MANGE TÅRER

Jeg strekker meg etter mobiltelefonen min som ligger på nattbordet. Klokken viser 07:55. Jeg husker ikke når jeg sovnet for natten, men det er ikke lenge siden. 

Enn så lenge sover du. Du er så perfekt der du ligger, og du er så fredelig. Og det er så fint å se deg slik.

Og jeg ligger bare og venter. Venter på at gråten din skal begynne. For det gjør den, det gjør den alltid. Jeg tenker optimistisk at «kanskje blir det roligere i dag?» I dag gråter du kanskje ikke like mye som til vanlig? I dag får jeg kanskje knabbet til meg en tørr brødskive før klokken er halv fire på ettermiddagen og Fredrik er kommet hjem, og jeg egentlig skal ha laget middag? Men nei, jeg gjør ikke det. Den dårlige samvittigheten kommer snikende inn på meg fordi jeg vet at jeg har en beintøff dag i vente.

Jeg bysser og trøster deg sittende på sengekanten. For du begynner å gråte i dag også, og heller ikke i dag fikk jeg deg til å stoppe. Du gråter deg gjennom God morgen Norge på tven. Du gråter gjennom skrittene jeg så vidt kan høre fra de som bor over oss. Og du gråter deg gjennom gråten min.


Jeg gruer meg til i morgen, og jeg gruer meg til dagen etter det. Ikke fordi jeg skal tilbringe den med deg, men fordi jeg skal tilbringe den med den hysteriske gråten din. Men en dag, gutten min, så skal jeg strekke meg etter mobiltelefonen min som ligger på nattbordet mitt om morgenen. Og jeg skal glede meg over at klokken viser 07:55, selv om jeg kanskje ikke har sovet så mye. Fordi, skatten min, det kommer en tid hvor du skal bruke dagene dine på å smile, istedenfor å gråte. Og dit skal vi komme sammen. ♥

62 kommentarer
    1. Stakkars lille prinsen deres og stakkars foreldre😢. Håper dere har nettverk rundt dere som kommer og avlaster slik dere får hentet dere inn igjen. Beundrer at du klarer se fremover til gråtingen gir seg, kan ikke være lett. Pleier vel å gi seg rundt uke 6? Håper snart smilene dominerer dagene. Og at du kan nyte denne tiden med prinsen din💙

    2. Kjære deg, etter to kolikkbarn kjenner jeg meg godt igjen i ordene dine. Det er beintøft, for store og små. Når man står oppe i det føles det som at det aldri skal ta slutt, at det skal være slik for alltid. Men det blir bedre, jeg lover. Det værste er nesten at ikke man vet når det går over. Hvis man visste at i morgen, eller om to uker eller 1 mnd så er dette over så hadde alt vært litt lettere. Men det eneste vi vet er at det kommer til å gå over og da ser man seg tilbake og tenker: hvordan i alle dager kom vi oss igjennom dette? Men det gjør man. Hold ut, du er kjempeflink!!!

    3. Hei.
      Jeg feller en tåre mens jeg leser dette. Sønnen min er født samme dag som din og vi er i akkurat samme situasjon. Vi har også kolikk her hjemme og tøffe dager. Føler med deg. Ikke enkle dager. Her er det nedtelling til 3 måneder. Hver morgen er vi en dag nærmere en slutt på kolikken.

    4. Huff, har så vondt av dere, her er lille 9 måneder og jeg husker vagdt hvordan det var, utrolig hvor fort man glemmer når det går over og det håper jeg det gjør snart, får tårer i øynene av å lese det du skriver :'(

    5. Kjære vakre. Har dere prøvd behandling hos osteopat? Om ikke: prøv det! Vi trengte bare 3 behandlinger så fikk vi en “ny” baby. Det skulle nesten vært obligatorisk etter fødsel, for det kan være problemer i mellomgulv som forårsaker smerter, eller låsninger i rygg/nakke.

    6. Jeg synes du takler denne tøffe perioden på en så moden måte, jeg er kjempeimponert! Og det at du greier å tenke at kanskje han ikke gråter i dag oppi alt synes jeg viser at du er en veldig positiv person…en dag så kommer det til å stemme 🙂 Du har både hjertet og hodet på rett plass, og det er lov å gråte for deg også. Er det noen som greier seg gjennom denne perioden så er det dere. Lykke til! Det er jul neste år også om denne jula ikke blir helt som planlagt.

    7. Stå på, dette klarer dere begge;)
      Hvis dere får flere barn en gang i fremtiden, hva slag etternavn skal de ha? Likt som Leo eller Noah?

    8. Huff:/ mange mange gode tanker til deg! Håper det går over snart.
      Du er virkelig flink, Jessica, det skal du vite. Det er i perioder utfordrende å ha barn, særlig når de har det vondt og ingenting hjelper❤️
      Heldigvis kommer de gode dagene veldig snart! Stå på!:)

    9. Vet akkurat hvor vondt det er! Få samboeren din til å smøre brødskiver til deg og sette i kjøleskapet til deg. De kan spises når man bysser eller ammer. Det måtte til her 🙂 Det er også verdt å prøve å gi minifom før hvert måltid. Det skader ikke og kan gjøre en forskjell 🙂

    10. Du er så reflektert og skriver så bra. Skulle tro du var eldre enn meg enda jeg er 29. Jeg har to tette, en på straks 2 og en på 9mnd. Det blir bedre Jessica. Du er en hod mamma og gutta dine er heldige som har deg.

    11. Sender deg en klem, dette er tøft<3 håper dagen hvor det er mer smil enn gråt snart kommer. Har en på 16 mnd som har slitt masse med magen og føler veldig med dere. Vi sliter fortsatt med det:(

    12. Krysser fingrene for at kolikken gir seg snart, eller i det minste avtar. Håper du har mulighet til å få litt avlastning fra familie innimellom <3

    13. Det er ikke så lenge igjen nå før kolikken gir deg!<3 Håper at du og Fredrik har det bra sammen midt oppi det hele, for slik er tøft! Sender deg en styrkeklem!

    14. Sverger også til minifom, hjelper så utrolig mye hvis det er luftsmerter han sliter med. Det er en medisin man får på apoteket 🙂 Den skal
      stå kaldt i kjøleskapet, hvis ikke blir den dårlig og gjør det værre.

    15. silje: Takk for tips <3 vi er kommet dit at vi prøver hva som helst nå. Hva bruker man for å gi dem fernikkel te? Slike sprøyter til å bruke til tran som man kjøper på apoteket?

      Klem

    16. Føler med deg, hadde også kolikkbarn og det er kjempetøft! Vi prøvde alt mulig rart, både kiropraktor, manuellterapaut, minifom, amme og fennikkelte (kokte opp å ga med tskje). Det siste vi prøvde, og som vi følte funket var behandling hos en dame som driver med naturmedisin. Fikk en type naturmedisin som han skulle ta, og hun anbefalte at begge begynte med probiotika. Dette er gode tarmbakterier som skal hjelpe på (de som har f.eks irritabel tarm tar dette), vi synes dette funket fint. Reiste forøvrig til syden i denne tiden, og han ble som ett nytt barn, sov faktisk 7-10 timer på natta! 😊 Bare fokuser på at det går over, og noen måneder ettet at det er over har du glemt alt! Lykke til 😊

    17. Hei!
      Det er umulig å gi råd som fungerer, men vår yngste slet med luftsmerter og soving. Vi bar vognen inn i leiligheten, og rullet den forsiktig over en terskel mellom stue og spisestue til hun sovnet. Tv’n sto på, og resten av flokken gjorde de det skulle gjøre av kveldsaktiviteter med ditto lyd, og når hun omsider sovnet trillet vi vognen inn ved siden av sengen min så jeg kunne gi henne mat og omsorg uten å flytte henne om natten. Dere kan jo prøve; dette er kun ment som et godhjertet forslag, og jeg føler med dere. Dette er ikke en enkel periode, og det er ingen trøst i at det går over når man er så sliten at bena nesten ikke bærer.
      Lykke til, masse varme tanker fra meg,
      Hanne

    18. Prøv kiropraktor, har hjulpet mine 2 som begge hadde kolikk. Var som å få nye barn. De hhadde begge låsinger I nakken og ryggen. Jeg måtte også være forsiktig med hva jeg spiste, de reagerte på endel ting. Bla kaffe og cola / pepsi. Lykke til ❤

    19. Fennikelte er verdt å prøve, slik som nevnt oppe her. Det er hardt når det står på, man føler seg veldig lite som et menneske, men du har en fin (og viktig) innstilling. Det kommer frem her. Tilslutt vil jeg bare si at det ikke er et nederlag å få litt avlastning. Si ja til det, si ja til en hjelpende hånd.

    20. Jeg føler så med deg. Har en jente på snart 6 mnd og har vært gjennom et “helvete” fra hun ble født og frem til hun ble 3,5 mnd. Kolikk og masse andre symptomer i tillegg. Det var gråt hele dagen fra morgen til kveld, og jeg gruet meg til å stå opp om morgenen. Bare ønsket at tiden skulle gå så fort som mulig slik at hun ble 3 mnd, de “magiske” 3 mnd!
      Det som hjalp litt her var Semper dråper, probiotika. Og Minifom. Ellers anbefaler jeg vår reddende engel, manuell terapeut Bjørn Helgar, søk han opp på google. Han er en mirakelmann! Vår lille fikk sin første behandling da hun var bare 3 (!) uker!
      Jeg vet hvor tøft dette er, og selv om det føles håpløst så er det som de sier: det blir bedre! Våre problemer ga se 100% da snuppa begynte med fast føde, grøt og fruktpureer. Vi ventet ikke til hun var 4 mnd, fikk allerde da hun var 3,5 mnd og vi fikk en ny baby! Så fornøyd og tilfreds! Masse lykke til, hold ut! Du er superflink 🙂

    21. Kjære deg, så tøft dere har det. Som dere strever.
      Jeg kan ikke annet enn å sende deg gode tanker og varme klemmer.

    22. Eldste var innlagt på nyfødtintensiven et døgn. Fikk fenikkelte der. De frøs det ned og tinte den ved behov. Husker ikke om det funket da men. Har dere vurdert å Prøve å gi han erstatning til et måltid? Alt er verdt å prøve! Varm klem til deg, det blir bedre!

    23. Hei kjære deg.
      Jeg veit så godt hva du står i. Min sønn hadde også kolikk. Han er nå 21 år.
      Jeg prøvde alt. Det som hjalp hos oss var at jeg kokte te på karve silte av karven og kjølte den ned. Dette i sammen med kiropraktor fokk vi en helt ny baby.
      Var hos kiropraktor 4 ganger. Merka forskjell bare etter første gang. 4 gangen var bare en sånn etter kontroll. Som sakt jeg fikk en helt ny gutt etter detta.
      Tenker på deg og sender dere mange styrke klemmer.
      Varm klem

    24. Hei kjære deg.
      Jeg veit så godt hva du står i. Min sønn hadde også kolikk. Han er nå 21 år.
      Jeg prøvde alt. Det som hjalp hos oss var at jeg kokte te på karve silte av larven og kjølte den ned. Dette i sammen med kiropraktor fokk vi en helt ny baby.
      Var hos kiropraktor 4 ganger. Merka forskjell bare etter første gang. 4 gangen var bare en sånn etter kontroll. Som sakt jeg fikk en helt ny gutt etter detta.
      Tenker på deg og sender dere mange styrke klemmer.
      Varm klem

    25. Kjenner følelsen. Vi hadde kolikk med første og telte ned til 3 mnd, så til 5. Men han rakk å bmi 8 mnd før der gav seg. Men det går over! “Heldigvis” hadde vi ikke noe å sammenligne med.. vi venter nå nr 2 og må innrømme at jeg gruer meg litt hvis dette barnet også får kolikk!
      Stå på! Det går over!!

    26. Sender deg en varm klem! Fikk så vondt av deg når jeg leste dette! Mitt beste tips er å prøve å slappe av og kun tenke på deg og din lille prins. Kafébesøk, shoppingturer og lange trilleturer, ALT kan vente. Det kommer en tid der det blir mulig, så bare ikke stress med alt du burde gjøre. Ellers sverger jeg til bæretøy, en god sele (ergo baby adapt) er den beste investeringen jeg har gjort. Jeg sminker meg, rydder, lager middag og går tur med den. Den er ikke skadelig for barnet (tvert i mot) og som oftest roer babyen seg der etter hvert, gi det litt tid hvis han ikke liker det med en gang. Ønsker deg masse lykke til og nyt helgen! Det blir bedre, flinke deg!

    27. Heisann Jessica,
      Jeg er en godt voksen dame på 36 år som har to små på 6 uker, og jeg vil bare si at jeg syns det er imponerende hvordan du klarer med dette. Stå på! Det blir bedre! (det er det jeg forteller meg selv når begge hyler, bikkja skulle vært ute, huset er rotete, middagen er milevis unna ferdig, ingen julegaver er kjøpt og eldstemann går for lut og kaldt vann på 6. uka) 😀
      Mvh.
      Ingebjørg

    28. Stå på! Du er tøff!
      Har akkurat fått min nr.1, en rolig kar, men når han skriker og plages med magevondt skjærer det i hjertet.. all respekt til deg, for at du holder ut og forsøker å hjelpe den”hjelpesløse”.. du er ei god mamma som aldri gir opp <3

    29. Kjære venn<3 du er så sterk! Blir rørt av å lese og se at du er så tøff i denne vonde tiden.. prøv osteopat!! Det var reddningen til oss, etter to behandlinger var han som ny:)

    30. Hei tøffe jente:-)
      Vet at mange kommer med råd om ting og tang som kan hjelpe på kolikkbarn:/)
      Prøver ett par jeg også: vet ikke om du ammer, men gjør du ikke det: bytt til Dr Brown kolikkflasker, og bruker du morsmelkserstatning prøv Nan H1 som du får kjøpt på apoteket:-) og ta med deg en liten flaske Semper dråper mot luftplager:/) har ett barnebarn på snart tre mnd, han hadde det slik han også som du beskriver din baby:-) gråt fra morgen til kveld😥Byttet tillegg fra Nan til Hipp og ende til slutt på Nan H1 og babyen har blitt en helt annen:-) hvert ett forsøk, masse lykke til videre❤️

    31. Jeg vet akkurat hvordan det føles, jeg telte minuttene til det skulle bli kveld så jrg kunne legge henne. Hun sov faktisk på natten. Når jeg våknet på morgenen gruet jeg meg. Nyt tiden sier de. Overlev tenker jeg. Hun er nå 9 uker, og noen dager er ok og noen dager er beintøffe, men jeg ser lyset i tunnelen og det blir gradvis mindre skriking. Må bære på hun konstant da hun ikke liker å bli lagt ned.

    32. Hei.
      At det er slitsomt det skjønner jeg😔
      Håper det blir bedre for dere fort.
      Slenger ned noen tips i håp om at det kanskje kan hjelpe, Noen har kanskje
      skrevet det før men😊
      Undersøk om han kan ha øreverk, dette trenger ikke
      Fastleger å se pga små øreganger.
      Sjekk for urinveisinfeksjon. Leste du prøvde melkefri diett, kan det være andre allergier? Låsninger i nakke? Hud mot hud å bæresjal kanskje kan trøste litt:-)
      Og smør deg mat før du legger deg, viktig med mat for
      og takle hverdagen bedre!
      Klem og lykkeønskinger til dere😊

    33. Hei 🙂 ville bare si at jeg synes du har en nydelig blogg.
      Dette var et veldig rørende innlegg. Har selv en sønn som er født i oktober og en som er to år. Min 2 måneder gamle sønn gråter dessverre også veldig mye. Det som har hjulpet oss utrolig mye er ergobaby bæresjal. Jeg får på denne måten unnagjort det viktigste. Å han roer seg KUN Hehe i dette sjale. Ønsker deg lykke til videre. Takk for utrolig flotte og personlige blogginnlegg.

    34. https://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat Her e litt generelle tips frå ammehjelpen, syns du burde få time enten på ammepoliklinikk eller hos lege for å Evt. teste han litt meir/få litt råd og støtte, og ta i mot hjelp og avlastning 🙂 du e kjempe flink mamma og vaksen og reflektert men ungane dine tjenar ingenting på å ha ei mor som e så utslitt at ho møter veggen med dunder og brak. Pass på dokke sjølv og litt, få litt egentid og få litt søvn, det trengs 🙂 en er ikkje sval om en må be om hjelp. Masse lykke til, håper ting blir bedre 🙂

    35. Føler virkelig med dere!
      Min gutt hadde ikke kolikk, men slet med luftsmerter mmens vi lå på barsel. En av nattvaktene gjorde noen øvelser med han som funka veldig bra! Blant annet så bøyde hun bena hans opp mot magen, som når man ligger i fosterstilling. Og “sykkel” bevegelser med beina. Det er ikke sikkert dt funker for din, men skader jo ikke prøve 🙂

    36. Hei! Begge mine gutter hadde og kolkk. Den end I 3 mnd,og den Andre I 4 mnd. Vi prøvde ALT, DR.browns flasker, kiropraktor, manuell terapeut, naprapat , NAN H1N melk(i tillegg til å amme). Og jeg holdt meg unna alt av melkeprodukter selv, sterk mat og kål og lignende, det var grusomt for ingenting hjalp. Det eneste som fikk de til å sove var lyden av støvsugeren samtidig som jeg tok dype knebøy mens jeg holdt babyen i armene mine tett inntil meg, Når jeg hører om folk som fikk god effekt av f.eks minifom, så tenker jeg at de ikke har hatt baby med kolikk,,, for det er ingenting som virkelig hjelper, annet enn TID . For det går over!! Det eneste gode rådet jegnvil gi dere som familie. Som vil være til nytte for både deg, Fredrik og guttene dine,er å få barnevakt noen timer hver uke, slik at dere får sovet litt, spesielt du som mamma, for søvn er SÅ viktig . Man blir syk hvis man ikke sover nok, og tolmodigheten blir borte. Så vær så snill, og vis at du er sterk nok til å ta imot hjelp fra venner/familie så de kan passe lillemann litt så du/dere får hvilt litt, tatt en dusj, lekt med storebror, spist mat uten en baby på armen…., stå på videre, dere er flinke, og tøffe, og verdens beste foreldre til gutta deres!

    37. Tipset om ferdigsmurt mat i kjøleskapet var bra, jeg hadde et lager slike muslibarer i skuffen så jeg kunne gnafse på mens jeg bar i sjal. Sjal er helt genialt, gir nærhet og byssing mens du får avlastet armene litt. Og mens du går der og bysser, trøster og du gjøre alt du kan for å hjelpe han, putt et par ørepropper (sov i ro) i ørene, bare for å ta av toppen og prøve å gi deg litt pause.

    38. Kjære, kjære deg.
      Jeg hadde også et kolikkbarn, og det er virkelig utmattende, fysisk og psykisk.
      MEN det blir bedre. En kveld slutten gutten min plutselig å gråte, som å slå av en bryter, og det var helt fantastisk.
      Ikke gi opp, at barnet ditt gråter betyr IKKE at du er en dårlig mamma!
      Mange klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg