STOPP!

Helt siden Leo kom til verden har han hatt mye hår. Han kom til verden med nydelige blå øyne, og mørkt hår. Mørkebrunt, akkurat som mammaen sin.

Månedene gikk, og Leo fikk etterhvert en mellomblond hårfarge. Men mengden av hår er som den har vært siden han ble født: MYE! Det vokser, det vokser, og det vokser. Og jeg klipper det alltid før det blir plagsomt for han i den forstand at det stikker ham i øynene eller lignende (Eller at det er blitt slitt) men vi synes gutten vår er perfekt som han er. Med litt lengde på håret sitt.

Vi steller håret hans så godt vi kan. Jeg børster og vasker det, og jeg gjør så godt jeg kan for å holde det “på plass”. Men Leo er en ettåring. Han kryper, løper, utforsker verden og leker masse – Klart er det umulig at håret hans skal ligge perfekt på hodet hans hvert eneste sekund! Det betyr ikke at vi ikke steller håret hans, men at han er en aktiv liten gutt. Han skal få vokse opp med å leke og gjøre akkurat det barn skal, uten å skulle tenke på at håret hans skal ligge perfekt hele tiden.

Gutten vår i dag, litt over 13 måneder gammel ♥

Leo 8/9 måneder gammel.

I starten tenkte jeg at siden så mange mente at vi burde klippe han, så tenkte jeg også at det kanskje ville være best at han fikk en kort hårklipp. Men ingen av frisørene jeg har vært hos har ønsket å klippe han, siden han ikke sitter i ro (Det kan man ikke akkurat heller forvente, synes jeg) og i tillegg vokser håret ut igjen på null komma niks. Det er nesten ikke noe vits, uansett om frisørene hadde sagt ja til å klippe ham.

Kan ikke gutter ha langt hår? Det er spørsmålet jeg har stilt meg selv når vi har fått så mange kommentarer om håret hans. “Kan dere ikke få se til å klippe håret på den stakkars gutten?” og “Håret hans ser forferdelig ut, kom dere til frisøren!”

Jeg vil bare ha en ting helt klart, og det er at det er ikke synd på Leo fordi han har lengde på håret sitt. Det blir bare for dumt å si.

Jeg har lyst til å si ifra nå, disse kommentarene setter jeg ikke pris på i det hele tatt. Det er ikke noe koselig å sitte å lese at dere mener håret til sønnen min ser ut som et kråkereir, og at “Nå er det veldig på tide at dere bestiller en frisørtime!” Det bestemmer jo faktisk vi, som er foreldrene hans. Og det er selvfølgelig helt greit om du mener at håret til Leo ser ut som et kråkereir, men alvorlig talt, dette er en 13 måneder gammel gutt – Hold det for deg selv.

Vi synes gutten vår er den nydeligste i hele verden, akkurat slik han er. Leo har litt lengde på håret sitt, og det er sånn Leo er! Det har blitt et av hans kjennetegn for oss. Jeg synes han er så sjarmerende og flott med det fine håret sitt, og hvis det ikke plager verken han eller oss, så skjønner jeg ikke hvorfor andre skal plages av det heller!

27 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet, Jessica, kunne ikke vært mer enig selv. Leo er nydelig akkurat sånn som han er. Jeg synes at han kler litt lengde på håret, og jeg skjønner godt at frisørene ikke vil klippe ham hvis han ikke sitter i ro! Det kunne fort blitt en saks i øyet, og det vil vi ikke ha noe av! Veldig bra innlegg.

    2. Jeg synes det bare er tull at vi fremdeles er så opphengt i kjønnsroller at enkelte går til de lengder og sier at en 13 måneder gammel gutt “ikke ser ut” bare fordi han begynner å få litt lengde på håret. Jeg personlig synes han er en utrolig sjarmerende liten gutt! Og dessuten har han litt den “rampete” looken, noe som er veldg søtt!
      Vil også si at jeg synes du har en veldig spennende blogg, som jeg veldig godt liker å lese! Gleder meg til å fortsette å følge med på deres liv 🙂

    3. Nei men herregud! At folk orker å henge seg opp i små saker! Håret til Leo er kjempe fint og hvis det er litt bustete på noen bilder så gjør vell ikke det en verdens ting! Sønnen vår har også langt hår og ordentlig pannelugg i tilleg, men ingen klager på det. Innimellom så børster jeg det ikke engang, fordi jeg glemmer, men ingen klager på det.
      Bare fordi Jessica skriver blogg så betyr det ikke att man må kritisere henne for allt ho gjør.
      Leo er en kjempe fin gutt og passer veldig bra i langt hår!

    4. Jeg er så enig med deg Jessica!!!
      Og jeg synes Leo er fin akkurat som han er!! Jeg aldri tenkt at han er stygg på håret, han har bare mye hår slik noen barn har!!! Og noen av de barna er bl.a. 2 av mine egne tantebarn!!! 💚💚💚

    5. Gutten min har lange lyse krøller som har passer skuldrene for lenge siden 🙂 Synes langt hår er fint på gutter! Men fått mange kommentarer om at vi må klippe han, spesielt fra jentemammaer med døtre som knapt har et hårstrå (sjalusi?)

    6. Jeg syns Leo er fin på håret:) Og ja, håret hans ser ut som et kråkereir til tider hehe men da er han jo bare så søt <3 Leo er søt uansett han 😉

    7. Utrolig stygt av folk å kommentere håret til et lite barn på en sånn måte. Leo er så vakker, og håret gir ham en nydelig sjarm. Veldig umodent av folk å blande seg opp i dette.

    8. Så enig med deg! Blir så sint hver gang jeg ser en slik kommentar på bloggen din.. og det er ikke sjeldent akkurat! Synes han er så søt med håret!
      Men er vel ikke akkurat sant at han har hatt langt hår siden han ble født, på bilder fra han var ca 5 måneder har han jo ingenting hår, så det bør du kanskje rette på. 🙂
      Men lurte egentlig på om hva du synes om innlegget til Anna Rasmussen der hun dømmer eldre mødre fordi dem dømmer yngre mødre? Synes det var et veldig teit innlegg og håper ikke du har tenkt å komme med et sånt. Mistet helt respekten for henne etter det innlegget!

    9. Rister like mye på hodet hver gang noen kommenterer ting om håret hans… Det er ikke opp til dem hvordan dere velger å ha håret til deres sønn! Synes han er fin akkurat som han er jeg!:)

    10. Han er jo så nydelig med det tykke fine håret sitt ❤️ En helskjønn unge! Ville bare tipse deg om Nyquist barnefrisør rett ved biblioteket i Larvik – de er helt utrolig flinke, min lille apekatt sitter aldri så stille som når han er der 🙂
      Det er du som er mamma’n hans og vet best – prøv å heve deg over alle bedreviterne der ute 😉

    11. Der er gutter/manner ute rundt om med langt hår, eg vet om noen å di passer det også. Eg synes foreldrene skal få bestemme selv om sønnen deres skal ha litt lengde på håret eller ikke når det er barn da selvfølgelig, hehe. Det blir ganske feil vist andre folk skal bestemme det… Leo er kjempe fine slik som han er nå, om han er litt bustete på håret eller ikke<3 🙂 Fineste Leoen på bildene<3 🙂

    12. Én ting er dette med kjønnsroller og at noen fremdeles mener at gutter og jenter skal se ut slik og sånn.
      En annen ting er det å i det hele tatt bry seg om hvordan en ettåring ser ut på håret… gutt, jente, langt hår, kort hår – bustete og grisete blir det som regel uansett. De er barn, og det har da vel ingenting å si?!

    13. Jeg synes han er et skikkelig sjarmtroll med litt lengde på håret, jeg! Om et barn har mye eller lite hår spiller da vel virkelig ingen stor rolle, så lenge det er som du sier, at det ikke er i veien! 🙂

    14. Jeg er mamma til en gutt på 6 år og han har lengde på håret. Jeg synes han kler det så godt (og ikke vil han klippe seg kort heller. Hvis og når, skal han selvfølgelig få lov. Valget er hans! :)). Hvorfor må alle gutter ha kort hår? Hvorfor kan man ikke være det individet som man er med alle forskjeller det innebærer? Spiller ingen rolle om man har kort eller langt hår. Personlig synes jeg Leo er nydelig med den sveisen!

    15. Han har et utrolig flott hår! Bare behold det sånn. Og tenk på at i land i Andes, f.eks. Ecuador og Peru, der har indianske gutter og menn fantastisk, langt hår til langt nedpå ryggen 😊👍👍👍

    16. Gutter skal få ha håret sitt akkurat som de selv vil. Mener at dere heller kan klippe det når Leo selv begynner å skjønne hva hårfrisyre er, og når han selv har blitt så gammel at han kan bli med å bestemme hvordan håret skal være 😀

    17. Han er kjempesøt med langt hår. Også når det ikke er perfekt stelt. Barn er ikke plastikk dukker. La de leke, grise å være barn😅 Mi jente har hvite krøller, jeg klipper ikke. Tok laaang tid før ho fikk hår i det heletatt. Å etter en dag i barnehagen er hun fremdeles like søt, selv med håret til alle kanter, med prim å sand i😃 La barna være barn😁

    18. Har aldri kommentert før men nå må jeg bare for det er så tullete: Ikke at det har noe med saken å gjøre men han er jo dødssøt og kler sikkert alle frisyrer, men det er jo helt perfekt som det er <3 jeg har en gutt selv og kommer ikke til å bry meg en døyt om det er langt eller kort. Hvorfor plage barnet med frisøren? Hårfrisyre på de små er det siste man trenger bry seg om.

    19. Hei!
      Har fulgt bloggen din lenge, men aldri kommentert før nå. Jeg venter mitt første barn litt før deg, og har bestemt at jeg ikke vil eksponere den lille på nett. Grunnen er så enkelt som at jeg ikke orker det såkalte “mammapolitiet”, på nakken. Har du noen gang vurdert, om du skulle latt vær? Håper på svar 🙂

    20. Cecilie: Hei!

      Jeg eksponerte ikke Leo i starten av min “blogg-karriere” og har skrevet flere innlegg omkring eksponering av barn. Her er et jeg skrev i april : http://jessicaenerberg.blogg.no/1461150821_20042016.html

      Du vil ikke kunne tilfredsstille alle med valget ditt uansett hva du velger, -det har jeg lært! Jeg trodde jeg tok et valg som ingen kunne “ta meg på” når jeg bestemte at jeg ikke ønsket å eksponere Leo i fjor. Der tok jeg feil, og det haglet inn kommentarer om at “Leo var så stygg, og at det var derfor jeg ikke postet bilder av ham” og slike ufyselige kommentarer.

      Poenget er bare: Hvis du føler du har tatt rett valg, så er det rett valg. Men ikke baser beslutningen din på noen andres mening, det er din som teller når alt kommer til alt.

      Klem

    21. Skjønner deg helt! Har en nevø, og søsteren min tok bare en sånn barbermaskin for hår og gjorde det selv hjemme. Kanskje litt vanskelig, men veldig enkelt. Blir ganske kort, men TENK så deilig for sønnen deres. Og det vokser ut igjen, så slapp av.

    22. Synes Leo er helt nydelig akkurat som han er 🙂 han kler det lange håret sitt :). min sønn som er 3 nå, har aldri kledd langt hår,så han fikk sin første klipp som 11 måneder gammel baby,men han har alltid vert en veldig rolig gutt :). Men jeg synes gutter er kjempe nydelige med litt lengde på håret,så kjempe synd min ikke kler det

    23. Så skjønn gutt du har! Gutten min som snart er 5 år hadde langt hår i fleire år, og likte det så godt selv, så han fikk bestemme det. Han kalte det rapunsel hår og var så glad i det. Han klipte seg kort for ei stond sio, men nå savner han det lange håret sitt så det skal han få spare til igjen 🙂 ingenting er bedre enn lykkelige barn 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg