HISTORIEN MIN.

Kvelden jeg fant ut at jeg var gravid med størstemann, satt jeg alene og usikker oppe til klokken 5 på morgenen. Jeg googlet, søket, og sjekket på nett etter noe som kunne minne om hvordan jeg følte meg der jeg satt helt skjelven og redd. Jeg fant ingenting, eller, rettere sagt: Det jeg fant, var et knippe mammabloggere. Men mammabloggene var i grunn bare preget av hvor fint det var å gå gravid. Veldig lite jeg kunne identifisere med meg. Veldig lite jeg kunne kjenne meg igjen i. Jeg følte overhode ikke at jeg var noe mindre alene i min situasjon etterpå.

Det sitter en usikker 16-år gammel jente foran pc-skjermen og leser. Jeg har akkurat opprettet bloggen min, og jeg kalte den mammaog16. Dette var en anonym blogg. Og det var ikke før til høsten, oktober 2014 igjen, at jeg etter noen runder meg meg selv, slettet den, for å så opprette bloggen mammasom16

Det var skremmende å åpne seg. Men alt i alt, definitivt verdt det. Det tok ikke lange tiden før jeg forsto hva det norske samfunnet forbundet yngre mødre med. Og det var skremmende sort hvitt. Før jeg i det hele tatt fikk introdusert meg selv, hadde jeg allerede et stempel som overgikk det meste av hva jeg kunne komme til å si. Ung mor. 16 og gravid. Det tente på en eller annen merkelig måte alle pluggene hos enkelte, og det var ikke måte på hva som kom til å skje med meg. Jeg var dømt et grusomt liv, livet mitt var ødelagt for alltid, jeg kom aldri til å komme meg noen steder i livet, jeg kom nok til å råtne bort hos foreldrene mine og besteforeldrene til det kommende barnet. For jeg kom hvert fall ikke til å klare å ta hånd om barnet mitt selv, så ung og dum som jeg var!

Vi er kanskje i år 2016, vi har trådløse mobiltelefoner og kan snakke med hverandre selv om den ene av oss er på andre siden av jordkloden, vi har gått på månen og reist ut i verdensrommet, men ikke pokker om vi har klart å legge fra oss fordommer og det å forhåndsdømme andre mennesker.

Det er så alt for enkelt å sitte å snakke om en situasjon man ikke har vært i selv. Jeg sitter her i dag og kan le av fordommene, men det kunne jeg ikke for to år siden.

Jeg har delt på bloggen min når det har stormet som verst, og når jeg har hatt det som best. Jeg har min egen spesielle historie, og den har jeg fortalt underveis. Det neste kapittelet i livet vårt er i gang. Og jeg gleder meg uendelig mye til å dele oppturer, nedturer, og videreformidle min historie slik den fortsetter. Det viktigste er ikke at jeg snart blir 18 år og mamma til to små, men at jeg skal bli mamma igjen.

Det kommer nok til å skje mye. Sikkert vanvittig mye bra, og sikkert mye kjipt, trist, og dumt. En ting er uansett sikkert: Jeg skal være åpen om det, og jeg skal dele. For det trenger nok den neste jenta som sitter der jeg satt når jeg ble gravid for første gang. For som jeg har fått påpekt av utallige andre mennesker etter det ble offentlig at jeg var mindreårig og gravid “Jeg er garantert ikke den første, og garantert ikke den siste”

Min reise har vært lang. Og lenger skal den bli.

Og er det en ting jeg vil at du skal huske etter å ha lest min blogg, er det kun en ting jeg vil at du skal huske etter å ha lest om min historie helt ærlig og usensurert, så er det følgende:

Ikke glem å bruke alder og årstall man er blitt født i til hva det faktisk skal brukes til. Nemlig til å oppsummere og holde styr på hvor mange år man har levd.

Alder skal ikke brukes til å fortelle andre hva de kan og ikke kan klare i livene sine. Du kan ikke definere et annet menneske ut i fra hvor gamle de er. Se på meg, og husk kommentarene jeg fikk slengt etter meg når jeg var 16 år, gravid, og sikret at jeg «hadde ødelagt livet mitt for alltid»

33 kommentarer
    1. Hei!
      Er fast leser av bloggen din, og må jeg legge igjen en kommentar.
      Du virker helt fantastisk. Jeg er 27 år, og føler meg nesten for gammel til å lese bloggen din, hehe. – Men du virker så ekte og Leo er så vakker! Jeg beundrer deg! Dere er en flott gjeng. Jeg har det ikke så lett psykisk, men når jeg leser dine innlegg føler jeg meg faktisk bedre. Stå på!
      Hilsen Veronica

    2. Ødelagt livet ditt har du ikke. Man ødelegger ikke livet sitt ved å få barn, uavhengig om man er 16 eller 30. Men, det er ikke til å komme fra at det er litt mer vanskelig som 16 enn 30 hvis man tenker på utdanning og alt man skal ha på plass.
      Jeg har selv vært der du er nå, og tok utdanning med 2 små som 20 åring. Det var tøffe år, virkelig.
      Jeg fikk kjøpt meg bolig da jeg var 21 så barna slapp en nomadetilværelse,så det anbefaler jeg dere å gjøre.
      Har fått to barn til i midten av 30 årene og det kan ikke sammenlignes. Alt er enklere, alt.
      Dere klarer dere fint med målene dere har satt dere,men jeg er sikker på at du som 30 åring vil se tilbake å tenke:” hvor tok jeg energien fra ?”.
      Masse lykke til med fødsel, 2 barnsforeldrerollen, og utdanning.

    3. Du er utrolig flink til å uttrykke deg, og veldig flink til å skrive tekster ♥ ♥ ♥ Stå på – du kan klare alt om du bare vil 😉

    4. Var samme sted som deg. Når er jeg gravid med nr 2, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg blir presset til abort :/

    5. Satt akkurat på samme måte for 2 uker siden. 16 år og akkurat funnet ut at jeg er gravid, har bladd tilbake i bloggen din tilbake til da du var gravid. Elsker disse innleggene dine <3

    6. Selv om du helt sikkert er en fantastisk mor, så kan du ikke stikke under en stol at en 16 åring mangler mye livserfaring, selv om du føler deg aldri så moden og erfaren. Og selv om det tilsynelatende går bra med deg, så kan det da umulig være noe å hige etter å være en så ung mor som mulig. Jeg håper virkelig at ingen av mine barn havner i samme situasjon. 18 år, uten utdanning i det hele tatt og med to barn.

    7. Også en mamma: Jeg kan virkelig ikke se at jeg har skrevet at en 16-åring har mye livserfaring. Det er vel faktisk akkurat motsatt fra det jeg har skrevet i alle blogginnleggene mine som omhandler dette temaet, at en 16-åring eller tenåringer generelt ikke har livserfaring , og hvert fall ikke på samme måte som eldre mer etablerte mennesker 🙂 Jeg har heller aldri antydet eller ment at det er noe å hige etter å bli mamma så tidlig (Jeg går ut i fra at du ikke har lest noen av mine tidligere blogginnlegg siden du skriver dette) men at jeg mener at man skal ta valget om å beholde/ikke beholde barnet i ung alder etter hva man selv klarer å leve med, og ikke etter hva alle andre mener 🙂

    8. Ann: Hei!

      Selvfølgelig – Jeg skrev jo dette blogginnlegget litt ut i fra alle de andre jeg har skrevet, og det blir ufattelig mye gjentakelser om jeg skal skrive eksakt det samme i hvert og en av dem. Nå vet ikke jeg om du har fulgt bloggen min lenge, eller om du bare ramlet innom her nå, men jeg føler virkelig jeg har klart å vise meg fullstendig klar over at det er vanvittig mye enklere i forhold til utdannelse og jobb å vente med barn. Jeg valgte ikke å bli gravid når jeg var 16, men jeg valgte å beholde barnet når jeg tross riktig bruk av prevensjon ble gravid. Hadde ikke prevensjonen sviktet, hadde jeg aldri blitt mamma når jeg var 16, og å bli mamma så tidlig er heller ikke noe jeg anser som normalt. De fleste er jo heldigvis klar over at det lønner seg å få utdannelsen i boks før man før man begynner å planlegge barn – Men samtidig: Alt i livet kan heller ikke planlegges, uplanlagte ting skjer, og noen ganger blir veien til mens man går.

      Det tror jeg virkelig på at det var. Du bør være stolt!

      Tusen takk for det 😀

    9. Veronica: Hei Veronica!

      Tusen hjertelig takk, det varmet virkelig å lese dette! Betyr ufattelig mye å ha deg som leser, og ikke minst at du føler deg bedre når du leser blogginnleggene mine. Det er virkelig en stor motivasjon for meg <3

    10. Hei! Du er helt fantastisk og stå på. DU må fortsette med det du gjør og vis frem den gode moren du er selv om du ikke er så gammel.
      Få samfunnet til å endre fordommene sine mot unge mødre.. Det er ikke slik det skal være. Unge mødre kan være like bra og tilogmed bedre enn eldre.
      Bare stå på!

    11. Selvfølgelig er det den som er gravid som til syvende og sist skal ta det endelige valget. Men husk at de aller, aller fleste 16 åringer ikke kan tjene gode penger på en mammablogg. Det visste heller ikke du. Du har vært veldig, veldig heldig. Det kunne ha blitt slik at du havnet i kjellerleiligheten hos mamma og pappa med støtte fra nav. Det disse småjentene som leser bloggen din ser – er en ung jente med et ganske høyt forbruk som tjener gode penger uten utdanning . Så selv om du aldri har uttrykt at din situasjon er noe å hige etter, så kan du være ganske sikker på at det sitter flere unge lesere der ute som tror at å være ung mor er riktig så lukrativt.

    12. Når det er sagt så har du min fulle respekt for dine avgjørelser og måten du håndterer tilværelsen din på. Det jeg mener er at det er lett å la seg blende, når du sitter der som gravid 16åring og leser bloggen din. Litt problemer med barnefar, folks generelle fordommer mot unge mødre – ellers går alt mer eller mindre på skinner. Det er heller ikke alle 16åringer der ute som er istand til å ta en slik avgjørelse helt på egen hånd.

    13. Også en mamma:
      Jeg har skrevet ganske mange utfyllende blogginnlegg om det du kommenterer her. Hvor jeg tydelig skriver at vi har vært heldige som klarer oss så godt som vi gjør økonomisk, og hvor jeg tydelig skriver at dette ikke er “normen” (Om jeg kan si det sånn) når man blir foreldre i ung alder uten jobb. For de aller fleste unge mødre som blir gravide, hvert fall så unge som jeg var, har jo ikke jobb.

      Jeg har absolutt forstått at jeg har et ansvar her, og det er jo mye av grunnen til at jeg har nevnt hvor heldige vi er som klarer oss godt økonomisk såpass mange ganger i mange blogginnlegg (som du nevner her, vi hadde klart oss bra uten bloggen også, selv om vi måtte ha prioritert annerledes på enkelte områder – Men det er en annen sak) Men jeg føler jo ikke helt at jeg skal måtte starte hvert eneste blogginnlegg med å skrive det heller.

      Spesielt høyt forbruk har jeg for øvrig ikke, men det er selvsagt vanskelig for dere å vurdere ut i fra bilder av det jeg har kjøpt. Dere vet jo ikke alltid om jeg kjøper for eksempel babyklær på salg eller på Finn! Jeg sier meg helt enig i at det er blitt mye innkjøp nå i det siste, men det er fordi jeg har ville fått unna alt innkjøp av babyutstyr! Og jeg har spart for å kjøpe babyutstyr av god kvalitet som holder lenge, samt ordentlig ulldresser og barnehageutstyr til Leo.

      Jeg er for øvrig litt nysgjerrig på hva du mener jeg kan gjøre annerledes, for jeg vil gjerne høre om du har noen gode ideer. Synes du at det blir mest riktig at jeg ikke poster bilder av tingene jeg har kjøpt som jeg vet er kostbare? Er det best at jeg nevner i starten av hvert blogginnlegg hvor jeg viser frem ting, at det generelt sett ikke er lukrativt å bli ung mamma? Jeg er som sagt bare nysgjerrig på synspunktene deres!

      Klem

    14. Også en mamma: Det var hyggelig å høre!

      Selvfølgelig – Jeg vil jo ikke påvirke unge jenter til å bli unge foreldre ved at jeg får det til å se plettfritt ut. Det er jo en del av hvorfor jeg har hatt et fokus på å dele nedturer like så godt som oppturer, og at mammalivet slett ikke er en dans på roser.

      For øvrig veldig enig i det du sier at alle 16-åringer ikke er i stand til å ta en slik avgjørelse. Vi er jo fryktelig forskjellige alle sammen, og er på forskjellige stadier både fysisk og psykisk ganske lenge utover tenårene!

    15. Hei 🙂 Elsker bloggen din! Lurte på om du kunne skrive litt mer om da du fant ut at du var gravid med Leo? Liksom, vekte du mammaen din? Eller hvordan sa du det til alle? Hvem var det tøffest å fortelle det til? Hvordan reagerte foreldrene/besteforeldrene/søskene/fredrik på det osv? Ringte du fredrik? Håper du kan utdype det 🙂

    16. For et flott innlegg!:) Jeg har følt deg noen mnd nå og liker så godt stilen din som blogger. Ærlig og flotte innlegg! Nå lurer jeg litt på om du kunne skrivd et innlegg på den største forandringen på å bli mor? Selv prøve jeg og samboeren å bli gravide og er så spent på veien videre 🙂

    17. Syntes det er unødvendig med kommentatene til brukeren “også en mamma”. Virker som hun er full av fordommer..
      Jeg syntes du gjør en utrolig bra jobb. Jeg er fast leser av bloggen din og har vært det i lange tider. Det jeg syntes er så fint med bloggen din er at du faktisk kan fortelle hvor vanskelig det kan være og være ungmor i motsettning til andre ungemødre som blogger. Du virker som en fantastisk mamma og jeg blir glad når jeg leser at du trosser fordommer nok en gang og beholder barnet ditt.
      I en alder av 16 så har man på langt nær ikke samme livserfaringen som en som er 30år, men jeg tror helder ikke de på 30år har grunnlaget til å være bedre mødre for det. Jeg mener at det som definerer et menneske som en god forelder er om man prioriterer barnet sitt først eller ikke. Jeg har flere venninner som blei mødre for første gang som 16-åringer, og jeg skal si at det har ikke vært lett for dem, med et samfunn som går å slenger dritt og er fulle av fordommer. Nå skal det ha seg at et par av disse er fantastiske mødre, jeg mener at man ikke blir noe bedre mor fordi man har hus og jobb. Jeg har også ei venninne som bor i kjeller leiligheten til foreldrene, og som helg etter helg reiser ut på fylla, og lar foreldrene(besteforeldrene til barnet) passe barnet. Det at hun prioriterer fest og fyll fremfor å være med barnet sitt syntes jeg er helt uforstålig men det er vell der modenhet kommer inn. Hun er vell mindre moden. Men jeg mener at det er uforståelig uansett alder at man velger å få barn for å så sette det bort for å reise på fest. Det som gjør deg til ett så fantastisk menneske og ikke minst mamma er at du trosser fordommer og velger bort abort fordi du selv er i mot det.
      Jeg er selv 20år og gravid med mitt første barn, er mitt i bachelorutdanninga mi og skal nå ta permisjon ett år. Jeg definerer meg selv som ung mor, fordi at det å få barn i en alder av 20år er helder ikke “normalt”. Vi begge har en ting til felles vi gikk på prevansjon, vi blei gravide og vi valgte til tross for fordommer og beholde barna våre fordi vi er imot abort. Eller mot abort er vell litt feil å si, vi er ikke mot abort, la folk få velge selv. Men vi ville aldri drept barna våres, og vi vil ha de i livene våres. Stå på å bekjemp fordommene! Du er en fantastisk mamma! Ingen leilighet/hus eller jobb kan gjøre deg til noe bedre mor!

    18. Selv om man mener at de aller færreste 16 åringer ikke har de aller beste forusetninger for å få barn, både når det kommer til modenhet, økonomi eller livserfaring, betyr ikke det at man er full av fordommer. Man er vel heller realist. Når det er sagt, så kommer gode mødre i alle aldre – dårlige mødre også.

    19. Jeg er en av de småjentene i kjellerleiligheten til mamma og pappa som får penger fra nav. Jeg ble også gravid på prevensjon og valgte å beholde. Økonomien er ikke bra fordi jeg ikke har noe utdanning eller jobb. Men datteren min kunne ikke hatt det bedre! Vi har mange som støtter oss og hjelper oss økonomisk, nå har barnefar også fått seg jobb, og vi har flyttet i egen leilighet. Hater disse fordommene, tviler på datteren min hadde hatt det så bra som hun har om hun hadde en annen mamma enn meg. Jeg gjør så godt jeg kan og det er bra nok for henne 🙂 stå på Jessica <3

    20. Personlig synes jeg at hver får gjøre som de føler for og det å være ung mamma har mange fordeler, akkurat som det å være en eldre mamma har.

    21. enig i den! jeg må få slenge inn en positiv kommentar til deg! du har stått på og klart deg veldig bra.. for min del så gikk det desverre ikke bra:( jeg ble gravid når jeg var 20. sønnen min er snart 1 år men han er i fosterhjem:( pga barnefar ødela meg psykisk og jeg ikke klarte ta vare på verken han eller meg selv. og jeg er tidligere barnevernsbarn,, ikke alle er like flinke som deg, husk det. du er et forbilde for mange andre unge gravide . desverre ender noen opp som meg, med barnet i fosterhjem..

    22. Min veninna ble gravid som 16, hun ville ikke ta abort fordi hun mente hun var imot det. Hun fikk barnet, passet på det i 2 dager, og leverte det til annen familie. Barnet bor nå i fosterhjem…
      Poenge mitt er at det er faktisk ikke alle som klarer seg så bra, derfår får jeg en klump i magen over unge foreldre, fordi jeg tenker på BARNET.
      Men du er fantastisk, mener ikke dette om deg i det hele tatt! Du er en av få, å du må være stolt av hvor flink du er!!
      Når d kommer til veninnen min, mistet jeg all respekt for henne og kuttet kontakten.

    23. Om jeg ikke husker feil spurte du på barn i magen hva de mente om du burde opprette en blogg jessica? Mener å huske at du ble dømt opp og ned å at det ikke var vits å starte nok en kjedelig mammablogg. Var det du som linket til bloggen din eller husker jeg feil?! Uansett var ikke kommentarene noe bedre til den som gjorde det.
      Jeg heiet på deg den gang og jeg heier fortsatt. Du har vist nettrollene hva du er god for. Se på alt du har fått til med bloggen din? Det hadde du ikke trodd da du spurte hva folk tenkte om du burde opprette en blogg 😊.
      Klem fra Linn

    24. Så utrulig bra skrevet <3 Jeg syns du er tøff 🙂 Jeg personlig ville ikke sagt at du var mindre årig som 16 , da 16 år er den seksuelle lavalder i Norge, å jeg tenker at er man gammel nok til å ha sex er man også gammel nok til å stå for det som eventuelt skulle skje 🙂 Jeg syns du tok det rette valget, hadde jeg vært 16 år å blitt gravid hadde jeg blitt utrulig glad, å jeg vet familien hadde vært utrulig glad sammen med meg 🙂 Men jeg å samboeren min ble ikke gravid før i år, å vi har prøvd i neste 4 år før det gikk, å vi begynte neste å gi opp å tenkte at vi kanskje ikke kan få barn, jeg har alltid vært sjalu på de som har fått barn tidlig og før meg <3 Å nå er jeg endelig gravid for første gang å klarer ikke vente til den dagen jeg sitter der å vi endelig er blitt en familie 🙂
      Kos deg kjempe masse med Leo å når babyen kommer <3

    25. Blir litt frustrert av å lese kommentarene til “også en mamma”. Som en annen sier over meg, virker det som om hun er full av fordommer. Det virker som at hun er ute etter å kverulere. Jeg skjønner ikke hvor hun får alt det fra! Du har da ALDRI sagt at 16 åringer har mye livserfaring eller at dette er normalt. Du har faktisk sagt det motsatte. Du har også skrevet mange innlegg om at dere har vært heldige og at det absolutt ikke er en selvfølge! Hun trenger da ikke å fortelle deg noe du ikke vet.. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal oppføre seg sånn

    26. hey 🙂 du er jo ikke den enste som har blitt ung mor , tenk på Mamman til michelle hun ble mamma som 14 åring , så det finnes mange unge mødre 🙂 vi er vel mer modene når vi er litt gammler men det er jo opp til hver enkelt når man får barn .. så lenge begge er klar for det 🙂 Lykke til som 2 barns mor det fortjener du virkelig <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg