Jeg valgte det

“Føler du ikke egentlig at du går glipp av innmari mye når du er mamma?” Akkurat det spørsmålet har jeg fått høre mye i løpet av 2015. Av venner, bekjente, og tilfeldige mennesker.

Jeg føler faktisk ikke at jeg går glipp av egentlig.. Noen ting? Jeg virker sikkert som tidenes mest uvitende menneske for dere som levde ut ungdomstiden til sitt fulle når dere var på min alder, men glem ikke at det har jeg allerede fått mine dose av. Lenge, før jeg ble gravid. På en eller annen syk måte er jeg nesten litt glad for at jeg (blant annet) startet å feste fryktelig tidlig. For hvis jeg ikke hadde gjort det, kan det jo tenkes at jeg ville følt at jeg hadde gått glipp av veldig mye når jeg ble sittende hjemme med en baby etter jeg fikk Leo og vennene mine var alle ute.

Og selvfølgelig er det forståelig at mange tror jeg selv føler at jeg går glipp av mye da, ettersom ytterst få av alle jeg kjenner vet alt jeg har opplevd og vært med på. 

Misforstå meg ikke; Jeg vet jo at disse årene «skal» inneholde (Eller..ikke vet jeg egentlig hva samfunnet forventer om dagen?) mer enn bare festing. Men også studering, reising, finne seg selv-greiene (som jeg i grunn synes blir dumt å begrense til ungdomsårene, da jeg personlig tror det er noe man egentlig gjør underveis hele livet)

Jeg vet at jeg på flere områder har valgt den harde veien. Jeg gruer meg litt til neste år, for jeg kommer ikke til å ha det like lett som de andre på min alder. Jeg må gå på skole, ha Leo, ha et hjem jeg må holde orden på, og i tillegg jobbe. I tillegg kommer tid med de nærmeste, venner, og litt fri (inneklemt med lekser, innleveringsoppgaver, og tid til å leve) Men det var mitt valg, og jeg var bevisst på det. Jeg kommer til å klare det.

Reising har aldri vært noe jeg har savnet. Jeg vet ikke, kanskje jeg bare ikke er et reise-menneske? Jeg mener, jeg drar gjerne til Usa og syden, men om jeg får ha med meg Leo er det kun et stort pluss for meg – og ikke noe som trekker ned. Og om jeg virkelig skulle få lyst til å reise på egenhånd, så har vi så mange som mer enn gjerne vil se til Leo (når han blir litt større, så klart) så derfor er det heller ingen problem.

For å være ærlig? Jeg føler ikke jeg går glipp av noe. Jeg får tid med venninner, jeg får tid til å dra ut, jeg får tid til å gjøre det “alle andre” på min alder gjør. Jeg føler bare jeg har en ekstra bonus: det å komme hjem til den jeg elsker mest, og vite at han er der uansett hva.

Jeg føler jeg får det beste av begge verdener.

8 kommentarer
    1. Hei. Beklager.. dette har ikke noe med innlegget å gjøre. Men hvis jeg har noen spørsmål om noe du kanskje kan kjenne deg igjen i, er det noen måte jeg kan kontakte deg på? Kunne trengt noen råd.

    2. Etter å ha vært mamma i 9 1/2 måned får jeg fortsatt det spørsmålet, og svaret er det samme 🙈 Er helt enig med deg. Venner har jeg masse tid til, festing en gang i mellom, men som deg festa jeg fra meg før jeg var lovlig haha. Har også fått reist til et helt nytt land pga oldeforeldrene til lillemor – og hun var en drøm på tur 🙂
      Har også begynt på skolen igjen nå så jeg får meg en utdanning (noe de fleste ikke tror jeg får rett og slett fordi jeg er ung mor…)

    3. Angående skole og det å ha barn, det tror jeg kommer til å gå kjempe fint! En av de beste vennene i klassen min har det, å det går helt fint! Kanskje litt trøtt på mårran og kommer litt forsent noenganger(IKKE ofte!!) pga barnet, men de fleste lærere er veldig forstålelsesfulle. Ikke gru deg eller vær urolig! Det kommer til å gå kjempebra!

    4. Jeg tror det kommer til å gå kjempefint å ha Leo og og skole. Leo kommer til å motivere deg til å fullføre, for du vil jo selv sagt ha ein god framtid for deg og Leo 💟

    5. Godt sagt! tenk på alt du får oppleve sammen med barnet ditt <3 jeg forstår at det kan bli krevende for deg å begynne på skole, men ønsker deg masse lykke til <3 Hva er det slags skole du har søkt på forresten?

    6. Jeg har en sønn på 6 måneder og er like gammel som deg, og jeg føler heller ikke at jeg går glipp av noe. Er mye mer mening i det å oppdra et barn, enn det å feste og drikke bort penger. Utdanningen min kommer heldigvis til å bli litt lettere enn din, da jeg har valgt yrkeslinje og blir ferdig etter 3 år + at jeg tar resten gjennom nettskole. Holder faktisk på med mitt 2.år nå (for at både jeg og kjæresten som har pappaperm kan være hjemme), og skal ta 3.året over flere år mens jeg jobber!

    7. Det er ikke slik at du nødvendigvis går glipp av noe. Det virker som du mye mer betydningsfullt i livet ditt enn det andre typiske ungdommer har.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg