad for at jeg ikke fikk hull i øra som liten, jeg valgte selv når jeg ville ha hull i ørene. Det er uansett upraktisk og skadelig på nervene med hull i øra.. For de som ikke viste det inneholder øret ufattelig mange nerver som gjør at vi burde ikke ta hull i øra. Når man i tillegg har tatt hull i øra blir øret ofte sårt, noe som fører til unødig smerte på barnet som har mye lavere smerteterskel.

    58. Jeg fikk hull i ørene da jeg var 11 måneder gammel. Jeg syntes det er helt greit. Ja kanskje er jeg veldig følsom som barn men jeg husker ikke den smerten som jeg ble påført da. Jeg gråter mer nå av mensen smertene mine en det jeg gjorde når jeg fikk hull i ørende. Jeg fikk hull i ørende fordi det er sånn vi gjør med alle jenter i familien om det er ønsket fra morens side. Jeg er veldig glad for at jeg fikk hull i ørende når jeg var så liten i det med at jeg ikke husker smerten og derfor er jeg ikke redd for å ta flere piercinger. Mens de fleste vennene mine som har tatt hull i ørende i ettertid sier at det ikke gjør så vondt. Og dessuten så lages hull i ørende med en pistol noe som gjør at det går raskt og enkelt. Hull i ørende gjør ikke så vondt. Det som skjer er at barn for sjokk og derfor begynner å gråte. jeg skjønner ikke hvorfor du syntes det er så galt at barn får hull i ørende sine? Hvis hull i ørende ikke ønskes fra barnes side når dette barne blir større så er det muligheter for å gro det sammen igjen. Jeg har hatt hull i ørende i 18 år nå og angrer ikke på det at mamma valgte å gjøre det.

    59. Jeg er kjempe glad for at jeg fikk hull i ørene når jeg var 1år! Å jeg er evig takknemlig for at foreldrene mine valgte å vente med å døpe meg til jeg kunne ta valget selv 🙂 jeg er glad jeg ikke ble tvingt inn i kristendommen uansett hvor korslig det er å stelle i stand til dåp 😀 Hull i ørene kan man ta ut om man ikke liker de, men man kan ikke gjøre seg “udøpt” 😉
      Ikke missforstå meg, liker bloggen din, å du har rett til å dele dine meninger, men det er lurt å prøve å se ting fra flere sider 🙂 jeg kommer ikke til å ta hull i ørene på min datter, for jeg får vondt i kroppen bare ho får en vaksine 😛
      Stå på videre 🙂

    60. Satan å mange domme kommentara her… E d virkeli så vikti å hakka på ho att dåkke bruge så mye ti på å gå på personangrep?!
      Noen har tydlivis stukket i ongen sin får å så føla seg truffen her.
      Alle sjønne vell att d ikje e godt å få ei nål gjennom øre.
      Å d ser unaturlig ut å e ikje noe fint (syns eg) å man burde venta t barne komme å seie ho har lyst!… Huske det var suparstas når eg fikk låv t å ta d, men når ein liten baby som ikje kan si nei ellar ja, å ser bare unaturlig ut att ein liten baby som kan henga seg fast i alt mulig ska ha hål i øren..

    61. Jeg fikk hull i ørene da jeg var spedbarn, mødre skal bestemme om barna skal ha det eller ikke. det samme om foreldrene kan bestemme hvilken farge på klærne barna vil ha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg