HVA GJØR JEG NÅ?!

Som dere vet er skole veldig viktig for meg. Tryggheten i det å skaffe seg en skikkelig utdanning – det er viktig for meg. Og det ble enda viktigere for meg etter jeg fikk barn.

Jeg har hatt et stort dilemma som jeg har tenkt mye på den siste tiden. Skal jeg starte på skolen til neste høst, eller skal jeg ikke? Minstemann vil da være like under året, og jeg ønsket å undersøke mulighetene for at Fredrik kunne få et par måneder i permisjon – Slik at lille Noah ikke må starte i barnehagen når han er 8 måneder i august, når jeg må begynne mitt første år på videregående.



Videregående med to små barn ved siden av… Det blir nok helt vanvittig tøft, på alle mulige måter. Men jeg vil være et forbilde for andre i samme situasjon som meg, ved å vise at man fint kan få seg en utdannelse selv om man får barn tidlig. Det er klart det er mye tøffere å få seg en utdannelse med et eller flere barn på slep, men jeg vil være med å fjerne det stemplet unge mødre ofte får med at det bare blir antatt at man aldri kommer til å skaffe seg utdanning, og at unge mødre derfor «ikke kommer noen vei her i livet» 

Noen være en inspirasjon for de som ikke har motivasjonen selv. Og jeg vet veldig godt med meg selv at jeg kan få til det. Jeg har masser av viljestyrke og VET at jeg kan klare det. Jeg ønsker å få det til.

Men for noen uker siden mistet jeg mye av motivasjonen. Det å begynne på skolen igjen til neste høst eller ikke, ble plutselig et stort dilemma – grunnet den nye fraværsgrensen.

Jeg ser at denne fraværsgrensen kommer til å ramme meg hardt. Videregående skole kan være tøft nok i seg selv – Det krever mye jobb å opprettholde gode karakterer. Vi ser jo hvor mange som dropper ut av videregående selv før denne grensen ble et faktum. Det er en krevende jobb å gjøre det bra på skolen. Oppe i dette har jeg i tillegg, i motsetning til de fleste andre elever som denne fraværsgrensen også gjelder for, ansvaret for to små barn. Med alt som garantert følger med av våkennetter og påfølgende barnehagestart. Å ha barn er krevende, utmattende, og heldigvis helt fantastisk.

Jeg skulle likt og sett vår kjære kunnskapsminister måtte forholde seg til fraværsgrensen på samme måte som jeg må nå om jeg skal ha en sjanse for å få meg en utdannelse. Jeg skulle likt og sett han føle seg så hjelpeløs og oppgitt som det jeg er akkurat nå. Jeg skulle likt og sett hvordan han hadde taklet tanken på videregående slik jeg må nå. Hvor bare det at jeg må stå i alle fag kan bli en utfordring. Vel viten om at fraværsgrensen er på 10%, og også om at man ikke alltid kan dokumentere at man er så sliten at man nesten kaster opp. For så slitsomt er det faktisk å være forelder av og til. Og det kan jeg dessverre ikke dokumentere.

For ikke å snakke om hvor forbanna urettferdig denne regelen er for de som sliter med mer enn å bare være slitne etter våkennetter med to barn: Psykiske lidelser, angst, depresjon. Noen som har forslag til hvordan man kan dokumentere eksempelvis et angstanfall, anyone?

Og jada – jeg har valgt å få barn selv. Det var mitt valg, og jeg visste at utdanning ville bli tøffere i det jeg tok dette valget, to ganger på to år. Nå er noe som i mitt utgangspunktet var tøft, er nå blitt enda tøffere. Jeg ønsker det minst like mye som andre elever ved videregående skole som denne regelen også rammer på urettferdig vis.

Jeg driter egentlig i hva grensen er på, om det er 10 eller 15% – det utgjør ikke den store forskjellen. Er jeg borte fra en skoledag hvor det er fagdag, og jeg vet at jeg ikke kan dokumentere at jeg har sovet 2 timer på 5 netter – Så kan det i noen fag være nok til at jeg får advarsel om stryk i faget. 

For all del – jeg har full forståelse for at noe må gjøres for å forhindre skulk, når dette (tydeligvis) er et så svært problem blant elever ved videregående at kunnskapsministeren og stortinget ser seg nødt til å innføre en fraværsgrense som rammer alle, og ikke bare kjernen av problemet: Skulkerne.

Jeg forstår hvilken intensjon denne grensen i utgangspunktet skal ha: Senke fraværet på grunn av skulk blant enkelte elever. Og gratulerer, det klarer dere helt sikkert nå.

Det som er så forbanna synd, er å sitte å se på hvor mange ikke-skulkere som må betale prisen.

Deriblant meg.

61 kommentarer
    1. denne fraværsgrensen er fæl, syns jeg. veldig glad jeg er ferdig utdannet og slipper å tenke på det! skjønner det kan bli hardt med to barn ved siden av.

    2. Jeg er SÅ glad for at dette ikke skjedde da jeg gikk på skolen, jeg fullførte med nød og neppe. Pga depresjon, angst og utbrenthet ble det mange fraværsdager og mange timer borte, heldigvis fantes ikke denne fraværsgrensen så jeg klarte likevel å få til brukbare karakterer med snitt over 4, noe jeg selv er veldig glad for. Er tragisk med denne fraværsgrensen, er mye som ikke er gjennomtenkt rundt denne innføringen.

    3. Tror nok ikke det blir ett problem for deg å starte på videregående selv om du har 2 barn, de blir å legge det opp til deg, vist du ber om en prat med de 🙂 Og tror ikke du skal bekymre deg så mye om den nye fraværsgrensen , den er nok endret på til neste år når de nå skal ta den opp på nytt til vurdering 🙂
      Men masse lykke til uansett om du velger skole eller ikke 🙂
      Du kan jo vurdere nettstudier, jeg sitter å vurderer nettstudier nå som jeg få barn i Desember/Januar , siden jeg fikk beskjed om at jeg ikke har noen opplæringsrett i videregående altså at jeg ikke har rett til å gå på videregående 🙂

    4. Ja de nye reglene er tøffe spesielt når en har barn,så bra at du vil vise at unge mødre får seg en utdannelse👍 Har du at du kanskje å bare å ta et par fag på skulen når du starter opp

    5. Lillebror er vel vitterlig 10 måneder i august, ikke 8.
      Og det klarer du helt fint! Det er bare dumt å svartmale før du har prøvd. Det blir sikkert utfordrende, men ikke umulig. Mye av fraværsreglene går på skjønn, og ved å ha en god dialog med lærerne samt dokumentere det som dokumenteres kan kommer du langt. Lærerne vil at elevene skal gjennomføre, og tilpasser der det er mulig. Det pleier å være mulighet for å gjøre egne avtaler med både innleveringer og fremmøte så lenge det blir gjort på en ordentlig måte:)
      Selv begynte jeg på nytt studie med 10 måneder gammel baby, og det har gått over all forventning. Det har vært samme fraværsgrense ved høyere utdanning i mange år, og jeg er ikke alene om å studere med barn.
      Jeg har termin med lillebror i oktober:) gjennomsnittskarakteren min er C, og vi planlegger studiestart for meg høsten 2017 – akkurat som med storebror!

    6. Jeg forstår deg veldig godt, jeg selv fikk barn nesten 3 månder siden, og skal begynne på skolen igjen etter jul.. Og som du vet man vet ikke hva skal skje imorgen med barna.. De blir syke eller de bare føler seg ikke greit.. Det er barn. Så derfor jeg syns det er helt jævlig når fraværgrensa går ut på oss , jentene som har fått barn tidlig og vil bli ferdig. Men selvfølgelig vi skal betale den prisen altså, ikke bare de som skulker fordi de vil..

    7. Prøv dej som privatist, samme fag på nett som på skule, du sleppe fråværsgrensa, og det beste: du får ta det i ditt eget tempo 😊

    8. Psykiske lidelser går under gyldig fravær. Virker ikke som du har satt deg ordentlig inn i saken du uttaler deg om, virker helt ærlig som du leter litt etter en grunn til å ikke starte på skolen igjen. Beklager hvis det høres frekt ut, men det virker litt sånn. Selv har jeg fått dokumentert fravær grunnet depresjon og psykologtimer, så det er fult mulig. Hvis noen ikke får dokumentert dette ville jeg anbefalt å bytte lege eller oppsøke legevakt. Ellers er det fult mulig å ta permisjon som lærling, det har han fullt rett til og ingen sjef som kan si noe på det.
      Å ta videregående med to barn er sikkert sinnsykt tøft, heldigvis er det av og til korte dager og det virker jo som Fredrik jobber veldig korte dager. Så da kan jo du levere i barnehagen og han hente?
      Håper virkelig ikke du tolker dette frekt.
      Har selv en sønn på 4 uker så jeg skjønner at tanken på å sende lillebror i BHG såpass tidlig er smertefull. Selv skal jeg være hjemme med min i 12 mnd og føler det er altfor lite! Men sånn er det bare og utdannelse og jobb venter. Ellers har jeg fulgt bloggen din siden du var gravid med Leo og elsker den. Du virker som en super mamma og det er så kjekt å følge dere 🙂

    9. Tenk muligheter og ikke vanskeligheter!! Nå virker det litt som du prøver å finne grunner til å la være, og det er det overhode ingen grunn til. Undersøk alle muligheter!! Er det mulig å ta noen av fagene som privatist f.eks?
      Ikke tenk på skolen som en “fiende”, jeg er overbevist om at det er mulig å få et opplegg som gjør det gjennomførbart med små barn. Det er kun viljen din det står på 🙂
      Jeg klarte høyere utdanning med 3 små barn, det var tøft – men man klarer det man bestemmer seg for. Noen barnehager tillater sikkert en litt senere oppstart også, selv om plassen er tildelt. De synes ofte det er helt ok at ikke alle de minste begynner samtidig sånn at de kan konsentrere seg mer på hver enkelt i tilvenningen.

    10. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for tidlig bhg-start for lillebror! Min sønn begynte når han var 11 mnd og det har gått veldig fint! ☺️ Har og erfaring fra jobbing på småbarns avd. Og det eg ofte dei minste som tilpasser seg raskest til barnehage kverdagen! ☺️

    11. Husk at du som forelder har 10 fraværsdager som ikke teller på 10% regelen, det heter 10 dagersregelen. De blir totalt strøket. Vet det er lite, men alle munner drar. Har selv en småttis og går på påbygg nå, det er hardt, men du verden for en motovasjon. Det krever mye planlegging, og litt hjelp fra gode venner eller familie, som kan stille opp innimellom. Fredrik skal jo også ha rett på 10 sykedager m/barn

    12. Altså, Fredrik får 10 dager per barn m/egenmelding og lønn:-) så det skal nok gå fint. Men det blir beinhardt.

    13. Amalie: Hei!

      Alle jeg har snakket med har fortalt at de ikke får gyldig fravær grunnet psykiske lidelser og psykolgtimer. Etter å ha lest enda mer om dette i blant annet dette kommentarfeltet på facebook under Rød ungdom mot fraværsgrensa (La link under dette avsnittet), var det flere som bekreftet at psykiske lidelser ikke unngår under “Helse og velferdsgrunner” som jo er fravær som kan unntas.

      https://www.facebook.com/rodungdomnorge/videos/10154133690679644/

      Så det kan det hende det er ulik praksis, det aner jeg ingenting om. Synes bare det var ille nok at det ikke inngikk som gyldig fravær for alle jeg har snakket med, og nå også lest om 🙂

      Men hvorfor skulle jeg lete etter grunner til å ikke starte, da? Jeg har jo helt siden jeg startet opp bloggen hatt et ganske stort fokus på skole, og hvor enormt viktig det er for meg å få gjennomført. Jeg tror kanskje noen av dere misforstår hvorfor jeg skrev innlegget, og jeg skriver jo også at jeg VET jeg kan klare det – Men at denne regelen gjør det mye, mye tøffere enn det i utgangspunktet var, og at det er synd det skal måtte gå utover så mange ikke-skulkere når det er skulkere som var målet med denne fraværsgrensen…

      Fredrik har kortere dager enn vanlig nå som han er lærling ja, men til neste høst er han i full jobb hver eneste dag..

      Tanken på det er veldig vond, ja 🙁 Jeg følte jeg kunne vært hjemme enda lenger med Leo, og han var jo 16 mnd når han startet. Men vi skal jo få til dette på et vis! Men tøft blir det garantert. Fryktelig tøft.. Tusen takk for fine ord, setter stor pris på å ha deg som følger! <3

    14. Hei Jessica!
      Kom bare på at du feks. Kan ta de fagene du synest er mest utfordrende som privatist, fagkravene er ikkje store da siden du får vite oppgaven 30 min før eksamen. Tenkte at dette kunne vært et alternativ for deg, så du evt kan lese litt gjennom barselperioden😀
      Masse lykke til me fødselen, og lille Noah! Leo har blitt så stor, håper han koser seg i barnehagen! Klem

    15. Ikke glem ut at de som har en 8-16 jobb å er alenemødre, om de har 1 eller 3 barn så har det ikke vært umulig for dem å beholde jobben?
      At de har satt en fraværsgrense er både bra og dårlig på samme tid, men den skulle nok blitt satt litt høyere.
      Ellers håper jeg du klarer skolen og jobben din samtidig. Har en glede av å lese bloggen din 🙂

    16. Det er skulking de vil ha bort. Dokumentert fravær teller ikke. Er selv ung mor til en 17 åring og synes det er fint at de som skulker får en smekk. Vel, har man mye fravær er det heller ikke noen bedrifter som ansetter vedkommende. Var på foreldremøte på vidregående. På en studieretning var det ett snitt på 30 fraværsdager. En hel mnd faktisk. Ett skoleår er ca 180 dager, så 30 dager fravær er helt vanvittig mye…. Selv har jeg vært helt alene med 3 små og selv da var jeg borte 4-5 dager i året. Så ikke ta alle sorger på forskudd.

    17. Fraværsgrensen er mye for å fange opp de som sliter men tidligere ikke har blitt fanget opp. Så på debatten idag og da sa helseministeren det at om du f.eks har migrene eller sliter med depresponser kan man få legeerklæring på det, og da trenger man bare egenmeldinger senere. Det samme vil nok gjelde i flere situasjoner, og jeg håper og tror at det blir mye mer skjønnsmessige vurderinger etter hvert 🙂

    18. Stine Olsen Vågane: Enslige foreldre har en økt grense på 20 dager, har man tre eller flere barn har man krav på 30 dager i året. Har man et kronisk sykt barn, får man 10 dager i tillegg pr kronisk sykt barn. Jeg vokste opp med en enslig mor, dette var aldri noe problem, eneste forskjellen var vel at jeg som regel måtte på skolen med mindre jeg hadde feber eller var smittsom.

    19. Psykiske problemer går under dokumentert fravær dersom man har legeerklæring på det. Hjernen er også et organ, på lik linje som om feks hvis du hadde kreft eller lungesykdom. Man kan gi skolen en generell legeerklæring og på den måten slippe å løpe til legen etter hvert angstanfall. Det eneste problemet, slik jeg ser det, for deg vil være at du gjerne må flittig innom legekontoret, både ved egen sykdom/barnas sykdom, og ved utmattelse. En annen ting du kan tenke på er at litt avhengig av skolen, så kan du i mange tilfeller ta med deg ditt syke barn på skolen. Barnehagen har gjerne strengere regler på isolasjonstiden enn det vgs har 🙂

    20. Håper virkelig kunnskapsministeren leser dette innlegget! Helt enig med deg det er helt på trynet! Denne regelen er ikke tenkt skikkelig gjennom og det vises jo godt nå, flere som fikk varsel brev før de hadde fullført 2 uker av skolen!! Ei venninne var syk en dobbelttime med gym og fikk beskjed om at hvis det skjedde en gang til fik hun varsel! Til og med legene har klaget på dette, i og med at ungdommer med f.eks. spysyken kommer inn for å få dette skrevet ned. Og da står de både i fare for å smitte andre mennesker, eller gjør slik at mennesker som virkelig trenger behandling kommer på en lang venteliste. Så til dere ovenfor som sitter å skriver at hun ikke har fordypt seg nok inn i tema. dere må nok gå å lese litt selv! Så glad jeg er ferdig på vidergående, for dette er en syk regel!

    21. Jeg er en av de som gruer seg til å skrive ut alle disse forbannede attestene. Tenker å ha en ferdig utfylt bunke hvor elevene kan skrive inn selv. Kan sende en bunke til deg og 🙂 mener det! #håpløst #nårgamlemennbestemmer

    22. Hei 🙂 jeg tror nok du skal greie dette. Jeg fikk datter mi når jeg var 20, og utdanning var ikke ferdig. Jeg ble alenemor 100%. Jeg bestemte meg for å ha henne hjemme i to år, og deretter begynne som lærling. Jeg hadde da ikke lappen, var alene med henne 100% og hadde 100% jobb som lærling, altså 07-15 utenom de dagene med senvakt (15-2230) der var også fravær en utfordring, da hun startet i bhg og både henne og jeg var en del syke, men slik er det, og de fleste forstår at når man har barn, har man litt ekstra fravær. Om du prater med de, får du nesten garantert et unntak siden du har to barn. Også har du Fredrik som også har krav på egenmelding/sykemelding i perioder. Han klarer å jobbe hver dag, selv om han har barn, og du vil nok også klare det! Prøv og tenk mest mulig positivt, om ikke blir alt med skolestart negativt, og mindre motiverende. 🙂 som du skriver, du vet du klarer det, og det har du helt rett i, du klarer det. Du bare mangler motivasjon i det negative. Alt ordner seg stort sett alltid, og de ser litt mellom fingrene når det kommer til fravær i småbarnsperioden! Lykke til👏🏻

    23. Hei!
      Jeg går skole på deltid, jeg går bare halve av gangen, da jeg har ei på 13 mnd som ikke har barnehageplass. Dette er et greit alternativ, siden det å ta fag som privatist kan være veldig vanskelig. Bare et lite tips 🙂

    24. Får håpe at de får endret de nye reglene så fort som mulig. Du kan jo som noen over her foreslår ta fag som privatist. Og dermed gjøre det i ditt eget tempo. Eller om du velger å være hjemme et ekstra år så går jo det også bra. Skolen forsvinner jo ikke og tiden med barna får du aldri igjen. Jeg synes at du er heldig som har bloggen som går bra og dermed har mulighet til å være litt ekstra hjemme 🙂 Kos deg sammen med de små 🙂

    25. http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Vitnemal/fravarsgrense—udir-3-2016/hva-omfattes-av-fravarsgrensen/#alt-fravar-skal-telle-med
      Der står det spesifikk i teksten;
      Noe fravær kan unntas blant annet helse og vellferds grunner også står det: Vi gjør oppmerksom på at «velferdsgrunner» også omfatter omsorgsoppgaver, for eksempel for egne barn.
      Så heldigvis så skal d ligge til rette for at vi med barn også skal kunne få oss en ordntlig utdanning på lik linje som alle andre 😀
      Masse lykke til, du kommer til å klare det SÅ bra 👍😉

    26. Det at du henviser til kommentarfeltet på Facebook som kildekritikk er jo rett og slett utrolig. Hvis du tror at jeg eller noe som helst andre tar det tenåringer og andre tilfeldige personer skriver som en seriøs kilde begynner jeg helt ærlig å lure litt. På denne linken står det veldig klart å tydelig hva som går under gyldig fravær og ikke https://www.ung.no/skolen/2816_Reglene_for_fravær_på_videregående_skole_(Fra_1._august_16).html der står det blant annet at sykdom, verv som tillitsvalgt, politisk fravær, legetimer, tannlege, sykt barn, dødsfall i familien osv går under fraværsreglene. Og psykiske lidelser også selvfølgelig. Det er en sykdom som likestilles med andre sykdommer. Det eneste du trenger er å gå en tur til legen og deretter kan man benytte egenmeldinger. Det står også at enkelte elever som er i en vanskelig situasjon kan få økt fraværsgrensen og at det også er mulig å få karakter i faget hvis man har en god grunn til at man har ugyldig fravær. Så jeg lurer veldig på hva folk som har over 10% fravær egentlig driver med? Når det er verken sykdom eller en annen god grunn?
      Grunnen til at jeg og flere syntes det virker som om du leter etter en grunn til å ikke begynne på skolen er at sønnen din er 10mnd i august og i tillegg kan Fredrik være i permisjon, Fredik har rett til lønn med sykt barn, sykdom for både deg og begge barna dine er gyldig fravær og i følge deg selv er utdannelse utrolig viktig for deg. Så da burde du finne ut hvor viktig det faktisk er for deg. For meg virker det litt som om du kommer til å utsette det så lenge som mulig dessverre. Men kanskje det kan være en motivasjon til å faktisk begynne og gjennomføre det.

    27. Jeg ble mamma oppi utdanningen. Jeg fikk beskjed av min egen lærer nesten hver dag at jeg kunne ta abort selv etter uke 20. Han ga meg også ugyldig fravær når jeg var på sykehuset med min sønn pga han måtte operere. Nå sitter jeg å sliter med å få læreplass pga fpr mye ugyldig fravær selv om jeg har dokumenter på sykehusinnleggelser, sykdommer +++ jeg synes det er trist at det har kommet 10% grense det er ca 2 timer. Noe som er vanskelig når man er mor… beklager hvis det er noen skrivefeil. Er på tlf så jeg ser ikke alt jeg skriver 🙂

    28. Hei! Jeg vil bare kommentere et par ting . For det første er utdanning så enormt viktig, iallefall å fullføre videregående, så tenker at det ikke er et valg en gang. Og nr to; ti prosent fravær er jo i utgangspunktet ekstremt mye fravær. Om du/ dine er så syke at dette kreves( med to foreldre som yter omsorg) tenker iallefall jeg at man kanskje skulle ha sjekket helsestatus. Og som du nevner; for de flotte menneskene som sliter med psykiske utfordringer er det masse støttetilbud om det er behov for det❤️

    29. Det kommer til å gå fint 😊
      Eg går på vgs og har 1 barn.
      Eg snakka med skulen om hvordan det er med fraværsgrensa når eg har barn..og dei sa at eg har rett på å få dager der eg må være hjemme med barnet, uten å dokumentere det (dersom barnet er syk en dag f.eks) og som fotrlder så treng man ikkje å donumentere det for man vet sjelv om bar et må være hejmme eller ikkje.
      Og skolrn jar lagt velig til rette for at eg skal få ein fin hverdag som student og mor.
      Og eg kan være vekke meir enn 10% sida eg har eit barn. Det berre skriver hvorfor eg ikkje var der, om det var nødvendog at eg var hjemme med barnet.
      Veit ikke om det er eg som har vert veldig heldig med skolen eller ikke..men du skal ikkje bekymre deg ☺
      Skiver dette for å kankje hjelpe deg med å bestemme deg og ikkje bekymre deg ☺
      Det virker som du er en kjempe god mor som gjlr at for at barnet ditt skal ha det bra..og snart barna 😁😁
      Klem💖

    30. Løsningen er å gå opp som privatist. Du kan sammenligne det litt med bloggen ettersom du kan jobbe når det passer deg! 😉

    31. Jeg er lærer og har en sønn på ni måneder. Jeg begynte å jobbe igjen da han var 8 måneder og far overtok da stafettpinnen på hjemmebane. Jeg ser godt at du ikke ønsker at din sønn skal begynne i barnehage da, jeg er veldig glad vi kan vente til han fyller 1 år. Når det er sagt, var jeg selv elev i videregående med fraværsgrense på 15% – og det var helt ærlig aldri et problem for den gjennomsnittlige elev. Din situasjon er annerledes – helt klart, men læringen skjer i like stor grad på skolen for deg – som for de som ikke gidder å møte opp. Uansett grunn, går du glipp av like mye som elever som ikke stiller av helt andre grunner – og for lærere er det dermed vanskelig å vurdere din læring. Dessuten vil du finne ut av at lærerne kommer til å strekke seg veldig langt for at får dine karakterer i alle fag. Ikke bekymre deg over fraværsgrensen før det evt. er nødvendig!
      I tillegg har jeg nå jobbet en måned på lite søvn og mye mas hjemme – det går også helt greit. Lærere har jo alltid med seg mye arbeid hjem, og hvis jeg klarer å få unna rettingen, klarer nok du helt sikkert leksene 🙂 Men det blir mye arbeid på kveldene og i helgene

    32. Rød ungdom og Facebook-kommentarer som kilde?! Jeg trodde du var mer bevisst og reflektert enn det. Det er ikke slik at man risikerer “stryk” ved for høyt fravær, men “IV” – altså ikke vurdert.
      Vi som får barn når vi er voksne, har en jobb og det er faktisk slik at man må møte opp på jobben… Kan ikke skylde på at man er trøtt, utmattet eller bare sliten. Det er en naturlig del av det å ha barn!
      For at lærere i de ulike fagene skal kunne vurdere og gi karakterer, må elevene være tilstede – så enkelt er det.
      Jeg anbefaler at du leser deg opp på fakta (www.udir.no) og at du ber om en samtale med rådgiver for det aktuelle utdanningsprogrammet ved den aktuelle skolen.

    33. Jeg tror videregående utdanning med barn skal gå kjempefint. Vil si at høyere utdanning med barn kan være tøffere! Jeg har fullført to bachelorgrader ved siden av å ha to små barn, og under siste heltidsutdanning jobbet jeg også 100 prosent siste året. Alt går om man virkelig vil! Lykke til!

    34. Lise: Dere leser jo ikke det jeg skriver! Glem for all del lenken til kommentarfeltet på Facebook, alle jeg kjenner og har snakket med som går på videregående og som sliter psykisk (og jeg har selvfølgelig snakket en del med ganske mange før jeg skrev dette blogginnlegget!) har ikke fått godkjent fravær når de har vært borte fra skolen på grunn av det samt psykologtimer. Når jeg i tillegg leser debattinnlegg som sier det samme, og tilfeldigvis kom over et kommentarfelt hvor flertallet sier det samme – Ja, da gikk jeg faktisk ut i fra at det ikke var løgn. Og beklageligvis sjekket jeg ikke det ordentlig opp, selv om jeg lette, noe jeg beklager på det sterkeste! Tar ALL selvkritikk på det. For all del!

      10% fravær i hvert enkelt fag trenger IKKE å være mye. På den aktuelle skolen og linjen jeg tenker å begynne på er det mange såkalte fagdager. Det vil si fulle dager med det enkelte faget. Da skal det ikke mye til for å plutselig få varsel om stryk i faget om man mot formodning går glipp av noen/en av disse dagene og ikke har dokumentert fravær. Spesielt i fagene som er mindre enn hovedfagene!

      Snakk om empatisk kommentar “Vi som er voksne når vi får barn” alvorlig talt?!

      Det handler da overhode ikke om å lete etter grunner til å ikke møte opp på skolen. Men nå må jeg dokumentere absolutt alt av fravær i frykt for å ikke få godkjent karakter eller stryk i faget – Altså vet jeg at hvis jeg noen gang blir sliten etter x antall våkennetter, så må jeg dokumentere hvorfor jeg ikke kan møte opp. Flott for deg at du ikke blir sliten og at hvis du likevel skulle bli det så klarer du å fungere godt nok til å gå på jobb – jeg er redd for at dette ekstreme presset som vil komme av at jeg må holde meg innenfor fraværsgrensen, vil gjøre at jeg sliter meg fullstendig ut på grunn av det som følger med to små barn og fulle dager på skole.

    35. Jeg gikk et halvt år på skole når jeg var gravid, så jeg har bare et halvt år igjen av 2. Klasse 🙂 jeg begynner etter jul og da er datteren min 11 måneder og skal begynne i barnehagen 🙂 håper du får det til slik at du også får begynne på skole! Kjenner jeg gleder meg til å få komme i gang med skole igjen❤️

    36. dette får du fint til :). du er utrolig flink 🙂 og jeg tenker at fraværgrensen er både positiv og negativ, veldig bra med tanke på skulking og veldig komplisert forhold til de som sliter,men dette får du til 🙂
      kjempe fint at Fredrik skal være hjemme med Noah litt, han har jo rett på 14 uker eller 10, husker ikke helt 🙂

    37. Det går nok fint skal du se! Du tar en prat med de, og de legger det nok helt sikkert opp for deg! Det er vel en gyldig grunn å være borte hvis noe har skjedd med barna/eller har med foreldre rollen din å gjøre. Et viktig stikkord her er: Samarbeid:) Og dette kommer til å gå så bra! :))
      Hvis det ikke skulle gjort det, ville det vært helt sykt! Tenker da på at de må til rettelegge det for deg. Hva med voksenopplæring på kveldstid?:) Det er vel noen kvelder i uken;)

    38. Tenker Fredrik får ta sin del av permisjonstiden og være hjemme med sykt barn de dagene han har krav på. Når andre er gravide og starter på sykepleierutdanning , føder i juleferien, starter opp igjen 1. skoledag på nyåret og gjennomfører både skole og praksis med baby og en 3 åring, så burde kanskje du klare å gjennomføre videregående… Men det er klart; det er jo mye mer behagelig å vente med bhgstart til etter nyttår og gå hjemme og dille til skolestart !!! Beklager, men du får ikke min sympati og jeg føyer meg også inn i rekken av lesere som mener dette kun er unnskyldninger for å utsette. Hadde utdannelse vært så ekstremt viktig for deg som du sier, hadde du fokusert på mulighetene fremfor problemene.

    39. Denne fraværsgrensen er ille… Er jeg borte fra 2 gymtimer eller forsover meg 2 mandager og ikke rekker geografi timen får jeg stryk. Skjønner ikke helt hva de vil oppnå med denne grensa. Vil de at fler skal droppe ut og det bli enda fler folk på legekontorene? Jeg vet om folk som allerede har gått over 10% grensa og får da stryk. Dette er elever som heller burde blitt motivert til å gå på skolen etter å ha mista skolelysen, men hva gjør regjeringen? Jo de gjør sånn nå at de elevene kommer til å droppe ut.

    40. Du kan jo prøve å ta vgs som privatist da? Og evt starte med 1 eller 2 fag i år, slik at ud får mindre til neste år 🙂

    41. Fraværsreglen er basert på et gjennomsnittlig fravær for en frisk arbeidstaker. Er vel ikke greit å være hjemme fra jobben heller fordi man sover dårlig noen netter? Tenk om alle med barn som sover dårlig skal la være å gå på jobb, det kan jo i så fall gjelde en halv arbeidsplass. Generelt er fravær et stort problem både i skole og jobb sammenheng. Sykdom hos barna krever at man er hjemme og dette har du og far krav på. Arbeidsmoral er også viktig å lære barna:-)

    42. Tror du svartmaler litt 🙂 Fullførte selv siste året på mastergraden med baby under ett år. Når far er i jobb har han rett på omsorgsdager, 10 stk hvert kalenderår med lønn. Er det krise vil en del arbeidsgivere tillate flere omsorgsdager uten lønn. Arbeidsgiver til Fredrik kan ikle kreve legeerklæring for det syke barnet før dag nr 3. Dvs at dere ikke alltid trenger legeattest. Det er også noe som heter pleiepenger til arbeidstakere som har alvorlig syke barn, eller barn som er innlagt i helseinstitusjon. Poenget mitt er at det burde ikke være nødvendig at du selv må være hjemme hver gang et barn er sykt. Stå på, det ordner seg! 🙂 Enkelte fag du føler er enklere å lese selv på kan kanskje tas som privatist også, så får du færre timer å møte opp på 😀

    43. Må dessverre si meg enig med flere over her, det virker mer som du finner unnskyldinger til å ikke starte på skolen. Du sier at det er ekstremt viktig for deg med utdannelse, men da må du også gi litt selv. Alt kan ikke tilrettelegges for deg selv om du har barn. Fraværsgrensen er som den er, se løsninger for å få det til å gå rundt. Kjenne flere som tar høyere utdanning med både to og tre barn, og for å si det slik; høyere utdanning er ganske mye tyngre enn vgs. Her tilrettelegger de ikke for deg. Enten leverer du til fristene, ellers får du ikke gå opp til eksamen. Enkelt og greit. Synes du finner for mange “dårlige” grunner til å utsette utdanning. Det er gjerne tungt å plassere sønnen din i barnehagen så ung, men vet du hva? Det er værre for deg enn for han. Han har ikke vondt av dette og forstår det mest sannsynlig ikke engang. Er ikke slik at han får traumer senere i livet fordi han måtte starte i barnehagen når han var under året. Vis verden at du vil og kan klare dette. Jeg heier på deg, og ingenting her er skrevet for å være frekk, ville bare få frem at det nok er derfor folk har det inntrykket av unge mødre som de har. Nettopp fordi mange har inntrykk av at de finner problemer og grunner til at de ikke kan gjennomføre. Men som sagt, jeg heier på deg!

    44. Som forelder med små barn har du noen flere sykedager hvis barna er syke . Samtidig er jo skolen som en jobb . Jeg kan ikke bli hjemme fra jobb fordi ett av barna mine har vært urolige hele natten . Man blir sliten, trøtt å lei . Men jobben venter på deg uansett. I en normal permisjon begynner mor å jobbe når barnet er mellom 7-10 måneder . Da er det normalt rimlig mange våkennetter igjen før barnet lærer seg å sove rundt . Det er tøft for alle og enhver ved siden av jobb å skOle. Husker fra jeg selv studerte å jobbet ved siden av barna. Du har jo hauger med ferier I løpet av ett år. Kos deg å nyt skolehverdagen før du starter med kjempe hektisk hverdag I full jobb 😊 jeg tror du vil klare det kjempe fint . Du virker som en fantastisk jente og mamma ☺

    45. Skaff deg generell studiekompetanse som privatist! Lånekassen støtter det, og du kan ta alle fag med veiledning i ditt eget tempo. Veldig grei løsning 😀 Da kan du ta alt på 1 år, i stedet for 3.

    46. Vi med små barn som jobber fulltid kan jo heller ikke være hjemme fra jobb fordi vi har sovet lite?! I perioder er barna syke og sover dårlig, men da legger man seg tidligere og er litt trøtt da.. Det overlever man helt fint!
      Kom i gang med vgs og du skal se at det kommer til å gå så mye bedre enn du tror! Og tenk så stolt du kommer til å være av deg selv, når du gjennomfører vgs med to små barn!:-)

    47. Huff, stakkars deg. Hvis du skulle begynt på jobb igjen neste høst, og hadde sovi 2 timer på 5 døgn, skulle du skulka jobben da eller? Er utrolig hva man klarer, bare man vil. Og man kommer ikke langt med den innstillinga di hvertfall.

    48. Det kommer du til å klare fint 🙂 Ved dokumentert fravær (legeerklæring), så telles det ikke inne 10 % grensen, noe skolene ikke kan velge selv (så selv om vennene dine sier at psykiske problemer gir de problemer med fravær, så kan det ikke det om de har god nok attest på fraværet). Og med to barn så har du lov til å være mer borte også! Å gå videregående er mye mer fleksibelt og en del mindre arbeid enn en vanlig jobb, så sånn sett fint å ta når barna er små 🙂 Ikke ment som noen kritikk, men er faktisk sånn at selv om man har mange våken netter, så må man likevel møte på jobb. Man kan da legge seg tidlig eller bytte på med partneren (hvis man har det) og ta annenhver natt 🙂 Stå på, utdanning er, som du sier, viktig! Dette klarer du hvis du vil 🙂 Og vil du vente av en eller annen grunn, så er det faktisk opp til deg 😉 ikke noe du trenger å forsvare for bloggleserne 🙂

    49. Velkommen til den virkelige verden – der man faktisk må gå på jobb selvom man har hatt våkenetter med syke barn / barn som får tenner osv. Kan ikke tenke meg at det er verre å gå videregående med små barn, enn det er å være ute i jobb.De fleste mødre er ferdige med sin permisjon etter ca 8-10 mnd. og da er det far som tar over før barnet begynner i bhg. Beklager, men dette høres ut som en skikkelig dårlig unnskyldning for å fortsette å gå hjemme og blogge på fulltid. Litt rart egentlig, siden du hevder at utdanning er såå ekstremt viktig for deg. Hadde det vært tilfelle, hadde du fokusert på det positive og ikke det negative.

    50. 10% er en dag annen hver uke. Rekner ikke med at en arbeidsgiver hadde godtatt at du tok deg fri uten godkjent grunn så ofte. Det er hardt å gå i jobb 100% , men for de fleste går det fint. Hør med skolen du skal begynne på hvilke ordninger de har med tanke på at du er mor. Du har krav på noen ekstra sykedager da. Hvis du og hører litt med de før du starter kan du nok få avtale om å gjøre noen heimaoppgaver i enkelte fag i stedet for å møte opp. Alle regler har unntak hvis en bare sjekker opp muligheter, spesielt om du er positiv og imøtekommende.

    51. Har ei på 3 år og fødte ei til nå i juni og jeg fortsatte på skolen nå. Går høyskole! Det går ann :-)!

    52. Jeg fikk datteren når jeg var 17, så jeg valgte å ta ett friår fra videregående. Hadde nylig gjort unna 1. Året og kommet inn på 2. Men valgte å vente til neste skoleår. Datteren var 8 mnd når jeg startet på skolen igjen, og selv om jeg hadde skikkelig dprlig samvittighet gikk det faktisk fort over når jeg så hvor fint datteren hadde det i barnehagen 🙂 jeg tror nok vi mødre tenker mer negativt enn hva som er nødvendig. Datteren begynte å snakke veldig fort, utviklet seg fort og hun trivdes. Jeg hadde så gode lærere at om hun var for forkjøla til barnehagen eller det var stengt i barnehagen fikk jeg ha henne med på skolen. Da hun var syk var jeg selvfølgelig hjemme.
      Den dag i dag angrer jeg ikke på at jeg gjorde det slik, selv om jeg var alenemamma.

    53. Følte jeg måtte legge igjen en kommentar her 🙂
      Som flere over skriver, når du etterhvert begynner med en jobb (altså en jobb hvor det er krav om at du fysisk er tilstede, så noe annet enn bloggen din) så kan du ikke være hjemme fordi du er sliten. Du har rett på fri med sykt barn, men husk at dere er to om det. Fredrik vet hva han gikk til, og dette er 50% hans ansvar. Når du går på skole så er skolen akkurat like viktig som jobben hans.
      Dessuten vil jeg virkelig for alt jeg har i kroppen anbefale deg til å gå VGS så fort som mulig. Det blir ikke lettere, og man glemmer dessverre fort av fag som du har hatt på ungdomsskolen – og alt henger jo sammen.
      Det du kan gjøre er jo å gå via Sonans? Da kan du ha noen fag på skolen og noen på nett, eller dele det opp i flere år sånn at du kun har skole noen dager i uken. Det er dyrt, men det støttes av lånekassen, og jeg har ikke inntrykk av at du sitter hardt i det økonomisk (siden bloggen din sikkert er en god inntekt).
      Jeg har selv en liten og jeg tar opp fag for å komme inn på mitt drømmestudie. Klart det er tungt og litt vanskelig, men min er bare 4 mnder og jeg klarer det. Da klarer du det også! 🙂 (selv om jeg tar færre fag og det kun er snakk om 1 år da)
      Jeg skjønner så inderlig godt at du heller ønsker å fortsette å blogge og være hjemme med de små, men dessverre er det svært vanskelig å få til å leve av for resten av livet ditt. Bloggen din er god, du er flink, men (som du selv sier) om noen år driver du ikke med dette lenger.
      Men realiteten er faktisk så hard at du kanskje må legge drømmen om å bli psykolog (for det var det du skrev du ville bli?) vekk. Det er høye krav, mange år og det finnes ikke skole for dette der dere bor, og det er ikke så lett å flytte på seg når man er 4 stykker som er godt “grodd” i byen. Jeg kan forstå at det er demotiverende, og i tillegg disse fraværsgrensene, men du har satt deg i denne situasjonen selv. Jeg kan ikke tvinge deg på skolen, og for meg har det ingenting å si, men det har mye å si for din egen del. De aller fleste ønsker seg mer enn bare mann og barn, og å ikke å utfylle drømmer og karriere er tungt.
      Uansett, masse lykke til. Jeg håper virkelig du finner en løsning på det og kommer i gang! Vær et godt forbilde for barna dine! Er offentlig VGS litt for vanskelig (med tanke på tider, barn og fravær) kan du sjekke opp om det er lettere å gjøre det som privatist!

    54. Visste du at om du ikke tar vgs-utdanning snart er det bare litt over 1/3 sjangs for at Leo og Noah lykkest i skolen? Altså 2/3 sjangs for at de dropper ut og ikke får seg jobb.. Hopp i det. Får du ikke vurdering i ett eller to fag, så samma det! Ta de fagene opp igjen året etter. Du kommer nok uansett ikke til å få IV i alle fagene. Synest dette var en tåpelig unnskuldning. Om du så bare får vurdering i en 3-4 fag, så er du nå vertfall ferdig med de 3-4 fagene når året er omme, istede for at du skal utsette det til den dagen fraværsgrensa KANSKJE forsvinner.. At du ikke vil sende Noah i barnehagen når han er 10mnd skjønner jeg, men om du forsetter å utsette skolegangen er det stor sannsynlighet for at Leo og Noah ikke klarer seg selv i skolen. Se etter løsninger, ikke problem.

    55. Hei!
      Vet innlegget er noen dager gammelt, men må bare kommentere. Ser mange her sier i mot deg(konstruktivt og godt ment, selvsagt), men jeg er enig med deg. Føler det er veldig lett for voksne å si hva som er rett og galt her, men jeg er andre klassing på vgs og kjenner selv fraværsgrensa på kroppen. Selvfølgelig er det mulig for tilrettelegging, men det kan bli vanskelig ettersom sykdom med Leo/uansett hva kan komme så spontant på deg at tilretteleggingen ikke blir planlagt. Dessuten(som vi har fått beskjed om) KAN du ikke være borte mer enn 15% per fag(regner med rektor vil gi deg skjønn over 10%), men den absolutte grensa er 15%. Uansett tilrettelegging kan du ikke være mer borte fra skolen. Har en kronisk sykdom, som jeg får attest på, så kan litt om reglene. Hvis du har legeattest osv. går det ikke på grensa, men jeg skjønner stresset med å skaffe legetime både når du og Leo er syke. Det er tungt allerede nå. Ikke fordi regelen i seg selv er ille, men fordi den er så firkantet. Har aldri skulket, men det regnes jo som skulk de gangene jeg ikke får legetime siden det er stappfullt på legekontorene. Og da gjelder det på grensa også selv om lærerne ser at jeg er så dårlig at de ikke vet hva de skal råde meg til.. Jeg forsvarer ikke valget om å ikke starte på vgs i utgangspunktet, men i ditt tilfelle tror jeg det er lurt å enten vente til Noah blir rundt to år og samtidig/eventuelt ta fag som privatist.
      Foressten, det er migrene jeg har.
      Tror du finner ut av det som er best for deg, og å ta utdanning er viktig, men ikke start bare for å gjøre det fordi det høres rett ut i alles ører. Gjør det når du er klar for det, og vet at du kan bestå. Tviler ikke på at du ikke vil klare fagene, men fraværsgrensa er det litt verre med. Heier på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg