TRIST, MEN SANT

Jeg har ikke kjempemange venner. Ikke fordi jeg ble ung mamma i seg selv, men mye fordi jeg flyttet fire timer unna alt som var hjem for meg. Jeg flyttet unna venner og alle jeg hadde vokst opp med, all trygghet.

Det sies at man bør prøve å gå utenfor komfort-sonen sin, og det gjorde jeg den gangen. Hadde ting gått som jeg i utgangspunktet hadde tenkt så hadde jeg garantert hatt en stor vennekrets her hvor jeg bor nå allerede, men livet er uforutsigbart og det er vanskelig å bli kjent med nye mennesker når du akkurat har flyttet til en ny by og blir gravid med det første.

Jeg har venner i hjembyen, men det er venner jeg dessverre sjeldent ser. Jeg visste at det kom til å bli sånn når jeg flyttet, men jeg setter pris på de gangene jeg får ser dem. Det er uansett en del av livet, man mister noen venner og kommer til nye stadier i livet hvor man møter nye. Om det ikke hadde skjedd nå, så hadde det skjedd før eller siden uansett – og jeg ser selvfølgelig lyst på det. Nå har så og si alle de nærmeste vennene mine barn, slik var det ikke for et år siden!

– Venninnen min Marthe og Leo!

Når man får barn er det mye som forandrer seg. Tanker, modenhet og mer til. For mange betyr dette at venner du hadde før du fikk barn er venner du kanskje ikke har like mye til felles med som før, og da er det helt naturlig at man ikke ser like mye til dem som tidligere.

“Når man får barn så ser man hvem som er der uansett hva som skjer” det er bare så utrolig sant. Og selv om det har betydd at jeg har mistet kontakten med flere som har betydd mye for meg, så vet jeg i dag at jeg har venner som er skikkelige venner ♥

7 kommentarer
    1. Det høres rart ut; men når venner blir gravide så blir vennskapet automatisk forandret. Mødrene må ta hensyn til barna hele tiden og mister av naturlige årsaker forholdet på flere måter. Mødre skal alltid skylle på andre for alt. Det er liksom vennene som ikke er der for dere mer, men sannheten er at vennene deres kan jo ikke akkurat blande seg inn i familie livet deres hele tiden. Det er ikke så veldig interessant og snakke om amming og bleier osv. For folk som ikke har barn. Såklart snakker mødre om slike ting i overkant mye fordi det er hverdagen. Men er liksom så lei av at mødre alltid skal skylle på vennene sine, men det er jo en grunn til at ”
      Den settningen er så populær blant nettopp MØDRE. Fordi dere forventer den samme kontakten med vennene deres, mens sannheten er at når man har barn så får man et nytt liv osv. Naturlig del av livet. Sånn er det bsre. Bestevenninnen min er 21 og fikk sitt første barn som 17 og sitt andre barn i fjor. Det er ikke mye å prate om lengre. Gutter, sex, morsomme ting som har skjedd lav, se på film når man vil, gå ut på shopping/café og lignene. Er ikke så intereSant for “ikke mødre” skal drasse på et annents barn som for all oppmerksomheten når man har vennetid. Mødre bør tenke litt på sånt føler jeg 🙂

    2. ^ Venninnene mine er ikke sånn. Hun ene er fadder for datteren min og elsker å være med oss. Selv om jeg har med meg ungen min når vi møtes snakker vi fortsatt om det vi gjorde før.
      Jeg har aldri tvunget folk til å høre på babysnakk, men når de er interesserte og oppriktig bryr seg om ungen min blir det helt naturlig. Jeg presser de heller ikke til å f.eks. holde eller trille hun, dette er ting de gjør av fri vilje. En venninne elsker barn så mye at hun har datteren min mer enn meg selv når vi er sammen.
      Virker som du er veldig ung, klarer ikke ha normale samtaler med mødre…

    3. Skjønner hva du mener! Jeg kunne aldri ha tenkt meg å velge bort venner bare fordi de blir gravide. Uheldugvis er jeg kjempe dårlig til å opprettholde kontakt med folk, men blir ofte med på ting om noen spør! Men jeg føler det er vanskelig å bli kjent med folk i Vestfold generelt om man ikke går på skole sammen!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg