GRAVID: ULTRALYD

 

Det har tikket inn mange spørsmål om dette siden jeg gikk gravid, så derfor tenkte jeg at jeg like gjerne kunne svare litt på det som har kommet inn, samt mer generelt om ultralydene jeg var på med Leo. Dette er mine erfaringer.

– Ultralyden jeg delte med dere på bloggen!

Hvor mange ultralyder var du på?

– en i uke 5, hvor da da kun fant plommesekken og ble litt bekymret. Jeg måtte komme tilbake i uke 6, og da så de en bitteliten prikk som visstnok var “Det”. Dette var innvendige ultralyder, som høres veldig ille ut, (jeg gruet meg i hvert fall!) men som går overraskende greit. Som regel, i hvert fall!

Jeg kom tilbake i uke 9. Da var den lille enda større, og det var egentlig ikke meningen at jeg skulle tilbake før uke 19 på den ordinære ultralyden som alle gravide skal på. I uke 13 fikk jeg over natten ekstreme smerter nederst i magen, og ble henvist rett til sykehuset som jeg fikk time på samme dagen. Denne gangen ble det endelig utvendig ultralyd, og da var det ekstra spennende. Jeg fikk se en liten som sprellet veldig med armer og ben, og da var det tydelig at det var et lite menneske. 

Så var jeg på den ordinære i uke 19, fikk vite at det var gutt og alt var fint. En ukes tid senere kjente jeg plutselig ingen liv på mange timer, og tok derfor kontakt med legen som jeg fikk time hos med en gang. Jeg fikk litt av et sjokk når jeg så at han hadde ultralydutstyr inne på legekontoret sitt, selv om det var litt mindre innviklet enn hva det som var på sykehuset var. Det sto bra til med den lille, og jeg var en bekymring mindre.

– Bilder fra ultralyden i uke 23, med hånden på siden av ansiktet.

Så var jeg på en i uke 23, denne skrev jeg om på bloggen her, som mange av dere kanskje husker? Da var pappa, mamma, og Fredrik med også. Jordmoren skrudde så vidt på en 3D funksjon på ultralyden slik at vi fikk se litt tydeligere, men advarte oss mot at det ikke var den beste perioden for 3D ultralyd helt enda, dermed kunne det se litt rart og små skummelt ut. Det gikk greit, til tross for at den lille babyen til tider så ut som en eldre mann, haha!

Og helt til slutt så var jeg på en i uke 31, den aller siste ultralyden. Da skrudde også jordmor på 3D funksjon (helt uten at vi spurte!) slik at vi fikk se ham bedre. Og det er jeg veldig, veldig glad for i dag! Når jeg ser på bildene av ham kan jeg se at han ligner, så dette er absolutt noe jeg vil anbefale gravide lesere om å gjøre! Det er såå verdt det.

– Bilder fra ultralyden i uke 31. Disse har dere kanskje sett tidligere? Man ser tydeligere trekk i ansiktet, jeg kjenner godt igjen nesa til Leo på disse bildene!

Hvor mye koster det?

– Det varierer nok litt. Men sånn jeg fikk sjekket det opp så koster det rundt 1000,- og da får du bra kvalitet og noen av de jeg har snakket med har også fått med en video av babyen i magen i 3D. Jeg betalte imidlertid ingenting, ettersom jordmødrene fulgte meg ekstra opp på grunn av alderen min, men neste gang jeg er gravid kommer jeg garantert til å ta flere 3D ultralyder.

Dessuten kan man også betale for tidlig ultralyd om man vil ha det, men dette blir vanligvis (?) ikke dekket av offentlig sykehus (ettersom jeg har forstått i hvert fall) og da må man bestille, jeg regner med prisen varierer litt der også. Men det er veldig fint hvis man bekymrer seg litt, noe man kanskje ofte gjør når man går gravid. Det hjalp i hvert fall meg veldig! 

Hva kan jeg forvente når jeg skal på ultralyd i uke 9, som du var på?

– Det er veldig vanskelig å svare på, ettersom svangerskap er forskjellige og i starten ofte er på forskjellige stadier. “Jeg” var tydeligvis litt sent ute ettersom legene ble litt bekymret for at de ikke kunne se annet enn plommesekken i uke 5, men det er forskjell fra person til person. For meg var ultralyden i uke 9 veldig fin, fordi jeg så skille mellom hode og kropp og at det var mer tydelig enn jeg forventet – men for deg kan fosteret være litt mer eller litt mindre utviklet. Det jeg fikk beskjed om fra jordmoren min var at det kan være litt større forskjeller i starten, men at det jevner seg ut etter hvert som tiden i svangerskapet går. 

Så de kjønnet med en gang på ultralyden? Er så redd for å ikke få vite kjønnet!

Nei, det gjorde de ikke! De måtte lete en god stund, og vi måtte dytte på han inne i magen slik at han flyttet litt på seg 🙂 Jordmor er faktisk ikke pliktet til å fortelle deg kjønn. Har hørt noen historier om jordmødre som ikke en gang gidder å ta seg tid til å sjekke kjønn, for det aller viktigste er jo å sjekke at barnet er friskt! Om dette skjer kan man jo eventuelt bestille ultralyd og høre om de vil ta seg tid til å gjøre det der (noe de høyst sannsynlig vil gjøre om de får betalt for det) Eventuelt kan man jo spørre pent etter hun har sjekket at barnet er friskt om hun kunne sett om hun så kjønnet, hvis det betyr mye for deg!

Jeg skjønner godt tankegangen til jordmødrene, for det viktigste er jo faktisk å bruke tid og resurser på å sjekke at barnet er friskt, men det er jo veldig stas å få vite kjønn, så jeg forstår godt at man blir redd for å ikke få vite det også! Jeg vet med meg selv at jeg gledet meg veldig til å få vite kjønnet.

– Til sammenligning i forhold til 3D ultralyd: Bilder av Leo på vanlig ultralyd i uke 19.

Likte du innlegget? Trykk på “liker” knappen under! 

13 kommentarer
    1. Hei 🙂 Ville bare tipse deg om at ultralydbilder blir veldig dårlige etter en stund, så hvis du ikke allerede har gjort det så bør du få dem scannet eller hvertfall ta gode bilder m kamera av dem 🙂

    2. Hei, elsker bloggen din 🙂
      Eg bare lurte på om kor langt du var på vei med Leo før magen din begynte å vise?. Sånn at andre så at du var gravid og?, tusen takk for svar 😃

    3. Til bedreviter som sier at det ikke er smart å ta så mange ultralyder – det er vel ikke akkurat det hun trenger å høre???? Nå forteller hun om sine ultralyder, hun har ikke spurt om din mening om det er lurt eller ikke????

    4. Hilde: Hehe, alltid noen som må finne noe å kritisere 🙂 Dessuten tenker jeg at jordmoren min ville sagt i fra om hun var bekymret for dette.

      Tusen takk for støttende kommentar, Hilde! Klem, og ha en god kveld 🙂

    5. det er dessuten ikke funnet noe bevis for at ultralyd er skadelig. man sier bare at man ikke bør ta flere enn man trenger fordi at fosteret misliker det og at man ikke har tilstrekkelig forskning på det så man kan ikke vite 100% om det er skadelig. men må man mange ganger så må man bare. det er vel opptil hver enkelt hva de ønsker og.

    6. På de bildene dere har i ramme så ser det ut som om han gir dere fingeren på bildet til høyre 😛
      Veldig flott familie du har!
      Ha en fin kveld 🙂

    7. Om det var skadelig med mange ultralyder, så hadde ikke mine barn hatt det bra idag hvertfall.. Jeg har nemlig epilepsi og har gått til sjekk med ultralyd hver måned for å se hvordan ting ligger an.. 🙂 pluss noen turer på sykehuset med mistanke om vannavgang, kjente lite liv og litt annet!

    8. Jeg hadde 6ul med min første. Å til nå har jeg hatt 4, å flere blir det.
      Hadde ett fint svangerskap første gang men som lege å jordmor sa at om man var urolig for om ting ikke var som det skulle ville det være farligere å ikke få undersøkt det enn hva en ultralydundersøkelse var. Jeg fikk ei jente på overtid som var veldig lita
      Å når man er førstegangsfødene å i tillegg er ung er det mye som er usikkert
      Så nå med nr 2 får jeg ekstra mye oppfølging for å passe på vekt og lengde

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg