17 og mislykka

Jeg trenger ikke flere påminnelser om at jeg ikke har utdanning utover ungdomsskolen når jeg har dårlig samvittighet hver bidige dag for at jeg ikke bare prøvde enda mer når jeg gikk på første skoledag her i Larvik. Gravid og dødsdårlig.

Selvfølgelig skal jeg få meg en utdanning. Det må jeg før eller siden. Men utdanning definerer ingen som person. Og at det at jeg per nå ikke har utdannelse utover ungdomsskolen definerer dermed heller ikke meg som person. Jeg er ikke mer enn 17 år gammel, jeg har så mange år på meg! 

Livet er så mye mer enn utdannelse. Selv om utdannelse definitivt er veldig viktig, så er den ikke viktigere enn absolutt alt i livet. Det er ikke kjempemange gode unnskyldninger for å sette utdanningen på pause over flere år, men å få et barn vel være en av dem?..

Jeg lover dere at pappa aldri hadde godtatt at datteren hans ikke hadde fått seg en skikkelig utdannelse! Det har vært viktig i familien min, og tro det eller ei: det kan fortsatt være viktig for meg selv om sønnen min blir prioritert aller først.

 Kan jeg ikke bare få nyte mammapermisjonen uten mas om utdanning med min lille jeg også, som alle andre mødre?

32 kommentarer
    1. Hei jessica!
      jeg vil bare si at du må drite i de som sier sånt, og NYTE mammapermisjonen din og generelt tiden med sønnen din. tiden går altfor fort, og som du sier så har du mange år på deg å gå på skole om du ønsker det. ikke ofre det en tanke engang. nyt tiden <3 du er utrolig flink!

    2. Nyt tiden med sønnen din! Jeg ble mamma som 17 åring og min datter er nå 16 og veldig glad for å ha en ung mor. Utdannelse har du god tid til 🙂

    3. Utdannelse kan du alltid ta, men du kunne aldri fått igjen den tapte tiden med sønnen din om du hadde gått på skole nå!
      Nyt mammapermen til det fulle❤️

    4. Ta det helt med ro og nyt tiden sammen med sønnen din! Det er ingen hast med utdanning! Verdien i å være hjemme med barnet ditt og hvor utrolig viktig det er for han å ha mammaen sin hjemme lenge er umulig å sammenligne med noe. Dette utrolig presset er så usunt for både kvinner og barn og mange familier. Jeg syns det er så fint at mammaer kan være hjemme med barnet sitt. Jeg er 29 år og tar en bachelor i psykologi nå som er sett på som veldig sent. Jeg er også gravid og kjenner at det er HELT GREIT å prioritere barnet mitt når hun blir født, uansett hva som skjer med utdanningen. Livet er ikke kort, d kan plukkes opp senere. Det fins jammen viktigere ting.. som familie! Du er 17 år og vellykka!

    5. Hei! Utrolig hva dere bloggere må få trøkt opp i trynet hver bidige dag. Alt er visst fritt frem når man er blogger-det må man bare tåle. Det er jeg ganske uenig i! Blogger eller ei,det er respektløst og frekt å påpeke slike ting hele tiden-uansett hva det måtte være.
      Jeg har fullført vg2,og er nå lærling på fulltid med en liten tass på 13 mnd. Jeg er fortsatt ung når jeg videreutdanner meg,og har ikke sånn hastverk,man tar det i sitt eget tempo. Nå skal du nyyyyte mammatilværelsen og permisjon-ikke mas og kjas fra alle kanter! Ikke alle trenger en skyhøy utdannelse for å lykkes her i livet heller… Selvom jeg ser på det som viktig,så er det ikke dermed sagt at alle andre MÅ synes det(bare for å poengtere at du er du,og jeg er jeg) Lykke til videre,Jessica! 🙂

    6. Nå en utdannelse definerer folk ja, det er stor forskjell på folk som deg som bare har ungdomskoletrinnet ferdig og folk som har studert og reist og kanskje studert i utlandet til og med og har en posisjon utover å bare være mamma.
      Det er ikke det samme som at folk som du er mislykket.

    7. Ikke hør på de som sier sånt, eneste grunnen til at de sier det er fordi de er sjalu. Du har kanskje ikke en utdanning enda, men det finnes mange mødre her ute som ikke har. Noen velger å få barn først andre en utdanning først, mens andre klarer å gjøre begge ting på engang! Jeg har fulgt bloggen din siden nyttår cirka og du viser at du er en fantastisk mamma for Leo og en fantastisk person. Stå på og prøv å snu deg vekk fra de teite, sjalu som sitter å skriver dette trygt (og helt sikkert anonymt) bak PCen sin. Du er bedre enn de noen gang kommer til å bli!
      Ha en fin dag videre! 🙂 Håper Leo har blitt bedre nå!

    8. Har det på samme måte, men jeg har bare et halvt år igjen av videregående. Heldigvis gjør jeg ferdig det fra januar av, uheldigvis er det et stort press på videre utdanning. Blir så sliten av alt sammen. Skolen som har det jeg vil studere er en time unna, samtidig som jeg må lese (osv) og være mamma. Har lyst til å ta friår for å jobbe, men så vet jeg med meg selv at alt går bedre om man ikke stopper utdanningen…
      Skal ikke være lett altså.. 🙂

    9. Kan ikke fatte at folk skal mase om slikt. Det er ditt liv.. Utdanning kan man alltids ta opp igjen. Men den første tiden med barnet ditt får du aldri igjen. Jeg tok to år pause fra skolen selv da jeg mistet pappa. Ingen som sa noe på det da.. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal holde på sånn.. STÅ PÅ! 🙂

    10. The Fall Family?
      Folk er sjalu på en 17-årig alenemor som utleverer sønnen i blogg?
      Leste du egentlig over kommentaren din før du trykket på send kommentar?

    11. Fikk mitt første barn som knappe 17 åring. Tok noen måneder hjemme, deretter starta jeg utdannelse. Er nå utdannet, med videreutdanning. Vurderer mer utdanning etter vært. Som 17 år er man fremdeles ung. Nyt tiden med vakre Leo 😍 Når han er klar for bhg/dagmamma så kan du starte opp. Lykke til 👶👧💕

    12. Fine fine Jessica <3 du er ikke misslykket pga du ikke har utdanning for du er ung og har hele livet forran deg! og eg beundrer deg masse med hvordan du taklet bruddet, og Leo <3 gud bedre meg for en nyyydelig unge, om ikke så lenge begynner han i barnehagen og du kan gå på skole! Du startet voksen livet ditt som knapt 16 åring når du ble gravid, men du må vite at det valget du tok med og beholde Leo er så verdt det!! du er en helt fantastisk nydelig jente og skjønner ikke hvordan fredrik kunne slå opp med deg, men alt i alt så er du en fantastisk mamma og du fortjener det beste!!!
      Leo og Fredrik er heldig som har deg <3
      ha en kjempe fin dag videre <3

    13. ta det med ro! jeg er selv 20 å har ikke noen utdanning jeg heller. Har baby på 6 måneder å tullet mye å hatet skole når jeg var på din alder. Føler meg også stresset med at jeg ikke har utdanning, mn jeg vill si at det er samfunnets feil at det ikke er mer jobb til folk uten fagbrev. Det må være låv å ikke følge strømmen å gjerne ha noen nedturer underveis som gjør det vanskelig å gå på skole.

    14. Jeg er snart 26, og har bare fullført grunnskole. Skal begynne med skole igjen nå snart, det er enda ikke for sent for meg, da er det i hvert fall ikke for sent for deg!:)

    15. Jeg blir bare oppgitt over at voksne mennesker skryter over at de ikke er ferdig med videregående en gang….

    16. Hei!
      Fikk barn selv for første gang samtidig som deg. Er 10 år eldre enn deg, og vil si at jeg virkelig beundrer måten du takler det på. Det er nydelig å være mor, men det er også hardt til tider. Står respekt av det du gjør! Og etter min mening er barnet ditt MYE viktigere enn alt, også utdanning. Nyt permisjonen din og baby/småbarnstiden med god samvittighet kjære deg, den får vi aldri tilbake<3 Du har enda mange år og god tid til å utdanne deg!

    17. Jeg er helt enig med deg! Jeg har selv et friår fra vgs nå, siden jeg har psykiske problemer, og sliter med en lungesykdomm. Det er opp til oss som tar oss et eller flere friår, hva vi velger å gjøre, ingen andre kan bestemme det. Så nyt tiden, Jessica. Du har en god grunn til å ta deg et friår! Mange av de som sier i mot deg, hadde nok tatt seg et friår de også om de plutselig fant ut at de va gravide som 16 åring <3

    18. Jo, det syns jeg at du kan. Nyt tiden med mammaperm. Du skal nok jobbe til du er 70 år, så du har enda good tid til utdanning og karriere!

    19. Utdanning kan man vel ta når som helst! Æ e 18, har skøl bare gådd grunnskoln + et år helsefag. Æ har ikke gått mer på 2 år nu. Vet ikke ka æ skal bli, så vil ikke gå bare for å gå fordi nån mene d 😉
      Har ikke barn selv så jobbe så mye æ kan med sykdom (ME)
      Så endag æ finn ut ka æ skal bli å e frisk, så skal æ å gå skole. Men d blir nåkk mange år til d åsså 🙂
      Du e flink <3 stå på

    20. Nyt dagene og månedene med Leo, det er kanskje noen som har dårlig samvittighet overfor egne barn i barnehage som bare må kommentere? Ikke bry deg. Noen ganger kan det faktisk være greit med en pause, slett ikke alle vet hva de skal bli når de er 15-16 år, tar feil utdanning og må begynne på nytt. Og så har man ofte en annen ro over seg, man er mer moden når man tar utdanning i voksen alder.
      Men, nå tror jeg du er litt sliten etter alt styret som har vært, da lar kanskje mer enn nødvendig gå inn på deg? Hva med å ta med gutten og reise hjem til mammahjelpen noen dager?
      Der får både du og gutten omsorg, noe bedre finnes ikke… Det sier i allefall mine døtre.

    21. pappan til datteren min også stoppet skolegangen da han innså han så datteren sin altfor lite så de fikk dårligere knyttelse enn meg å henne, da han kom hjem var han også utslitt… det er mye bedre for deg og barnet ditt att han er hovedfokuset 🙂

    22. Vet du? Jeg hadde ikke barn på din alder, men jeg stoppet opp med utdanningen min etter ungdomsskolen. Jeg jobbet og gjorde det JEG følte var rett for meg 🙂
      Etter noen år begynte jeg på vgs som privatist og fullførte de tre årene hjemmefra.
      Dette er ditt liv! Du gjør som DU vil!
      Nyt tiden med sønnen din 🙂 ♡

    23. Mamma fikk meg da hun var 19 og hadde kun studiekompetanse fra videregående og tok et friår mellom vgs og høgskole på grunn av at hun fikk meg. Det har da ingen betydning i det heletatt. Jeg er glad for å ha en ung mor idag som har masse forståelse for meg. Det gikk helt fint med meg fordi om mamma ikke hadde masse utdannelse, det tok hun etterpå. Du må bare nyte tiden med sønnen din for utdannelse kan man ta når det passer seg selv. Stå på!

    24. Jeg er enig med deg, men for min egen del vil jeg forsøke å fullføre utdannelsen min nå mens jeg får baby. Jeg tar siste del av utdanningen på nett, så det er veldig fleksibelt. Kan sitte og amme mens jeg ser på en forelesning på skjermen. 🙂 Blir nok tøft, men jeg må bare prøve å balansere det på best mulig måte og planlegge godt!

    25. Nyt tiden du har nå hjemme med gutten din 🙂
      Utdannelsen og livet banker fort nok på døra.
      Jeg ble mamma selv som 16-åring. Jeg var hjemme i to år med jenta mi, da startet hverdagen for fullt. Nå er hun 12 år og jeg savner babytiden, selv om det selvsagt er spennende at hun er blitt så stor, så er det også vemodig å se at tiden går så fort. Det er bare seks år til hun er myndig, jeg får nesten panikk, lillejenta mi er ikke liten lengre. Den tiden du har nå kommer aldri tilbake. så NYT alt du kan, og ikke tenk på hva andre måtte mene og si om den saken 🙂

    26. Du skal bare nyte permisjonen din! Jeg er 20 og gravid, og har heller ingen utdannelse utover ungdomsskolen. Har påbegynt, men av forskjellige grunner kunne jeg ikke fullføre. Nå er planen å studere det jeg kan under graviditeten, og ta resten i mitt eget tempo etter fødsel. Så lenge man klarer seg, og familien har det bra, er vel det det viktigste, eller?

    27. Utdannelse kan du ta enten du er 17 eller 37, det løper ikke ifra deg. Selv er jeg gravid og blir nødt til å ta permisjon fra masteren et år. Eksamenene jeg har nå til høsten kjenner jeg at jeg bryr meg fint lite om. Selvfølgelig skal jeg lese og gjøre så godt jeg kan, men jeg opplever en ro dette semesteret hvor det vanligvis er veldig stressende. For det finnes så mye viktigere ting en studiepoeng og karakterer. Så hvis jeg ikke står på disse eksamenene, tar jeg dem opp igjen senere når jeg er klar for det. Jeg har allverdens tid, og det har hvert fall du. I studentmiljøet er det ungt å gifte seg som 21åring og få barn som 23åring, så jeg opplever folk med store øyne, men ikke i nærheten av samme kritikken du må tåle. Du er sterk og gjør helt riktige prioriteringer! Stå på og nyt tiden med gutten din før han plutselig skal avgårde på første skoledag en vakker dag. 😉

    28. Jeg blir 19år i desember og har kun fullført ett videregående skoleår. Jeg har ingen planer foreløpig om å fortsette, og jeg har ingen barn. Du har god tid, kos deg med mammapermen din og drit i alle kommentarer om du skal få en utdanning eller ei!

    29. 17 år og den mest oppegående jeg vet om! Du virker som et fantastisk menneske, både som datter, venn, og mamma. Du gjør en fantastisk jobb! Ikke nok med at du må være “husmor” som 17 åring, men også mamma til verdens godeste lille Leo. Din sunne fornuft og gode meninger gjør at du kan klare dette minst like bra som karrierekvinner i midten av 30 åra. Vær stolt av deg selv som har fått til alt dette. Vær stolt av ditt nydelige barn og den vakre leiligheten. Du har et godt utgangspunkt til resten av livet. Jeg tror på deg, og jeg unner deg og den lille familien din alt godt – det fortjener dere!

    30. Folk må alltid ha en mening og ytre den! Skulle ønske folk ikke måtte kommentere og si hva de mente hele tiden, men tviler på at vi slipper unna med det.
      Så lenge Leo har det bra(noe man ser tydelig at han har, for du er en god mamma!!) så er det det absolutt viktigste.

    31. Alle erfaringer og mennesker rundt er med på å definere deg. Har lest endel blogger og unge mødre og det kan virke som den eneste som definerer dem er å være mor.
      Det er viktig for alle mennesker å kunne forme identitenten ut fra erfaringer. Det er slik man vokser og utvikler seg.
      Du har valgt i bli mor, noe som er en viktig erfaring som vil forme deg. Synes du skal fokusere på å være mor nå Det er uvurdelig for et barn og ha sin mor der det første året, to. Uansett tror jeg det er viktig at du setter deg nye mål og ikke utsette det for lenge, da er det lett å bli fanget. Leo har også enormt godt av når han blir litt større å sosialiseres inn sammen med andre barn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg