BABY PÅ FEST

I dag leste jeg denne artikkelen på foreldre.no – som inneholder en rekke positive holdninger til å ta med babyen på fest. Den kan jo bare ligge i vognen i bakgrunnen der, den.

Forfatteren stiller spørsmål rundt “når ble det feil å ta med barnevogna på fest?” Jeg mener dette spørsmålet faller på sin egen urimelighet. En barnevogn har ingenting på fest å gjøre når det er alkohol inne i bildet.

Hvorfor? Fordi baby og fest hører ikke sammen.

Foto:  Foreldre.no – Colourbox.com

Jeg mener ikke at man skal holde noen utenfor ved å ikke be dem fordi de har fått barn. Men hvis man først skal på fest, kan ikke babyen bli hjemme med pappa eller annen barnevakt? Du drar vel uansett ikke på festen for babyens skyld?

Forfatteren skriver videre at hun hadde en barndomsvenninne som ikke ble bedt på en sommerfest som en felles venn av dem arrangerte,  fordi barndomsvenninnen hennes hadde en nyfødt baby hun hadde ansvaret for. Deretter nevner hun at det gjør henne forbannet at festarrangøren er urokkelig på dette området, fordi arrangøren ikke kunne innpasse seg med å ha en baby i nærheten av voksne i beruset tilstand.

Og det er jeg faktisk helt enig i. Jeg tenker at det er en positiv ting at man er konsekvent på akkurat dette området. Ingen alkohol i nærheten av barn, og enda mindre babyer.

Jeg er rimelig overbevist over at barn får med seg mer enn vi tror. Forskning viser at barn tar skade av ting som til og med skjer på babystadiet. Ta for eksempel skrikekurer. Jeg sier selvfølgelig ikke at det å utføre skrikekur på babyen sin og det å ha med seg babyen på en sommerfest er nøyaktig det samme, jeg sier bare at barn blir åpenbart påvirket av ting fra svært tidlig alder, som kan følge dem livet ut. Hvorfor skal vi da utsette nyfødte babyer for voksne i beruset tilstand? Gir det babyene våre noe positivt? Eller kan det komme til å gjøre nettopp det motsatte?

Det stilles mange spørsmål underveis. Deriblant dette: “Er det greit å kreve at noen skal vrake seg selv, med en vinflaske under hver arm, eller holde seg hjemme med sinksalve og byss og amming?

Finnes det ingen mellomting? Er det enten eller? Jeg tenker at det går an å balansere det på en fin måte. Man kan ha barnevakt et par timer for å dra ut, og man trenger ikke drikke seg hensynsløs full. Eller som forfatteren så pent skriver “Vrake seg selv med en vinflaske under hver arm”

Det er viktig å inkludere venninner, selv etter de har fått barn – Men den nyfødte lille babyen har vel ikke noe nytte av å bli med mor på fest, uavhengig av når det er på døgnet, og uavhengig av om mor skal ta to eller fem glass vin?

 

Hva tenker dere? 

12 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Det hadde vært noe annet hvis det var en grillfest med mulighet til å ta seg et par glass utover kvelden, men slik jeg forstår det dreier det her seg om en fyllefest. Et barn har ingen ting i nærheten av alkohol å gjøre etter min mening. Er det ikke mulighet for å skaffe seg barnevakt, er det bedre å bli hjemme mener jeg.

    2. Herregud! Hva folk kan få seg til å mene! Når man har baby eller småbarn så har man valgt bort et tidligere liv. Og må ta konsekvensene av det, og det betyr at fest ikke blir som før.

    3. Jeg mener man ikke skal ha hverken en liten baby eller et mindre barn på en sammenkomst av flere som vil innebære en del drikkevarer med alkohol i.
      Selv om mor/far ikke inntar alkohol, vil det kanskje være andre tilstede som gjøre det.
      Jeg er glad jeg er en person som hygger meg aller mest hjemme.
      Borte bra, men hjemme best! <3 :-))

    4. Hva? ” Ingen alkohol i nærheten av barn, og enda mindre babyer.” Jeg velger å drysse på litt salt her, det er da virkelig stor forskjell på å ta sge en øl til maten og drikke seg ravende full med barna rundt seg. Jeg er HELT imot å skåne barn for tilstedeværelsen av alkohol, det har virkelig ingen nytte for seg. Hvor skal barn lære å få et sunt forhold til alkohol om foreldre går og hemmeliggjør hele seansen? Gi barna et sunt forhold til det fra dag 1, ikke lag en stor greie av det og hold alt skjult for unga. Du sparker deg selv ganske hardt i halen den dagen barnet blir tenåring, og ikke har snøreste begrep på hvordan man fornuftig forholder seg til dette.
      Jeg velger å tro at jeg tolket deg litt vel bokstavelig her 🙂

    5. Jeg mener at man skal kutte alkohol og fest ut av livet etter at man har fått barn. Men det er min mening. Jeg har aldri i mitt liv drukket alkohol pga dårlige minner fra barndom. Har nå tre barn og hadde aldri falt meg i hode å ta med dem på en fest, om jeg selv hadde festet.

    6. Det jeg reagerer på er når du skriver “pappa eller annen barnevakt”… Når er pappaen barnevakt? For om han får den tittelen, så bør mammaen og få det!
      Men til temaet er jeg enig i at babyer og småbarn ikke har noe å gjøre på fyllefester, for å bruke det ordet…

    7. Du har virkelig påtatt deg rollen som riksrefser.
      De fleste vet at man ikke tar med barn på fest, de som ikke “vet” det, vil uansett ikke bry seg.
      Barn og alkohol har aldri hørt sammen, men et glass vin til mat er ok, det er når det blir så mye alkohol at foreldre og andre endrer seg at problemene oppstår.

    8. Jeg er veldig sikker på at hvis en mor først tar med seg en baby som sover i vogna, så drikker hun ikke selv. Noe som jeg syns er mye bedre enn å gjøre som du skrev, skaffe barnevakt for å drikke for å så ta seg av barnet senere. Jeg mener selv at man skal lære barnet fra tidlig av at man kan drikke med måte. Derfor syns jeg det blir for dumt å skåne barn fra det. Når skal barnet da lære seg at alkohol kan drikkes med måte? Jeg tviler også på at en mor tar med seg barnet gledelig på fest uten å tenke andre løsninger først og at det da er viktig for mor å være der. Ikke vet jeg, men jeg vet at jeg selv har tatt med min sønn på en stor “fest” med voksne som drakk, partytelt, barn, musikk og god stemning. Jeg ser ikke på meg selv som en dårlig mor for det, og jeg er veldig sikker på at andre mødre ikke hadde vært den siste som dro hjem, men heller den første slik som meg. Du må slutte å dømme andre så jævlig hardt! La andre gjøre som dem vil eller ta det med personen det gjelder. Du er ikke engang gammel nok til å drikke, så kan forstå at du ikke har vært borti det å nyte alkohol med måte.

    9. Først og fremst så bør man skille mellom ulike typer fest.. Det som omtales som fest blant mine venner er i hovedsak sosiale sammenkomster der man drikker litt om man føler for det. Da er det ikke noe problem å ta med barn, spesielt ikke om de fremdeles ligger i vogna. Man drikker ikke når man har ansvar for barn og man modererer alkoholinntaket når det er barn tilstede, men det er fullt mulig å gjøre en fest barnevennlig 🙂 Å ta med barna på fyllefest er derimot ingen god idé!
      Det å ikke inkludere venner/venninner som har fått barn er bare ufint. Alle bør inviteres, og så er det opp til hver enkelt å avgjøre om det er barnevennlig nok, om man bør skaffe barnevakt eller om man må holde seg hjemme den kvelden.

    10. Tror kanskje du har missfortstått den atrikkelen du refererer til, eller så har jeg missfortstått innlegget ditt. Her er det snakk om at en mor ikke engang kan komme å være på festen et par timer for å få sosialisert seg, men at hun kun er velkommen om hun skal være der for å virkerlig “feste”.
      Helt enig i at alkohol og barn ikke passer sammen. Men jeg er helt imot at mødre skal utestenges fordi de har en baby. Syns derfor at det var veldig mye poeng i den atrikkelen 🙂
      Veldig glad i bloggen din foressten! Elsker å lese innlegg, samt følge med i komentarfeltet fordi du er så flink til å oppfordre til litt “diskusjoner”. Stå på!

    11. Jeg har vært mamma i 5 år. Den eldste sønnen vår har vært med på mange fester. Selfølgelig med regler. Vi drar da til fester hvor alle er venner, vi er edru, vi reiser hjem tidlig slik at vi bare er med i starten og koser oss. Og drar lenge før noen rekker å bli beruset. Vi spør alltid om det er greit. Dette er noe vi har valgt å gjøre for å kunne være sosiale med våre venner. Vi har så og si aldri barnevakt, og har ikke behov for å feste med barn, men å stille opp i starten av en fest og gjerne komme litt tidligere (planlagt på forhånd) er noe han eldste sønnen vår alltid har syns at har vært koselig, våre venner har vist hensyn å ventet med drikkingen og heller hatt sønnen vår som midtpunktet til vi drar. Vi har aldri utsatt han for berusede eller fulle mennesker på noen måte, nettopp fordi vi har reist hjem før noen har rukket å bli beruset. Så for oss har dette fungert fint, men vi er voksne mennesker som har voksne venner. Da blir det nok anderledes enn å reise på fest med 17-18 åringer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg