KROPPEN ETTER EN FØDSEL

Når jeg våknet i dag tidlig, sjekket jeg etter hvert mobilen min. Og jeg ender som vanlig opp med å scrolle meg nedover facebook-feeden min. Og plutselig dukker det opp: Fotballfrue har postet et bilde av kroppen sin 4 dager etter fødsel!

For vet dere hva? Tenk at det finnes faktisk mødre som går gjennom både ett og to svangerskap uten at man egentlig kan se på det kroppene deres – Og hadde ikke media hatt et så ekstremt stort fokus på å hylle hengemager og strekkmerker, så hadde kanskje flere vært klar over at mammakroppen ikke er en og samme kropp, men at det er en samlebetegnelse på alle de forskjellige kroppene man kan ha etter å ha båret frem et barn. Og at alle selvfølgelig er like flotte og unike, akkurat slik de er! UANSETT hvordan de ser ut.

Det møter meg daglig.

«Lise (27) viser stolt frem hengemagen» eller «Petra (35) bryr seg ikke om strekkmerkene» i god blanding med “Slik blir kroppen etter et svangerskap” sammen med bilder av overnevnte. Artiklene overfaller meg når jeg sjekker diverse sosiale medier, og de blir delt i hytt og pine. Joda, det er fint og flott at vi hyller disse mødrene for kroppen deres, for det skal vi jo i utgangspunktet selvfølgelig gjøre med kropper i alle størrelser og fasonger – men er det riktig at den evige hyllesten av kropper med løs hud og hengemage etter et svangerskap skal gå på bekostning av andre type kropper og aksepten for den?

Bare følg nøye med i kommentarfeltet under bildet til fotballfrue ettersom kommentarene kommer tikkende inn. Spørsmålene om “Hvorfor hun har et slikt behov for å vise seg frem” kommer garantert. Jeg har sett det før en million ganger, og jeg kommer garantert til å se det igjen.

Men disse mødrene med strekkmerker og hengemage – de får ikke disse spørsmålene. De blir bare hyllet, de. Hvorfor er det slik? Jeg postet selv et bilde av meg i en badedrakt når det var 9 måneder siden fødselen – og dessverre for meg, hadde ikke kroppen min fryktelig synlige tegn til at jeg hadde båret frem et barn for under ett år siden. Jeg fikk slakt så det holdt! Spørsmålet jeg satt igjen med var: Hadde jeg fått samme slakt om jeg hadde hatt 10 synlige ekstra kg, og magen full av strekkmerker? Mest sannsynlig ikke.

For hvorfor må egentlig fotballfrue ha et svar på hvorfor hun vil vise seg frem, om ikke mødrene med hengemage trenger det? 

Akkurat som at de som ikke har fått hengemage etter svangerskapet sitt kan noe for at de ikke har fått det. “Beklager at jeg ikke fikk strekkmerker”, liksom!

Vi skal hylle mammakroppene våre for alt de er verdt. De har gjort en like fantastisk jobb, alle sammen. Det kan ikke måles ut i fra hvordan kroppene våre ser ut. Hengemage eller ei. Men Caroline Berg Eriksen kan ikke noe for at hun ikke har masser av løs hud eller strekkmerker på magen sin eller på kroppen sin generelt etter svangerskapet sitt.

På samme måte som at de som får kroppen sin merket etter et svangerskap, på den ene eller den andre måten – ikke kan noe for det.

Alle skal få lov til å være stolte over kroppen sin etter å ha båret frem et barn, uansett pokker hvordan de ser ut. Vi skal få lov til å vise oss frem! Vi skal få lov til å være stolte!

Og vi skal ikke måtte trenge å forklare oss, uansett hvordan vi ser ut. Vi må snart klare å akseptere at vi ikke er like, og at vi aldri vil bli helt like. Vi er forskjellige, vi kommer i alle størrelser og fasonger, og det samme gjør kroppene våre etter endt svangerskap. Vi kommer ikke unna det uansett om vi velger å kun fremme gjennomsnittskvinnen. Og det faktumet at vi er forskjellige synes jeg vi bør omfavne, ikke kritisere. Vi må tørre å vise oss frem, uansett hvordan vi ser ut, og med det vise alle unge jenter som vokser opp i dette fryktelig utseende-fikserte samfunnet at man er fin og bra nok uansett hvordan man ser ut. Og at ingen kropper er bedre enn andre.

Jeg er, akkurat som fotballfrue, så innmari lei av det evige fokuset på hvordan mammakroppen “egentlig ser ut” 

For vet dere hva? Det er det faktisk ikke et fasitsvar på!


Foto: Caroline Berg Eriksen

31 kommentarer
    1. Helt enig med deg Jessica! Jeg hyller fotballfrue for hennes nydelige kropp, isteden for å slakte henne i troen på at min kropp ikke blir like pen 👏👏

    2. Jeg er så enig med deg! Fotballfrue er utrulig heldig som har en slik kropp tross du fødsler, jeg venter mitt første barn å er spent på hvordan min kropp blir og se ut, men jeg vet at uansett hvordan det blir å se ut etter fødselen så skal jeg bære den med hevet hodet, for jeg har da vært igjennom noe så fantastisk som å sette ett menneske til verden 🙂

    3. Er så utrolig enig med deg! Jeg syns det er kjempe flott at hun tørr å legge deg ut når hun vet hun får kritikk av det, bare fordi hun ikke ser ut sånn som mammaer skal se ut ifølge andre. Jeg håper at den dagen jeg får barn så ser jeg like flott ut som henne etter fødselen, og at ingen skal dømme meg på grunn av manglende henge mage og strekkmerker.

    4. Jada, men hele meningen med “hengemage” mammaene som legger ut bilder av kroppen sin er jo fordi at de som mister all babyvekten med en gang pleier å bli hylles i utgangspunktet? Synes ikke at det burde være noe kritikk til noen ang. mammakroppen, men tror vi burde huske på hvorfor disse damene med strekkmerker og henge mage fikk litt positiv media oppmerksomhet i det første. Er ikke så synd på dere!

    5. Jeg tenker at sånne ting ofte kommer av misunnelse, og hvis man er litt større i str har man vel kanskje et behov for bekreftelse. Generelt tror jeg idealet er en slank og sunn kropp, men det krever faktisk litt innsats. Og den må man rett og slett være ville til å gidde å ta, om man skal få en sunn kropp. (Det avhenger selvfølgelig også av gener) Og vise seg frem i en sunn kropp viser jo bare at man tar vare på seg selv, og at man har stått på og gjort en jobb selv, det skal man være stolt av. Overvekt (så sant man er frisk) kommer av for lite aktivitet og for stort inntak av energi, det er enkel matematikk. Det som teller er at man trives i sin egen kropp, og da kan man stolt vise seg frem enten man er sånn eller sånn 👍👍 Dette er ikke ment frekt eller for å støte noen 👍👍

    6. Så bra skrevet! Jeg liker at det skal være rom for mangfold og det at alle har forskjellige kropper. Tror også at mange drømmer om å se ut som Caroline etter fødsel. Hvor mange er bikiniklare 4 dager etter, liksom 😉 Ikke noen lett debatt, siden mange blir litt støtt av sånne bilder. Det burde ikke være sånn :/

    7. Å legge ut et bilde av seg selv i undertøyet 4 dager etter fødsel ER jo ikke vanlig 😉 Jeg kjenner ingen som har gjort det, eller kunne vurdert å gjort det – det ville jo blitt sett på som skikkelig rart!! Men fordi det er fotballfrue så er det liksom greit! Jeg bare ler av hele denne dabatten og av alle som gidder å engasjere seg. Det er jo egentlig helt absurd. Selvfølgelig la hun ut dette bilde? Hadde noen trodd noe annet?
      Orket bare skumme igjennom denne bloggposten også – kjenner jeg er så lei av alle som kjøper dette kvasifeministiske pjattet om kvinnekroppen. Når skal folk egentlig skjønne at CBE er en forretningskvinne som lever av publisitet og oppmerksomhet og på denne måten skaffer levebrød til seg og familien? Hun er ikke “venninden din” som kjemper en sak for post partum-kroppen og at alle skal være stolte og blablabla.
      Nå må dere slutte å kjøpe dette bullshittet!! For en saueflokk av dumme mennesker.

    8. Lina: Hvis du så vidt orket å skumme igjennom så leser du jo denne bloggen, tydeligvis 😂 Og det var da voldsomt til bruk av fancy ord 😂

    9. Alle er vi forskjellige, og alle ser vi annerledes ut. Heldigvis! Men behovet for å legge ut bilde av seg selv i undertøy rett etter fødsel ser jeg ikke helt meningen med, og heller ikke behovet. Men det er min mening. Og hadde jeg hatt så liten mage som Caroline høygravid, hadde sikkert jeg også hatt ganske flat mage tidlig. Men vi må huske at de fleste er nok litt større eller mye større ved ferdig graviditet, og derfor naturlig også større en tid etterpå.

    10. Helt enig med deg! I tillegg har fotballfrue, i følge bloggen, vært flink med trening og kosthold 🙂 Det gir jo flotte resultater 🙂 Mange (ikke alle så klart, noen er jo syke i svangerskap), kunne nok gjort mer hva trening og kosthold angår 🙂 Gikk lite opp i vekt og fikk liten mage selv, og fikk heldigvis bare positive kommentarer på den flate magen rett etter fødel 🙂

    11. Trine: Jeg leser bloggen her innimellom ja 🙂 Synes ikke den er så halvgærn faktisk! Synes Jessica er søt! Men nå sa jeg ikke at jeg hadde noe i mot denne bloggen heller??
      Håpet faktisk hun hadde noe vettugt å si, men skjønte jo fort at det ikke var tilfelle – i denne saken. Synd!

    12. Jeg syntes dette var et dårlig innlegg av deg, for det viser til at du ikke skjønner helt hva det dreier seg om.
      Kvinner i dag har et enormt kroppspress hengende over seg. Det er 10000 artikler om sommerkroppen, trening og slanking, og sikkert vel så mange om perfekte kropper, kjendiser som ser råbra ut og sånn som du og fotballfrue – som legger ut bilder av hvordan dere ser ut etter svangerskap – null strekkmerker og falt mage.
      Det gjør at de som får hengemage og strekkmerker føler seg enda verre enn de allerede gjør. Åpenhet rundt dette bygger solidaritet rundt kvinner, og flertallet ser ikke så smashing ut rett etter er graviditet. Jeg blir rett og slett oppgitt over at du ikke skjønner dette! Etter å ha fått et barn er man ofte sensitiv og følsom angående kroppen sin, og slike perfekte bilder gjør det ikke bedre.
      Klart alle skal kunne være stolt av kroppen sin, men realiteten er at det er så latterlig mange kvinner der ute som ikke er det. Som gjemmer seg i poseklær, gråter i speilet og hopper over frokosten. På hvilken måte bidrar det på en god måte å vise sin perfekte kropp rett etter fødsel?
      Jeg selv la på meg mye, jeg fikk strekkmerker og jeg følte meg skikkelig ekkel etterpå. Jeg forsøkte å passe på kosten og matinntaket, men jeg la på meg forde. Da var det godt å se at jeg ikke var alene om det, for ingen har vel problemer med å legge ut sånne perfekte bilder? Man har derimot problemer med å legge ut bilder som viser perfeksjon. Hva er poenget? Hvem imponerer man? Det eneste det gjør er å tråkke på de som allerede føler seg dritt.
      At det går ann sier jeg. Legge ut sånne bilder er ikke på noen måte positivt for noen andre enn en selv. Æsj altså, for et samfunn! Rett etter man har fått barn!!

    13. Jeg bare skjønner ikke fokuset.. Snakk om å være sykelig opptatt av kropp og seg selv. Har selv født to barn og selfie i undertøy har ikke akkurat vært noe jeg har vurdert. Har hatt viktigere ting å gjøre 😅 Jeg driter så langt i hvordan andres mager ser ut rett etter fødsel. At man kan spise sunt både under graviditeten og i barseltiden – og etterhvert begynne å trene opp kroppen igjen er jeg helt med på! Heia sunne, friske kropper i alle fasonger, men nei til å poste bilder av dem. Burde ikke være interresant for noen andre enn deg selv og evt partneren din å se deg i undertøy. Det er ikke feminisme! Bare sykelig selvopptatthet -og i fotballfrues tilfelle også et mål om å tjene penger. Trist.

    14. Dette viser vel at du ikke har så mange år på baken til å forstå dette helt ut.Dette er ikke annet enn et selvopptatt behov for oppmerksomhet og det få blest om sin egen person når hun ikke har en vanlig jobb å leve av.

    15. Linea: Haha, jeg satt bare og ventet på det – alderen min må brukes mot meg i alle tilfeller den kan. Jeg tror ikke du har forstått mitt poeng heller, men jeg skal i motsetning til deg holde meg for god til å gå løs på hvor gammel du eventuelt må være, og heller bare akseptere at vi har forskjellige meninger og at det faktisk er helt OK.

      Ha en super fredagskveld!

    16. Helt enig med deg jessica👌👏
      Alle kvinner er forskjellige når det kommer til hvordan kroppen ser ut etter et svangerskap
      Eg hyller fotballfrue for den fine kroppen hennes og synes hun ser fantastisk ut 😊
      Hvis vi skal hylle damer med strekkmerker og hengemage, hvorfor kan vi ikke da hylle de som ikke har noe strekkmerker eller hengemage etter fødselen!!

    17. I dag er det dessverre slik at fokuset er jakten på den “perfekte mammakroppen”, istedenfor det lille vidunderet man har skapt,båret frem og født. Trist

    18. Poenget med denne saken er vel at mange av oss ikke forstår vitsen med halvnakne bilder av kroppen dager etter fødsel.Dette uavhengig av slank eller tykk. En annen sak er om damen hadde publisert bildet om hun hadde magen full av blårøde strekkmerker, noe som oppstår uavhengig av trening og mat..

    19. Haha, må si jeg ble meget skuffet av deg som en vanligvis reflektert blogger. Jeg er selv tynn, så argumentet “misunnelse” kan dere tilhengere droppe ;). Uansett: fotballfrue kunne tatt et bilde av seg selv med inntilSittende klær hvis hun på død og liv vil vise frem kroppen sin 4 (!!!) dager etter fødsel. gi meg en positiv ting vi lesere får ut av å se dette bildet kontra et bilde med klær på. Det finnes ingen. Det er ikke slik at en person med mye penger går rundt å vifter med sedler fremfor fattige bare fordi de rike har jobbet så jævla hardt for det mens de fattige har “sittet på rumpa”. Det er ikke slik verden fungerer.! Hvis alle fotballfrue tilhengere tror at hun fronter tynne jenter i kroppshysteriet så tar dere feil. hun er ute etter klikk=penger. Trodde hun lærte det sist gang.. Skjønner heller ikke greia med at alle tynne syns synd på seg selv fordi de “tykke” blir hyllet mens de tynne får “hat”. Tynn er idealet, og 95% av alle jenter har heller lyst å være tynn enn tykk. Tynne jenter har ikke det samme presset på seg som tykke, og jeg kan faktisk ikke forestille meg hvordan det føles å ha noen ekstra kilo i dagens samfunn, hvertfall ikke når “forbilder” trykker opp i trynet ditt hvordan du må se ut for å være perfekt mens de sier “alle er bra uansett” Yeah right.. (Fotballfrue har forresten all grunn til å være stolt, hun ser smashing ut 🙂 )

    20. Nå må det jo sies at fotballfrue har hatt to svangerskap hvor hun da høygravid har en mage som ligner en vanlig persons “foodbaby” etter et litt for stort måltid.
      Men flott er hun absolutt 🙂

    21. Og slik er det også med oss undervektige. Hvis vi poster et bilde får vi slakt så det holder, mens den overvektige i bikini får ros og blir hyllet opp i skyene. Av og til lurer jeg på hva som skjer med samfunnet og dets holdninger! 🙁
      Bra innlegg, forresten!

    22. Til anonym 16.09. kl 21.17:
      100% enig med deg!👍 Fatter heller ikke fokuset på egen kropp (uavhengig av hvordan man ser ut). Her er man velsignet med et nydelig barn. For meg blir det rart å prioritere undertøysbilder av seg selv i barseltiden.

    23. Kjære Jessica
      Takk for en nydelig blogg. Har selv en sønn født noen dager etter Leo, så veldig gøy å følge med på han samtidig som jeg ser min egen vokse opp:-) Jeg følger med hver dag og liker måten du skriver på!
      Men i dette tilfellet er hverken enig med deg eller de andre som kommenterer her. Etter min mening er det fokuset på kropp som er problemet. Hvorfor i all verden skal vi i det hele tatt bruke tid på å diskutere kropp? Det gir ingen mening!
      Fotballfrue og alle med “normale” kropper bør bare slutte å legge ut bilder av kroppen sin og heller diskutere noe fornuftig istedenfor. Vi trenger å komme videre, for vi kommer aldri til å bli enige uansett. Hvis vi hadde brukt litt mindre energi på denne diskusjonen er jeg sikker på at vi hadde følt oss bedre alle sammen.
      Vi må ikke glemme, at kropp på utsiden er ikke viktig. Det er kun helsa som gjelder. Så derfor: Kan ikke alle bare slutte å legge ut bilder av kroppen sin med den hensikt at den skal brukes i diskusjon og vi andre må skutte å diskutere andres kropper.
      Sorry Jessica, er for første gang uenig med deg, men kommer til å følge med på deg og familien videre. Stå på og lykke til videre!

    24. Utrolig bra skrevet!! Og til dere som skriver at vi “ikke skjønner poenget” og at det er rart og legge ut bilde etter fødsel. Bare fordi du ikke ville gjort det, så må det ikke være rart. Se dere rundt i dagens samfunn, det er veldig mye som er rart. Men poenget er jo at hvis man faktisk velger å legge ut et bilde av seg selv, hvorfor hylles de med strekkmerker og hengemage, mens de uten får de styggeste kommentarene vi kan tenke oss? Det er på tide vi begynner å respektere at alle ser forskjellige ut, og at det ikke er ok og slenge dritt til andre. Voksne mennesker som sitter hjemme og legger igjen stygge kommentarer, skjønner ikke hvordan oppdragelse enkelte har fått.
      Og til kommentaren som sier at fotballfrue og andre ikke skal legge ut bilde av kroppen, og heller diskutere noe fornuftig. Jeg er helt enig at vi heller burde diskutere noe mer fornuftig, men det er jo faktisk ikke de som legger ut bilde som diskuterer, det er vi. Og hvis alle bare kunne si noe pent, og de som ikke hadde hatt noe pent å si holdt munn, så hadde det ikke blitt noe diskusjon 🙂

    25. Hei
      Jeg synes det er veldig problematisk at fotballfruen kobler det at hun har flat mage 4 dager etter fødsel med sitt eget kosthold. Da sier hun vel indirekte at de som ikke har det kan skylde på seg selv.
      Også synes jeg det er problematisk at man skal skal fokusere på kropp like etter en fødsel- og at det er noe man skal måle “hvor flink man er”. Fordi hvordan mors kropp ser ut har ingen sammenheng med morsrollen. Jeg har tre barn født i løpet av 10 år- jeg ser dessverre at denne sammenkoblingen mellom det å være tynn og være flink mor er noe som har kommet i løpet av disse årene. Og det er trist!
      Lykke til med fødselen og livet som tobarnsmor. Det står veldig respekt av valgene du har tatt!

    26. Nei. Retorikken “hengemager hylles, slanke kropper slaktes” fører diskusjonen galt av sted. Hele poenget er vel at CBE for mange yngre kvinner og jenter er et såkalt forbilde. Hun lever jo av å påvirke i ymse former. Spørsmålet er om hun derfor har et samfunnsansvar – bør hun poste et bilde av en nærmest uoppnåelig kropp? Har hun medansvar med tanke på forebygging av spiseforstyrrelser og depresjoner? Bidrar hun til økt kroppspress? Her er meningene delte, akkurat som refleksjonsnivået blant hennes følgere er meget ulikt 😁.

    27. Kjenner at eg blir litt trist av fokuset på kropp etter fødsel. Ingen er like, og eg syns heller ikkje vi ska drive å samanlikne. Har 2 venninner; den eine er naturleg slank, den andre er også slank men jobbar mykje for å halde seg der. Den som alltid har vore slank åt akkurat det ho ville i svangerskapet og fikk ikkje trena grunna utfordringer i svangerskapet – men når fødselen var overstått så var ho tilbake i toppform og like tynn som før graviditet og klart stolt over det, og med god grunn – for der er jo deilig å få tilbake sin eigen kropp. Ho andre åt sunt gjennom heile svangerskapet, spydde daglig men prøvde likevel og holde seg i form med trening. Når ho fødte så forsvant ikkje magen slik som alle hadde lagt der fram at den ville gjere berre ho åt rett og trente – og å være venninne då til ho som hadde kjempa så hardt uten resultat det var ikkje noko kjekt. Å sjå at ho verkeleg hata kroppen sin når den faktisk har bært fram og født eit barn, det syns eg var trist. Så eg syns faktisk at dette fokuset er feil. Begge deler er like normalt og en ekje noko dårlig menneske om magen ikkje forsvinne med en gang. Vi e berre skapt ulikt og hos nokon tar ting tid. Så mitt håp er at en ska fokusere på at begge deler er normalt. Om magen din er vekke dagen etter fødsel så er det normalt, om det tar tid er det og normalt. Det som er skremmande er at nokon slanker seg under graviditet fordi presset er for stort. En baby trenge næring og ei mamma som har det bra, enten den mammaen er tynn eller mindre tynn. Dette blei veldig rotete, men et forsøk på å seie at om du har mage etter fødsel så betyr det ikkje at du er ei feit, lat dame son har ete usunt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg