VI ANER IKKE HVOR HELDIGE VI ER

Rolig sitter jeg i sofaen foran tven. Jeg kan høre 2-åringen leke mens Fredrik står ute på kjøkkenet og lager mat.

Bildene som plutselig ruller over TV skjermen foran meg får meg til å klemme mine små litt ekstra før de skal legge seg til å sove når kvelden kommer.

Små, forsvarsløse babyer. Babyer på Noah sin alder. Jeg vet ikke hvorfor det treffer meg så ekstra, vanvittig hardt når jeg ser bilder av barn i krig og elendighet som er på alder med mine egne. Kanskje det blir lettere å identifisere seg med? Kanskje “barna i Afrika” rett og slett blir for fjernt for oss i rike, flotte Norge?

Jeg vil bare lukke øynene. Jeg vil skifte kanal. Få det bort, og få det vekk. Men fakta er at dette ikke er en horribel film som man bare kan pause når det blir for jævlig å se på.

Det er faktisk virkeligheten.


Jeg ser på barna som går i hullete, møkkete klær. Gråtende babyer som er dekket av sand etter bombeangrep. Og så snur jeg blikket forsiktig bort på kommoden til barna mine. De har klær i størrelser de ikke en gang bruker enda. Til og med masse klær de aldri rakk å bruke før de vokste ut av det med lappen enda hengende på!

Små barn, litt større barn og babyer som ikke har et sted å legge seg i kveld. Som ikke vet hvor de skal sove. Og på soverommet vårt står en jævla vugge som ikke en gang blir brukt.

For mens jeg sitter og diskuterer med samboeren min hvilken farge julekulene på juletreet skal ha i år, og den 2 måneder gamle gutten vår akkurat har sovnet, så sover det en gutt på 2 måneder et sted der ute også. Han har ikke foreldre som diskuterer hvilken farge julekulene på juletreet skal ha. Han har ingen foreldre i det hele tatt. Og den eneste grunnen til at min gutt sover i en trygg seng i natt, og ikke under stjernehimmelen i krig og på flukt – er at hans liv av en eller annen grunn ble valgt til å være her hos oss. Hos meg, og hos Fredrik. I Norge, i verdens rikeste land. Min gutt ble ikke født inn i Norge fordi hans liv er verdt noe mer enn andre barns.

Kikker man litt ut av vinduet med juledekorasjoner, kikker man litt bort fra hva slags julegaver man skal kjøpe og hvor mye penger man skal bruke på hver og en av dem, og ser ut i verden på barna som er født inn i elendighet, så tar det ikke lang tid før man oppdager hvor brutalt urettferdig verden er.

Jeg vet at Tven ikke kan høre meg der jeg sitter og kjenner hjertet mitt briste, men jeg sier det likevel: Unnskyld at mine barns liv er mer verdig å leve enn dine barn sine. Mine barn hadde flaksen på sin side, mine barn ble født inn i Norge. De har ikke gjort seg noe mer fortjent til et verdig liv enn det andre barn i andre deler av verden har.

Det handler rett og slett bare om flaks og tilfeldigheter. På samme måte som at jeg var heldig som ble født i Norge. For det var jeg. Heldig, og privilegert. Dessverre er det mange der ute som ikke kan si det samme.

Så når vi nå går inn i den største høytiden vi har med tilhørende pengesluk, gaver og julehandel, så ville jeg bare skrive en liten påminner. Kanskje like mye for min egen del som for dere. 

For barna mine sover trygt i natt. Og natten etter. Og natten etter det. Men det er barn der ute, barn på samme alder, som legger seg i kveld og ikke vet om de våkner i morgen eller ikke.

Så kanskje fargen julekulene skal ha på juletreet ikke er så viktig likevel.

23 kommentarer
    1. Pleier sjelden å kommentere, men du er fantastisk flink til å skrive!:) God jul til deg og dine nære!

    2. Er så enig så enig ❤
      Vi har det så innmari trygt og godt her i Norge at det å tenke litt over det av og til å føle takknemlighet er bra. Har to gutter på 2,5 år og 6 mnd og skal fortelle de, fra de skjønner det, om at vi skal være takknemlig for at vi har det så godt. De skal selvfølgelig ikke bekymre seg over at andre ikke har det bra når de er så små, men det skader ikke å lære å vise omtanke for andre fra tidlig alder. Vi har gitt ekstra bidrag til forskjellige hjelpeorganisasjoner nå i desember, men det er jo selvfølgelig som en dråpe i havet for alle disse menneskene i nød. Måtte de finne litt ro snart og disse forferdelige krigene stoppe! Stakkars forfulgte mennesker 💙💙 la alle barn sove trygt med foreldrene sine som våre nydelige gutter ❤

    3. Så fint skrevet! 💜 Det er så flott at du tar opp dette temaet, det er noe mange glemmer i juletiden. Vi er så utrolig heldige som bor i vårt flotte og ikke minst rike land, at det er skummelt å tenke på hvordan det hadde vært om vi hadde bodd et annet sted! God jul til deg og dine 💜

    4. Ett ord sier jeg bare: wow!! Du vet virkelig hvordan å ordlegge seg for å få frem det nydelige budskapet i dette innlegget! En av de aller beste jeg har lest av deg, Jessica❤

    5. Fantastisk!
      Enig med Marie over her at dette er noe av det beste jeg har lest av deg.
      Det får en til å stoppe opp og bite I seg ting som kanskje ikke er så greit akkurat nå, men å heller sende varme tanker til andre som faktisk ikke har ting som er en selvfølge for andre.
      Ønsker dere en riktig god jul <3

    6. Nydelig skrevet.
      Men at du bruker ordet privilegert i teksten ødelegger så mye. Vet du i det hele tatt hva det ordet betyr? For det motsiger alt du skriver om i innlegget ditt, i den sammenhengen du bruker det i.

    7. God jul kjære Jessica<3 Du har et utrolig stort hjerte. Og du skriver helt nydelig! Klem til deg og dine skjønne små

    8. Fint skrevet!
      Men må bare påpeke at Norge ikke er det rikeste landet i verden mer, men vi enda på “topplista”.

    9. Du er en av de aller beste mammabloggerne vi har, om ikke den aller beste!:-) Stå på! Du er ei som har beina plantet på jorden, og det skal man ikke kimse av! 😀 God jul, ta vare på de dere er glade i <3

    10. Uff ja, får så vondt i hjertet. Jeg må bytte kanal hver gang det kommer noe om barn som lider. man vil så gjerne gjøre alt bra igjen , men det får man dessverre ikke for alle:(
      man kan gjøre sitt ved å støtte organisasjoner som hjelper barn i nød:)

    11. Utrolig bra skrevet og så innmari viktig❤️❤️
      Og til dere som kommenterer feks at det er feil å bruke ordet priviligert?! Du skjønner jo hva hun mener? Hun mener at vier heldige som bor i dette landet med alle de godene vi har og ikke « har særrett, valgt, begunstiget, foretrukket,protesjert» som det også kan bety. Du skjønte jo hva hun mente😊 Og at du i det hele tatt kommenterer det er nok ett tegn på at våre i-lands problemer er til å bli flau av🙈
      Nydelig innlegg vil jeg si😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg