DETTE ER IKKE SANT!

1. «Barnevernet kobles automatisk inn hvis man får barn når man er under 18 år»

Dette er en av mange myter, og det finnes ikke sannhet i den. Barnevernet har viktigere ting å prioritere enn å følge opp mødre uten et egentlig grunnlag til å gjøre det, annet enn at vedkommende er ung.


2. «Som ung mor får man haugevis av penger fra staten»

La oss knuse denne myten en gang for alle. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at jeg som ung mamma snylter på staten, når jeg ikke en gang mottar noe utover det alle andre mødre i alle aldre bosatt i Norge også mottar, og jeg betaler også skatt av min egen lønning som alle andre.

Man får økonomisk støtte om man er aleneforsørger, men det gjelder uansett hvor gammel mor du er. Er du 26 og alenemamma får du også disse stønadene, så det er ikke noe som kun er forbeholdt unge mødre.  Har du derimot samboer eller er sammen med barnefar er det niks nada. Jeg har til dags dato ikke mottatt noe utover permisjonspenger og barnetrygd – Slik som absolutt alle andre mødre i hele Norge også får, uansett hvor gamle de er. Det er ikke noe som heter “Økonomisk stønader for unge mødre”.

3. “Keisersnitt er alltid en lettvint løsning”

Når et barn skal ut av kroppen din, enten det er på den ene eller på den andre måten, så vil det mest sannsynlig gjøre vondt. Jeg sier på ingen måte at det er slik for absolutt alle, noen har naturlige fødsler de ikke synes er vonde i det hele tatt, og andre har keisersnitt og synes ikke det er vondt i det hele tatt. Men «over all» sitter i hvert fall jeg med inntrykket av at de aller, aller fleste som føder et barn, på naturlig vis eller ei, synes dette er vondt på et eller annet tidspunkt.

For meg var det ikke vondt i det barnet kommer ut når jeg hadde keisersnitt. Jeg synes i hvert fall ikke det, for jeg hadde spinalbedøvelse og var bedøvet fra navlen og ned. Men i ettertid? Klart var det vondt! Man har blitt skåret i med skalpell, gjennom fire lag – Og blant disse er det bukveggen og livmoren som blir skåret i, det hadde vært veldig rart om jeg ikke skulle kjenne til noe av det i ettertid. Jeg var ikke avhengig av smertestillende i mange dager etter operasjonen, men VONDT var det, uten tvil! Jeg kan jo ikke sammenligne med noen naturlig fødsel ettersom jeg ikke har vært gjennom det, men det betyr vel ikke at jeg har hatt en lettvint løsning med keisersnitt. Hver gang jeg skulle nyse eller hoste kjentes det ut som såret ble revet opp innvendig. 

Noen har først naturlig fødsel, og så keisersnitt senere i livet, og mener at keisersnittet var mindre vondt. Andre sitter med stikk motsatt oppfatning. Vi opplever ting forskjellig, og har forskjellig opplevelse av hva “vondt” faktisk er. Men tråkk ikke på andres fødselsopplevelse av den grunn. Selvfølgelig har du rett til å mene at du synes keisersnitt var en “lettvint løsning”, men slik er det absolutt ikke for alle, og det er nok ganske lurt å huske på. For meg blir det at “Keisersnitt er en lettvint løsning” en eneste stor løgn.


Leo blir født, 23 mars 2015 ♥

16 kommentarer
    1. bra du tar opp dette! Er så mange som har fordommer mot oss unge mødre.. Vi klarer oss vel like bra som en eldre mor! Og jeg vil tro at det er like utfordrene å bli mamma for første gang om du er 16 eller om du er 35

    2. Bra skrevet 💕
      Ja, keisersnitt er ingen lettvint løsning vil eg tru..jeg er så glad for jeg ikke trengte keisersnitt. .det var min store skrekk at meg måtte ha keisersnitt ..så omvendt av deg då😅💖💖
      Klem❤

    3. Anonym kl. 20:56: Hva mener du med “bare kan få ett barn til?” Hvis du sikter til at J. har født vha. keisersnitt, så kjenner jeg ei som har satt 4 barn til verden ved keisersnitt. Selv om helsevesenet kan komme med en klar anbefaling, er det ingen som kan nekte deg å bli gravid, vet du 🙂

    4. du kan få kontantstøtte hvis du har fått AVSLAG på bhg søknad ja, det er riktig! ****
      hvis det var så lett som å holde unga hjemme å få 6 k i mnd så hadde ingen barn vært i bhg, hallo

    5. Kontantstøtte kan man få uavhengig av om man har fått avslag eller ei på barnehageplass. Eneste kravet er at barnet ikke går mer enn 19 timer eller noe i offentlig barnehage, og da kan man få støtte fra barnet er 13 mnd. Så Jessica kan helt fint få kontantstøtte fra og med nå og til og med den mnd Leo begynner i barnehage 🙂

    6. Og har man heller lyst til å ha barnet hjemme enn i barnehage så får man også kontantstøtte 🙂 6.000kr i måneden er nok ikke så mye penger at “alle” blir hjemme med barna og ikke har dem i barnehagen 😉

    7. Er jo bare teit uansett at folk legger seg borti hvilken måte du skal føde på. Jeg tror keisersnitt er verre enn vanlig, men om keisersnitt blir sett på som “lettere” og mindre vond er det ikke feil å velge det. er ikke slik at man MÅ velge den jævligste løsningen for å bli god mor! haha, skjønner meg ikke på folk som bryr seg om hvilken måte du velger å føde på. Stå på du <3

    8. utrolig hvor flink du er til og skrive 🙂 du er utrolig flink 🙂 derfor det sikkert er så intresant og følge deg og 🙂 og selvsagt gutta dine 🙂

    9. hva vet du om at barnevernet har bedre ting å gjøre på? du er bare heldig som ikke har fått en bekymringsmelding fra noen til barnevernet på deg. Hadde det kommet inn en bekymringsmelding hvor der stod at du var veldig ung å at vedkommende som skrev denne bekymringsmelldingen mente at du trengte veileding i morsrollen, ja da hadde barnevernet vert inne hos dere. Så lett er det å bli innblandet i dem. Å kontant støtte får jeg som er hjemme med et barn på 1,5 år å en baby selv om jeg ikke fikk avslag på søknaden så det er ikke sant det heller.

    10. ikke kom her: Hei “Ikke kom her”

      Jeg tror ikke du leste blogginnlegget mitt, det er i hvert fall ikke slik du fremstiller i kommentaren din. Jeg skriver følgende “1. «Barnevernet kobles automatisk inn hvis man får barn når man er under 18 år»

      Dette er en av mange myter, og det finnes ikke sannhet i den. Barnevernet har viktigere ting å prioritere enn å følge opp mødre uten et egentlig grunnlag til å gjøre det, annet enn at vedkommende er ung.

      Selvfølgelig tar barnevernet kontakt dersom de får en bekymringsmelding vedørende foreldre eller en familie?! Det er jo ikke det det er snakk om en gang? Det er jo ikke det jeg svarer på? Jeg svarer på det usanne ryktet om at barnevernet automatisk kobles inn om man er ung mamma, for det stemmer ikke. Barnvernet kommer ikke inn uten en bekymringsmelding, og jeg kan virkelig ikke se at jeg har skrevet noe om dette?

      Uansett hvor gammel du er, uansett om du er ung eller 40 år gammel mamma – Om noen sender en bekymringsmelding på deg, så er barnevernet pliktig til å følge opp saken. Jeg har IKKE sagt, antydet, eller skrevet noe som helst annet. Hvor får du dette fra? Jeg har kun skrevet at det IKKE er sant at barnevernet automatisk kommer inn i bildet bare du er ung mamma, det er det eneste jeg skrev 🙂 Barnevernet har bedre ting å gjøre enn å følge opp mødre uten et egentlig grunnlag til å gjøre det – De må altså ha en bekymringsmelding.

      Jeg har ikke utttalt meg om dette med kontantstøtte. Hvor har jeg det, i så fall? I og med at du skriver at “kontant støtte får jeg som er hjemme med et barn på 1,5 år å en baby selv om jeg ikke fikk avslag på søknaden så det er ikke sant det heller.” Hva er ikke sant? Hva mener du jeg har skrevet om kontantstøtte som ikke er sant? Jeg går ut i fra at den kommentaren ikke er siktet til meg, jeg da.

      Ha en super dag! Og vær så snill: Les blogginnlegget, og still heller spørsmål om det er noe du lurer på uten å gå helt til angrep.

    11. Du har nok helt riktig “ikke kom her.”
      Nå har BV mange (!) lite alvorlige saker som de gjør alvorlige, nemlig omsorgsovertakelse. Det er så trist at barn har blitt en slags industri.
      Fin blogg, Jessica!:) Masse lykke til videre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg