JEG SER DEG IKKE.

TIl deg.

Du som sa jeg aldri ville klare det.

Du som lo av meg for valget jeg hadde tatt.

Du som snakket bak ryggen min, du som fortalte meg hvordan barnevernet kom til å ta barnet mitt fra meg på grunn av alderen min. Du som fortalte meg hvordan jeg ødela barnet mitt sin fremtid ved å sette han til verden.

Du som sa at foreldrene mine burde tvinge meg til abort. Du som sa du ville betale meg for å ta abort. Du som sa at jeg var en skam for samfunnet på grunn av den voksende magen min. Og du som snakket om hvor vondt barnet mitt ville få det hos meg.

Jeg ser deg ikke. Jeg ser deg ikke når jeg kysser gutten min godt natt før jeg legger han i den trygge sengen sin, i vårt trygge hjem.

Jeg ser deg ikke når han vender seg til meg fordi han trenger trøst. Jeg ser deg ikke når jeg trøster ham

Men jeg ser gleden i øynene hans. Hvor mye glede han ser i meg.

Jeg ser ansiktsuttrykket han har når jeg kommer hjem fra en tur på butikken uten han.

Hvor mye han elsker meg, og alt jeg gjør for ham. 

Jeg var kanskje 16 år når jeg gikk gravid, og da jeg møtte han for aller første gang da han endelig kom til verden. Men jeg vet at jeg er den beste mammaen for han uansett, og det har jeg alltid vært.

Og jeg vet at den dagen du blir mamma, eller pappa, så vil du være det samme for ditt barn. Det er jeg helt sikker på.

Den dagen håper jeg at alle står og heier deg frem, slik du aldri gjorde med meg.

Hvorfor? For jeg ønsker ingen så vondt. Jeg bærer ikke nag lenger. Jeg vil heller tilgi.

For hvis man virkelig vil forandre noe, så må man starte med seg selv.

38 kommentarer
    1. Når du er ferdig med din psykologiutdanning, jobbet noen år og Leo er myndig og du har hatt null kontakt med BV, da kan du triumfere. Pr i dag når det er Leo som betaler regningene så har dine kritikere mye godt rett i det de sier, du bør ha veiledning fra BV. Og jeg tror nok at hvis det blir flere slike sinnaposter fra deg så vil du få BV på nakken hurtigere enn du kan stave Leo og Fredrik.

    2. Anonym: Hvorfor i all verden skal hun bevise noe for noen i det hele tatt? BV sitter ikke å venter på at unge mødre skal gå på trynet, de gjør tiltak der det trengs uansett om foreldrene er 40 eller 16. Det blir for dumt å si at hun må bli ferdig med det ene og det andre før hun kan triumfere, det er som å si at alle foreldre uansett alder hele tiden er på prøve frem til ungen er myndig og igjen skal vurderes om den lykkes eller mislykkes med livet. Er mange “gamle” foreldre som ALDRI burde fått barn også! Og vi kan jo spørre oss selv, om de 30 år gamle nettrollene som bruker hundrevis av timer på nett for å mobbe unge mødre kanskje er noen av dem. Blir i hvert fall vanskelig å oppdra egne barn når man rett og slett er en mobber uten folkeskikk selv.

    3. Wow, du som postet den 2 kommentarer er en virkerlig forferdelig person. Nå til ei annen dame som fortjener skryt..du er så flinke og du viser samfunnet at unge mødre er vel så gode (kanskje bedre) enn voksne mødre. Unge mødre er prakteksempel på å hvordan man tar seg tid til barna. I motsetning til eldre mødre som ikke tar seg tid til barna og bare er opptatt av å jobbe og stresse med problemer som fint kan nedprioriteres! Go unge mødre jeg heier på der❤️👏🏼 🙂

    4. Fy so slemme folk kan vere. Satt med hakeslepp til enkelte av kommentarane du har skreve ned. At nåken får sei til å sei sånt er berre heilt grusomt. Og når nåken prøva so desperat å overtale nåken til abort eller få dårlig samvittighet for valget ein tok.. Nei fy faen altso.. Sooo stygt gjort! Eg har vertfsll ikkje fått anna enn eit godt inntrykk av deg kver gang eg har titta innom bloggen din, og Leo ser ut som ein veldig lykkelig, skjønn baby. Også har han nåken utrulig snille og gode auger!
      Folk må lære seg litt folkeskikk og forstå at ikkje alt er greit å sei høgt fordi om ein tenker det. Syns du er flink eg! Og håpar sånne folk skjemst så dei blir raude i toppen!

    5. Hallo??
      “Unge mødre er prakteksempel på å hvordan man tar seg tid til barna. I motsetning til eldre mødre som ikke tar seg tid til barna og bare er opptatt av å jobbe og stresse med problemer som fint kan nedprioriteres! Go unge mødre jeg heier på der❤️”
      Voksne mødre jobber fordi det er det man skal! Det er ikke meningen å leve av nav!! Kjenner jeg blir provosert av slike kommentarer. Voksne,ansvarlige mødre jobber for å forsørge seg selv og barnet. De snylter ikke på staten og overeksponerer barnet sitt for å tjene penger. Synes det er så feil å bruke barnet som inntektskilde!

    6. Hvor får dere for dere at Jessica lever av penger fra nav? Hun jobber på lik linje med andre, og som hun har sagt uendelig mangen ganger så JOBBER Fredrik og tjener penger. Er så uspiselig med folk som skal dra inn nav i alt unge mødre skriver om, akkurat som om at det er en selvfølge. Stå på fine flinke Jessica, er uendelig stolt over deg! Hilsen en 18 år gammel mamma som heller ikke går på nav 🙂

    7. hallo?!? Igjen Hege(!!) ka i guds navn e det du sitt å lite ut av deg? Har en følelse av at du e en av de eldre mødren som jobbe og slit, og ikke snylte på NAV. Blir kvalm av kommentaran dine. Trur du virkelig at alle de unge mødren har frivillig valgt å bli mamma å så ung alder? Trur dem får unga som koste masse penga å forsørge for å få penga fra nav til å gjøre det? Pengan dem før går ikke til nåkka anna en at ungan skal få det dem treng og et trygt hjem! Finnes mange “voksne” mødre som ikke kan kalles ansvarlig! Du e bra trangsynt om du går rundt å trur at man må være så så gammel før å kunne ha unga og klare seg helt fint. Har sett fleire eldre mødre som “jobbe og slit” som har drette meir på draget enn unge mødre! Mi eia mor e godt voksen med 5(!!) unga og null utdanning, har alltids vært trangt, men har aldri mangla nåkka. Så der har du et godt eksempel på at det ikke bare unge mødre uten utdanning som “snylte” på nav. Det e en grunn for at nav eksistere i det heile tatt. Ta deg heller sammen og åpne øyan dine litt meir og tenk på kor sterk og kor fort man MÅ vokse opp når man blir tidlig mamma, og gi folk en klapp på skuldra i steden førr. Ingen som treng å bli brytt ned med sånne kommentara.

    8. Hege: du har ingenting bak et tastatur å gjøre sån som du skriv til folk. Trakassering kalles det du driv på med nu, og håpe virkelig ikke at du har egne unga, og lære dem å oppføre seg sån. Fisj!

    9. Hege: Er det din jobb å si hvordan andre skal leve? Har du fått et verv hvor du bestemmer hvem som er gode mødre og ikke? Noen er heldigere enn andre. Det at en mor går på NAV for å få støtte en periode, betyr da vell ikke at hun er en dårlig mor? Tror du at Jessica drar nytte av NAV tar du feil, slik som andre unge mødre. Dette fordi de ikke har rett på penger fra NAV da de ikke har opparbeidet penger til dagpenger. De kan evt få sosialstønad om de ikke har penger i det hele tatt, men det får man kun om man er villig til å jobbe. Dvs at Jessica som er i mammaperm ikke har muligheten til det. I tillegg bor hun med barnefar, som gjør at hun ikke fått penger som alenemor. Mener du at hun snylter på staten da? Når hun betaler like så mye skatt som deg vil jeg tro, i og med at bloggere som er så kjent tjener godt. Det har seg slik at blogg faktisk er en fulltidsjobb, 24 timer i døgnet. Eposter og telefoner fra sponsorer hele dagen. Hun jobber altså i tillegg til å ta vare på et lite barn. Gjorde du evt det når du hadde mammaperm? Tviler sterkt på det.

    10. Ida;kommentaren min var til den som snakket nedsettende om “eldre” mødre,ikke noe vondt til jessica.

    11. Anonym: Tusen takk for fine ord! <3

      Lurer på det samme! Jeg betaler skatt og mottar ikke et eneste øre fra NAV, har aldri hatt behov for det 🙂
      Og helt enig med deg! Så lei av at man automatisk tror at unge mødre lever på NAV.

      Klem fra meg, og stå på du også! Er sikker på du er en super mor 🙂

    12. Det er jenta mi, det!❤️❤️ Så trist at noen mennesker bruker så mye av tiden sin og den energien de har, på å spy opp eder og galle. Og i tillegg tror de kan dra andre ned med sin elendige personlighet og elendige evne til å formidle. Da traff de feil jente! 😊😊 Så glad for at du er så sterk, rettferdig, smart og reflektert👊🏼 Det vil alltid være slike (u)mennesker, og det vil heldigvis alltid også være noen som deg, som hever seg over slike,- som du sa en gang jeg spurte deg om hva du tenkte etter en rekke svært stygge kommentarer på bloggen: “Det er de det er synd på, ikke meg, tenk hvordan de har det med seg selv når de klarer å skrive slikt om andre” Takk for at du er den du er❤️ Fantasillioner glad i deg ❤️

    13. Nå må folk slutte med nett mobbing…. Har dere bare dritt å slenge om folk så dritt i å skriv noe. Stå på jessica, du er ei flott mor, og Leo er skjønn❤️

    14. Kjære kritikere! Vær greie å gi kritikk til noen som faktisk trenger det, det er nok av andre bloggere å ta av! Denne familien gjør virkelig en super jobb med vakre Leo. Hilsen en mamma som startet når hun var 18 og som forsatt er småbarnsmor 🙂

    15. Anonym: Tusen takk for støttende kommentar! <3

      Det er nok veldig mange som ønsker å "ta meg" på et eller annet vis fordi jeg er ung. Veldig trist er det jo, men jeg regnet egentlig med det når jeg valgte å utlevere meg på denne måten 🙂

      Dessuten ser jeg hvilke ip adresser som går igjen i kommentarfeltene, og det er stort sett 3 stykker som har haukeblikk over kommentarfeltet og som kommenterer masse dritt flere ganger daglig under "anonym". Jeg tenker det må være trist å ha et liv som det, og er egentlig bare glad det ikke er meg 🙂
      Igjen, tusen takk for fine ord! Ønsker deg en fin kveld videre <3
      Klem fra meg!

    16. Unnskyld meg, men når jeg leser kommentarene her, så får jeg en skyldfølelse for å få penger fra NAV… Hva er egentlig galt med det? Jeg jobbet hardt før jeg fikk barn, og har nå permisjon der jeg får foreldrepenger fra NAV… Dette trenger jeg for å forsørge mitt barn i permisjonstiden da jeg ikke har noen annen inntekt. Jeg er ikke av de “eldre mødrene” som dere kaller det, jeg begynte å jobbe tidlig og har jobbet et par år… Er det virkelig en så stor skam å få penger fra NAV??

    17. Enig med denne anonyme over. Jeg får mitt første barn i januar. Er hverken ung eller gammel mor, jeg har jobbet og opptjent rett på foreldrepenger. Men jeg er alene, og får det jeg har krav på av NAV. Det er ingen skam. Vi er heldige som bor i Norge, og faktisk har disse godene.

    18. Anonym: Det er absolutt ingen skam å få penger fra NAV, og jeg vet ikke om du siktet spesielt til meg nå eller ikke, men jeg svarer likevel for jeg mente det i hvert fall ikke på den måten.

      Jeg mente bare at jeg blir lei av at folk tar det for gitt at jeg lever på NAV, når jeg ikke mottar noe fra dem. Det handler egentlig mest om at jeg ikke liker at noen mener jeg gjør ting som jeg faktisk ikke gjør 🙂

      Klem fra meg!

    19. Det er nok veldig mange som ønsker å “ta meg” på et eller annet vis fordi jeg er ung.”
      Ingen er ute etter og ta deg i det hele tatt, vi er bare kritiske over at du lever av å utlevere ungen på nett.

    20. Anonym: Du mener virkelig at du kun er kritisk her inne? Tåpeligste jeg har hørt. Du har skrevet så mye stygt her inne at jeg til tider har vurdert å gå til politiet med det.
      Alvorlig talt. Du er et voksent menneske, oppfør deg som et.

    21. syntes du er en helt fantastisk mor jeg! De stygge kommentarene som kommer inn er bare sjalusi, noe som bare er å overse. Noen ganger er ikke alder alt, og du er ei klok jente som jeg vet tar godt vare på Leo 🙂

    22. Hei jessica! Du har all grunn til å triumfere, du klarer deg utrolig bra å bør være stolt!❤️ jeg er ung og gravid i uke 35, får bistand fra NAV og er alene og bare så det er nevnt til dere som skriver hat her inne, det er mange grunner til at alenemødre i alle aldre trenger bistand fra nav frem til det er mulig å jobbe igjen! Skam dere! Jessica er yngre enn meg men likevel har hun bedre utsikter på kortere sikt enn meg selv så all ære til henne 🙂

    23. Hvis du hadde hatt en ferrari, hadde du satt den bort i garasjen? Hadde du hatt en nydelig unge, og gjømt han inne hos deg? dnei, hun har all verdens grunn til å legge ut bilder av leo. Når dere skriver at hun lever av å skrive om sønnen sin, blir jeg rett og slett forbanna. Har fulgt jessica siden hun kom ut med at hun var gravid, tror dere ikke hun hadde en plan før hun ble gravid? tror dere virkelig hun planla og leve av penger for å skrive om fosteret i magen? hvis du der oppe er en ”gammel mor” så oppfør deg derretter, det er dere som er værst, BV sku tatt en titt på deg heller 🙂

    24. Hallo?! Jeg blir helt sjokkert.. Hva slags verden er det vi lever i? Folk som tydelig har lite å gjøre på .. skjønner ikke att det er mulig!
      Stå på Jessica! Du har en nydelig liten gutt og jeg skjønner godt att du er stolt❤

    25. Pleier aldri kommentere på blogger men nå klarer jeg virkelig ikke dy meg! Hva i all verden er det som feiler dere som trykker en ung jente som gjør alt hun kan for at barnet hennes skal ha det bra? Jeg håper for virkelig ikke dere er foreldre selv som kan sitte og mobbe en jente på 16 år, jeg blir bare satt ut! Om dere ikke har det bra med dere selv eller har mistet barna deres til bv eller hva f… som er problemet deres så søk heller hjelp i Stedenfor å rakke ned på henne så hun får det dårlig!!!!
      Stå på syntes du gjør en god jobb jeg, finnes alltid de som er “bedre” men innenfor de 4 veggene de bor er det nok ikke like rosenrødt.
      Klem fra en mamma til 3

    26. Æ kan lov dokk det at barnevernet kjem ikke før nånn sende inn bekymringsmelding te dæm. Har sjøl kontakt me barnevernet å veit koss dæm gjør ting. Dæm tar ikke vækk Ungan fra foreldran sine uten ein god grunn. Sjøl har æ aldri vorti satt i forsterheim eller nå sånt, så om hu får kontakt me barnevernet betyr det ikke at dæm tar Ungan.
      Stå på! Ikke bry dæ om dritten fra folk! For dæm veit ikke ka dæm snakke om

    27. Heia Jessica.
      Maaaange som møter samme motstand som deg. Tenk på homofile da. Spesielt to menn.
      Men gi motstanderne fingeren 🙄.
      Jeg håper motstanderne får seg barn som barnevernet kan ta seg en kikk på. Kanskje vi skal lage en blogg om bl.annet Hege ? Henge henne regelrett rett ut ? Legge ut bilder av henne som spott og fe ?
      Hev deg over. Du gjør en flott jobb tross ung alder. Studiene springer ikke fra deg 🙄

    28. Av det jeg har lest på bloggen din syntes jeg du er en helt fantastisk mor! 🙂
      Vær stolt av det du har fått til, er ikke mange på samme alder som har det…
      STÅ PÅ! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg