I DAG INNSÅ JEG HVOR HELDIG JEG ER!

“Du Fredrik? Hadde du brydd deg om jeg hadde fått strekkmerker på kroppen under graviditeten?” Spør jeg mens jeg blar i et eller annet gravid-magasin borte fra sofahjørnet. Der var det selvfølgelig også snakk om strekkmerker og hengemage, og spørsmålet bare glipper ut av meg i det jeg leser artikler om «mammakropper»

“Hvorfor skulle jeg bry meg om det?” Han hørtes nesten litt fornærmet ut der han satt og så merkverdig rar ut etter jeg hadde spurt han.

“Jeg vet ikke, det bare virker som om det er verdens undergang for enkelte å få strekkmerker. Jeg har jo ikke fått noen denne gangen, men jeg har jo noen som har blusset litt opp igjen bak på leggene mine etter sist svangerskap” Svarer jeg litt forsiktig.

“Men strekkmerkene er jo bare der fordi du har båret frem guttene våre, Jessica. Og jeg vil heller ha deg full av strekkmerker og enda litt til enn å ikke skulle ha guttene våre. De betyr jo alt i hele verden”

I dag skjønte jeg hvor heldig jeg er. Jeg har funnet meg en fyr som vet hva som betyr noe i livet. Og vet dere hva? Det er ikke strekkmerker.

Og vet dere hva jeg tror? Jeg tror egentlig at gutter generelt ikke bryr seg så jævlig om hvorvidt man har fått strekkmerker som en følge av et svangerskap eller ei.

Jeg tror vi kvinner henger oss opp i strekkmerker og andre “skavanker” som kan komme som en følge av et svangerskap fordi vi er livredde for å ikke se ut som de retusjerte reklame-plakatene vi får slengt ufrivillig i trynet hver eneste dag. På tv, på nettbutikker med klær, på blogger, – Jeg kunne fortsatt i evigheter. Fordi mange av oss kanskje tror at det kun er èn fasit på hvordan man skal se ut fordi vi blir foret med en viss kroppstype som alltid er og ser helt plettfri ut, og at når vi ser at vi ikke er lik som den fordi vi eksempelvis har strekkmerker, så tror vi at det er noe vi bør skjemme oss over og unngå å snakke om, samtidig som vi skjuler det så godt vi kan.

Jeg har snart båret frem to barn, og de betyr mer for meg enn ord kan beskrive. Jeg har nok noen strekkmerker bak på leggene mine som er blitt mer synlige etter sist svangerskap, men de strekkmerkene er det aller siste jeg tenker på når jeg ser sønnen min. Og når jeg ser kommende lillebror på ultralydskjermen sammen med pappaen hans.


Når alt kommer til alt. Hva betyr noe her i livet?

For jeg vet at guttene mine betyr absolutt alt!

13 kommentarer
    1. Fantastisk skrevet !
      Selv var jeg veldig bekymret for hvordan kroppen kom til å se ut etter svangerskapet med sønnen min. Men i dag kunne jeg virkelig ikke brydd meg mindre om strekkmerker å andre “skavanker”. Det viktigste i mitt liv er sønnen min og ikke hvordan kroppen min eventuelt skulle se ut etter et svangerskap. Jeg er stolt over at vi kvinner faktisk kan bære frem det vakreste på denne jord, nemlig barna våre <3

    2. helt enig! jeg har selv ei jente på 4 mnd og jeg fikk MANGE strekkmerker på magen under graviditeten og har lagt på meg noen kilo nå siden før e ble gravid, men kjæresten sier hver eneste dag hvor fin og sexy jeg er og selv om jeg ikke syntes jeg er noe fin slik jeg ser ut nå, så betyr det så utrolig mye at kjæresten elsker meg akkurat slik jeg er! <3

    3. Strekkmerker er bagateller. Verre med hengemagen man kan få etter keisersnitt, den kan gi plager. Jeg fikk hengebuk etter ks nr 3 pga svangerskapsforgiftning og vanvittig vektoppgang som følge av det, 45 kg pluss. Fikk dekket full bukplastikk 🙂 Så til dere som sliter med hengebuk så finnes det håp.

    4. Jeg skrev et innlegg på min blogg, om hvor masse jeg går rundt å gruer meg til hvordan kroppen kommer til å se ut etter fødselen. Jeg fikk en lang melding fra stemoren min og nå dette innlegget du har skrevet her 💗 jeg åpner bare øynene mer og mer jo fler som åpner seg om dette! Kanskje vi må slutte å være så norske, og innse at alle ikke er like? Perfekt innlegg Jessica! Du hjelper fler enn du tror <3

    5. Veldig enig! Det er så viktig at mannen støtter og sier de ordene, også det marielle skriver om at han fortsatt synes en er sexy og elsker en. Sånn sett er det ikke kvinnen som bærer det frem alene, er jo så viktig med en kjæreste som kan holde på/øke selvtilliten både under og etter svangerskapet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg