HVA SKJEDDE MED Å VÆRE LITT GREI?

Når jeg startet opp bloggen var jeg virkelig ikke forberedt på hvor mye dritt som følger med tittelen “blogger”. Eller toppblogger, for den saks skyld.

Og da snakker jeg om de som hetser meg gjennom bloggen. Noen få ganger har jeg brukt et sekund eller to på å tenke tanken på hvem disse menneskene er.

Og neida, jeg har ikke brukt innmari mye tid på den tanken – for 90% av gangene går tankene mine til de som kommenterer mye fint, gir meg konstruktiv kritikk, og de som skryter av meg som mamma og blogger. Men selvsagt hender det at den slår meg. Hvem er disse menneskene? Og hvor i alle dager er foreldrene? Foreldrene som er ansvarlige for (den svært mislykkede) oppdragelsen deres.

Jeg har innsett for lenge siden at det ikke hjelper å skrive eller argumentere mot disse idiotene. Men jeg har ikke gitt opp håpet enda med å hjelpe dem å forstå hvilken skade de kan påføre andre mennesker. For hvis det virkelig gir deg masse å skrive at jeg burde henge meg i kommentarfeltet på mammabloggen min, så skal ingen stoppe deg fra å gjøre det.

Men jeg vil at du skal vite at selv om jeg har laget meg blogg, selv om jeg er en “oppmerksomhetssyk fjortisdrittunge” og selv om du mener at jeg har bedt om å bli hetset og bedt om å få drapstrusler fordi jeg skriver en offentlig blogg – så har ikke familien min bedt om det samme. Familien min har ikke bedt om å lese at datteren eller søsteren deres skal henge seg fordi hun skriver en mammablogg.

Aldri i min villeste fantasi hadde jeg trodd at folk kunne bli så engasjerte av ting jeg skriver at de føler seg nødt til å drapstrue meg fordi vi ikke er enige. Men det er altså slik verden har blitt, enda hvor sykt det er.

Veldig mange bloggere tåler ikke kritikk, og det er én ting. Hets er noe helt annet, og på ingen måte det samme som kritikk. Jeg ser andre bloggere som skriker ut “Nettroll” så fort de får et snev av kritikk, og det er i grunn bare veldig rart. Jeg er forferdelig sikker på at alle som har vært innom bloggen min ser at jeg ikke har noe problem med kritikk. Det har jeg for øvrig ikke med hets heller, for jeg har heldigvis selvtillit nok til å se forbi det – men jeg skjønner bare ikke helt poenget. 

Mest av alt skjønner jeg bare ikke hvorfor det er så vanskelig å være litt grei. Man trenger ikke være enig med alle, og man trenger heller ikke å like alle. Det kommer man heller ikke til å gjøre. Men det betyr ikke at man skal drapstrue vedkommende av den grunn. Og ordet “nettroll”? Det hater jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor, men i min verden finnes det ikke nettroll – bare mennesker som ikke eier medfølelse, evne til refleksjon, eller empatiske evner. Noe som etter min mening er mye verre enn alle verdens skjellsord til sammen.

Så det at jeg er så innmari feit og så stygg at jeg burde «henge meg selv i taket» er greit nok. Jeg kan slanke meg, jeg kan operere ansiktet mitt, og jeg kan sminke meg til det ugjenkjennelige. Men hva i alle dager skal disse menneskene gjøre med sin forferdelige personlighet? 

 

27 kommentarer
    1. Storfan!?: Så hyggelig <3 Ja, jeg har jo faktisk blitt flinkere til å smile på bilder 🙂 Men det var meningen at jeg ikke skulle smile så mye på akkurat dette bildet altså <3
      Stor klem

    2. Jeg kunne aldri i min villeste fantasi funnet på å hate på deg, så jeg forstår virkelig ikke grunnen til at enkelte gjør dette. Det tror jeg rett og slett kommer av sjalusi, eller at de ikke “kjenner” til bloggen din fra før av. Jeg som har følgt bloggen din siden ditt første blogginnlegg, er fast bestemt på at du er en av de beste bloggene jeg noen gang har lest, og ja, jeg er seriøs.
      Du skriver bra, du er mamma som 16 åring (!), du legger av tid til bloggen, du tar fine bilder, du klarer deg etter et brudd, og du får til så mye. Jeg er en av de som ser opp til deg, nemlig siden du virkelig som en sterk jente, og det kommer bare positive ord fra deg. Stå på videre, Jessica! Jeg kommer virkelig til å følge deg videre, uansett hvilke valg du tar i fremtiden. Klem!

    3. Det er helt forferdelig. Helt forferdelig! At folk tør og sitte bak pcen sin og si dritt til andre mennesker er bare sykt.. Det er leit! Jeg ønsker de ikke vondt, men jeg ønsker de karma. Folk som snakker dritt provoserer og irriterer meg så til de grader.. Hva har du gjort dem? Jeg gir meg helt over. Du har aldri så mye som sagt noe stygt eller negativt til dem, så jeg forstår ikke hvorfor de tror at de har rett til å komme å gjøre det til deg.
      De burde så sykt blitt konfrontert, og de hadde vært på gråten om ikke verre! Slik oppførsel går ikke an..
      Du er verken stygg, feit, eller en dårlig mor!! Du er det motsatte. Du stråler av styrke, stolthet og positivitet. Du er en flott mor og har en flott kropp!
      Jeg syntes du fortjener så mye bedre.. Jeg ønsker deg alt godt <3 Du er en super kvinne Jessica, ikke la noen tråkke på deg <3
      Hahaha, ble litt for ivrig og klarte å svi sausen til middagen. Haha, jaja. Stå på <3 Klem

    4. Du er så flink blogger❤️✨ Elsker bloggen❤️ Ikke bry deg om haterene, de er bare misunnelige❤️
      Hilsen Meg❤️

    5. Jeg synes du gjør en helt fantastisk jobb som både mor og blogger! Du er virkelig en fantastisk person!!❤️ Ønsker deg alt godt!❤️ Klem!

    6. Jeg la merke til en dag i dag, som gjorde meg trist. Jeg fant nettforumet blant voksene damer som har holdt på i lang tid og hakke på deg. Det rant noen tårer for deg og for evt barna dems eller familien dems, som faktisk kan rakke ned på en ung jente, som de ikke kjenner. Jeg blir lei meg! Voksene mennesker skal være et forbilde, ikke lærere for mobbing.men utrolig mange er det. Du greier deg 10 ganger bedre enn meg, du har god økonomi en fin leilighet en familie som støtter. He er 23 år har arbeidavklarings penger, en bitteliten leilighet og en familie som innimellom tar kontakt. Men du siden du var så ung blir du sett ned på, siden jeg var over 20 er det helt greit. Jeg ser ikke poenget til disse damene, hva er forskjellen, så lenge man har mye kjærlighet til barnet sitt og det barnet trenger, hvorfor er det så dumt og unødvendig av deg da? Jeg greier ikke og sette meg inn i hva disse menneskene mener, fordi jwg forstår det ikke. Du virker som en utrolig herlig jente og en utrolig god mor og jeg syntes ikke du fortjener dette. Fortsett og motbevis hva de sier, man kan være en bedre mor som 16 enn som 40. Stå på, du herlige jente! Jeg er stolt av valget ditt og hvor bra du greier deg 🙂 gi Girl!:D

    7. du trenger ikkje endre en ting pga disse tullingene.
      Husk:
      when someone try to drag you down its because they are already beneath you!!!

    8. Det er helt sinsykt hva enkelte klarer å vri av seg, og det er skremmende at de gjør det offentlig på denne måten!!! Som du selv skriver, hvor er foreldrene, og beg lurer på hvilke mennesker de som skriver sånt er? Barn i dag er ikke store før de lærer helt tydelig hva som er godkjent oppførsel og hva som ikke blir godtatt litt en gang, spesielt barn som er i bhg der de er sammen med mange andre hver dag, lærer dette tidlig!! Det er dynd på deg som mottar all denne til dels svært grove sjikanen, men det er virkelig synd på de som vrir den ut av seg også!! For de kan umulig ha noe godt liv. For hvis det å slenge ut av seg så mye grove kommentarer,
      Er ensbetydende med et godt liv for dem, da synes jeg virkelig synd på dem!!
      Stå på videre slik du gjør i dag du!! Det er ditt liv og ditt barn, og ingen andre kan lære deg hvordan du skal leve det!! 💜💜💜💜💜

    9. Anonym: Mye av det har jeg slettet fordi jeg ikke har ønsket at familien min skal lese det. Og så regner jeg med at jeg har bedre kontroll over mitt eget kommentarfelt enn det du har? 🙂 haha, du har liksom ALLTID noe du pirker på. Det er lov å være litt grei 🙂

      Klem

    10. Du skriver veldig bra, og det virker som om både du og Fredrik er veldig voksne av dere og alltid gjør det beste for Leo uansett! Du fortjener absolutt ikke å bli hetset, men jeg tror også du kan klare å heve deg over det. Og husk: ingenting er bedre enn når du om noen år har klart å motbevise alle som noen gang har tvilt på deg 😉
      Det var et av de fineste bildene jeg har sett av deg, det er lett å se hvor Leo får skjønnheten sin fra 🙂

    11. Syns du er flink jeg Jessica. Eer ikke Lett med en liten en og et brudd kan jeg tenke Meg;( hilsen enbarns mamma

    12. Du er så utrolig reflektert, sterk og dyktig. Har alltid syntes dette om deg, men det er spesielt beundringsverdig nå tatt i betraktning at du har mye å tenke på for tiden. You go, Jessica!

    13. Dette blir første gang jeg kommenterer en blogg,men nå måtte jeg bare få sagt noen ord. Jeg er selv 29,snart 30,og førstegangs mamma til en herlig gutt på 5 mnd. Jeg har gjort alt til “rett” tid,karriere først,så mann,og nå barn… men jeg er full av beundring for deg,Jessica,som er så reflektert og ansvarsfull ansvarsfull i en alder av 17. jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var moden nok til å bli mamma i en alder av 16! stå på,fortsett med den gode jobben,og vend ryggen til alle som ikke vil deg vel. Gode ønsker fra meg og lillegutt.

    14. Du er den jeg synes har en av de fineste personlighetene på jorden og du er så uendelig nydelig akkurat som du er 🙂 Og tenk på hvor heldig du er som har båret fram barnet ditt! Du er helt fantastisk for meg <3 Mennesker trenger mer positivitet, kjærlighet og empati i livet sitt. Husk at det er mange som er stolt av deg, og som kjenner seg igjen i det du skriver om.

    15. Har fulgt bloggen din lenge nå, og håper du klarer å “stenge ute” de negative kommentarene og tilbakemeldingene. Lett for en utenforstående å si, men prøv å hev deg over det. Mest sannsynlig handler det om sjalusi for disse menneskene som ikke klarer å oppføre seg. Forstår godt at du sletter kommentarer. Masse lykke til videre, det er spennende å følge bloggen din ☺️

    16. Jeg synes at innlegget ditt i tråden om deg på Kvinneguiden vitner om at du ikke tåler kritikk noe særlig bedre enn den gjennomsnittelige blogger. Jeg har aldri diskutert deg der selv, men klikket meg tilfeldigvis inn på tråden og så det du hadde skrevet og innleggene som kom før svaret ditt. De fleste innleggene gikk på at du virket litt umoden og kanskje litt lite reflektert (noe som er helt vanlig for en jente på 16-17!), men jeg synes du overreagerte litt i svaret ditt, og at du selv virker noe defensiv og dømmende når du kaller dem som kritiserer deg for “fordomsfulle mobbere med dårlig oppdragelse” (fritt sitat ut i fra det du skrev på Kvinneguiden).
      Når det er sagt så har jeg litt sansen for deg, og liker deg betydelig bedre enn diverse andre mammabloggere, deriblant mammatilmichelle (jeg synes du, som er et par år yngre, er betydelig mer moden enn henne). Jeg liker at du ikke tyr til misvisende overskrifter eller provoserende bilder for å generere klikk, og det gjør at terskelen for å klikke seg inn på bloggen din blir lavere for min del, selv om jeg har vært uenig med et par ting du har skrevet (var et innlegg en gang i tiden som omhandlet at det å kalle “feite” folk for “feite” var greit, noe jeg er uenig i). Jeg synes fortsatt ikke så mye om det å publisere bilder av barn som ikke har evnen til å samtykke, men forutenom det synes jeg du virker som en genuint god person som skriver mye bedre enn det jeg ville forventet av en blogger på din alder. Trist å høre om bruddet mellom deg og barnefaren, og ønsker deg alt vel i fremtiden.
      Håper du tolker denne kommentaren som konstruktiv, og ikke som hets, for den er ikke ment å være hetsende på noen måte. Bare ærlige meninger fra en leser som er innom en gang i blant og har gjort seg opp noen tanker om deg og ditt liv slik du fremstiller det.

    17. Lene: Hei Lene!

      Selvfølgelig tolket jeg ikke din kommentar som hets. 🙂 Og disse kommentarene som ble skrevet av meg er fra oktober i 2014 (Dette vet jeg ikke om du så?), jeg har med andre ord forandret meg en del og vokst en del mentalt på dette året i og med at jeg også har blitt mamma, og ville nok ikke skrevet det samme den dag i dag. 🙂 Men gjort er gjort og spist er spist, og det er lite å gjøre med det nå.

      Takk for en flott formulert kommentar! Tar det til meg 🙂

      Klem 🙂

    18. Hei
      Håper det går bra med deg 😊😊
      Det var veldig leit og trist må eg si at du har fått så mye dritt på bloggen din, de som skriver som stygge og fæle ting til deg skulle ikke fått lov til å være på nettet
      De burde blitt tvingt til å ikke være på nett i flere uker og kanskje måneder(kommer Ann på hva som ble skrevet)
      Jeg syns du virker hyggelig,klok og reflektert mor for Leo
      Eg vet det Er vanskelig, men prøv å dritt i de drittungene som ikke eier oppførsel på nett, kanskje de Er missunnelige på deg som Er nydelig og er ung mor for Leo
      Uansett, syns det Er kjekt å lese om de gode innleggene på bloggen din om Leo og hvordan han har det
      Leo er heldig som har deg som mor
      Eg vet du kommer igjennom det vanskelige, stå på videre 😍
      Ha en fortsatt god kveld

    19. Jeg er egentlig ikke en sånn type person som leser blogger, men din blogg MÅ jeg bare lese! Du har vært igjennom så mye på så kort tid, og du er så sterk! Jeg blir motivert og fascinert av din styrke på så mange forskjellige måter. Stå på videre 🙂
      Mvh S

    20. Dette er første gang jeg leser bloggen din, og jeg synest du ser og høres veldig snill ut!! jeg håper at det ikke er alt for mange av disse stygge komentarene. + jeg kommer til å lase bloggen din!!

    21. Det er jo ikke engang sikkert at det er barn eller unge. Godt voksne mennesker er like tragiske, noen ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg