KLUMP I MAGEN

Noen ganger tar sjokket meg skikkelig igjen, og jeg sitter plutselig med en skikkelig klump i magen. Tok jeg det rette valget ved å beholde den lille i magen? Kommer Fredrik og jeg til å holde sammen? Hvor lenge vil denne graviditeten utsette utdanningen min?

Jeg vet at jeg aldri hadde blitt 100% sikker på valget mitt, og det var jeg heller ikke sist gang. Når jeg tok valget stilte jeg ikke meg selv spørsmål om hva jeg hadde mest lyst til, men hva jeg hadde minst lyst til. Hadde jeg minst lyst til å gjennomføre en abort? Ja, okei, da måtte jeg velge det motsatte av det.

Jeg er en sånn person som liker å ha kontroll. Det å ikke vite er noe av det verste jeg vet, men jeg må bare innfinne meg med at livet er sånn. Av og til vet man ikke, og det er det ingenting man kan gjøre noe med uansett. Man må bare akseptere det først som sist. Jeg vet ikke om babyen er en kolikkbaby og at det vil bli så slitsomt at jeg ikke vil få tatt et par fag som privatist til høsten – men jeg er veldig klar på at jeg skal få tatt meg en utdannelse likevel, om jeg så ikke får begynt til høsten. Selvfølgelig må det prioriteres. Men akkurat nå kommer barna først.

Jeg vet ikke om det vil bli så tøft at Fredrik og jeg går fra hverandre. Selv om vi selvfølgelig skal gjøre alt vi kan for å få det til å gå.

Jeg vet ikke hva som kommer til å skje i fremtiden, og selv om det av og til gjør at jeg får en skikkelig klump i magen, så har jeg klart å akseptere at sånn er det bare.


Men jeg vet at uansett hvordan det blir, så kommer det til å gå bra. 

Og samtidig er det litt betryggende å vite at jeg aldri har hørt om noen som angrer på å ha prioritert barna sine.

50 kommentarer
    1. Synes du er så modig som ‘tør’ stikke hue fram og stå for valgs du tar i så ung alder! Er rett og slett imponert! Barna dine er heldige som har så oppegående foreldre som det dere er. Alle som lirer av seg eder og galle burde gå i seg selv og se på egne feil før de kritiserer andre. Stå på! Synes du er ei flott jente med utrolig flott blogg og du skriver utrolig godt og reflektert! Har hatt lyst til å gå bort til deg noe jeg har sett deg i byen, kun for å si hvor tøff jeg synes du er! Men har pingla ut!🙈

    2. Det går alltids bra, heier på deg! Kjenner virkelig jeg blir rørt av hva du får til i denne alderen. Og jeg er selv 98er og vet ikke om jeg hadde klart alt det selv. Jeg vil bare si gratulerer med gravidteten og at du og Fredrik er sammen igjen! All lykke til!!

    3. Det er jo egentlig ikke noe vits at jeg sier dette, fordi det er jo dine tanker og dine bekymringer, men prøv å ikke tenke for mye på fremtiden. Du har en liten bebi (“bebi” er SÅ mye søtere enn “baby” :)) i magen din som er så heldig å få deg som mamma. Fremtiden er noe vi ikke kan styre uansett, eller noe vi kan vite noe om. Men uansett er du mammaen til Leo og denne bebien og det er jo helt fantastisk og en seier i seg selv. Også er det kult at du står frem og beviser at det faktisk går an 😀 Jeg håper klumpen løsner og at graviditeten din kan nytes, for det er jo et mirakel i seg selv egentlig.

    4. Du får ta det som det kommer. Dere har det ikke “verre” enn de som er eldre og får barn, er like stor sannsynlighet for at de ikke takler stresset som dere. Om det skjer så var det ikke meningen, men det hadde det aldri vært det heller. Da har du allikevel to flotte barn å holde fast ved.
      Og det med utdanningen, si at du lever i 100 år, hvor stor betydning har det å jobbe i 2-3 ekstra år? Presset på å ta utdanning er for stort i dagens samfunn, og noe vi aller kjenner på. Prøv å husk at den viktigste jobben du noen gang kan få er den du ble tildelt for litt over 1 år siden, mammarollen. Og den kan man ikke få utdanning til.
      Nyt tiden med små barn, så får resten av livet komme senere.

    5. Alt komme til å gå bra <3 Prøv å tenk positivt, selv om det vil bli vanskelig av og til!
      Heier på deg Jessica!:-)

    6. Det kommer til å gå bra! Du har tatt det rette valget 🙂 utdanningen går ikke sin veg, det er nok av tid til det når barna har blitt litt større 🙂 for tiden med småbarn får du aldri igjen!

    7. Det kommer til å gå helt fint! Noen barn er planlagt,andre ikke,noen får kolikkbarn,andre ikke. Når alt kommer til alt så er et barn en velsignelse,og den største gleden man kan få i livet. Utdanning har ikke noe hast😊 Lykke til Jessica,heier på deg!

    8. Alt kommer til å gå bra, vakre deg❤️ Du er en god mor til Leo,og da blir du like god mor til den lille du har i magen!😊 Utdanningen går som sagt ikke fra deg, heier på deg.
      God lørdag videre til deg, Fredrik og Leo!💙 Klem😊

    9. Trine: Herregud så mange fine kommentarer, jeg blir faktisk helt rørt her jeg sitter. Tusen, tusen takk, fantastiske lesere. Dere er så snille alle sammen!

      <3 klem

    10. Gratulerer så mye og lykke til videre med graviditeten og som tobarnsmor. Har selv måttet sette utdanning på hylla for en stund grunnet uforutsette ting i livet. Utdanning kan man alltids ta igjen, vi har god tid på oss. Du får gleden av ikke bare ett men to herlige barn, det er så mye mer enn hva du kan få ut av utdanning, jobb eller annet. Dette klarer du helt fint. Du er allerede en fantastisk mamma. Leo og babyen er heldige som har deg. Ønsker deg og din lille familie alt godt. Klem.

    11. Anonym: Tusen takk for det, og tusen takk for alle fine ord <3 Godt å vite at jeg ikke er alene! Og det er helt sant det du skriver om utdanning. Jeg har også troen på at dette skal gå veien! Er veldig glad du la igjen en kommentar 🙂

      Ønsker deg og dine alt godt også. Klem tilbake!

    12. Hei, Jessica! Jeg har kommentert her én gang før, men tenker at jeg må gjøre det igjen (og jeg håper du husker kommentaren min). For min del, jeg har to barn, og er ti år eldre enn deg, men jeg har alltid satt familien min fremfor alt annet. Ja, jeg har utdannelse på et høyt nivå, men det betyr ikke at jeg har en trygg jobb. Med blant annet oljesektoren så på trynet for tiden, og det firmaet jeg jobber i, så er dessverre ikke fremtiden sikker for så alt for mange. Men alt ordner seg til slutt. Familie er faktisk det viktigste en har, så prioriteringene dine er helt riktige i mine øyne. Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg om jeg var ti år yngre, og jeg heier på deg, som er såpass reflektert. Tenk å kunne ta et uskyldig barns liv, bare på grunn av at det ikke passet for øyeblikket… Heia deg!

    13. Jeg begynte på skolen da jeg var gravid 15 uker, gikk på skolen, fødte og hadde permisjon i 6 uker, kom tilbake med pluggen (ammet etc) og fullførte skoleåret

    14. Cathrine: Så utrolig dyktig du var! Du har vært superflink! Jeg får nok ikke begynt på offentlig skole dette året på grunn av at skolestart 19 august kræsjer veldig med termindatoen i oktober, man går jo i permisjon en måned før termin også… Så da blir det i så fall ikke mange dagene på skolen, og da er jo poenget ganske borte.

      Men alt skal ordne seg, om det ser ut til å gå veldig greit selv med to barn (med tanke på tid, i hovedsak) så vil jeg ta noen fag som privatist inntil neste høst igjen <3

    15. Dette her fixer du / dere m glans. Selv fullførte jeg utdanningen min på VGs i alder av 33-35 år 😉 så d e aldri for sent, dessuten : d e kanon gøy når man eldres litt også. Jeg, med mange fler heier på deg & som jeg sa i en kommentar for ikke så lenge siden – du er et klart forbilde for veldig mange. D å klare å være så reflektert & dyktig i de valgene du tar er beundringsverdig. Barna er svært heldige skatter som har så flotte oppegående foreldre 🙂 stå på <3

    16. Gratulerer med graviditet og at dere er sammen igjen. Ville bare si at da jeg studerte så studerte jeg sammen med godt voksne folk som hadde unger, både store og små. Og de hadde best karakterer! Det med høyere utdanning er jo det at det ofte er kjekt å være litt eldre!

    17. Jeg har så stor tro på dere som en familie! Jeg er nesten sikker på at dere er meant to be, alle fire<3 Gratulerer såååå mye med graviditeten, ble kjempe glad da jeg leste du var gravid igjen! Nettopp fordi er det som kan klare dette med glans så er det deg.
      God klem!

    18. Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi bo både vinter og vår.
      Både vinter og vår.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi ligge i soveposen vår.
      I soveposen vår.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi ligge med nattkikkerten vår.
      Med nattkikkerten vår.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og madrassene våre av mose består.
      Av mose består.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og bindingsverket av raier består.
      Av raier består.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og bindingsverk-fyllet av granbar består.
      Av granbar består.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og raie-festene av bjørkenever består.
      Av bjørkenever består.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og gapahuket vårt uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi brenne et bittelite bål.
      Et bittelite bål.
      Og gapahuket står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Mvh Frøken Erik Ribsskog

    19. Jeg ville bare si at noen ganger “kommer livet i veien”, og utdanningen blir utsatt og det er helt greit! For min del så har det vært mange tilfeldigheter som har gjort at jeg må gå langsommere frem i forhold til utdanning, og jeg er forberedt på at jeg kanskje bruker de neste ti årene på å bli ferdig med vgs 😛 Poenget mitt er at så lenge du vet med deg selv at dette er noe du en dag vil prioritere, så er det det viktigste 🙂 Utdanningsmulighetene dine kommer ikke til å forsvinne, selvom du utsetter dem noen år. Du er fortsatt ung, og har alle verdens muligheter fremfor deg 🙂 Lykke til i tiden fremover, det var utrolig spennende å høre at dere venter en liten til! Det kommer nok til å gå like bra denne gangen som det har gjort med Leo <3 Du er resurssterk, og kan klare hva du enn bestemmer deg for!! 🙂 <3

    20. Ingen garanti for at en klarer å takle livet med barn som par uansett alder. Dette kommer du/dere til å takle fint, kan være lurt å være forberedt på at det kommer til å bli noen tøffe år framover med to tette. Du virker både reflektert og fornuftig i forhold til alderen din. Stå på. Vær stolt over valget ditt.

    21. Går alltid bra så
      Lenge du har staten, morra di og en eller annen nisse som ee villig til og steppe inn som reservepappa 😉 Gi det 10 år, da er du alene, feit
      Og ulykkelig. Synes allerede at vekta begynner og ese ut, man kan se det på
      Kinnene dine.

    22. Dean: Hei!

      Jeg mottar ingenting fra staten sett bort i fra barnetrygd som alle mødre (evt fedre) i hele Norge også mottar. Og da mener jeg faktisk ikke en eneste krone utover dette.

      Jeg trenger ingen reservepappa, da jeg har samboeren min som også er far til barna som støtter meg.

      Jeg er gravid, mulig det er derfor du mener jeg ser “feit” ut? Har aldri vært overvektig tidligere og trener mye, spiser sunt, og holder meg i god form. Synes for øvrig dette var usaklig å dra inn, men for all del.

      Vet ikke helt hvorfor du drar inn at jeg skulle trenge å ha “morra mi”. Tenker du da på at hun skal ta ansvar for barna mine? Begge mine foreldre og 80% av familien min bor 4 timer unna, så det skal du i så fall ikke tenke på! Vi klarer oss helt fint på egenhånd, med barnefars familie i samme by som oss da, riktig nok. Men vi har ikke mer barnefri enn noen andre voksne foreldre.

      Ha en flott søndag, Dean!

    23. Anonym: Åh, så koselig! Får nesten litt prestasjonsangst når jeg ser at så mange begynner å følge meg, haha! Håper i hvert fall dere synes jeg oppdaterer nok <3

      Tusen takk!

    24. Skjønner at d var et tøft valg, men all grunn til å være stolt over valget ditt!! Du virker som en fantastisk mor:-)
      Etterhvert blir det mye hjelp i å ha 2stk, som kan være der for hverandre og alltid ha noen å leke med! Klem

    25. Anonym: Åh, det var utrolig hyggelig å høre! Takk!

      Det kan jo absolutt stemme! Da har de i alle fall alltid en lekekameraet i umiddelbar nærhet <3 Klem tilbake!

    26. Du har allerede klart å gjennomføre en graviditet og det går jo bra med Leo, så jeg er sikker på at du håndterer å passe på to skjønne små skapninger. Det er utrolig fint at dere har klart å finne tilbake til hverandre. Selvfølgelig er det ingen garanti for at dere holder sammen resten av livet, men så lenge dere klarer å jobbe og prate sammen så lenge dere har hverandre, da har dere alt dere trenger i denne omgang 🙂

    27. Hei Jessica!
      Nå leser jo ikke jeg bloggen din fast, men jeg er veldig sikker på at du kommer til å klare dette
      Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt du har det inni deg når du må bekymre deg om slike ting. Graviditet skal være noe vakkert, men det ble ikke like lett for deg.
      Jeg er stolt av deg, og jeg synes Leo er så heldig som har fått en så god og ansvarsfull mor! Du er sterk vennen!
      Ikke la NOEN sine ord bryte deg ned

    28. I like your blog,and the way you are open about how it is for a young woman like yourself to be mam at such young age.Honest,open ,very realistic , but still beautiful!!!
      Want to encourage you to continue your education ,even it takes longer whan you plan.Education is something no one can take away from you,it is also a security whatever happens in your life!!! It took myself about 10 years to complete mine .But believe me,it was worth it all!!!
      Wishing you all good things for you and your family!!!

    29. Livet blir til mens man går, så det meste må man finne ut av underveis. Såklart er det 90% sjanse for at forholdet deres ikke varer, sånn er det bare når dere er såpass unge. Men, da takler dere det der og da. Jeg vet med meg selv hvor mye jeg har forandret meg fra jeg var 16, så jeg er veldig gla jeg ikke fikk barn da 😉 Jeg er nesten dobbelt så gammel som deg, og har to små barn nå. Når du er på samme alder, har du to tenåringer, så da står jo du friere enn det jeg gjør nå. Alt ordner seg uansett 🙂 Lykke til videre i svangerskapet 🙂

    30. Gratulerer så mye med ny graviditet:) tror det kommer til å gå kjempe bra.
      Jeg ville ikke tenkt så mye på skole, det er mange som tar videregående og så tar pause å jobber + reiser noen år för de tar höyere utdanning. Noen velger også feil utdanning og ” kaster bort” noen år på den måten. Så du kommer uansettt ikke til å henge noe särlig etter andre dersom du utsetter skole ett eller to år til. Det viktigste nå er jo barna som du skriver.
      Og det at du har prioritert barna dine kommer du aldri til å angre på.
      Pröv å nyt dette svangerskapet. Husk at hormonene kan gjøre at man blir ekstra følsom og bekymra.
      Klem fra 10 år eldre sykepleier

    31. Vær så fornuftig. 🙂 Ikkje en gang tenkt på å ha en baby som er under 1 år og gå fag som privatist på em privatist. Utdannelse kan du ta senere du er ung:) hvorfor vente, jo det kan eg si deg. 🙂 du trenger den lille fritiden du har med to små tette barn. Du trenger den pittelille kjærstetiden enn har. Du trenger å kunne sove eit par timer på dagen atmed babyen når største er i bhg og mannen på jobb. Nummer to blir stor minst dobbeltså fort som nummer en (i alle fall føles det slik, graviditeten går og fortere) du vil spare deg en haug med bekymringer om du gjør det bra nok i alle retniger, to små er fulltidsjobb (med mindre enn har aupair og vaskehjelp) og ja, uten og skremme, det vil vær dager/kansje uker som er ekstra tøffe, du kan komme til å vær kjempeutslitt. Men det er verdt det, det vil du se 🙂 Har selv to tette, det kan vær knalltøft, men også veldig kjekt. Og utdannelse, det kan eg ta når eg er 30pluss. (så du har gooood tid) men det eg ville si var egwntlg bare prioriter det viktigeste, leo, den lille og forholdet med fredrik. Så får heller skole komme i neste omgang når bwgge er i bhg, og du har tid til det:)

    32. bare lurer på om du har lyst til å klippe Leo? tenkte å lage en guttesveis på han for nå er jo panneluggen så lang:-) men han er søt nå å asså

    33. skjønner godt tankene dine,men vet du hva, dette takler du utrolig bra 🙂 du er moden og leo er jo så glad og fornøyd, hadde neppe vert det,hvis dere hadde vert dårlige foreldre <3 dere er fantastisk begge 2 eller 3, og dere blir flotte foreldre og leo en flott storebror, babyen er heldig som får komme til dere 🙂

    34. det kommer nok til å bli vanskelig, men gud som det kommer til å være verdt det! Hvis du ser for deg livet ditt om 10 år, så vil det ikke spille noen rolle hvor lang tid du brukte på utdanningen din. Jeg har brukt mye tid på vgs selv. Jeg er 19 og skal starte 1. året på nytt til høsten. Men hvis du tenker inn i fremtiden på det livet du kan se for deg og det livet du vil ha, så vil det være verdt det. Det som er mest verdt å ha er aldri lett, og det vil ikke bli lett, men du er såpass sterk og oppegående så dette vil gå helt fint. Jeg skal ikke si at du ikke må bekymre deg fordi jeg er helt lik selv, men bare husk å prøve å nyte det. Dette er livet ditt og hvis man bare bekymrer seg så vil man angre senere. Hvis du ikke klarer alt på en gang så er det helt greit, ingen av oss klarer alt hele tiden og det er faktisk helt greit. Stå på og husk at du har så mange som heier på deg!

    35. Ane: Hereegud så koselig det var å lese denne kommentaren fra deg, Ane! Tusen, tusen takk! Det betyr faktisk veldig mye <3 Vi skal gjøre alt vi kan for å klare dette!

    36. Tror dere vil klare dette helt fint! Ikke bekymre deg for fremtiden, den vet ingen hvordan vil bli 😉 Dersom forholdet deres mot formodning skulle ryke, mener jeg det i alle fall er en “fordel” at dine to barn har samme far. Høres kanskje litt rart ut, men tenkte først og fremst på at barna dine alltid vil ha hverandre – om dere skiller lag så er barna sammen om å dra hit og dit i helger, ferier, julefeiringer osv. Bare ta en dag av gangen, og stå på videre! 🙂

    37. Heier på deg og dine!♡
      Å leve med angeren og tankene om ‘hva som kunne vært’ ønsker jeg ingen å måtte føle på. De er sterke de som tok valget om abort og lever med det, og de er sterke de som tok valget om å beholde barnet og lever med det. Ingen har retten til å presse noen til å ta et slikt valg, for uansett hva de velger om de selv får lov, er det det som er rett for dem og deres situasjon.
      En vennine av meg ble gravid og det var press fra alle kanter om abort på grunn av at hun ikke var sammen med barnefaren, hadde dårlig økonomi og fortsatt var under utdanning. Men hun sto på sitt og har i dag verdens herligste lille ettåring som får så mye kjærlighet og oppmerksomhet, til og med fra de som abortpresset kom sterkest fra. Hun fikk opp økonomien, har det kjempebra uten en barnefar og arbeider med utdanningen mens den lille er i barnehagen.
      Man klarer det, hvis man vil klare det!
      Herlighet, du er en utrolig sterk 17 åring! Dette kommer til å gå bra.
      Det er ditt valg, ditt liv og kun du som må leve med dette resten av livet, så hvorfor skal andre eller samfunnet vårt få lov til å “bestemme/presse på” for hva som er riktig eller galt. Det er bare livet, et eneste liv. Masse lykke til♡

    38. Wow, du er moden for alderen! Takk for at du tør å være ærlig<3 Jeg tror helt klart du har tatt riktig valg! Barna fortjener at du legger alt til side for dem. De er viktig. Jeg er helt enig. Familie først. Utdanning kan vente. Jeg vet at du får det til når tiden er inne! Ta vare på deg selv <3 Du er en fantastisk mor!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg