ET BILDE SIER MER ENN TUSEN ORD

Verdens fineste.

29 kommentarer
    1. Hei! Jeg bare lurte på hva slags magesmerter og hvor lenge du hadde det, når du fant ut at du var gravid med Leo? 🙂
      Han har blitt en veldig fin gutt og fått en helt herlig lillebror!!! <3

    2. Åååh, så herligt bilde av to fine gutter<3 Kan godt forstå at det er favoritt bilde til deg å Fredrik. 🙂

    3. Flotte gutter dere har!
      Leste at Noah har kolikk, så jeg ville bare tipse om Minifom dråper som fåes kjøpt på apoteket. Om dere har prøvd eller ikke føler det er riktig så er jo det greit. Skulle ønske jeg fikk det tipset litt før da min sønn hadde tendenser til kolikk. Lykke til!

    4. ÅÅ jeg trenger råååd! Jeg går på p pillen cerazette, og i det siste har jeg bare hatt utrolig mye å tenke på og jeg har vært litt dårlig på å ta pillen riktig, det vil si at jeg noen ganger har glemt den men tatt den innenfor 12 timers rommet, og sånn som nå nettopp glemte jeg å ta den og tok den på den 11 timen før jeg er for sen. Tror du det er stor sjangs for at jeg er gravid da ? Jeg hadde det igår så jeg er veldig idiot som glemte å ta den før absolutt siste tiden som var “trygg”!!

    5. Såå utrolig herlig bilde! Vet ikke om Noah ler eller gråter, men for meg ser det ut som han ler, fordi Leo nettopp har kilt han eller noe sånn. Jeg smelter helt! Leo ser helt forelsket ut i broren sin <3

    6. Hei Jessica. Jeg vil gjerne at du ser på denne kommentaren du selv har skrevet etter å ha blitt presentert min kronikk “Mammabloggeren som angret” i Aftenposten i september i år.
      “Samboeren min og jeg har satt klare restriksjoner på hva vi synes er greit å dele og ikke. Denne avdankede mammabloggeren mener hun hadde gjort det samme, og at hun ikke synes hun postet noe som var galt eller feil på daværende tidspunkt. Men likevel hadde hun publisert bilder av barn i bleier og barn i badekar. Det får meg umiddelbart til å tenke at hun umulig kan ha vært så nøye og ha gjort seg opp så mange tanker om eksponeringen likevel. Slike bilder finner du ikke av barna mine på bloggen min, og det er et bevisst valg fra vår side. Jeg synes ikke slike bilder hører hjemme på Internett, og ville ikke likt å finne slike bilder av meg selv. Dermed tenker jeg i hvert fall å holde meg langt unna å poste slike bilder av barna mine.”
      Det samme sa du til Aftenposten nå i helgen, at du var opptatt av at barna dine skal være anstendig påkledd på bilder som publiseres. Så kan du ta en titt på bildene du selv har lagt ut sent i november i år, både på bloggen og Instagram, og se om det er sammenfall mellom det du selv sier, og det du gjør i praksis.
      Ta gjerne en titt innom bloggen min, det ligger en utfyllende kommentar på Aftenposten sin sak der.

    7. Mariann: Hei Mariann!

      Jeg har det mildt sagt ganske hektisk om dagen med et kolikkbarn og en snart toåring, samt bloggen og alt som følger med den. Men jeg skal ta meg tid til å svare deg på kommentaren din her 🙂

      Først av alt: Jeg synes det er umåtelig synd at andre foreldreblogger ikke tar mot til seg å svare på denne kritikken. Jeg synes det er en viktig debatt fordi jeg tror det er veldig mange som ikke har gjort seg opp tanker og reflektert rundt det å eksponere barna sine i sosiale medier. Debatt er sunt.

      Men. Jeg synes dette begynner å ligne en heksejakt mot bloggere. Hvorfor er det kun mammabloggere som er i fokus? Er det ikke minst like viktig å bruke stemmen til å bevisstgjøre alle foreldre? Jeg har 2900 venner på Facebook, og jeg skal love deg at jeg ser mye informasjon og bilder jeg aldri i min villeste fantasi kunne tenkt meg å poste selv. Av helt vanlige foreldre. Deriblant nakenbilder og veldig sensitiv informasjon om barn. Nå er jo dette med eksponering av barn noe foreldre må bestemme selv, og jeg ser ikke bort i fra at det finnes mange mødre og fedre der ute som vil synes det er greit å dele mer av denne typen informasjon og bilder som jeg ikke ville gjort, – og det er selvfølgelig helt greit, men jeg tror det ville gjort godt om dette fokuset på eksponering var mer generelt rettet til at foreldre skal tenke seg om. Å vite om eventuelle konsekvenser. Jeg har reflektert rundt det å eksponere barna mine fra dag 1 (Dette kan man også lese om i arkivet mitt her på bloggen) og for at snakket om eksponering av barn i sosiale medier skal være til hjelp for noen er det vel kanskje lurt at det blir satt fokus på at det er noe alle foreldre burde tenke over, og ikke bare mamma eller pappabloggere. Dette er kun et lite innspill jeg har fundert på i kjølvannet av disse sakene.

      Husk også at det er flere nyanser her. Et bilde av et barn i badekar er ikke alltid det samme. Ser man hele kroppen til barnet? Ser man ansiktet? For meg er dette avgjørende spørsmål jeg og vi som foreldre stiller oss selv når jeg publiserer bilder. Skulle vel presisert dette tydeligere i mine uttalelser og blogginnlegg, men jeg tenkte helt ærlig at dette var noe folk flest forsto. Et nakenbilde i et badekar hvor man ser barnets kropp og ansikt er noe annet enn et bilde hvor man ikke ser ansiktet til barnet, og kun ser at barnet sitter i badekaret.

      Vil gjerne stille deg et spørsmål også. Du må selvfølgelig ikke svare, det er helt opp til deg. Har fått med meg at du mener mammabloggere og foreldreblogger generelt bryter barnets (evt barnas) rett til privatliv. Mener du virkelig at barna ikke har et privatliv fordi mor deler bruddstykker av hverdagen deres på blogg? For meg blir det en veldig sort hvitt tankegang.

      Jeg kan jo selvfølgelig kun snakke for meg selv, men på bloggen deler jeg kun få prosentandeler av hva vi har gjort samme dag. Om de få prosentandelene hadde vært bilder av barn med vannkopper, at barnet driver med pottetrening eller slike type ting – så forstår jeg at det kan være krenkende, eller i hvert fall sjenerende for barnet i ettertid. Men så er det ikke slik type blogging jeg bedriver. Det er hverdagsblogging, trilleturer, og “at vi har spist middag og kost oss”

      Synes dette er en interessant diskusjon, og synes det er veldig synd at ikke flere mammablogger uttaler seg. Om man står for valget man tar bør det jo strengt tatt være en enkel sak og uttale seg om det. Synes jeg da.

      Ha en fin dag videre!

    8. Takk for utfyllende svar i en hektisk hverdag.
      Helt enig i at flere burde sagt ja til å stille opp på den artikkelen, det er en gylden mulighet til å forsvare sitt standpunkt.
      Hvorfor er kun mammabloggere i fokus: For meg er det ganske innlysende, fordi dere har størst nedslagsfelt, samt at mange av dere tjener penger på den samme eksponeringen som dere blir kritisert for. Man fokuserer på dere som har tusenvis av lesere, for å nå ut til de som IKKE har det, og for at emnet skal komme på dagsorden. Det er for øvrig slett ikke bare fokusert på mammabloggere, media har skrevet ganske mye om Facebook og Instagram også, rettet mot “privatpersoner”.
      Nakenbilder i badekar: Du skrev i september at du følte vi hadde helt ulikt utgangspunkt fordi jeg hadde publisert bleie – og badebilder av mine barn, og det ville du aldri vurdert. Mine bade- og bleiebilder lå på Facebook, i perioden 2008 – 2010. Da hadde jeg vet noe slikt som 97 venner, og bildene var ikke offentlige. Jeg viste heller ikke hele barnets nakne kropp, bildene liknet på dine, og jeg syns også det var innlysende at de ikke var full frontal. Likevel vurderte jeg dem som altfor drøye til å ha liggende ute, selv om jeg fortsatt ikke har mer enn 275 venner på Facebook. Du unngår å si noe om bleiebildene du har lagt ut på blogg og din åpne Instagramprofil. Det er ikke særlig mye rom for nyanser i påstanden din om fokus på anstendig påkledning, du presiserer til og med bilder i bleie som utelukket. Likevel har du altså flere slike liggende ute i skrivende stund.
      Om barns privatliv: Jeg mener at det er 100% gjennomførbart å drive en profesjonell mamma/familieblogg, og likevel ha barns privatliv intakt. Det kan man gjøre f.eks ved å redusere mengden bilder man publiserer av barnet (trenger man eksempelvis fem bilder i samme tonehøyde på ett innlegg?) Du sier at du kun skriver en prosentdel av hva dere gjør hver dag, og det skjønner vel de fleste. Om bloggen din besto av daglige referater time for time, ville den neppe hatt den appellen den har. Det jeg mener blir galt, er at du/mammabloggere generelt legger ut så mange “små” biter av deres og barnas hverdag, at folk som følger dere fast (eller sporadisk, som meg) klarer å danne seg et nokså komplett bilde av hvem barna deres er, og hvordan familielivet og hverdagen deres arter seg. Det er tap av privatliv, etter min mening. Jeg leste nettopp kommentarfeltet ditt om prevensjon, og jeg vet pr. nå mer om deres valg, vurderinger og erfaringer med prevensjon enn jeg vet om mine aller nærmeste venninner. Det er veldig fint at du setter fokus på noe som er ekstremt viktig for mange i din målgruppe, men personlig blir dette så langt inn i min intimsone, bokstavelig talt, at jeg nok ville valgt å snakke langt mer generelt, og likevel fått fram de samme poengene. Du skriver jo heller ikke bare om trilleturer, du sier jo også en del om forholdet mellom deg og samboer, som strengt tatt ikke hadde trengt å være offentlig informasjon. Selv om jeg aldri har lest bloggen din fast, føler jeg jo at jeg vet nokså mye om deg. Ikke at det isolert sett er så farlig, men hvorfor ta sjansen på at barna dine skal syns det er flaut eller ubehagelig at så mange vet så mye, og har sett så mange bilder av dem at de kunne kjenne dem igjen på gaten?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg