Det er IKKE greit!

Jeg har lenge ventet på et svar. At noen skal kunne forklare meg hvorfor noen kjenner at det er greit at de kan mobbe noen. 

Internett kan være livsfarlig. Vi har sett det før, og vi kommer garantert til å se det igjen. Unge som blir mobbet bokstavelig talt til døde på nett. Jeg tror ikke jeg trenger å trekke frem eksempler en gang, for vi har sett det så mange ganger – Vi deler lenker om mobbesaker som har ført til døden på Facebook og skriver lange tekster om hvor grusomt det er, og vi vet alle hvor grusomt det er at noen tar sitt eget liv fordi de synes det er bedre å ikke eksistere enn å måtte gå igjennom en dag til med mobbingen.

Men likevel stopper det ikke alle. Mange av oss fortsetter bare.

Hvor mange dødsfall må til? Har det ikke vært mange nok allerede?

Mobbing på internett er det som har tatt fullstendig av de siste årene, og det ser ut som det dessverre er kommet for å bli. Jeg jobber på internett, og jeg ser hva mennesker ser seg villige til å skrive. Både til meg og til tusenvis av andre bloggere, og helt vanlige enkeltpersoner som skriver til meg i frustrasjon fordi de ikke klarer mer nå. Det har foregått så lenge, at de har fått nok.

I dag forsto jeg det. Jeg forsto hva som driver disse menneskene. Fordi det finnes mennesker der ute, til og med her i lille Norge, som mener at vi bare burde se en annen vei når vi møter på mobbing. «Fordi det er jo ikke så ille det, at noen skriver til deg personlig at du er stygg flere ganger i uken på internett. Det er jo bare å ikke bry seg om det, hvis du vet at det ikke er sant»

Når jeg møter denne holdningen på min egen arbeidsplass, da skjønner jeg hvorfor det fortsatt er så mange unge og barn som opplever å bli mobbet. Da skjønner jeg at noe er riv ruskende galt. Jeg får lyst til å sette meg ned å gråte. Og det gjør meg så jævlig forbanna. Så forbanna at jeg velger å skrive et eget blogginnlegg om det. Fordi jeg ikke klarer å se annen vei, og fordi jeg vet veldig godt at det IKKE er det riktige å gjøre.

I dag fikk jeg en kommentar. Jeg pleier ikke å gjøre så mye stort ut av det lenger. Men jeg vil du skal vite det hvis du er med på å ødelegge noen andres liv. Og det kan vi vel for faen ikke normalisere og rettferdiggjøre med at vi ikke skal bry oss om det, hvis vi vet at det ikke er sant. Husker dere Odin saken?

Jeg har blitt mobbet mye på nett. Dette åpnet jeg meg litt opp om i kommentarfeltet, og sa at jeg kom til å politianmelde all mobbing som har foregått lenge. For de yngre leserne jeg har som ser alt som blir skrevet til meg, skal se at jeg gjør noe med mobbingen – at jeg går til politiet og at jeg gjør det jeg kan for å få det til å slutte. Fordi det er ikke greit at jeg blir kalt hore og «Kjøttskalle» flere ganger i uken. Nei, det er det faen ikke. Blogger eller ei.

Dette fikk jeg i dag: «Syns heller du skal fokusere på å ikke henge deg opp i det stygge. Hvis det ikke er noe sant i det er det vel ikke noe å bry seg med? Det er jo bare en person sin mening»

Dette vil jeg svare. Forestill deg dette:

Du er en lærer og en elev kommer til deg fortvilet og forteller deg at hun blir mobbet. Hun forteller deg at hun blir kalt kjøttskalle, hore, og forjævlig stygg. Dette skjer ofte, og det er samme person som gjør det hver gang.

Ville du fortalt eleven det samme du forteller meg? At “Hvis det ikke er noe sant i det er det vel ikke noe å bry seg med? Det er jo bare en person sin mening”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg