TIL FØDEBAGEN MIN

Etter å ha vært gjennom sykehusoppholdet etter fødselen en gang, lærte jeg mye om hva jeg fikk bruk for og ikke. Her ser dere listen for fødebagen min denne gangen! 


Til mamma:

  • Ammeinnlegg i ull
  • 1 pakke ammeinnlegg engangs
  • 2 topper eller ammetopper
  • 2 gensere
  • Sokker
  • Rent undertøy som ikke strammer over arret etter keisersnittet
  • 3 rene ammebher
  • Ammesalve
  • Energibarer med nøtter og tørket frukt (Evt annen snacks)
  • Tøfler til kalde sykehusgulv
  • Store bind. Jeg kjøpte de største nattbindene bare for å ha med noe selv, men sist gang brukte jeg så og si kun de bindene som de har på sykehuset og fikk også med meg mange hjem. Anbefaler det!
  • Parfymefri deodorant
  • Parfymefri shampo og balsam (Greit å ha sin egen, på sykehuset jeg var på sist hadde de kun alt-i-ett såpe til hår og kropp, og jeg ville også gjerne ha parfymefritt slik at babyen kjente lukten av meg)
  • Kort og kontanter (Til kiosken på sykehuset – Greit å ha begge deler i tilfelle de kun har automater)
  • Ny tannbørste og tannkrem
  • Hårbørste og strikker
  • Morgenkåpe i bomull (Fleece blir så klamt!), løs og behagelig nattkjole eller pysj.
  • Antrekk til hjemreise
  • Behagelige bukser som ikke strammer over keisersnitt-arret
  • Kamera og kameralader
  • Mobiltelefon, ørepropper, og mobillader

Til pappa:

  • Rent undertøy
  • Deodorant
  • Tannbørste
  • 2 t-skjorter
  • 3 gensere
  • 2 bukser
  • 1 hettegenser
  • Pysj eller joggebukse
  • 5 par kortsokker
  • Pc og pc-lader

Til baby:

  • Hentesett
  • 1 ullpledd
  • 1 helseteppe
  • 1 pledd i bomull
  • Lue i ull og bomull
  • Gode tøfler eller ullsokker
  • Bodyer i bomull og merinoull
  • Sparkebukser


Så nå gjenstår det bare å få kjøpt inn det som mangler, og få det ferdigpakket innen jeg er kommet til svangerskapsuke 35. Greit å ha akkurat fødebagen klar litt på forhånd, i hvert fall! Man vet jo aldri.

Vi har jo allerede alt vi trenger til fødebagen til både Fredrik og baby i hus. Jeg prøvde å skrive listen litt slik at den kunne være til hjelp for andre gravide der ute som kanskje ikke har en anelse om hva de trenger – Men samtidig kan det jo være store forskjeller fra hva man føler er nødvendig, og hva man føler behov for i sykehusbagen. For dette er jo først og fremst en liste med det jeg føler er nødvendig – Men det er jo bare helt supert om noen av dere finner noe som helst hjelp i denne listen!

Vi ble på sykehuset fra Leo kom til verden på mandagen, til fredag formiddag samme uke, og da merket jeg at vi hadde pakket litt lite klær til meg, og ikke minst at jeg hadde pakket feil klær. Ingen av buksene jeg hadde med var særlig behagelige, og jeg savnet å ha noe eget tøy kontra bare sykehusskjorta. Jeg endte opp med å dra fra sykehuset i ukomfortable klær som jeg følte meg helt dass i, og det er virkelig ikke noe særlig. Derfor ønsker jeg å ha med egen behagelig pysj denne gangen, og litt eget tøy som er komfortabelt og godt. Vi er jo forberedte på at vi må bli noen dager slik som sist, og det avhenger jo også mengden klær av. Hvis man bare tror man blir på sykehuset i to dager finner jeg det meget usannsynlig at pappaen skulle trenge like mye klær som jeg har skrevet opp på listen til Fredrik – For eksempel! 🙂

Denne gangen ville jeg også ha med eget babytøy. Det hadde vi lite av sist, og jeg hadde med en del i størrelse 50 – En størrelse som Leo ikke en gang passet i, men som han var for stor til å bruke! Dermed endte han opp med å låne babyklær av sykehuset, og det er jo egentlig helt uproblematisk – Men jeg savnet at han brukte noe av tøyet som vi hadde kjøpt til ham – Så derfor velger jeg å pakke litt av det denne gangen!

Nå er kvelden endelig kommet, og jeg har slitt med forferdelig bekkenløsning i hele dag. Føler meg rett og slett helt kjørt etter en lang dag på grunn av vondtene, så gleder meg til å legge meg tidlig! Om du synes det mangler noe på listen min til fødebagen er det bare å legge igjen en kommentar, jeg er så surrete om dagen at det er helt topp med litt hjelp om du ser at jeg har glemt noe vesentlig, eller om du bare ønsker å tipse andre som leser blogginnlegget om noe som er lurt å ha med ♥

Vi snakkes om ikke så lenge. Klem!

27 kommentarer
    1. Guttemamma: Ja, Eller vi håper i hvert fall inderlig at vi får det <3 Det koster litt ekstra, men jeg synes definitivt det er verdt det. Så får vi bare håpe det er et ledig familierom når vi kommer inn på morgenen!

    2. Hei! Lurer på hvor stor Leo var når han var født? Venter en jente i slutten av september, og hvis hun fortsetter å vokse slik hun gjør nå ender hun opp på rundt 4kg 😛

    3. Tusentakk for supert innlegg! Er førstegangsgravid med tvillinger, og har egentlig ikke tenkt så mye på fødebaggen enda, men nå har jeg en god pekepinn på hva jeg skal ha med! 🙂

    4. Kanskje sutt om han skal bruke det? Scholl til amming? Og flakser og pumpe om du trenger det?
      Aner ikke om det er noe alternativt for deg men

    5. Det var voldsomt mye å ta med? Man er jo bare tre dager på sykehuset sånn ca etter barnet er født.. Og 5 par ankelsokker er vell litt mye da?

    6. Gjøre du ikke noe annet om dagen enn å bli gravid og gnåle om det helt til drittungen er spretta ut?

    7. Til anonym: Det er ingen som tvinger deg til å lese denne bloggen. Har en ikke noe fint og si så sier en det ikke. Dette var heilt seriøst en drøy kommentar ! Skjerpings !! På tide og bli voksen og lære seg normal folkeskikk 🙂
      Til Jessica: blir så imponert over kor vaksen og reflektert du e ! 🙂 kosar meg stadig med å lese her. No har eg aldri født sjølv, men har vore litt inn og ut av sjukehus av andre grunner, så det eg gjer om eg e usikker på om eg treng meir klede er å lage til ei lita korg med reine behagelige kle, Evt litt meir fine/pynta som eg setter igjen heime og om eg då blir innlagt lengre enn planlagt er det ikkje noko problem for andre og pakke ned dei kleda eg har lagt fram – så slepp dei å stå i klesskapet mitt å klø seg i hodet 😛

    8. Takk for dette inlegget! Jeg skall ta å kopiere listen siden jeg synnes den var bra! Har termin i December og med försteman var det mange ting jeg glemt å pakke xP han fødtes jo litt tidlig da og jeg ble sendt til sykehuset rett fra jordmor siden jeg hadde proteinuri og høyt blodtrykk.
      Jeg lurer på en ting, får ikke mammaer bruke sykehusklær på sykehuset i Norge? Her i Finland får vi det og jeg synnes de er helt greit å bruke. Buksene er i alle fall kjempe behaglige og strammer ikke.

    9. Johanne: Som sagt ble vi fem dager sist på grunn av at jeg hadde keisersnitt og trengte hjelp med ammingen og så videre, så derfor mengden klær 🙂 Det skriver jeg også om i blogginnlegget!

    10. Anonym: Hei du!

      Jeg har kjøpt og pakket skjold, men sist hadde de på sykehuset – Det samme med flasker og pumpe 🙂

      Smokk skal vi prøve oss uten den gangen her også, gikk strålende sist med Leo 😀

      Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen kommentar!

      klem

    11. Lykke til med alt det spennende som skal skje:) I forhold til familierom er det lurt å nevne det tidlig i forløpet. Dersom det ikke er føderush pleier de og gjøre det de kan for å få det til, men har de ikke kapasitet får man dessverre ikke. Erfaringen min er at de jobbet med å få det til, og at det etter litt venting gikk i boks med et dobbeltrom de gjorde om til familierom. Det er godt og ha mannen der, så skjønner godt at du vil ha familierom:) Lykke til med alt:)

    12. Jeanette: Hei Jeanette! 😀

      Ja, jeg pakket bleier sist gang – Men de har på sykehuset, så vi endte vel egentlig bare opp med å bruke de og å glemme de vi hadde pakket 🙂

      klem

    13. Hei,
      Jeg tenker at hårføner er et godt tips om man skulle være uheldig å måtte sy et par sting. Og kanskje en storebrorgave om han skal komme på besøk, ikke et must, men min gutt på 1 år og 8 mnd synes sykehusbesøk ble litt kjedelig etter 15 minutter og synes det var stas og kunne få pakke opp et puslespill.
      Lykke til!

    14. – nesespray
      – lypsil
      – gave/underholdning til storebror ifbm. besøk
      – tesil som beskytter brystvortene i ammepauser for å unngå at de blir såre. Etter at melken kommer, blir det vanskeligere å lufttørke siden de gjerne renner endel, da er disse perfekte! Ha dem innerst, så engangs/ull ammeinnlegg utenpå der igjen). BH’en holder alt på plass! Ser kanskje litt rart ut, men man bruker jo gjerne løse topper/gensere, så hos meg syntes de knapt. Man tilbringer jo mest tid inne med kjentfolk i denne (korte) perioden, så da er det ikke så farlig 😉 eksempel; http://www.kitchentime.se/sv/p/tekula-nat Lån deg et verktøy for å klippe “koppene” av håndtaket/snoren, vips har du en sil til hver pupp.
      Masse lykke til med fødsel! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg