Hvordan jeg fikk kroppen min tilbake

Dette er et innlegg som handler om kropp/trening og siden dette har en tendens til få folk til å gå helt bananas t i kommentarfeltet ber jeg dere om å la være å i det hele tatt lese innlegget om det ikke er noe du finner interessant eller om du kjenner at du ikke klarer å se bilder av en kropp uten å måtte seksualisere den eller skrive stygge gloser til meg personlig. Jeg ber dere vennligst scrolle forbi eller klikke dere ut om dere kjenner at dette treffer dere. Dere er herved advart.

Jeg ønsker ikke å oppfordre til vektreduksjon hos mine yngre lesere. Dette innlegget blir skrevet fordi mange mødre som har fått et eller flere barn lurer på hvordan jeg klarte å få min kropp tilbake etter svangerskapet med Leo hvor jeg gikk opp 25 kg til sammen. Etterspørselen har vært såpass stor at jeg har valgt å lytte til hva leserne mine vil ha. (Understreker at jeg ikke er en kostholdsekspert og at jeg heller ikke tror det selv; Men at jeg har gjort mye research i forbindelse med min egen vektnedgang og at jeg har egne erfaringer innenfor dette)

Jeg har blitt skikkelig OBS på skjulte kalorier i matvarer etter perioden hvor jeg gikk ned omtrentlig 15 kg.

Jeg kan først skrive litt om hvorfor jeg valgte å gå ned når jeg enda hadde en liten baby å ta vare på. Når jeg enda ammet var ikke vektnedgang en gang et tema, og jeg råder på ingen måte til å slanke seg når man ammer. Det er ikke bra og bør unngås! Når det var 2-3 måneder siden fødsel hadde jeg “bare” gått ned 10 kilo. Prøvde å ikke tenke noe på det, for alle rundt meg sa at “Det kom til å gå seg til, du må bare gi det litt tid!” når jeg uttrykket min “bekymring”. Jada, jeg kommer jo til å gå ned, jeg trenger ikke å bekymre meg.

Men så gjorde jeg ikke det. Og når du er vant til å veie 45 kg, så er det ikke så morsomt å ikke kjenne igjen seg selv når man ser seg i speilet når det har gått noen måneder siden fødsel. Jeg følte meg uvel og ekkel. Det var utrolig skremmende og ukjent for meg å se slik ut. Så da bestemte jeg meg for at det var nok, og jeg fant den motivasjonen jeg trengte. I starten unnet jeg meg ting, jeg utelukket ikke helt matvarer (fordi det for meg handlet om mengde og begrensninger), men i de verste og lengste periodene levde jeg på streng diett og det var hardt. Men når jeg ser tilbake på det nå, og hvordan jeg føler meg kroppslig i dag, så var det absolutt verdt det for meg.

Når jeg nå i ettertid har fått spørsmålet “Hva gjorde du for å klare det?” Så har jeg lurt litt på hva jeg burde svare. Burde jeg pynte på det, slik at ingen føler jeg “oppfordrer” noen til å gå ned i vekt? Burde jeg ikke heller stå på at ingen av dere trenger det, og at alle er fine som de er? 

Jeg har kommet til at alle er fine som de er, selvfølgelig. Men også at det ikke hjalp meg det spor når jeg uttrykket hvor fryktelig jeg følte meg i “den gamle kroppen min”. Det hjelper ikke hvor mange det er som forteller deg at du er fin nok som du er, hvis du føler deg helt jævlig og blir smålig deprimert hver gang du ser deg i speilet. Det handler ikke om hva andre sier, men hva man synes selv. Og sånn er det rett og slett bare.


 FØR OG ETTER. Bildet til venstre er fra mai, det andre bildet er tatt i dag. Denne gangen valgte jeg å beskjære vekk puppene fordi jeg får så innmari mye tyn. Jeg vil kun vise hva jeg har oppnådd og forhåpentligvis være en inspirasjon for andre.

Mitt råd til de som ønsker å gå veien jeg har gjort er følgende: 

– Sett deg ett mål av gangen. Hvis du er fryktelig avhengig av lettbrus eller godteri så ikke kutt ut fullstendig i starten, men kutt ned gradvis – da er det større sannsynlig at du klarer å holde deg uten å sprekke. Og noe som virkelig har vært avgjørende for meg: Ikke spis bare for å spise. Jeg elsker mat og kunne spist hver time i løpet av døgnet om jeg hadde mulighet, men det kunne jeg ikke gjøre når jeg skulle nå målet mitt.

– Ikke vei deg hver dag. Det kan bare føre til at du blir skikkelig opphengt i selve vekten, og det er egentlig ikke nødvendig i det hele tatt. For meg hadde ikke selve tallet som kom frem på vekten så mye å si, men hvordan jeg følte meg når jeg så meg i speilet.

– Motivasjon – Denne kan jeg egentlig ikke hjelpe dere så mye med, for det er noe du må finne selv. Du MÅ ha nok av motivasjon. Mange mister motivasjonen etter en stund, fordi vektnedgangen kan stoppe opp etter en stund selv om du ikke endrer de gode vanene dine. Holder du på lenge nok og kommer deg forbi denne “knerka” kan jeg love deg at du kommer lenger.

– Du kommer ikke til å se resultater med en gang, og det må man bare akseptere først som sist. 

– Kosthold er viktigst. Dette overrasket faktisk meg skikkelig når jeg leste et utfyllende innlegg om det på nett, men vektnedgang havner faktisk aller mest om hva du spiser, og ikke hvor mye du trener.

Og noe ganske viktig! Du må ikke leve på treningssenter for å kunne gå ned i vekt. Jeg har aldri satt min fot inne på et treningssenter, men jeg elsker derimot jogging og gjør gjerne hjemmetrening med Leo! Han gjør det tusen ganger morsommere. Det finnes også utrolig mange fine hjemmetreningsvideoer på youtube, og jentene som er i dem er motivasjon bare i seg selv! Haha!

Hvis dere har noen spørsmål er det bare å stille dem. Håper at alle kan holde en saklig tone i dette kommentarfeltet, selv om jeg ser for meg at det blir fryktelig vanskelig.

PS: Hvis du ikke liker å se bilder av kropp/kroppen min så forstår jeg egentlig ikke hvorfor du klikket deg inn, men jeg gjentar: Klikk deg ut eller scroll forbi. Det er ingen som tvinger deg inn på denne bloggen for å se bilder av meg, det velger du helt frivillig.

Tusen takk!

45 kommentarer
    1. Fine deg! Synes du framstår som et godt forbilde, ved å vise at du tar valg for deg selv, uten å la deg påvirke av andres negativitet. Flotte, inspirerende resultater også. Takk for at du deler.
      klem 17 år gammel jente <3

    2. du er kjempe flink! har selv gått ned 15 kg(har ikke vært gravid) og jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver! Stå på, du er en god mor og en kropp du kan være stolt av:)

    3. Synes dette er veldig sunne måter å nå en naturlig vekt 🙂 det er det jeg også driver med. To år med dårlig psyke gjorde meg avhengig av overspising. Nå starter jeg sakte. Ingen sjokolade i huset gjør at jrg ikke spiser det hver dag. En kg ned på en mnd bare pga dette. Nå slutter jeg med snacks. Men husk ah det er lov å premiere seg selv. En liten sjokolade ppå lørdag er lov,men ikke 250g syv dager i uken slik jeg holdt på.

    4. Du ser helt fantastisk ut, både før og etter! 🙂 selv er jeg 22 år og har født frem to barn. Veide 48kg før jeg ble gravid med første og er nå opp i 54 kg. Tallet bryr meg meget lite, men det som sitter igjen på kroppen plager meg veldig!! Har begynt å trene hjemme, minske søt inntaket osv. Men trenger mer. Du skrev du gikk på en kur i begynnelsen, kan jeg spørre hvilken? 🙂

    5. Kan du lage et innlegg det du skriver hva du spiser, hvor ofte osv? Hva slakta treningsøvelser du gjør osv?

    6. Hei! Bra jobba, drit i de som vil dra deg ned fordi de sliter med sitt eget selvbilde. Det meste er bare misunnelse. Selv sliter jeg med vekta etter min fødsel. Kan jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? Det blir så fort rask og lettvindt mat her i gården og da blir det ofte ting som ikke er sunne. Det er jo så vanskelig å komme på hva man skal spise :p

    7. Bra jobba, og bra skrevet. Er nok god inspirasjon og hjelp til de som vil gå ned etter fødsel. Bildene er det også rart hvis folk reagerer på, for det er en helt naturlig kropp. Det eneste jeg kan si jeg reagerer litt på er at du skriver at du pleide å veie 45 kg, som tilsvarer en BMI på ca. 17,5 altså undervektig. Skjønner godt at du vil gå ned igjen, men skummelt å normalisere en så lav vekt. Kanskje heller la være å skrive vekta?:) Mener det ikke som kritikk, men du har så mange unge lesere, og med tanke kropps presset for tiden.

    8. Så ung som du er, så er det jo ikke noe problem å gå ned i vekt etter svangerskap, heller, da. Det er verre for oss som får barn når vi er 30+. Jeg synes du så helt kjempeflott ut på “før”-bildet også, jeg da. Jeg trodde før-bildet var etter-bildet 😉
      Så ta det med ro, for kroppen vår forandrer seg med alderen, uansett 🙂

    9. Jeg synes du fremstiller temaet veldig bra! Du ser flott ut både på før og etter bildet synes nå jeg. Jeg har alltid slitt med vekten, helt fra jeg var liten. Ser på bilder av meg selv når jeg er rundt 3-4 år hvor jeg begynte å legge på meg. Jeg har alltid vært lubben/tjukk gjennom hele livet, men jeg har endelig kommet til et punkt hvor jeg ikke er så opptatt av kropp lengre. Jeg slet noe forferdelig med selvtilliten, og kommentarer på utseendet mitt før, og fikk høre fra alle kanter at jeg bør gjøre ditt og datt. Men jeg har endelig innsett at alle er forskjellige, og så lenge du selv er fornøyd, så spiller det ingen rolle hva andre mener om deg.
      Jeg sier ikke at jeg ikke gjerne kan miste noen kilo, for det kan jeg så virkelig, men jeg gidder ikke gå med negativ holdning om meg selv lengre!
      Stå på, du er flott, og ingen andre kan fortelle deg noe annet!!

    10. TAKK !!! endeling non som skriv det, viss andre si du e fin så hjelp det ikke så leng du sjøl ikke e fornøyd !! 😊
      du sjer stunning ut , stå på ! 😍

    11. Hei! Jeg lurte på om du kan skrive et innlegg der du utdyper mer om de skjulte kaloriene og litt generelt om mat? Jeg har selv vært gravid, og kunne tenkt meg å hørt litt mer om sunn mat som kan hjelpe meg litt på veien med å få tilbake kroppen min. Er 6 måneder siden fødsel, så er ikke det at jeg stresser så veldig, men det skader jo aldri å spise litt sunnere! 😀

    12. Jeg beundrer deg, virkelig. Så lenge du er fornøyd så er det kun det som gjelder, for du har all grunn til å være. Jeg har en gutt på snart 6 mnd, jeg gikk ned til startevkten bare i løpet av 2-3 uker etter fødsel, å det var pga amming og godt kosthold. Men etter 2 mnd sluttet jeg å da har jeg est ut igjen å veier nesten det samme som høygravid, jeg har akkuratt samme følelsen nå som du hadde da.
      Du er en stor inspirasjon for meg!
      Stå på! 🙂

    13. Synes du er like fin uansett, men det viktigste er jo at du selv trives i din egen kropp 🙂 Elsker bloggen din! Stor klem <3

    14. Bra jobba!! Men du, har Anna Rasmussen kopiert enda et innlegg av deg? Eller er det slik at dere får utdelt tema dere skal skrive om?

    15. Digger at det første du skriver er at du ikke er ekspert, men at du har lest deg opp osv, ser ut som du har gjort en god jobb 😀 Drit i tyn fra andre uansett hva det handler om, ingen som tvinger noen til å lese 🙂 Du er flink!

    16. Hei!:) Kanskje litt utenfor tema, men det innlegget du har hver søndag for den uka, kommer den?:) Klem Line

    17. Veldig bra skrevet, du reflekterer godt!
      Lurer på hvordan du fikk vekk strekkmerkene? Kremer? Skrubber? Eller ble de hvitere etterhvert? Hvor lang tid tok det i såfall?

    18. Synd at d faktisk er nødvendig å skrive så nøye for at ingen skal prøve å ta deg på noe.. Veldig bra skrevt alt! Men d er synd verden er sånn at man faktisk må d!

    19. Flott innlegg! Imponerende hva du har fått til. Har du noen gode kostholdstips eller vil du skrive noe om hvordan en typisk matdag for deg var da du jobbet med vektreduksjonen? Jeg jobber med saken om å gå ned selv, synes det var kjekt å høre din side 🙂 Digger deg og digger bloggen din! ♡

    20. Synes kroppen din var drittpen i den røde antrekket. Du burde virkelig få mer fett på kroppen for det passet deg bra <3

    21. Tusen takk, endelig! Men det jeg lurte med på er hvordan en helt vanlig dag ser ut, å tips til hva slaks sunn mat jeg kan spise. For jeg har ikke peiling, å lever på salat.. Jogger du bare? Eller tar du noen øvelser hjemme også? I så fall, hvilke?
      Du har kjempe fin kropp, blir motivert av å se de bildene!

    22. veldig bra skrevet og du er kjempeflink som har klart det for det er mange som ikke klare å få vekta og fasongen tilbake etter fødsel!! men jeg lurte på en ting, er ikke ment som kritikk eller noe sånt, man kan jo klart se at du har gått ned mye men er det ikke litt “juks” å stå med armene opp på etterbildet og ha beinene fra hverandre?
      Men ja du ser super ut og virker som en super mor, ung eller ei, stå på videre!

    23. Nå er kanskje jeg litt gammel, men jeg så ikke noe galt med det gamle bildet ditt.
      Du ser der ut som en sun og frisk 16 årig jente, og jeg kan ikke forstå hva det var du skulle “få tilbake”.
      Jeg forstår man ønsker å ta seg godt ut og ha en flott kropp, men man må heller ikke ta helt av.

    24. Du må være kjempestolt over resultatene dine! Så bra jobbet. Å gå ned i vekt krever utrolig mye selvdisiplin og styrke. Det er ikke enkelt altså.. Du er kjempe vakker! Klem

    25. :): Tusen takk! Det er ikke enkelt nei, spesielt ikke med en liten en i hus! Føler heldigvis at jeg har klart å fokusere på ham 100% og samtidig fått gjort at jeg skal mtp vektnedgangen.

      Tusen takk for ros og fine ord <3 Glad jeg har dere som leserne mine. Klem

    26. Er litt vanskelig å se forskjellen på bildene, for du står så forskjellig, kunne du ha tatt der du står likens som på det første bildet? 🙂

    27. Du er slank og fin, men du er ung og da er det lettere å få igjen kroppen sin.
      Og for å være helt ærlig – du var finere på førbildet for der hadde du litt former.

    28. Trude: Tror ikke det er lettere å få igjen kroppen sin når man er ung. Fant i hvert fall ingen dokumentasjon eller forskning på dette noen steder på Internett. Kan like gjerne være en myte:) Samme kan deg egentlig være, har jobbet beinhardt uansett om det er påstått “lettere” å være ung.

      Helt greit at du mener jeg var finere på før bildet. Følte meg helt bedriten og forferdelig så er glad jeg ble fornøyd til slutt selv 🙂

      Ha en god dag!

    29. Utrolig bra jobba, du har all grunn til å være stolt! Kjenner jeg blir provosert over at du ikke kan legge ut helfigurbilde (som ville vist forandringen bedre i sin helhet) fordi noen alltid skal rakke ned på ditt og datt, pga ren sjalusi.
      Men klapp på skuldra til deg! 🙂
      Btw, er du klar over at Anna Rasmussen har kopiert enda et innlegg av deg? Det med ting du aldri trodde du kom til å si før du ble mamma 😉

    30. Det er kanskje også verdt å nevne at kroppen til en 16 åring trenger kanskje 1/3 av treningen som kroppen til en 40 åring! Jeg fikk mitt første barn som 17 åring, året etter kunne man knapt se forskjell. Da mitt andre barn kom 9 år etterpå, altså som 27 åring, var det en evig kamp om å få tilbake kroppen til tross for at kostholdet og treningen var dobbelt så strengt som første gang. Kan være verdt å nevne? Utgangspunktet til en mamma kropp som er 16 kan ikke sammenlignes med en som er godt over 25.

    31. Det er jo bevist at huden fornyes raskere hos yngre enn hos eldre? Altså byttes huden raskere og trekker seg raskere tilbake. Forbrenningen er vel den samme, så det er ikke det jeg snakker om, nå snakker jeg om å å få kroppen tilbake. En mamma på eks 30 vil feks ha mye større sjanse for å få strekkmerker og overflødig hud som absolutt ikke trekker seg tilbake, uansett trening. Du skal for all del være veldig fornøyd med at du har fått trent og har en sunn og sterk kropp, for det er selvsagt viktig. , men du har også hatt et mye bedre utgangspunkt enn de fleste som også har fått barn! Andre 16 åringer kan selvsagt sammenligne seg med deg.(skrev forrige kommentar også)

    32. Tine: Åh, takk for all info! Da lærte jeg noe nytt 🙂

      Det jeg uansett mente i min kommentar var at det var vanskelig for meg å gå ned i vekt også, i likhet med andre. Det kostet meg mye men fikk det til til slutt 🙂

      Håper du har en fin dag!

    33. Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt. Oppskriften er veldig enke: innta færre kalorier enn du forbruker. Kutt ut snop og cola (brus), spis sunt og drikk vann. Og ellers et sunt og enkelt kosthold.

    34. Synes du har vært flink 🙂 Vet ikke om det er lettere når man er ung, men uansett synes jeg du har all grunn til å være fornøyd! Selv kom jeg veldig raskt tilbake til kroppen min (kunne faktisk ikke se at jeg hadde vært gravid en gang da jeg forlot sykehuset, utrolig nok)… Så jeg jobbet ikke så mye for det, tross at jeg er “gammel”. Men trente mye hele veien og fikk ikke mage før uke 28, det kan jo ha hatt betydning. Du har mye mer grunn til å være stolt enn hva jeg er (selv om kroppene våre ser like ut og vi veier det samme), for du har jo gjort en god innsats!

    35. Anonym: Hvor da? Kan du begrunne hva du synes var usmakelig/umodent ved at jeg svarer saklig tilbake på det du/vedkommende skrev? Om du tolket det stygt så blir det jo også stygt, jeg har aldri stygge intensjoner med hva jeg svarer leserne mine på. Virker som en stor andel av de som kommenterer kritisk ikke takler at jeg svarer tilbake hvis jeg er uenig i det som blir skrevet. Det synes jeg at jeg skal få lov til.

      Synes for øvrig ditt svar var usaklig og umodent. Skal holde meg for god til å svare deg tilbake i samme tone. Takk for kommentaren din og for at du var innom bloggen min!

      Fylte 17 nå i sommer 🙂

      KLem

    36. Håper jeg blir seendes bra ut snart og. Gikk opp 20 kg under svangerskap, fødte for en uke siden og har bolledeig på magen :p bare gått ned 6 kg 😓

    37. Jeg ble skadet og hjertebrukket da et stort problem oppstod i ekteskapet mitt for syv måneder siden, mellom meg og min mann. så forferdelig at han tok saken til retten for skilsmisse. Han sa at han aldri ville bli med meg igjen, og at han ikke elsket meg lenger. Så pakket han ut av huset og fikk meg og barna mine gjennom store smerter. Jeg prøvde alle mine mulige midler for å få ham tilbake, etter mye tigging, men alt til ingen nytte. Og han bekreftet det at han har fattet sin beslutning, og han ville aldri se meg igjen. Så på en kveld, da jeg kom tilbake fra jobb, møtte jeg en gammel venn av meg som spurte mannen min. Så jeg forklarte alt til ham, så han fortalte meg at den eneste måten jeg kan få mannen min tilbake, er å besøke en stavekaster, fordi den virkelig har jobbet for ham også. Så jeg trodde aldri på magi, men jeg hadde ikke noe annet valg enn å følge hans råd. Deretter ga han meg e-postadressen til stavekasten som han besøkte. [email protected]. Så neste morgen sendte jeg en e-post til adressen han ga til meg, og stavkirken forsikret meg om at jeg vil få mannen min tilbake neste dag. Hva en fantastisk uttalelse! Jeg trodde aldri, så han snakket med meg og fortalte meg alt jeg trengte å gjøre. Så neste morgen, så overraskende, min mann som ikke ringte meg de siste 7 månedene, ringte meg for å informere meg om at han kom tilbake. Så utrolig!! Så det var hvordan han kom tilbake samme dag, med mye kjærlighet og glede, og han ba om unnskyldning for sin feil, og for smerten han forårsaket meg og mine barn. Så fra den dagen var vårt forhold nå sterkere enn det det var før, ved hjelp av en stavekaster. Så jeg vil rådgive deg der ute hvis du har noen problemer med å kontakte dr ogogo isele, jeg gir deg 100% garanti for at han vil hjelpe deg .. Send epost til ham på: [email protected]

    38. Jeg gråt og suget dag og natt, til det ble så ille at jeg ikke kunne bære den lenger. og jeg reiste ut til folk som kan hjelpe, jeg hitted på den virkelige tingen, og det er Dr Ilekhojie. Jeg ga nesten opp med å prøve å få min Ex Ektemann tilbake og ha en fornøyd familie igjen. Jeg hadde prøvd det hele jeg visste, og med staver, velsignelser og ekstraordinære magiske krefter gjort, og straks etter 2 dager kom min ex Ektemann tilbake til meg og han var straffet for alt han gjorde.
      Og nå er livet mitt balansert og jeg er glad igjen. Han ga en god tjeneste, og jeg tror ikke folk hadde kjent om Dr Ilekhojie tempel og hans magiske krefter. Du er diamant i grovt takk Dr Ilekhojie Du er talentfull og du gir deg så fritt som du gjorde med meg. Takk for at du vevet dine magiske kjærlighetsformål for meg. Min mann er tilbake til meg akkurat som det var da vi først møtte .. fra dypet av min sjel! Jeg er utrolig glad nå. Takk og Gud velsigne deg så mye herre. nå er mannen min tilbake til meg bare i 48 timer, som du har sagt det … og jeg er fullt belønnet. Mange takknemlighet. Her er Doc Ilekhojie Email: [email protected] eller ring +2348147400259

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg