Hva blir det til?

Så.. I dag hadde jeg egentlig tenkt til å ta litt bloggfri, med beskjed om dette på facebooksiden min (Selvfølgelig!) men ettersom jeg faktisk har blitt totalt avhengig av å blogge hver bidige dag fordi jeg savner det med en gang det går lang tid mellom hvert blogginlegg, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne oppdatere litt likevel. Ikke at det har skjedd så mye nytt siden i går kveld, da!

Dere husker kanskje at jeg ba om hjelp når vi var på utkikk etter julegave til Leo? Jeg fikk inn så mange flotte forslag, og vi landet på… Lekegrinden! Den vi egentlig hadde tenkt til å kjøpe uansett. For når det ble så tett opp i mot jul, så kunne det likevel være julegaven hans når han egentlig ikke har behov for noe annet. Han er jo så heldig som har alt han ellers trenger!

I tillegg til dette tror jeg også vi ordner en sparekonto til ham hvor vi skal sette inn litt penger. Jeg gleder meg i hvert fall veldig mye til å ordne og styre med lekegrinden hans! Jeg har sett på en helt nydelig en på nett. Jeg skal kjøpe inn tepper, leker og bamser og så blir det nok superfint ♥ Har også et helt perfekt sted vi kan ha den i stuen!

Fikk hentet masse fin inspirasjon fra Instagram!

 

@Frktinemor // @Mammatilmaibarn 

@Josefinesjs // @Monicafrandsen

Og dere? Nå har jeg tenkt på en ting her. Jeg har vært dårlig med andre oppdateringer enn bare nye blogginnlegg på Facebooksiden til bloggen, og det skal det bli slutt på nå! Mobilen min har igjen blitt ødelagt, så derfor er det litt vanskelig for meg å poste videoer på siden min – enn så lenge. Men jeg har tenkt på å kjøre noen konkurranser og poste flere bilder fra hverdagen vår som ikke blir postet her inne. Hva tenker dere om det? Og hva vil dere ha som premie på en “lik og del” – konkurranse? Kom gjerne med flere forslag! Jeg tenkte mest på barn/baby relatert.

⇒ Følg  Facebooksiden min HER ⇐

Stor fredagsklem. Håper dere får en strålende helg ♥

45 kommentarer
    1. Lekegrind? Hvorfor i all verden kjøper dere lekegrind til en snart ni mnd gammel unge? Det tror jeg blir dumt for ham nå, når dere ikke har brukt det fra starten. Dette er en viktig tid for hans utvikling, han skal utforske, lære seg å krype (på knærne), reise seg opp og gå. På gulvet. Du er hjemme sammen med han hele dagen, det kan da ikke være så vanskelig å passe på han at du trenger lekegrind? Tror dere bør spare de pengene, Leo vil antakelig føle seg som i et “fengsel” siden han er vant til å bevege seg fritt. Kjøp heller en fin gåbil, eller eller ei gåvogn med leker på (finnes i tre) der han vil strebe etter å reise seg opp for å leke med alt det spennende på vogna.

    2. Jeg tror jeg ville byttet den lekegrinden ganske fort. Når de blir så store og ikke er vant med å være i en sånn en kan det føles ganske “fengslende” og at han blir tilsidesatt. Du velger jo såklart selv. Skjønn unge og en god mor! Min er noen mnd eldre enn din, så du har en travel men morsom periode foran deg! Klem

    3. Svært sjelden jeg kommenterer en blogg, men en unge på 9 mnd skal da vel virkelig ikke i lekegrind……han skal krabbe/åle seg rundt. Kjøp heller en type gåstol, slik med lyd og tute for eks.

    4. Unødvendig.. Å hva med videobloggen du lovde skulle komme før november måned var slutt? Holder jo ikkje dt du sier til leserene dine

    5. Anonym: Hei!

      Leo har fint klart å utforske og lære uten lekegrind hittil. Han står i sengen sin, står nesten helt uten støtte ellers, kryper (og krabber på knærne) 🙂 Tror ikke han vil føle det som et fengsel, ettersom han er vant til å være litt i senga når jeg rydder og vasker soverommet, og fint klarer å pusle på egenhånd. Så lekegrind blir det her, selv om han ikke får brukt det så lenge! 🙂
      Klem

    6. Anonym: Han kan jo gjerne få begge deler? 🙂 Men vi vil altså ha lekegrind til han, selv om han ikke får brukt den så lenge. VI merker at vi behøver det.

      Klem

    7. Anonym: Hei!

      Ettersom du ikke er i min posisjon som mamma føler jeg at jeg kan fint si at dette er nødvendig for mitt barn. Hva ditt barn behøver kan være noe helt annet, men vi har lyst til å gjøre dette- så da gjør vi det.

      Det har kommet en videoblogg? Den ligger på youtube 🙂 Så jo, jeg holdte det jeg lovde. Du bruker for øvrig all din brukbare tid her inne på bloggen min til å kommentere kritikk og mye nedsettende (legger merke til ip-adressen din) så forstår at du forsøker å lete etter flere feil, men videobloggen er altså ute. Blad lenger ned på bloggen om du vil se den!

      Klem

    8. Anonym: Jeg skriver heller ingenting om hvor mye han skal bruke den. Det trenger ikke være mye. Men vi føler at dette er nødvendig for oss akkurat nå, og han kan helt fint få en gåstol i tillegg som han kan bruke mesteparten av tiden sin på.

      Håper det kan respekteres at vi ser på dette som nødvendig.

      KLem

    9. En lekegrind kan jo være kjempe bra for et barn i den aldren. Åh hvor deilig å vite at ungen ikke kan gjøre seg ille og er trygg i mens du lager mat til exempel. Kan jo også være et koselig sted for Leo å bare slappe av eller kanske til og med ta en liten lur ☺ Det er helt rett som du sier Jessica, en mamma vet hva ens eget barn trenger!

    10. Min liker seg ikke så godt i lekegrinda, må helst være der med hun 🙂 Kjøpte heldigvis en uten gulv i! Den kan også brukes til å f.eks. ha foran ovnen 🙂 Så ble ikke et unødvendig kjøp haha! La ved link, anbefaler slik lekegrind istede for den du har lagt ut bilde av.

    11. Ronja fra Finland: Hei Ronja!

      Ja, akkurat! Og de er de små tingene som jeg trenger lekegrind til. Når jeg vasker gulvet, rydder, eller generelt må oppholde meg i andre rom enn hvor han oppholder seg (sånn for eksempel når jeg lager mat, henter klesvask, rydder i klesskapet eller matskapene) så vil aldri Leo sitte rolig og følge med på. Han vil mye heller leke, og da er det fint for meg at jeg vet at han er trygg og sitter trygt i lekegrinden med favorittlekene hans.

      Sånn det er nå må jeg løpe fra matlagingen for å hente han når han kryper i kanonfart bort fra meg, haha! Men skal få kjøpt en gåstol også, så han kan holde på med den også. Men noen ganger er det bare greit å vite hvor han er og at han er helt trygg der han er. Jeg føler vi har tenkt dette nøye gjennom, og vi ville for eksempel aldri kjøpt lekegrind til han dersom vi visste at han var sen i utviklingen, for han skal jo (som flere nevner i kommentarfeltet her) kunne utfolde seg, krype og leke. Og han er veldig tidlig ute, så jeg nekter å tro at å sitte i lekegrinden litt om dagen mens jeg får gjort husarbeid og andre ærender, kommer til å skade han eller begrense han på en måte som kommer til å påvirke han veldig negativt.

      Takk for at du forstår!
      Klem

    12. ville ikke sakt at det var Leo som var heldig fordi han får alt.. Det er jo deg det som er heldig som kan gji han alt han trenger å vill ha. Barn bryr eg ikke får foreldrene ordner alltid på en eller annen måte for dem, men det er du som slipper å tenke på at du ikke strekker nok til.

    13. Ettersom du ikke er i min posisjon som mamma føler jeg at jeg kan fint si at dette er nødvendig for mitt barn
      Du har ingen posisjon som mamma, du er en tenåring som leiker mor mens du utleverer ungen i blogg for penger.

    14. Nå er det virkelig på tide at folk slutter å kritisere deg for absolutt alt. Lurer på hvordan de selv hadde taklet det om de skulle fått kjeft og hat for hver minste lille ting. Vi må bygge hverandre opp ❤️
      Du er flink, Jessica. Leo er heldig som har deg.

    15. Ser de kommentarene over her.. Er jo helt sykt å lese. Jessica virker som en helt fantastisk god mor, og det at hun åpner seg så mye er faktisk ganske sterkt gjort av henne. Du som skrev “Du har ingen posisjon som mamma” har du det veldig godt ved å skrive slikt? Føler du deg veldig mye bedre selv? Prøver du å klatre over jessica fordi hun er på et høyere nivå enn deg? Det var leit å høre at du velger å gjøre det, men tenk litt på hva du skriver. Også at du gjemmer deg og skriver dritt gjør deg jo bare enda feigere! Jessica, u go girl! Stå på, jeg digger deg. At noen slenger dritt håper jeg du ikke tar deg nær av, du er bra. Ha en fin dag, både fine koselige folk og haters! Klem

    16. Jessica tjener jo så mye penger på å utlevere barnet sitt at hun kan kjøpe ALT hun vil:) så noen tusen fra eller til på noe som kan brukes noen få mnd spiller ingen rolle

    17. Ja, kjære deg kjøp lekegrind. Og gåstol, som alt av helsepersonell er negativ til. I din posisjon som mamma? Jo, jeg er så absolutt i posisjon som mamma, jeg har til og med vært ung mamma. Av og til høres det ut som om du er den eneste som er mamma og ung. Som ung mamma med tre små klarte jeg fint å både lage mat, vaske klær og hus, uten lekegrind og gåstol, men det var før PC og mobil ble allemannseie. Det er julegave til dere selv, til barna bør man kjøpe noe de har glede av.

    18. Anonym: Anonym: Hei!

      Før du fortsetter er det veldig fint om du kan legge fra deg hersketeknikkene dine. “Kjære deg” Hvorfor trenger du å være så spydig? Klarer du å diskutere uten det? Veldig fint om du kan, i så fall.

      Oi, er helsepersonell negative til gåstol? Det ante jeg ikke! Tusen takk for at du sier ifra, for det ante jeg virkelig ikke. Som mamma klarer jeg fint å innrømme at jeg ikke kan og vet alt, og det tror jeg gjelder uansett alder og livserfaring.

      Så bra for deg! Jeg mener det virkelig, så utrolig bra! Respekt til deg som klarte det. Prøv å respekter og forstå at alle ikke er som deg, og at barn også er forskjellig. Kanskje mitt barn krabber fortere og er vanskeligere å holde på samme plass over tid? Kanskje han krever litt mer? Uansett så er dette et valg som jeg synes skal respekteres. Vi har tenkt gjennom dette og er klare på valget vårt.

      Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er den eneste som er ung mamma. Men hvorfor er det relevant for innlegget? Eller i det hele tatt noe jeg har skrevet i kommentarfeltet? Det eneste jeg har skrevet er at vi føler det er nødvendig med lekegrind nå, uavhengig av hvor lenge han får brukt den. Dessuten, hvor skriver jeg at vi skal bruke den mye? Jeg kan kun se at jeg har skrevet at vi ikke skal bruke den mer enn nødvendig, og at det holder med litt tid der om dagen (så lenge han trives og koser seg i sitt eget selskap mens jeg får gjort unna litt maglaging og diverse rydding, som naturligvis blir vanskeligere med en krabbende baby på slep!)

      Han kommer til å få så mye fint i tillegg til lekegrinden, og vi tror også han kommer til å få glede av alle lekene og bamsene som kommer med lekegrinden. Selvfølgelig i tillegg til at han får gave fra venner, familie, tanter og onkler. Han lider ingen nød!

      Klem herfra.

    19. Har selv et barn på snart 8 mnd, og vi har planer om å skaffe oss lekegrind. Uten bunn. Rett og slett fordi han er overalt, og skal jeg kunne gjøre husarbeid, matlaging o.l er det fint at han kan sitte å leke seg oppi der. Uten at jeg må løpe fram og tilbake. Ser ingen problem i det. Min mor hadde det til meg og mine søsken, og vi har ikke tatt skade av det 🙂

    20. Dette er egentlig ikke negativt ment, men dere som velger å leve av blogg, vet jo at dere får negative kommentarer. Dere velger jo likevel dette helt frivillig. Er det ikke da bedre å velge et annet yrke? Jeg tenker, hvis jeg er misfornøyd i den jobben jeg har, så må jeg enten ha den jobben og være misfornøyd, eller velge noe annet? Jeg kan jo ikke da forvente at andre skal ta ansvar for å gjøre jobben min bedre for meg, hvis dette er realiteten i min jobb. Dette er jo bloggvirkeligheten, og det vet dere jo godt etter flere år med blogg på nettet, dere velger det jo likevel. Da må dere også ta i mot kritikk, eller la vær å blogge. Disse stygge kommentarene er både frekt og upassende, men det er jo uheldigvis sånn det er, det er jo sånn bloggeryrket er..

    21. Søte deg! Syns det er så ille med alle disse anonyme nettrollene du må forholde deg til! Mine tre barn koste seg i lekegrinda når jeg måtte lage middag, dusje, gå i vaskekjelleren etc. Nå er det barnebarnet som skal få lekegrind. Det er mange bedrevitere der ute, ikke la det gå inn på deg! Klem fra 3 barnsmor, nybakt mormor og helsesøster

    22. Linn: Tusen takk for støtten <3 Prøver å se bort i fra kommentarene, fokuserer heller på konstruktiv kritikk og fine ord fra dere lesere! 🙂

      stor klem tilbake!

    23. Anonym: Jeg elsker jobben min og ville ikke byttet den ut for en “vanlig” jobb, uavhengig av hvor mye dritt jeg får. Jeg kommer ikke til å la de ødelegge å gjøre det jeg liker så vanvittig godt: Det å skrive.

      Kritikken følger med, og det forholder jeg meg til på en ordentlig måte. Kan ikke se noe annet. Det jeg imidlertid har gjort, er å prøve å skrive innlegg som kan nå inn til disse menneskene som veldig gjerne ønsker å dra meg ned på alle mulige måter, koste hva det koste vil. Det har hittil ikke hjulpet, men jeg prøver å svare de så ordentlig jeg bare kan. Jeg håper alle som leser bloggen min ser det. Om ikke kommentarene er saklige og hyggelige, så prøver i hvert fall jeg å gjøre det. Og det synes jeg faktisk jeg skal ha creds for, ettersom det blir utfordrende etter hvert. Føler likevel jeg mestrer det og bloggen og skrivingen gir meg så mye.

      God klem

    24. Tror nok du finner ut ganske snart at lekegrind i denne alderen blir en kort affære. Har selv tre barn, og alle har gått lei av grinda før de fylte året. Sto bare å skreik å ville ut. Har i grunn aldri hørt om noen som kjøper grind til en så stor unge. Men da har du grind ivertfall 🙂 kan jo gå i arv den.

    25. Vi hadde lekegrind til førstemann til han var rundt 8 mnd. Nr to ikke i det hele tatt. Så, som mange sier, så blir nok den raskt byttet ut. Men, det velger dere jo selv 🙂

    26. Stusser litt på at Leo er snart 9 mnder, men det virker ikke som du har noen planer om barnehage enda? Eller jeg tror jeg har lest noe kort om det, men du har jo tydeligvis ikke bestemt deg for om du skal flytte eller ikke enda.
      Å ha barn i barnehage er ikke kun for din skyld, barnet lærer også MASSE om å omgås andre barn og mennesker og det er viktig at barna får oppleve dette.
      Må også bare si at til å være 17 år så er du veldig bastant på at din måte er den beste hele veien. Jeg har alltid lest bloggen din og syntes du gjør en god jobb – ikke misforstå, men selv når jeg fikk barn i en alder av 21 så tok jeg imot alt jeg kunne få av råd og det hjalp veldig. Du burde for din egen skyld slutte å tolke alt som kritikk og heller kanskje høre litt på hvorfor så mange sier du ikke burde kjøpe akkurat det. De fleste har erfaring fra feltet og har selv hatt 1 eller flere barn som er på alder med din egen.
      Du er bare 17 år og selv om du har hørt at du virker moden for alderen så er du fremdeles bare 17 år. Du er like moden som andre 17 åringer, bare at du har et barn og faktisk MÅTTE vokse opp. Men du har fremdeles ikke gått videregående og fått med deg all den livserfaringen du plukker opp derifra, det ble slutt mellom deg og barnefar kort tid etter at Leo kom og du kverulerer og lager konstant nye sutreinnlegg når noen sier imot deg eller gir deg GODE råd som er imot hva DU mener er best. Jeg føler at det eneste du klarer å vise med dette er at du er 17 år og akkurat like moden som de fleste 17 åringer er.
      Jeg mener.. HVOR mange innlegg har du laget om kroppen din og hvor du skal vise hvor tynn du er og skjuler det bak at du er imot kroppspress! Leser du ikke kommentarene på disse innleggene?! Hvor mange jenter kunne vel ikke ønske de så ut som deg, og du kunne fått de til å spise glass hvis du sa at det gjorde dem tynn.
      Jaja. du kommer vel bare til å kverulere på det jeg sier eller fortelle meg hvor feil jeg tar for du gjør jo alt riktig hele veien.

    27. Heidi: Hei:-)

      Orker ikke diskutere med deg. Ta det over mail hvis du er interessert i å være noe annet enn bare et enkelt anonymt navn som ikke gir meg noe av hvem jeg snakker med.

      Har skrevet flere steder at Leo ikke skal i barnehagen før i august til neste år.
      Føler virkelig ikke jeg er bastant, og tar i mot råd åpent og ordentlig. Du har selvfølgelig lov til å si og tro hva du enn vil, men jeg føler virkelig at jeg tar i mot alt av råd jeg kan få.

      Orker ikke diskutere om jeg er moden eller ei med noen som ikke kjenner meg.

      Tre innlegg nøyaktig om kroppen min. Hvorvidt ett av dem ikke inneholdt bilder av den. Si ifra om du vil ha link.

      Ha en god kveld.

    28. Nei, stakkars Jessi som ikke gidder å diskutere og ta i mot konstruktiv kritikk, men bare vil strykes medhårs og bli fortalt hvor lite frodig hun er (not) og god mor (not).

    29. Hvor mye navn skal du ha på folk som kommenterer på bloggen din?
      Du klager om noen er anonym, men jeg skriver jo navn. På de som bare skriver hyggelige ting til deg så trenger du ikke fult navn, for da får du jo ikke kritikk. Jeg kommer heller ikke til å maile deg for å diskutere noe så håpløst med deg, for du er jo bare et barn. Du viser det nok en gang at du ikke klarer å hverken ta imot kritikk eller stå for noe av det du sier.
      Du er sikkert en god mor for ungen din, for hvor moden trenger man egentlig å være for å ha et så lite barn. Nå er du jo alenemor også (bombe), men siden du vet alt best selv så er det jo null vits å fortelle deg noe når du faktisk tar feil.
      Ha en fin kveld.

    30. Lik og del konkurranser er ikke lov på facebook om du hadde tenkt til å kjøre konkurranse der 🙂 Man kan heller ikke be folk om å tagge andre mennesker i en konkurranse der. Hvis du ser stortsett alle som har konkurranser på face står det alltid del GJERNE eller TAGG gjerne, nettopp fordi det ikke er lov 🙂

    31. Hei Jessica 🙂
      Jeg har mange venninner som har eller har hatt gåbiler til barna sine uten at de har tatt skade av det 🙂 De har forhørt seg med helsesøster og de sier at så lenge de ikke står på tå oppi den, altså at hele foten når nedi så tar ikke barnet skade av dette. Men det er jo en selvfølge at man ikke plasserer et barn i en gåstol som ikke når nedi med beina 🙂 Og Leo er like gammel som sønnen til venninna mi, så du kan nok trygt plassere han i en gåbil om du ønsker det 🙂 Ha en fin dag videre Jessica! Synes du gjør en god jobb utifra det jeg har lest sålangt på bloggen din 🙂 Klem fra meg 💜

    32. Er ikke noe å stresse med i forhold til barnehage. Ingenting som tyder på at 9 mndr gamle babyer har det bedre i barnehage enn hjemme hos mor 🙂 Og barnehage opptaket er i august, så i mange kommuner får man ikke plass før det.. Min er over et halvt år eldre enn Leo, og skal ikke begynne før august neste år.
      Hvis de vil ha lekegrind, så kjøper de det 🙂 Det er ikke farlig.
      Gå vogn frarådes.

    33. Guttemamma
      På hvilket grunnlag fraråder du gåvogn? Finnes da både på helsestasjoner og i mange tusen hjem. Derimot frarådes gåstol, både i flg forskning og helsepersonell.

    34. Og du er ganske fjern om du ikke klarer å se selv hvor mye du skriver om kropp.
      Googlet mammasom16 kropp og bare på side 1 kommer det opp 8 FORSKJELLIGE blogginnlegg av deg hvor du skriver om kroppen din og legger ut bilder.

    35. Hun der heidi er så opptatt av at alle skal være så modne at hun glemmer å se seg selv å at også hun er veldig umoden. Heidi mener at med mindre du har gått på videregående har du lite livserfaring, det beviser jo bare hvor lite livserfaring hun har. Altså hun mener at all den grunnleggende gode livserfaringen sin kommer av videregående skole? tåpelig.. Å hvorfor skriver hun at nå er Jessica alene mor(bombe) viss ikke det er umodent vet ikke jeg. Det er egoistiskisk å ikke sende ungen i barnehage er å bare noe piss, det finnes mange folk som sier at barn under 2 år ikke burde gå i barnehagen fordi at det er rett i tilknytting fasen hvor de trenger en fast voksen som kan gi dem trøst osv.. å nå er det jo sikkert ikke derfor Jessica velger dette heller, hun sliter vel med sitt å det er utrolig umodent å dømme noen som gjerne ikke har det så greit akkurat nå en å være snill.

    36. Litt seint for leikegrind, tenkte jeg også. Min erfaring er at han begynte å klatre, satte føttene sine fast i sprinklene (tross beskyttelses kantene) og så sutra og ville opp asap. Med begge guttene mine så tok jeg de med meg i alle rom, lukka dørene(så de ikke stakk av) og fjerna alt av ting som var upassende. Tok fram ting som trigget nysgjerrigheten. Og lot de romstrere rundt. Feks nederste skuff på kjøkkenet med spennende sleiver, visper og ting som de kunne fordype seg litt i- da rakk jeg akkurat å lage ferdig maten- i superfart!;-) Det er en lang periode med et ganske så sterilt hjem, uten nips, stearinlys, skuffer og skap med “lås”. Kos deg med 9-måneders gutten. Fin tid som en aldri får tilbake. God helg!

    37. Anonym: Mente gåstol egentlig og ikke vogn (skrev feil, gikk litt fort). Når det er sagt, så er det en del fysioterapeuten som også fraråder gåvogner (selv om de finnes overalt, inkludert helsestasjon)

    38. Må si meg enig i dem som sier du ikke klarer å motta kritikk uten at du “glefser” tilbake! Ikke alt er ment negativt, selvom det virker som at du tar veldig mye negativt :-/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg