DET GJØR LITT VONDT..

Jeg kom inn på linjen jeg egentlig skulle starte på videregående nå til høsten, og det fant jeg vel ut av for en drøy ukes tid siden.

Jeg er helt ærlig med dere når jeg sier at jeg synes det gjorde litt vondt. Jeg ble veldig stolt når jeg så igjen karakterene mine jeg hadde søkt med fra ungdomsskolen, men med tanke på at jeg nå endelig dette året egentlig skulle kunne starte første året på videregående.. Det er sårt. Det er klart jeg skulle ønske jeg kunne hadde fullført videregående allerede, slik de som er født samme år som meg, i 1998, har gjort til neste år. Det er klart jeg skulle ønske jeg hadde fått begynt hvert fall denne høsten, nå som Leo begynner i barnehagen og alt.

Men utdanning er ikke alt i livet det heller, ikke alene. Utdanning er viktig, uhyre viktig, og det at jeg føler det slik jeg gjør ved at jeg synes det er ufattelig kjipt og sårt ved at jeg ikke går begynt denne høsten heller – Føler jeg gjenspeiler hva jeg har blitt oppdratt til å tenke om utdanning. Det ER viktig. Å si eller og mene noe annet ville for meg være helt absurd, selv om jeg ikke har fått begynt. Heldigvis er jeg enda ung! Og hvert fall med tanke på det samfunnet vi lever i i dag, hvor man ofte ikke får en seg en jobb uten utdannelse. Og hvert fall ikke uten å ha fullført videregående!

Heldigvis kan jeg med hånden på hjertet si at det per dags dato ikke påvirker oss på noe som helst negativt sett at jeg ikke har utdannelsen ferdig i boks. Vi klarer oss godt, vi sparer penger, og vi bekymrer oss ikke for økonomi. Vi er heldige. Man kan si hva man vil om penger, men har du barn, så trenger du penger. I ulik grad selvfølgelig – alt avhengig av forbruk og hvor mye man bruker på hva. Penger er overhode ikke alt, og det er også noe jeg er veldig bevisst på.

Noe som for meg er veldig viktig å understreke er at bare fordi min mangel på utdannelse ikke påvirker oss negativt den dag i dag, så betyr ikke det at jeg ønsker å leve et liv uten å ha tatt en skikkelig utdannelse. Ting kan snu, og det å gå inn tyveårene uten å i det hele tatt ha begynt på noe som helst trygghet i form av en utdanning, det er ikke noe jeg ønsker. Jeg har lært både en og to ganger at livet sjelden blir som man tror, og da er det godt å ha noe trygt der man kan – Utdanning er et godt eksempel på det. Har du først tatt det, så har du det for godt, og det er en stor økonomisk trygghet i fremtiden. Guttene mine fortjener en mamma som har en utdannelse, som i seg selv er en stor trygghet når vi går fremtiden i møte. Jeg ønsker å gi barna mine den mest trygge fremtiden de kan få, sammen med pappaen deres og meg ♥

Leo og sin flotte, spreke bestemor! 

9 kommentarer
    1. Når tiden kommer vil du få begynt på VGS!:) da jeg gikk på vgs selv var det elever som var både 2 og 3-4 år eldre enn meg i klassen så ikke noe problem å måtte utsette!:)

    2. Blir så glad av å lese at du tar utdanning på alvor! Jeg går lærerskolen, og her har vi hørt av læreren opp til flere ganger at barn som har foreldre med høy utdanning har størst sannsynlighet til å lykkes i livet (med tanke på jobb og kunnskaper i hovudsak da). UTDANNING ER VIKIG 🙂

    3. Så fint å lese Jessica 🙂 Skjønner det kan være trist.. Selv er mange på min alder ferdig med bacheloren sin nå, og det sårer noen ganger DET gjør det.. Men tenk så mye mer beriket livet vårt er. Du med snart to små, og jeg med lille min.. Hverdagen og livet vårt består av så mye mer kjærlighet, latter og glede. Stå på, du er fantastisk for Leo <3

    4. Utdanningen går ingen steder og når du en gang begynner så vil du ha mye livserfaring som veier opp for det du har “mistet” mens du var i permisjon.

    5. Jeg gikk siste året med en som var 3 år eldre enn meg, nå går vi siste året på universitetet sammen! Jeg er ikke noe bekymret for at du ikke kommer til å ta utdanning😊 Nyt baby-tiden med Noah! Den går jo så altfor fort💙

    6. Jeg har heller ikke tatt vgs, og jeg er 97-er. Har du planer om vgs neste høst? Jeg ser for meg vgs høsten 2017, kanskje vi hadde kommet i samme klasse, hehe 🙂 (Er fra Larvik) 🙂

    7. Jeg gikk i klasse med en som var 7 år eldre som hadde en liten datter! Dette går så bra atte, det er alltids noen eldre i klassen, ikke tenk på der <3 du er såå flink!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg