STOPP MED GALSKAPEN!

Nå om dagen ser jeg barnevernssaker over alt på nett. På blogger. På facebook. På andre sosiale medier. «Barnevernet stjeler barn!» leser jeg. Og selvfølgelig virker det skummelt!

 

Jeg har aldri hatt kontakt med barnevernet tidligere. Jeg ble jo fortalt mye under svangerskapet i kommentarfeltet her på bloggen at jeg ikke burde beholdt barnet mitt siden “Barnevernet kom til å ta det uansett” Men det har de jo ikke gjort, rett og slett fordi det ikke er noen grunn til at de skal gjøre det. Og det er jo det som er greia med barnevernet også, har de ingen grunn til å ta barnet ditt – Så gjør de jo heller ikke det.

Selvfølgelig har det skjedd at barnevernet gjør feil. Alle gjør feil, og det kan selvfølgelig skje i så viktige jobber også! Store eller små. Når barnevernet gjør feil er det selvfølgelig utrolig trist at det går utover uskyldige familier og barn, og det er overhode ikke greit! Men det at barnevernet har gjort feil, er på ingen måte det samme som at de alltid gjør det. Hadde de ansatte alltid gjort feil, ville det ikke vært noen barnevern. Da ville det vært mer til skade enn til hjelp, og noen høyere opp i systemet ville hatt nok innsikt i hva som hadde foregått til å se at det måtte avvikles. Slik er det ikke.

Barnevernet har en utrolig viktig jobb. Det er galskap å demonstrere mot barnevernet når vi er vel viten om hvilken utrolig viktig jobb de gjør, tross feil de har gjort i løpet av tidene. Tross at de feilene har vært at barn har blitt hentet ut av hjem som det egentlig ikke var noe galt i, selv om det ikke er OK. Hadde vi ikke hatt barnevernet, ville det vært utrolig mange barn som hadde lidd i alkoholiserte hjem som ingen hadde oppdaget, barn som blir seksuelt misbrukt som ingen hadde oppdaget, og kanskje enda flere barn som blir mishandlet som færre hadde oppdaget.

Så neste gang du ser videoer på facebook av at barnevernet henter et barn ut i fra et hjem og at dette er kjempedramatisk, alle gråter og det virker ikke som om noen av foreldrene har gjort noe galt: Vit at det høyst sannsylig er en grunn til at de gjør det. Selv om vi skal være kritiske når ting ikke virker helt som det skal, skal vi også stole på at noen høyere opp i systemet ville tatt kontroll om ting ikke hadde vært som det skulle i barnevernet. Husk at barnevernet har taushetsplikt i forhold til enkeltsaker som du kanskje leser om i en blogg. De kan ikke svare på utsagnene, uansett om det er løgn. De har taushetsplikt.

Vi skal ikke gi barnevernet et ufortjent dårlig rykte på bakgrunn av historier som for alt vi vet kan være ren løgn.

Jeg tror ofte at det dessverre sitter langt inne hos dårlige foreldre og faktisk møte seg selv i døren med at de har gjort en dårlig jobb som foreldre. Jeg tror man ofte går inn i en fornektelses-fase, fordi selv dårlige foreldre elsker jo barna sine høyt – til tross for at de har gjort dumme, fæle utilgivelige ting. Jeg tror det er umulig for mange av foreldrene å ha selvinnsikt nok til å forstå at de har gjort noe galt og å innrømme dette når de faktisk har gjort det – fordi de ikke klarer å se sannheten i øynene. Det kan være forferdelig vanskelig for dem. De elsker jo barna sine de også, men noen ganger er ikke det nok. Alle er ikke velegnede foreldre, og sånn er det bare. Det må vi faktisk bare akseptere.

Når du leser blogginnlegg om fæle historier om barnevernet, lange blogginnlegg om at barnevernet har stjålet barnet til bloggerens forfatter, og at det virker helt usannsynlig dumt at de skulle ta barnet fra disse foreldrene, fordi i følge historien til denne moren hadde hun jo ikke gjort noe galt i det hele tatt, hun hadde jo bare tatt på barnet to forskjellige sokker i barnehagen – ha det i bakhodet at det så og si alltid er to sider av en sak.

Virker noe for dumt til å være sant, er det ofte det. Så stopp med galskapen, for nå går det rett og slett for langt.

57 kommentarer
    1. Beklager altså, men æ har tidligere vært under barneverne. Æ ava heldig å slapp unna, me bare ett hjemmebesøk..
      Men æ har familiemedlemmer og venna som har blitt henta, UTEN grunn.
      I mine øya, så utale du dæ. Om ett tema, som du aldri har hatt noe me å gjøre. Det e helt unødvendig, du vet jo ikke ka det e anakk om i det hele og det store.
      Dem som har vært undet barneverne, e svekka. Dem blir ødelagt. De pårørende, blir svekka og ødelagt. Og vi blir ødelagt og svekka, av å se at de som ikke vet nåt. Utale seg om det!!!

    2. TAKK for dette innlegget! Jeg er snart utdannet som barnevernspedagog, og vi trenger flere som deg! Som vet at selv om barnevernet noen ganger gjør feil, så gjør de for det meste en veldig god jobb! Jeg leser bloggen din nå og da, og har alltid tenkt at du er en reflektert jente, noe du virkelig viser her! Så igjen, tusen takk for at du skrev dette innlegget!

    3. Akkurat dette har jeg tenkt så mange ganger, bra du setter ord på det! Har selv jobba i barnehage og hatt litt med barnevernssaker å gjøre, og det skjer svært skjeldent at foreldre mister barna uten grunn. Barnevernet gjør bare jobben sin, og de får ufortjent mye hat. Foreldre som mister omsorgen bør gå i seg selv før de legger all skyld på barnevernet, for innerst inne vet de hva de har gjort galt, og hvorfor det er best for barna å få noen andre som kan ta bedre vare på dem enn hva de kan.

    4. Du anner ikke Ka du snakker om! Eg er under barnevernet! Takket vere dei har eg bodd i et fosterhjem som ikke var snille med meg! Og no for noen dager siden tokk dei datteren min på føden!!! Og eg klarer fint og ta vare på barnet mitt! Men siden eg hadde budd i et dårlig fosterhjem der eg ikke fikk det eg trengte mente dei at eg ikke kunne gi datteren min det hun trenger!!!

    5. Jeg gikk ute på Karl Johan på forige Lørdag og såg den gjengen om skrek utrolig dumme ting om Barnevernet , de hadde faner der det sto stopp barneverne. Utrolig teit !!
      Man ser jo foreksempel på den saken om Christoffer som vart misshandlet til døde 🙁
      Uff .. Glad vi har barnevern .. Men ja barnevern kan gjøre feil :/

    6. Anonym : da får du skrive til meg, jeg vet mye om barnevernet og utaler meg ikke om noe jeg ikke vet noe om..
      Men her har bloggern faktisk helt rett.. jeg kjenner ufattlig mange som har vært inn under barnevernet av forskjellige grunner.. og de fleste er ufattlig taknemmlige når de er VOKSENE..
      Jeg kjenner også de som overhode ikke har blitt tatt godt vare på under barnevernet,MEN det er alltid en årsak til at barn blir henta på denne måten, om det så er at barnevernet ikke er sikker så er det faktisk sånn at om de får en alvorlig beskymmring tar de barnet til de har funnet ut av saken..
      Og de fleste av hendelsene får foreldrene vite om dagen de blir henta, hvis ikke barnevernet vet at de ikke vil sammarbeide.. med andre ord så får de fleste en sjans til og sammarbeide

    7. Værsåsnill og ikke uttal deg om noe du ikke vet om
      “Så neste gang du ser videoer på facebook av at barnevernet henter et barn ut i fra et hjem og at dette er kjempedramatisk, alle gråter og det virker ikke som om noen av foreldrene har gjort noe galt: Vit at det høyst sannsylig er en grunn til at de gjør det.”
      Nei, det er ikke alltid en grunn til at de gjør det. Barnevernet har en viktig jobb, men de misbruker makten sin. De har blitt et slags underpoliti som folk sier.
      Og hvis barnet faktisk bor i et utrygt hjem, så kunne de latt tanta eller onkelen tatt ansvaret for barnet. De trenger ikke å plassere barnet på et fosterhjem. Familie er ekstremt viktig.
      Barnevernet sier de skal beskytte, men det er ikke alltid dette de gjør i praksis 😉
      Alt i alt så er de viktige, fordi de gjør en viktig jobb, men de har altfor alfor mye makt.

    8. Endelig en som får satt ord på det mange mener. En av grunnene til at barnevernet får så mye pepper som de får er jo at de splitter familier, men de gjør det jo av nødvendige grunner. Mange av de som har blitt “tatt” av barnevernet, visstnok uten grunn, klarer rett og slett ikke å se grunnen. Hvem vil vel bli splittet fra familien sin? Mange barn føler også en skyld for sånt, men det ligger ALLTID en grunn for det. Så klart vil barnevernet være nysgjerrige i særlig unge mødre, og følge opp, men ikke for å ta deg. Men for å se at du er skikket og at du klarer å ta vare på ungen din. Barnevernet vil ALLTID barnets beste, selv om det ikke virker sånn for de det skjer med, rett og slett fordi det er en kjip og jævlig situasjon å havne i. Men det skal også sies at det er flere tilfeller hvor barnevernet burde vært innblandet, hvor det ikke er blitt det, av den enkle grunn at barnevernet IKKE er tankelesere og kan ikke se hva som skjer innad i en familie. De jobber utifra tips og bekymringsmeldinger fra involverte eller folk som oppfatter at alt ikke er som det skal.

    9. Måten de tar i fra barna på er en annen ting man faktisk burde diskutere. Mange ganger påfører barnevernet en traumatisk og stressende situasjon. Jeg sier ikke at d burde avvikles, men utvikles.

    10. Ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om! Siden du aldri har vært i kontakt med de, kan du heller ikke si noe om hvordan de jobber!!!!

    11. Solveig: og hvem er det som skriker og kjemper i mot og skaper denne dramatiske og traumatiske situasjonen? Jo, foreldrene! Beslutningen er tatt om at barne skal fjernes, og da er det ikke noe mor/far/besteforeldre kan skrike seg til der og da. Skal de ta opp kampen om å få omsorgsretten tilbake så må det gjøres et helt sted og på en helt annen måte enn å motsette seg barnevernet/politiet. Jeg skjønner det er uholdbart i det de tar barna, men jeg synes at allerede der sier det mye om foreldrene som skaper en slik ekstratraume for barna sine

    12. Uff, igjen uttaler du deg ganske så bastant om ting du kanskje er for ung til å ha nok erfaring til å skrive om på en sånn måte.
      Jeg er gumor til et tvillingpar som havnet i fosterhjem, helt uten grunn, ganske enkelt som en ren hevnaksjon fra en ansatt i barnevernet, uten at jeg skal skrive noe om relasjonen til den ansatte. De har nå vært i fosterhjem i tre år, det har gått så langt at den ene er begynt å tisse seg ut på natten, den andre har fått psykiske traumer og vil bare dø fordi h*n savner mammaen sin. Et tredje barn, som er multihandikappet, ble ikke tatt ut av hjemmet….. Hm… Hvis det var sånn krise, så burde kanskje dette barnet, som er helt ute av stand til å si hvordan h*n har det, være den første som ble tatt ut, men det er kanskje for vanskelig å finne forsterfamilie til sånne? Så da lar bare barnevernet barnet bli i hjemmet og bli mishandlet? Eller visste barnevernet at det egentlig ikke var noen reell fare for noen av barna? De to er hjemme ei helg i måneden, det er grusomt å se når de skal dra, de gråter, klamrer seg til mor og (ste)far og vil være hjemme. Nå ser det faktisk ut til at de kommer hjem, forstehjemmet makter ikke med dem, de har heller ikke vært snille med barna. Jeg har snakket mye med barna, og du skulle bare visst alt det de har fortalt meg. Tilsynspersonen, som barna har krav på, har vært på besøk to ganget, aldri snakket med barna alene. Men, som sagt, nå kommer de nok hjem, ny og dyktig advokat har tatt saken, han gjør en meget god jobb. Saken vil nok få store etterspill, barnevernet har plutselig snudd og jobber nå febrilsk for å komme seg ut av dette med æra i behold. Derimot har jeg sett og opplevd barn som virkelig burde ha vært under barnevernet, men foreldre og slekt er av kommunens elite, så der overses både fyll, barn alene ute i pysjen tidlig på morgenen og mer til. Ikke bare en gang, men flere. Så ikke uttal deg så bastant, en dag kan de stå på døra di og, det skal faktisk ikke mer enn en telefon til dem eller ei bekymringsmelding pr post, gjerne anonymt.

    13. Endelig noen som har forstått det! Helt enig i det du skriver, har selv en mamma som jobber i barnevernet og kan derfor en del om dette. Barnevernet får alt for mye ufortjent dritt.. Du skriver kjempe bra, stå på videre 🙂

    14. Anonym: Vondt historie du forteller! 🙁

      Jeg er IKKE bastant i dette innlegget. Les om igjen.

      Skriver at de helt sikkert gjør feil, men at de gjør en utrolig viktig jobb i de aller fleste tilfeller.

      De må gjerne komme på døren hit og besøke oss. Vi har overhode ingenting å skjule og de er hjertelig velkomne dersom de skulle ha behov for det. Vi er fantastiske foreldre!

    15. Der ja!! Endelig noen som fikk ord på det 🙂 Lærere kan gjøre feil når de lærer bort til elever også, men det betyr ikke at de har feil hele tiden 😉 Fint innlegg 🙂

    16. Helt klart riktig det du sier. Det som mange ikke tenker på er når folk går ut å sier at barnevernet kom bare å tok barna fra oss så kan ikke barnevernet si noe om hva de har gjort eller ikke gjort pågrunn av taushetsplikt. De får altså aldri mulighet til å forsvare seg.

    17. Veldig bra du tar opp en så viktig sak. Selvsagt kan barnevernet gjøre feil, men i de aller fleste tilfeller gjør de en nødvendig og god jobb.

    18. jeg er BV barn selv og jeg kan si til deg att de hjelper sikkert mange folk, MEN de er også veldig glad i å ta fra familier, barn! Nei jeg har ikke noe imot de, men jeg liker de egentlig ikke så godt. DE MÅ STRAMMES KRAFTIG INN!!

    19. For et flott innlegg! Har lest bloggen din helt siden du startet å blogge, men jeg er dårlig på å legge igjen kommentarer.
      Jeg er utdannet barnevernspedagog, og er helt enig med det du skriver. Barnevernet gjør feil, i mange tilfeller har det med enkeltpersoner å gjøre. Det finnes personer som jobber i barnevernet, som absolutt ikke burde være der, samt at det er mulig å gjøre feil. Jeg forstår dette er et følsomt tema, og du kommer nok til å få en del kritikk fra lesere, men ikke bry deg med det! Selvsagt er dette et følsomt tema, og alle må få ha meninger både for og i mot.
      Ville bare si at dette var et flott innlegg, og jeg syns det er bra at bloggere med innflytelse setter problemstillingen opp i lyset! :kr

    20. Så bra at du setter lys på de bra sidene! Men må bare så påpeke at de tar ikke barn, de omplasserer dem til en familie eller en institusjon som skal være til det bedre(liker ikke helt uttrykket “barnevernet tar barn”)

    21. Anonym: Ja, nettopp! 😀 skriver “tar barn” og “stjeler barn” fordi disse barnvernsmotstanderene mener at de gjør det, jeg mener selvfølgelig ikke det!

      Tusen takk:-)

    22. Du kjenner nok kanskje igjen ip-adressen min, men velger å kommentere som anonym nå.
      Jeg er delvis enig med innlegget ditt her, men det er virkelig ikke så enkelt og “rett og slett” som mange mener. “Barnevernet kommer ikke og tar barn uten grunn”, men jo, det skjer. Det har skjedd rett foran øynene på meg. Kusinen min er nå 7 år, hun ble tatt da hun knapt var fylt 2 år, kun pga tomme påstander fra venner av faren, tåpelige bekymringsmeldinger til bv som ikke sto i takt med virkeligheten overhodet! Tanten min har en sønn på 17 år, han er en helt vanlig gutt med en helt fantastisk barndom og et fantastisk forhold til moren sin, gjør det bra på skolen, og er snill og grei! så hvorfor skulle hun ikke klare å ta vare på et barn til? Neida. Grunnene bv dro opp for å lage sak var bl.a at hun hadde gått til psykolog den gang da hun var 18/19 år fordi faren hennes døde brått og hun ikke taklet sorgen på egenhånd. En annen grunn var at de kom på uventet besøk en lørdagskveld klokken 23, banket på døren og buste inn, der satt tante og koste seg med et eneste glass vin til maten etter at ungen var lagt seg (hun var rundt 1år på denne tiden). + en haug med anonyme meldinger fra kjipe folk som kom med historier som det ikke fantes sannhet eller beviser for overhodet. Tanten min er det snilleste, sterkeste og mest omtenksomme menneske jeg vet om! Hun er gull verdt. Når hun holder min baby så ser jeg sorgen i øynene hennes samtidig som hun stråler av lykke for å få muligheten til og holde en liten en igjen.
      Datteren er en kasteball i systemet, på fire år har hun hatt fire forskjellige fosterfamilier, hun føler seg overhodet ikke elsket, der hun er nå blir hun sexuelt misbrukt av fosterbroren sin på 14, hun gråter hver kveld fordi hun tror mammaen ikke VIL se henne lenger (men sannheten er at hun ikke får lov). Da hun var 4 år gammel hadde hun sagt til en barnehagetante i sinne “jeg vil bare skyte alle mennesker rundt meg ingen er glad i meg”, hvem fire åring sier sånt? En som er blitt totalt ødelagt av systemet! Noe som overhodet ikke er greit. Hun får ikke ha kontakt med noen av oss i familien, jeg selv har ikke sett henne siden hun var 3 år gammel – nå vet hun nok ikke lenger hvem jeg er..
      Ja, vi trenger barnevernet- absolutt!! Men her i Norge bør det virkelig noe gjøres, barnevernet bør absolutt forbedres og begynne å følge regler. Til og med amerika reagerer negativt på sånn bv ofte operer her i Norge! Kjenner til flere historier hvor de har handlet helt feil! Og så grove feil såpass ofte burde ikke skje i en så viktig jobb..

    23. Dette er ett utrolig sårt tema for mange! Og man tråkker inn i ett vepsebol når man pirker borti emnet…
      Barnevernet er til for å verne, beskytte barnet, ikke foreldrene. Er det mistanke om at det skjer noe som ikke er bra for barna, så må barna beskyttes mens saken etterforskes. Her kan det definitivt skje feil, og for saksbehandlerne som sitter på barnevernet, er det en utrolig vanskelig jobb å sile ut hva som er rett og hva som er galt- felles er at de ville barnets beste.
      Hvis barnevernet hadde kommet hit og hentet barna for en grunn,(Nå har jeg 5 barn, og de har det heldigvis bra alle sammen 🙂 ) kan du banne på at jeg ikke hadde fortalt venner og familie den hele og fulle sannhet, fordi der ville skammen vært for stor … så om man har noen i nær relasjon som har mistet barna sine, så har nok BV en litt annen versjon av saken, enn det de selv forteller. I de aller fleste tilfeller blir helsesøster, fastlege, sykehus, barnehage, skole og andre som har kontakt med barnet, bedt om å uttale seg…etter en samlet vurdering blir tiltak satt i gang..
      Men… tenk deg alt det en barneverns kurator ser hver dag, av grusomheter som angår barn!
      Ja, man har “ugress” i denne etaten også- folk som aldri skulle ha hatt dette som jobb men slikt finnes overalt- i helsevesenet, i menigheter, i idrett, i barnehager, i skolen, i barnevernet!
      Min personlige mening er at mange flere burde fått veiledning, rettledning og hjelp i hjemmet, men det er det dessverre ikke ressurser til… Flere skulle tatt utdanning som barneverns kurator, slik at flere familier kunne fått hjelp FØR slike drastiske tiltak settes igang…!
      Jeg er selv barnevernsbarn, og JEG måtte kjempe en hard kamp for å få den hjelpen jeg virkelig trengte! Det var ikke bare bare å få “tatt” meg ut av familien…
      Når det er sagt: Det er fint at du pirker borti temaet: Rett skal være rett- man må belyse saken fra forskjellige ståsteder!

    24. som oftest enig med deg, å du er reflektert og voksen for alderen din.
      Jeg er helt enig i at de fleste saker som du sier har 2 sider! mange burde ikke ha barn å når de mister det pga de ikke kan ta vare på det, sjønner de d ikke selv!
      men jeg har selv dårlig erfaring med hele barnevernet. Det holder at en som ikke liker deg sender en bekymringsmelding, på noe som ikke engang er sant (i mitt tilfelle min syke x)
      å da startet et helvette uten like, selvom dette ikke stemte. De hadde bestemt seg for at det var sant før jeg møtte de, å de holdt ved det. selv etter fylkesmannen henla saken pga jeg klagde på de. mange i barnevernet er maktsyke, nesten alle jeg har møtt.. desverre.
      MEN de gjør en god jobb i flere saker, man hører aldri om alle de 1000 sakene som går bra, men heller om de 10 dårlige liksom.

    25. Da kan vi for eksempel se på den saken hvor barnevernet kom å tok barna til et par.. Det var en sjalu kjerring som ikke kunne få barn selv, som meldte de til bv og kom og tok ungene..
      Eller vi kan se på Lister bv og helsesøster på den skolen. Hvor helsesøster hjernevaska ungen til å si at pappa slår.. Og helsesøster hadde hemmelige møter med denne gutten på åtte år uten å informere foreldrene. De hadde absolutt ingen grunn til å ta ungen. Denne pappaen hsr ikke jobbet på snart to år, heldigvis har de ungen sin hjemme nå!! Og han har snart knekt det barnevernet.
      Selv meldte jeg en venninne til bv som sa hun vill ta livet sitt, vi var to som meldte hun. Hun var så psykisk syk. Men vettu hva, bv ga hun ikke et besøk en gang og hun har mista ungen sin før på grunn av dette.
      Så det at bv gjør en god jobb, det vet jeg ingen ting om!!

    26. I de fleste saker gjør barnevernet en god jobb. BV har selvfølgelig taushetsplikt, så saker som kommer I media, er fra en side av saken. Vi vet derfor overhode ikke alt i saken og det blir også derfor ganske feil å vinkle det som at BV Gjør en stor feil. Det ligger nok mer bak som årsak til at de aksjonerer enn det som kommer fram. De som blir utsatt for BV vil selvfølgelig si noe negativt om BV. Det er en grunn til at BV gjør noe. Har selv meldt fra til BV ang en sak i familien og er evig takknemlig for den jobben BV gjorde i den saken. Så enig med deg, BV reagerer når de har grunn til det.

    27. Amen! Mange reagerer som eg ser negativt på innlegget her, men eg er enig med deg!
      Eg veit om i alle fall to forskjellige tilfeller der barnet er tatt vekk frå mor, eine tilfellet til fosterfamilie andre tilfelle der far tok over omsorgsretten. Begge desse mødrene meinte det ikkje var noko grunn, men det var det!
      Svært sjelden vil foreldra innsjå at det er rett at barnet blir tatt vekk. Som barnevernsbarn skriv oppom her, den fulle sannheita vil ofte ikkje komme ut pga skam.
      Synst det er forferdelig å tenke på kor grusomt mange barn har det og det er viktig å være opne på at dette også kan gjelde barn som er i nær familie/venne krets. Det er ikkje enkelt å sjå alltid!

    28. Barnevernet er bra i noen tillfeller ja, det er jeg enig i. Men det med seksuelt missbruk, der gjør de en stor tabbe.. Jeg har hørt om en del mødre som har mistet retten til å se barnet sitt, fordi faren er en psykopat og får barnevernet til å se på moren som gal. Barnet blir missbrukt hos faren, gråter og skriker fordi den ikke vil til faren. Er det i det hele tatt menneskelig å ikke tro på barnet som kanskje er rundt 4-5 år?

    29. Endelig noen som sier det!
      Blir så irritert når jeg ser videoer på Facebook av barn som gråter når dem blir hentet ut av hjemmet! Barnevernet kan ikke forsvare seg på noen måte fordi dem ikke har lov å kommentere enkeltsaker og har taushetsplikt. Og foreldrene forteller selvfølgelig ikke hva dem har gjort.
      Synes det blir så feil og si at barnevernet ikke gjør noe bra og kun tar barna fra uskyldige foreldre! Det er så mange barn som ikke har det bra og de trenger virkelig barnevernet!

    30. Som barnevernsbarn selv, kan jeg si meg enig i mye av det du skriver. Barnevernet gjør en utrolig viktig og en veldig god jobb for de aller fleste barna i systemet. Men jeg er selv en av “feilbarna”, og når jeg har fått lese gjennom gamle sakspapirer har jeg lest utsagn som visstnok skal være fra meg selv, som er barnevernets tolkning av ting jeg sa da jeg var fem år. Da mamma spøkte med at hun ville ha meg hjem igjen samme hva, for eksempel, tok barnevernet det som en alvorlig kidnappingstrussel. I tillegg ble blant annet mammas nasjonalitet brukt mot henne.
      I de første årene jeg var under barnevernet ble det gjort utrolig mange feil, og disse feilene gjorde at jeg ikke fikk kjenne foreldrene mine ordentlig under oppveksten. Jeg mistet de siste årene med pappa før han døde.
      Og selv om de siste årene var ganske avslappet, og noen av saksbehandlerne gjorde veldig bra jobber og fulgte opp som de skulle, så er det viktig at folk i så viktige jobber faktisk IKKE begår disse feilene. Det er rett og slett for mange av dem. Vi skal dog være glade for at systemet er såpass bra som det er, for det finnes mye verre barnevern i andre land!
      Jeg tror det også har blitt veldig lett å skylde på barnevernet, ettersom at feilsakene får såpass mye fokus i media. Og det er jo feil. Man skal ikke trenge å frykte barnevernet om man ikke har noe å frykte. Jeg vet jo godt at de er der kun for å hjelpe, men likevel er jeg en av dem som sitter med tre måneder igjen til termin, og en klump i halsen fordi jeg har vært systembarn, og vet hvor lite som skulle til i vår sak da jeg var liten…

    31. Bra! Det er mye som skal til for at barnevernet får medhold fra fylkesnemnda i overtakelsessaker, så når noen påstår at det ikke har vært grunnlag for å ta barn ut fra hjemmet mener jeg det er så langt fra sannheten som det går an å komme. Mange sier at “han/hun gjør så godt han/hun kan”, men det er i mange tilfeller ikke godt nok! Jeg er så glad for at vi har et BARNEvern og ikke et FORELDREvern i dette landet.

    32. Jeg syntes folk som aldri har vært innlandet i barnevernet og har lite erfaring ikke Burde uttale seg om det! Barnevernet er ingen barnevern, det er et morsvern. De har aldri fokus på barnets beste, det er kun hvordan de kan jobbe for at barnet skal hjem til mor. Men når mor er rusmisbruker, misshandler og store omsorgssvikt osv er det ikke greit at barne likevel skal bli sendt tilbake til mor. Og når mor får sjanse på sjanse går bare dette utover disse stakkars barna som blir utsatt for dette om og om igjen, de blir ødelagte!! Hvor mange sjanser skal en mor ha for å bevise at de ikke er i stand til å ta seg av barn. Og det er mange tilfeller hvor barne har blitt tatt fra foreldrene fordi de mener foreldrene har for lav IQ, mens foreldrene ville gjort alt de kunne for at barna skulle ha det bra. Måten de jobber på er helt feil mener jeg og det burde virkelig bli endret på! Jeg snakker hvertfall av erfaring, er sefølgelig mange som også gjør en bra jobb, men er ALT for mye av det som blir gjort feil! Og alle som ikke vet noe om barnevernet vet virkelig ikke hvordan det fungerer, og derfor mener jeg de ikke burde uttale seg noe om det. Som du tror at det må være en grunn for at et barn blir tatt i fra mor fordi dere ikke ble tatt ifra Leo fordi dere gjør en god jobb som jeg absolutt er enig i, tror jeg det er mange barn som blir tatt ifra av for dårlig grunnlag og alt for mange barn som blir utsatt for grusomme ting fordi barnevernet mener at det riktige er at barnet er hos mor.

    33. Vært inni barnevernet selv, og dem vil faktisk bare hjelpe! Etter dem var hjemme hos oss har det blitt mye bedre 🙂

    34. So flott at du tar det opp! Det er så trist å lese når folk går ut i media om dette, kor grusomt barnevernet er og at dei tar ungar ut av heimen ut av grunn. Søstra mi har jobba i barnevernet og har sagt det skal MASSE til før ein faktisk kan ta ein unge ut av heimen sin. Barnevernet gjer så utrulig masse før dei faktisk går så langt, og det er ingen som har nåke med det å gjere. Og som du seier så har dei taushetsplikt. Så klart går ikkje foreldrene ut og innrømmer ka dei har gjort så gale for at barnevernet måtte ta ungen ut av heimen. Og kor oppegåande er ein egentlig når ein velger å gå ut med det? Tenker dei på ungen som står midt oppi det? Ungen som nettopp måtte ut av heimen må i tillegg lese om det i media. Då gjer ein ikkje det beste for ungen sin akkurat… Det kjem desverre alltid til å vere slike sakar i media, og det er utrulig trist at folk går fem på og går så hardt ut mot barnevernet. Det er ingen som har nåke med det som skjer å gjere, og det er så trist å sjå at det blir så offentlig med tanke på den stakkars ungen som står midt oppi det heile…

    35. Det er mange som er fratatt barna sine selv om det ikke er noen grunn til det jo .. Selv om du ikke har opplevd det så er ikke det synonymt med att det ikke skjer.
      Jeg fulgte en ung jentes kamp for barnet sitt for ett par år tilbake på blogg og Facebook. Denne jenta ble fratatt barnet sitt på fødestua to timer etter att gutten hennes var født .. Ja to timer etterpå , Man hører jo selv hvor feil det høres ut. Det er hjerteskjærende. Hvilke sjanse har denne kvinnen hatt til og vise att hun er en god mor .. Selvsagt absolutt ingen. Man vet da ingenting om hennes morsferdigheter. Absolutt nada! Må også legge til att jenta ikke hadde rus eller psykiske vansker. Denne kvinnen fikk barnet sitt tilbake når han var 7 mnd. Tenk hvilke belastning og urett barnevernet har gjort mot denne kvinnen og barnet hennes. Hun ble frarøvet den første utrolige viktige tiden med barnet pga. Trynefaktor ?! Att en i barnevernet i den lille kommunen ikke likte henne?! Det er ikke greit , det er ikke slik vi vil att barnevernet skal være!! Og dette er bare en av mange saker , og denne endte heldigvis bra.
      Og hvorfor mener du folk ikke skal demonstrere mot barnevernet … Om et etat som er så viktig gjør mye feil og ikke er velfungerende nok , klart det skal settes på agendaen. Og barnevernet i Norge er etter mitt syn langt fra bra nok. Dem har altfor mye makt , og altfor kort utdannelse. Noen som skal ta avgjørelser som rammer familier så sterkt bør ha lengre enn 3 årig utdannelse. Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal være imot ett mer styrket barnevern. Slik det er i dag er det altfor mye som ikke fungerer og som er ødeleggende for barna. Er det ikke bra att folk vil ha en fornyet etat da ?!
      Hvordan kan du synes det er bra nok når barn i BV stort sett ender opp som kasteballer .. Blir flyttet rundt 6-7 ganger. Du mener det er godt nok for barnet da eller ? Hvordan er det bra nok når barnevernsbarn ender opp med psykiske vansker , diagnoser , selvmords statistikken blant barneverns barn er skyhøy og svært mange ender i rus. Er ikke disse tingene ett tegn på att ting ikke er godt nok ?!! Er det virkelig greit att fosterforeldre har 3 måneders oppsigelse på ett barn .. Ja oppsigelse på ett lite menneske .. Overhodet ikke , det er sykt. Og dette mener du er ting man ikke skal reagere på for de voksne i bv gjør tross alt mye bra også.
      En jeg kjenner måtte flytte 17 ganger under barnevernets omsorg. Han fikk ( selvsagt) erstatning , men hva pokker hjelper det når han i dag er rusavhengi og sliter med tilknytning til andre mennesker. Det er bare så mye som IKKE er greit og slik jeg ser det tenker du veldig sort / hvit. Barn fortjener så mye mer enn det barnevernet vi har i dag , for det er mye som kan bli bedre , og den behandlingen enkelte får i BV er det ingen som fortjenner.
      Det er jo heller ikke uten grunn att barnevernet har hatt ett utrolig fokus fra media sitt søkelys på seg de siste årene , nettopp pga. mye elendig arbeid. Skjønner ikke hvorfor man mener att barn skal ta til takke med en etat som ikke fungerer slik den skal. Barnevernet i Norge er ikke bra nok .. Det er ikke greit og ta barn på fødestua og å fjerne barn pga ” feil blikk kontakt ” ! Psykologene sier til og med att de ønsker ta flere barn og helst tidligere , dette vår varsellampene mine til og lyse!
      Og angående medias søkelys på barnevern de siste årene , så kan jeg anbefale deg og se :
      Brennpunkt : På Flukt fra barnevernet
      Brennpunkt : Skjulte Bånd
      Brennpunkt : Brustne Hjerterom
      Brennpunkt : barnediplomatiet
      Brennpunkt : Barnevernsinstutisjon
      Jeg tror ikke du kan ha sett noe av dette .. Gjør man det tenker man ikke så sort / hvit som att barn aldri blir tatt uten grunn etc. Og mest sannsynlig ønsker man ett fornyet barnevern etter og ha sett dette ! Jeg mener hvertfall att når så mye er galt med en etat så bør den bygges opp fra bunn igjen! Du kan jo se Skjulte bånd , psykologene sitter på begge sider og er kjøpt og betalt av barnevernet .. Hvor uheldig er ikke det ?! Og tror du den moren / faren som sitter der da får en rettferdig domsavigelse .. Neppe!!!
      Anbefaler deg hvertfall virkelig og se dokumentarene fra Brennpunkt , det er viktig kunnskap og ta med seg videre.

    36. Ikke snakk om noe du ikke har peiling om. Selvfølgelig er det plasser der bv har gjort en bra jobb og gjorde det rette. Men det er mangen de gjør grove feil. Du vill ikke skjønne noe om dette før du sitter der selv.

    37. ikke utal deg om ting du ikke vet noe om, nå mista du litt av min respekt ass. jeg var under barnevernet og ble mobba av fosterfar i fosterhjemme. de gjør en dårlig jobb barnevernet. og de tok ikke tak enda de viste jeg ikke trivdes i forsterhjemmet. barnevernet gjør en dårlig jobb. de elsker vel sånne naive 17 åringer som du som har denne bloggen her. beklager for og virke krass,men blir sint når folk utaler seg om ting de ikke vet noe om.

    38. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for ja barnevernet gjør mye “bra” men f*** så mye de gjør dumt og det de gjør er mange ganger grove feil som får flere dårlige konsekvenser for barnet/ungdomen en gode… Jeg har vært i barnevernet i 3 år snart, de har gjort en eneste ting for meg og det er å gi meg miljøterapeut(noe jeg er ekstremt takknemlig for) men det er alt de har gjort som er bra… De vet at faren min utøver voldt (fysisk og psykisk) mot meg, de vet at jeg har opplevd utallige overgrep/voldtekter av far og andre i familien(siden jeg var 4) de vet at vi hadde en fyr som bodde hos oss som utøvet overgrep/voldtekter mot meg. Skal jeg si det hva dem gjorde? H*n jeg hadde i barnevernet satt og lo av meg hver eneste gang jeg fortalte h*n noe, hver gang jeg viste h*n blåmerker og andre bevis så satt personen og fortalte meg at det var ikke så ille så… Så ikke kom til meg og si at barnevernet gjør en god jobb, for jo jeg er klar over at dem tar barn som ikke kan bo hjemme bort fra hjemmet, noe som er bra. Men de tar også bort barn som KAN bo hjemme og som har det godt hjemme, VIS foreldrene får litt veiledning. Men de gjør det motsatte også, nemlig at dem driter i barn/ungdommer som ikke kan bo hjemme og hvor det å bo hjemme (selv med veiledning) ikke er det som er best for barnet/ungdommen, og en ting til mitt barnevern, har alltid sagt at siden du blir 18 år om XX antall måneder så går det fint og bo hjemme til da… Men det har dem sagt siden jeg var 14/15 år gammel, nå er jeg 17 og det er 8 måneder til jeg blir 18, men F*** så mye dritt og jævelskap jeg har opplevd på disse 3 årene som kunne vært unngått om barnevernet hadde grepet inn og faktisk hjulpet meg. De kunne ha hjulpet meg med å unngått ting ingen noen gang bør oppleve. Så nei barnevernet i MINE øyne og etter MINE erfaringer er ikke så bra som du skal ha det til og være… Men ja de gjør mye bra, men det gjør mange grove feil på bekostning av barnet/ungdomen og også mange ganger foreldrene…

    39. BRA skrevet! Viktig å sette søkelyset på dette. Er som regel kun det negative ved barnevernet som kommer frem, da det skaper mest “storm” og klikk. Ingen orker å lese at barnevernet gjør en kjempebra jobb. Selvfølgelig gjør de feil, men som du sier – de tar ikke et barn fra et hjem pga at moren tar på forskjellige sokker. Om noen påstår dette, er de dessverre mer eller mindre dumme. Det er to sider av en sak, og siden barnevernet har taushetsplikt og ikke kommer ut med sin side, vil omverdenen kun få innblikk i enkeltpersoners erfaringer, og foreldrene er gjerne sinte og fortvilte, og spyr ut alt mulig for å få oppmerksomhet. Dette for å svekke barnevernet slik at sjansen kanskje er større for at de vil få tilbake barnet igjen. Det å miste omsorgsretten for et barn må gjøre uutholdelig vondt, men ofte setter “sånne” foreldre sine egne behov foran barnets. Gjør heller det beste du kan gjøre for å få barnet tilbake. Jobb med deg selv, endre dine valg og priorieringer. Se ting fra barnets persoektiv. Barnvernet har selvfølgelig ingen glede av å ta barnet vekk fra familien?? Folk er så korttenkte.

    40. Ville bare si at barnevernet tar ikke barn heletiden pga en grunn. Min venninne mistet nettopp ungen sin med løgner som “grunner” hun fikk ikke en gang være alene med barnet. Hun gjorde heller aldri noe mot barnet. Barnet var ikke en gang 6 månder. Så jeg er litt uenig I det med at de tar barn bare om det er “grunner” for det. Barneværnet har Vært til hjelp hos meg men ikke til alle. De truet også en annen venninne om å ta barnet hennes før hun var gravid I uke 12. Det endte med abort. Bv hadde tatt barnet rett etter fødsel :). Men bra du sier dine meninger og vi alle ser at Leo har det bra hos dere. Håper ikke dere havner I kontakt med barneværnet! Stå på! 😊

    41. kjempe bra innlegg :). og jeg er helt enig med deg Jessica, barnevernet får altfor mye kritrikk som er negativt, jeg selv har bare postive erfaringer med dem.
      og jeg tviler veldig sterkt på at barnevernet tar barn uten grunn, men det er jo selvsagt slik foreldrene mener. Jeg har ingen tro på det

    42. Helt enig i det du skriver. Foreldrene mine er fosterforeldre, hittil har de hatt en tennåring på 16 og en 9åring boende. Tennåringsjenta hatet barneværnet og forstod ikke hvorfor hun ikke fikk bo hjemme, uforståelig for henne men openbart for oss. Det var snakk om omsorgssvikt, der mor lot henne skulke hele 8klasse med unntak av tre uker, lot henne vere med på vors i helgene, oppmuntret til alkohol, sex og drama… Mor var selvfølgelig den kuleste i hennes øyne.
      På 9åringen hadde moren brydd seg mest om egentid og hadde ikke noe problem med å låse han inne på soverommet 6 timer om dagen, han var bare 4år.
      Barnevernet gjør ufattelig mye bra, og noen ganger gjør de feil.

    43. Mye sannhet i det du skriver. De hjelper for de meste, og feil kan skje, ingen er feilfrie!
      Men desverre er det også folk som ikke burde ha jobbet i BV, vet om en her jeg bor som nå heldigvis har fått sparken, hun missbrukte virklig makten sin, og har nok ødlagt for veldig mange familier her i området.. Men det finnes nok fåtall av de som henne, i forhold til de som faktisk vil hjelpe barna! De fleste gjør alt de kan først for at barna kan vere med mor og far, før de går til de stege at de tar fra dem barna.

    44. Bv gjør jobben sin I enkelte tilfeller. Men hallo, de misbruker makten sin veldig ofte. De sier at det er 20% av barn som blir tatt ut av familier, trolig ikke sant. Heldivis skal det komme nye lover ang bv. Og gud takk for det. Den makten de sitter på burde de ikke ha. Finnes mangen barn som blir tatt uten en god nok grunn. Er jo en grunn for at bv har ett så stort rykte på seg! Det er ikke noe de bare får uten grunn!
      Du sier selvsagt mye som er sant. Men hva om det var du som sitter der uskyldig,og det skulle skjedd dt med deg ? Man vet aldrig. Samme med anonyme mld til bv, det er latterlig dumt at noen kan gjøre det! Nemmelig pga at denne personen kan gjøre dt av sjalusi og ondskap

    45. kk: barnevernet gjør jobben sin i de fleste tilfeller. men det forekommer feil, som i alle andre yrker, dessverre blir disse feilene katastrofale for de få familiene dette gjelder. mest av alt hjelper barnevernet familier hjemme, og så mye som 90% av de som er i kontakt med barnevernet har kontaktet dem selv fordi de erkjenner at de trenger hjelp, og det får de da. men terskelen for å be barnevernt om hjelp er skyhøy, og kanskje enkelte episoder hvor barn blir hentet ut av hjemmene sine hadde vært ungått dersom de hadde bedt om hjelp tidlig selv. hvem vet? grunnen til at barnevernt har det ryktet de har i dag er fordi det bare er en side av en sak som kommer fram da barnevernet jo har taushetsplikt, og fordi det kun er de som er missfornøyde som ytrer seg i media. Barnevernet tar nok ikke ut et barn fra hjemmet pga en enkel anonym bekymringsmelding. barn som IKKE blir tatt ut/får hjelp fordi Naboer, familie, barnehage, skole og venner ikke melder i fra, DET finnes det mange av. vi har faktisk plikt til å melde i fra dersom vi er bekymret, alt for mange fraskriver seg det ansvaret.
      ——–
      Vi må huske at omsorgsvikt ikke nødvendigvis betyr at foreldre er slemme med barna sine, men at de rett og slett ikke er skikket til å ta vare på barnet. “en hver idiot” kan passe på et barn på 6 mnd, men hvordan skal det gå når barnet blir eldre og foreldrene ikke setter grenser eller ikke evner å hjelpe til med skolearbeid? detter er også omsorgssvikt.
      veldig fint innlegg, bra at noen setter ord på dette da barnevernet får mye ufortjent kritikk og alt for lite ros for alle familiene det har hjulpet og alle barna de har reddet. stå på videre 🙂

    46. Wow, du skal være forsiktig med hva du uttaler deg om. Aldri opplevd det selv, men uttaler deg gjerne likevell. Det skal så utrolig lite til før barnevernet plutselig står på døren din, kun en usselig liten klagemelding er nok. Barneverne i Norge har ALT for stor makt. Flere andre land, til og med utenfor Europa, har reagert på hvordan norsk barnevern opererer og hvor utrolig mye makt de har. Unge, nyutdannede barnevernspedagoger som ikke har mer enn 3 års utdannelse og ikke selv har barn, har i ekstremt mange tilfeller vært de som har tatt avgjørelsen om å frata foreldrene foreldreretten. Hvis du ikke synes dette er sykt, så vet ikke jeg. Men som nevnt lenger oppe, vær forsiktig med hva du uttaler deg om, plutselig en dag får du en klagemelding sendt inn på deg eller barnefar, og barneverne står på døren før du vet ordet av deg ;)) Og ja, du sier at de er hjertelig velkommen til å komme å se hvor gode foreldre dere er, men du vet ikke hva som står i klagen du har fått på deg, og klarer du ikke motbevise akkurat det denne klagen går ut på der og da, da er du ikke like tøff i trynet lenger 😉 Vær forsiktig før du uttaler deg.

    47. Det er mange her som uttaler seg om barnevernet uten å ha noe som helst forståelse for hva som faktisk skjer i en barnevernssak. Man kan ikke beskylde én ansatt i barnevernet for å ha tatt valget om å ta barnet ut av hjemmet. Omsorgsovertakelse skjer i Fylkesnemda, noe som betyr at det sitter en mengde viktige, flinke og erfarne fagpersoner som vurderer saken ut i fra lovverk og prinsippet om barnets beste. Omsorgsovertakelse skjer absolutt IKKE uten grunn.
      Barnevernet gjør veldig mye bra for veldig mange barn. I Norge i dag er det ca 50 000 barnefamilier som får hjelp av barnevernet. Dette er hjelpetiltak som for eksempel er ulike stønader, tilbud om fritidsaktiviteter, hjelpeprogrammer, veiledning osv. Av disse 50 000 er det i underkant av 1000 barn som blir tatt fra mor og far – og dette med god grunn. Å skille barna fra mor og far er absolutt siste utvei.

    48. Anonym 21.39 : Barnevernet har faktisk veldig mye makt , alt for mye ! Og tydeligvis er det nok av mennesker som ikke takler mye makt og lett misbruker dette.
      Alle vet da att en sak må gjennom fylkesnemnda , men om en psykolog er hyret inn og sitter “på begge sider” og er da ” kjøpt og betalt ” av barnevernet så skjønner jo enhver att den saken kan få uheldig utfall. Det er jo en form for korrupsjon og i en annen sak så ville ikke det vært gyldig dom. Det er snakk om 7-800000 for en sak , ikke akkurat småpenger! Det er faktisk helt utrolig att det skjer og fortsetter og skje. Og dette er ikke noe jeg synser om , man får selv se på Brennpunkt på skjulte bånd for mer info. Om man ønsker det!
      Selvsagt gjør bv. Også endel bra for barn. Men slik det er i dag er det absolutt ikke godt nok. Andre land reagerer også på barnevernet i Norge.
      Å skille mor og barn kan man ikke påstå att er siste utvei når barn blir tatt på fødestua. Da er absolutt ingenting prøvd. Og hva med alle penger og ressurser som blir brukt på fosterforeldre ,kanskje man skulle brukt mye av dette til og hjulpet biologiske foreldre , mer hjelpetiltak og oppfølging i hjemmet der det skulle være nødvendig. For og ta barnet ut av hjemmet BØR absolutt være siste løsning , men det er ikke alltid slik i dag. Enkelte barn blir tatt ut på syltynt grunnlag og det er ikke greit.
      Man har saker der det er helt åpenbart att barn må ut av hjemmet .. Vold , overgrep etc.
      Men i dag blir barn tatt ut for små ting som blikk kontakt , snakker ikke nok barnet det på stellebordet , mor virker litt fraværende .. Helt normale småting!
      Og det er en super skremmende utvikling! Mennesker er forskjellig og skal få oppdra barna sine ulikt , vi må ha rom for att ikke alle skal være helt A4.

    49. Dessverrre skjer mange omsorgsovertakelser pga løgner og synsing fra saksbehandlere, sakkyndige o.l. Fylkesnemnda er bvs forlengede arm og det er vanskelig å vinne fram der. Det er et råttent system som overhodet ikke fungerer. Selvfølgelig gjør bv noe bra og hjelper familier, men har mye å si hvilken kommune man bor i og hvilken saksbehandler man får.

    50. Nei, ingen barn blir vel hentent uten grunn. Noen burde kanskje vært hentet før….de fleste burde fått hjelp før, men den hjelpen har små kommuner ikke råd til. Ut med den, gi til staten. Hvis man ser på reklamene fra bufetat ser man hvor enkelt det er. Jeg kjenner flere fosterforeldre. De gjør det for penga. Over en halv mill i året, pluss pluss. Nei, her er det ressurser som brukes fullstendig feil.
      Ofte er barnet og foreldrene redd for selve “observasjonsfolket”, som skal vurdere hver eneste detalj, ikke rart foreldrene blir nervøs og dette smitter jo av på barnet (observasjonsfolk = barnevern, sakkyndige osv):
      Det er ikke skikkelig øyekontakt mellom mor og barn.
      Barnet ønsker ikke å prate med oss
      Barnet virker fraværende (?)
      Barnet ser sliten ut, og har fett hår.
      Vi synes det er dårlig kommunikasjon mellom barnet og mor (når de nå er der, og ungen ikke vil ha de der og er sint)
      Til det som er positiv: Det var rent på gulvet. Ja jøss…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg