HJEMMELAGET ISKAFFE!

Jeg er og har aldri vært en av de som er totalt avhengig av kaffe for å kunne stå opp morgenen, men jeg takker aldri nei til iskaffe! Jeg har laget en egen ganske enkel og rask variant, og den er kjempegod!

Det du trenger er;

Sjokoladesaus (Jeg har en som er beregnet til kaffe, men vanlig fungerer helt sikkert bra det også!) Hvis du heller vil ha med litt vaniljesmak istedenfor sjokolade, bruker du vaniljesaus.

Helmelk eller lettmelk, alt ettersom hvor lett du vil ha den.

Kokt vann

Brunt sukker

Vanlig sukker eller sukrin (Jeg bruker sukrin)

Isbiter

Kaffepulver

 

Slik gjør du, og slik mye bruker du av hver ingrediens:

Jeg starter med å ta et glass, og jeg brukte to ganske store, så derfor trengte jeg 5 spiseskjeer med sjokolade/vaniljesausen. Dette må du selv finne ut, for bruker du et mindre glass må du ha mindre – men store deler av iskaffen er jo melk og vann, og derfor er det greit om det smaker litt – synes jeg. 

Deretter tar du i kaffepulver, her kan du også bruke så lite eller mye du vil, jeg bruker tre teskjeer med kaffepulver og bruker Brasero. Nescafe funker også helt fint, samt annen pulverkaffe. Dette kommer også an på hvor sterk kaffesmak du liker, men husk at melken “demper” kaffesmaken en del. Smak til og finn ut hva du liker best.

Deretter fyller jeg en del av glasset med kokt vann, og resten deretter med melken (som forresten skal være kjøleskapskald). Så tilsetter jeg sukkeret, og her har jeg heller ikke skrevet noe mer detaljert av hvor mye du skal bruke – rett og slett fordi det du synes er kjempesøtt, kan jeg synes er ganske bittert. Noen liker jo veldig søt kaffe, mens andre liker den mindre søt. Rør alt sammen og vent til den har kjølet seg ned før du tar isbiter i den, og hvis du har krem kan du gjerne bruke det også. 

Husk: Du kan sette den i kjøleskapet for å fremskynde at den skal kjøle seg ned, men da må den ikke være veldig varm – siden det kan ødelegge de andre varene i kjøleskapet.


Prøv dere frem! Jeg måtte prøve noen ganger før jeg fant ut hva som ble best, fordi det har lett for å smake litt lite og at det kan smake en del vann dersom du ikke bruker nok av de andre ingrediensene (altså kaffepulveret, sukkeret, og sjokolade eller vaniljesausen)

Håper ikke oppskriften ble alt for innviklet! Og håper dere liker den ♥

8 kommentarer
    1. Jeg ville laget en litt sterk kopp kaffe (f.eks 2 dl vann og 2 ts kaffe) blandet i sjokoladesaus og sukker (løser seg lett opp i varmt vann), fylt et glass med isbiter, helt kaffeblandingen nesten helt opp i glasset og fylt resten med melk 🙂 Om man ikke liker kaffesmaken så godt kan du ha mindre kaffe og mer melk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg